ICQ kastar in handduken efter nästan 30 år

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Magisk tid! Minns nog numret. Använde flitigt klienten Miranda IM. Att sätta "away message" var standard. Typ "På förfest hos Mange och sen Kåreeeen!".

😎

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det länge sedan jag använde ICQ men visst väcker det minnen. MSN körde över det totalt när det kom stort ihop med Windows XP

Körde dock MirandaIM som klient länge sedan ICQ blev dränkt i reklam.

Vila i frid, 66222800

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Magisk tid! Tror jag hade nummer 7498553. Använde flitigt klienten Miranda IM. Att sätta "away message" var standard. Typ "På förfest hos Mange och sen Kåreeeen!".

😎

Mitt är "Festa!" såg jag. Kanske inte är samma sak som away message. Nån bio kanske.

Kolla ditt här
http://kimdara.com/icq/icq-number.html

Permalänk
Medlem

Mitt nummer var 374706, kom in på det för något år sen och såg att vissa kontakter fortfarande var gröna.

Permalänk
Medlem

13800294 - Så inte bland de lägre siffrorna, men ändå ganska tidigt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Mitt är "Festa!" såg jag. Kanske inte är samma sak som away message. Nån bio kanske.

Kolla ditt här
http://kimdara.com/icq/icq-number.html

För kul kollade jag upp mitt stulna nummer men det är ju för fan fortfarande kopplat till mig! Jag måste ha blandat ihop det med att mitt första nummer (som jag inte minns nu) faktiskt blev stulet då det var betydligt lägre. 20 ish år gör väl att minnen börjar blandas ihop antar jag 😂
Länge leve mirrk!

Permalänk
Medlem

Ett tag var det ju så många jäkla olika grejjer som folk körde så man blev galen, sist jag loggade in på ICQ var med trillian som hade stöd för massa olika protokoll. Ingen aning om hur det ser ut idag.

610393 hade jag. Kommer ju även ihåg massa gamla telefonnummer till folk som inte använts sen tidigt 90-tal och säkerligen inte är i bruk heller

Permalänk
Medlem

Inte använt på 25 år men minns numret fortfarande. 9172995.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att jag fortfarande kommer ihåg mina siffror

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Ni som postar era nummer, tänk på att de är sökbara och en del har fullständiga namn. Kanske inte alla som vill koppla ihop sitt konto med för- och efternamn.

Permalänk
Medlem

Jag minns en natt för minst 15 år sedan då jag kände mig lite nostalgisk och installerade ICQ. Efter att ha glömt bort det så var det någon gammal vän som loggade in och det knackande ljudet lät som om någon knackade på mitt fönster utifrån. Så nära en hjärtattack har jag aldrig varit innan eller efter den natten.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Fy fan, jag får nästan en tår i ögat. Jag hörde om 11:e september först på ICQ, jag skaffade mig lösaktiga förbindelser via ICQ under en sommar eller två, ICQ var sättet man höll kontakt med alla som hade flyttat ut...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

"LOL"-ljudet när man chattade i ICQ var det bästa! 😂 Någon som har en ljudfil av det att dela?

Visa signatur

Mutant and proud

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kommer till och med ihåg mina siffror.

Jag med, 27430690 fast jag inte använt det på över 20 år

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

1115621, loggade in för ett par år sedan och hade tyvärr ingen gammal kompis online i listan

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Det var tider. Använde det väldigt mycket. Inte hittat någon ersättare jag uppskattar.

877521*

Permalänk
Medlem

Har också 6-siffrigt, kommer ihåg siffrorna, mitt började på 6. Måste varit tidigt 97 som jag skaffade det. Tyckte det var coolt när funktionen kom att man i realtid kunde se vad de andra skrev, suddade och så. Idag är jag glad att den funktionen inