MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Road 6 verkar dock inte tillverkas i 160/70 ZR17 enligt Michelin. ¯\_(ツ)_/¯

Det är jag som skrivit fel, 160/60 ska det vara 😂. 120/70 fram, hade blandat ihop höjden där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag hade pratat med säljaren och ställt lite frågor.

Tex om den varit tappad eller dylikt. Om det fanns ABS mm. Ja det skulle ju inte vara några bekymmer.

Så när jag kommer fram så är det första man ser att en kåpa på ens sidan är sprucken/knäckt i fästet. Fine tänker jag, inte hela världen på en relativt gammal hoj.

Sen saknas det reg-skylt. Ja den hade han tappat. Hojen var avställd och obes, men hade bokat en tid hos bes dagen efter så tänkte köra hem den (10mil ca), då man får köra till ("närmsta") besiktning.

När vi pratat pris ett tag och tagit i hand och försöker ställa över hojen med påställning. Ja då är det tydligen en skatteskuld på en dryg hundralapp.

Utöver körförbud så var det användningsförbud... Kul, verkligen. Det löste sig iallafall, men man uppskattar ju om informationen är korrekt innan man åker hemifrån.

Det var så mycket utöver att jag glömde dubbelkolla om det faktiskt fanns ABS. Tror ni det fanns det? *Trumvirvel* Nej det fanns ju såklart inte heller.

Japp ska kolla upp det. Känner en kille på däckfirma men vet inte om de kan kränga MC-däck.

Kränga det kan man ju göra själv om det vore så, men man ska väl balansera också och det löser man inte själv.

Kollade på Pilot Road 6, det verkade bra men var rätt saftig prislapp på runt 2500:-.

Måste ju varit ett helvetes bra pris då tänker jag. Annars hade jag nog åkt hem igen. Var glad att du hittar ett premiumdäck för 2500 kr. Mina bakdäck på hojen kostar närmare 3500-4000kr nämligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Måste ju varit ett helvetes bra pris då tänker jag. Annars hade jag nog åkt hem igen. Var glad att du hittar ett premiumdäck för 2500 kr. Mina bakdäck på hojen kostar närmare 3500-4000kr nämligen.

Hade jag sett att den saknade ABS så hade jag åkt hem, utan tvekan. Hade inte åkt så långt, ungefär 1 timme.

Skulle säga runt 10k under "marknadspris". Men det kommer ju kosta minst 5k att få den redig... Men det är kul att skruva också 😂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Smakar det så kostar det, så är det ju.

Men tex ett Pilot power verkar ligga runt 1500:- och är det då värt att lägga 2500:- för ett road istället?

Har ju inte direkt några preferenser ännu. När jag köper bildäck kollar jag alltid upp några tester från Expressen, råd och rön osv och tar något som har bra pris/prestanda. Men tycker det var svårare att hitta liknande för mc-däck.

Man kan se det såhär förenklat. Dom däcken vi kallar ("dra-över-en-kam") hypersport däck, Micheline Power, Battlax S22 m.m. Dom har en gummiblandning som främjar grepp på torrt väglag som gör att dom går att köra fortare med och har bättre känsla. Denna mjuka gummiblandning slits minst dubbelt så fort som då de vi kallar sporttouring däck, Battlax ST, Micheline Road m.m.

Förutom att dom slits snabbare så har dom även en kortare "peak" performance på slitaget. Ett road 6 har en mönstring som eftersträvar att greppet på blött väglag är likvärdigt under större delen av däckets liv. T.ex. ifrån inkört till där är 10% slitbana kvar.
Hypersport däcken har inte det. Där bibehålls prestandan ganska väl i perfekta förhållanden. Men i vått osv, finns där en försämring över tiden då mönstret slits. Pallnitar du med 22% kvar på ditt Michelin Power däck en regnig torsdag, så är det inte samma sak som när det var nytt ett helt enkelt...

Därav kan man säga att i praktiken så är ett Hypersport däck redo för byte efter ca 400 mil om man kör hårt.
Ett road 6 kan du säkert få ut 1000-1400 mil på.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

XJ6 är en fin pååg.

Metezler Z6 / Z8
Micheline Road 4/5/6
Dunlop RoadSmart 2/3
Bridgestone Battlax ST/BT
Allaround däck med lång hållbarhet

Metezler M7 RR / M9 RR
Micheline Power
Dunlop Sportmax
Bridgestone Battlax S20/S21/S22
Lite mera focus på grepp och sportighet med håller färre mil.

Idag är de "vanliga" märkena så pass (grepp, hållbarhet, bromssträcka m.m.) bra att det är priset som avgör såklart.
Tänk på att du kan få en chock hur dyrt jobbet är om du "fyndar" ett billigt däck online och kommer ner till en MC firma.
Lönar sig "oftast" att köpa däcket hos dom som skall byta det när man ser total kalkylen.

Den där sammanställningen kommer jag återvända till den dagen det är dax att byta svålar på hojen!
Bra där!

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Man kan se det såhär förenklat. Dom däcken vi kallar ("dra-över-en-kam") hypersport däck, Micheline Power, Battlax S22 m.m. Dom har en gummiblandning som främjar grepp på torrt väglag som gör att dom går att köra fortare med och har bättre känsla. Denna mjuka gummiblandning slits minst dubbelt så fort som då de vi kallar sporttouring däck, Battlax ST, Micheline Road m.m.

Förutom att dom slits snabbare så har dom även en kortare "peak" performance på slitaget. Ett road 6 har en mönstring som eftersträvar att greppet på blött väglag är likvärdigt under större delen av däckets liv. T.ex. ifrån inkört till där är 10% slitbana kvar.
Hypersport däcken har inte det. Där bibehålls prestandan ganska väl i perfekta förhållanden. Men i vått osv, finns där en försämring över tiden då mönstret slits. Pallnitar du med 22% kvar på ditt Michelin Power däck en regnig torsdag, så är det inte samma sak som när det var nytt ett helt enkelt...

Därav kan man säga att i praktiken så är ett Hypersport däck redo för byte efter ca 400 mil om man kör hårt.
Ett road 6 kan du säkert få ut 1000-1400 mil på.

Tack för bra info! Blir nog ett Road eller kanske Battlax kanske.

Jag tror Pilot power är lite "mildare" variant av deras "power" serie. Men jag kommer inte kunna utnyttja ett allt för prestanda-orienterat däck ändå och hojen har 78hk inte 200.

Jag är inte speciellt orolig över greppet på torrt väglag. Körde (rejält trimmad) moped och även kört cross sen jag var 4. Så har lite känsla på 2-hjul. Men har gått omkull när det varit blött ute på gata, både på mc och vanlig cykel så vill gärna ha extra säkerhet på vått.

Permalänk
Medlem

Road är bra däck. Har mönster kvar men borde byta på den av mina hojar som har dem pga ålder. Den körs inte så ofta
Men... fan vad det är dyrt xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Årets inköp till garderoben blev en Knox Urban Pro. VÄLDIGT nöjd.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Årets inköp till garderoben blev en Knox Urban Pro. VÄLDIGT nöjd.

Bästa köpet jag alltid rekommenderar. Jag har urbane pro mk2 men mk3 och framåt är mycket skönare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tack för bra info! Blir nog ett Road eller kanske Battlax kanske.

Jag tror Pilot power är lite "mildare" variant av deras "power" serie. Men jag kommer inte kunna utnyttja ett allt för prestanda-orienterat däck ändå och hojen har 78hk inte 200.

Jag är inte speciellt orolig över greppet på torrt väglag. Körde (rejält trimmad) moped och även kört cross sen jag var 4. Så har lite känsla på 2-hjul. Men har gått omkull när det varit blött ute på gata, både på mc och vanlig cykel så vill gärna ha extra säkerhet på vått.

Pilot är produkt namnet. Pilot Road. Pilot Power. Sen är där massa under kategorier, blanda dessa med årsmodeller så är det kaos.

Det är verkligen astöntigt detta med dom olika valen i hypesport segmentet. Pirielli har tagit det till en ny nivå. Diablo, Diablo SP, Diablo SP Corsa bla bla super duper banan… bara till för att blåsa kunden. När man har 2 däck och det skiljer 0,5 sekunder i varvtid på en Panigale V4 med en avdankad MotoGP förare bakom spakarna så ska dom klämma in ytterligare en modell som är precis emllan. O så lanserar dom det som om det vore svaret på hela ditt MC intresse

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har Battlax S21 däcken på min, de räcker ca 800-900 mil vid normal körning.
Helt värdelöst, men greppet är inget jag kan klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har Battlax S21 däcken på min, de räcker ca 800-900 mil vid normal körning.
Helt värdelöst, men greppet är inget jag kan klaga på.

Hoj?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Suzuki GSX-S750Z, pendling till jobbet...

Permalänk
Medlem

Ok. Pendling. Där är svaret

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har Battlax S21 däcken på min, de räcker ca 800-900 mil vid normal körning.
Helt värdelöst, men greppet är inget jag kan klaga på.

Tycker det låter bra!
Jag har Michelin power cup 2, de håller drygt 300-350 mil 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har Battlax S21 däcken på min, de räcker ca 800-900 mil vid normal körning.
Helt värdelöst, men greppet är inget jag kan klaga på.

Jag hade battlax s22 på min mt-09, greppet var absolut bra men herregud va fort dom gick åt! Köpte michelin road 5 i mitten på förra sommaren och dom ser knappt använda ut ännu efter 5-600 mil

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag hade battlax s22 på min mt-09, greppet var absolut bra men herregud va fort dom gick åt! Köpte michelin road 5 i mitten på förra sommaren och dom ser knappt använda ut ännu efter 5-600 mil

Road och Commander är de två däck jag anser bäst. Tyvärr finns ingen av dem i rätt storlek till min hoj. Fick bli Pirelli Night Dragon denna gång då det var extrapris. (240/40/R18/79v). Den förra ägaren hade nåt metzeler på som hade gått slut på 300 mil. Vilket är sjukt lite, hoppas på närmare 1000 mil iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag hade battlax s22 på min mt-09, greppet var absolut bra men herregud va fort dom gick åt! Köpte michelin road 5 i mitten på förra sommaren och dom ser knappt använda ut ännu efter 5-600 mil

Hur testar ni greppet? Kör ni fortare och fortare genom en kurva till det släpper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur testar ni greppet? Kör ni fortare och fortare genom en kurva till det släpper?

Man känner hur bra däcken följer med vid manövreringar; om det understyr som om det vore en hockeypuck, eller om det klistrar sig fast i vägen. Stabilitet vid acceleration och inbromsning, hur fort TC och ABS kickar in.

Man känner detsamma mellan vanliga däck / sportigare däck på bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag hade battlax s22 på min mt-09, greppet var absolut bra men herregud va fort dom gick åt! Köpte michelin road 5 i mitten på förra sommaren och dom ser knappt använda ut ännu efter 5-600 mil

Lite så. Jag kom 412 mil på min förra MT-10 med Battlax S21.
I praktiken så får man 1/3 av körsträckan för 5-10% grepp jämfört med SportTouring däcken.
Det är upp var och en vad man prioriterar. Men att prata "ekonomi" på hypersport däcken är bara tramsigt. Det kostar att ligga på topp...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Pratade med en däckfirma idag ang. däck och de rekommenderade samma däck fram som bak.

Hur ser ni på det? Tanken var att sätta på ett Road 6 eller ContiRoadAttack 4 bak samt köra med det pilot power jag fick med hojen fram.

Sen när framdäcket är slut köra samma.

Edit: Pilot power verkar inte tillverkas längre så det går bara köpa på ett fåtal ställen.

Permalänk
Medlem

Däck är ju lite designade att ha samma fram och bak, men det går ju att ha olika.

Jag har tänk på att byta TKC 80 till TKC 70 bak men behålla TKC 80 fram vid lite längre touring med blandad körning mellan asfalt/större grusvägar. Jag har läst att det är många långdistansare som kör den kombon mest pga att TKC 80 bak slits så in åt helvete fort så när den nuddar asfalt. Men... TKC 80 är så jävla sexiga ^^

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Pratade med Yamaha-ÅF. De sa det var lugnt att ha olika däck fram och bak, men det var inte så estetiskt.

Blev ett ContiRoadAttack 4. När jag cyklade mycket så var det alltid på Conti GP5000 så hoppas deras MC-däck håller samma kvalité.

Permalänk
Medlem

Skulle ut och åka i lördags, hittade en rejäl skruv i bakdäcket som de inte ville laga, men firman hade ett begagnat Pilot road 4 de bytte till för ett schysst pris, (mer mönster än mitt scorpion). Sneglat lite på michelin ändå så nu kan jag testa det lite innan jag bestämmer mig. De två hojar jag haft efter jag gjorde av mig första hojen betar av däck rätt snabbt, inge aning varför Kört både Pirelli och Michelin och dunlop. Får se vad jag väljer här näst om det blir till nästa säsong eller om man faktiskt får ut några fler mil i år

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Pratade med en däckfirma idag ang. däck och de rekommenderade samma däck fram som bak.

Hur ser ni på det? Tanken var att sätta på ett Road 6 eller ContiRoadAttack 4 bak samt köra med det pilot power jag fick med hojen fram.

Sen när framdäcket är slut köra samma.

Edit: Pilot power verkar inte tillverkas längre så det går bara köpa på ett fåtal ställen.

Har du ett helt nytt framdäck liggande så hade jag klart använt det. Ta nu däck snacket med lite salt när du pratar med verkstäder osv om hur står skillnad det är på årets modell, jämtemot förra.
Ett power 2CT är 20 år gamla teknologi, det fungerar bra endå. Du behöver inte ett ultramodernt bakdäck för att ratta en XJ6. Jag hade försökt få ett 2-3 generationer gamalt Sporttouring däck för ett bra pris. Typ Micheline Road 4, Pirelli Angel ST/GT, metezler z6.

Power görs fortfarande. Men inte 2CT då det är ett äldre däck. Idag heter det Power 6 eller CUP2 t.ex.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Har du ett helt nytt framdäck liggande så hade jag klart använt det. Ta nu däck snacket med lite salt när du pratar med verkstäder osv om hur står skillnad det är på årets modell, jämtemot förra.
Ett power 2CT är 20 år gamla teknologi, det fungerar bra endå. Du behöver inte ett ultramodernt bakdäck för att ratta en XJ6. Jag hade försökt få ett 2-3 generationer gamalt Sporttouring däck för ett bra pris. Typ Micheline Road 4, Pirelli Angel ST/GT, metezler z6.

Power görs fortfarande. Men inte 2CT då det är ett äldre däck. Idag heter det Power 6 eller CUP2 t.ex.

Blev faktiskt rekommenderad ett road 4. Men valde ett ContiRoadAttack 4 som jag köpte privat och sen åker jag och sätter på det (eller så sätter jag på det själv) då det blir ungefär samma pris.

När jag cyklade körde jag alltid Conti GP5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Blev faktiskt rekommenderad ett road 4. Men valde ett ContiRoadAttack 4 som jag köpte privat och sen åker jag och sätter på det (eller så sätter jag på det själv) då det blir ungefär samma pris.

När jag cyklade körde jag alltid Conti GP5000.

Ja alltså Road 4 är ett så pass bra däck att det konkurrerar emot sina efterträdare Road 5 och 6. Får man ge 30% mindre för ett Road 4 vs Road 6 så är det en bättre affär. Skillnaderna mellan generationerna överdrivs gärna av tillverkarna. Michelin Pilot 2CT är ett jätte bra exempel, otroligt populärt långt efter det efterträdes då det låg bra i pris.

RoadAttac 4 är säkert ett jättebra däck. Tycker bara mönstret är DÖDS-fult jämfört med RoadAttac 2, som hade typ branschens coolaste look. . Tycker överlag att dom svepande vackra linjerna fått ge vika åt fyrkantiga, korta jack hos många tillverkare. Men det ligger väl nått i det pga hur slitaget beter sig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ja alltså Road 4 är ett så pass bra däck att det konkurrerar emot sina efterträdare Road 5 och 6. Får man ge 30% mindre för ett Road 4 vs Road 6 så är det en bättre affär. Skillnaderna mellan generationerna överdrivs gärna av tillverkarna. Michelin Pilot 2CT är ett jätte bra exempel, otroligt populärt långt efter det efterträdes då det låg bra i pris.

RoadAttac 4 är säkert ett jättebra däck. Tycker bara mönstret är DÖDS-fult jämfört med RoadAttac 2, som hade typ branschens coolaste look. . Tycker överlag att dom svepande vackra linjerna fått ge vika åt fyrkantiga, korta jack hos många tillverkare. Men det ligger väl nått i det pga hur slitaget beter sig.

Tycker det är helt okej mönster rent estetiskt ändå. Bättre än road 6. Skulle även ge lite mera feedback stod det, vilket kan vara trevligt.

Men av de touringdäck jag sett så gillar jag road 5 eller Pirellis mest tror jag, rent estetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är helt okej mönster rent estetiskt ändå. Bättre än road 6. Skulle även ge lite mera feedback stod det, vilket kan vara trevligt.

Men av de touringdäck jag sett så gillar jag road 5 eller Pirellis mest tror jag, rent estetiskt.

Dom modernare mönsterna (med Michelin i spjutspetsen) är juh utvecklade för att förändra sig i samråd med slitbanan för att bibehålla egenskaperna vid framförallt vått underlag. Typ 3D printing tänk. Dröm scenariot är juh att ha samma grepp från 100 till 0 procent av däckets liv. Jag skulle gissa att det vi ser nu är inte design utan en konsekevens av datorsimuleringar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden. Kan ingenting om motorcyklar. Hade moped som ungdom och kör mkt mountainbike.

Skulle vilja ha en nybörjar-vänlig hoj som fortfarande är lite rolig att köra.
Några kriterier:
* hyfsat modern teknik när det kommer till säkerhet (vad det nu kan va, typ ABS, antispinnsystem?)
* bekväm att köra - jag vill inte ha en sport hoj där jag typ ligger ner framåtlutad - men kanske inte heller sitta helt upptakt då lär man ju få jordens vindmotånd rätt i ansiktet.
* bra för långa resor - mitt mål är inte att åka till Ica utan mer göra lite längre resor typ 30-60mil sträckor
* billig i drift när det kommer till service och bränsle
* inte retro design - tex Harleys passar inte min smak av de jag sett ute på gatan

Vart börjar jag?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm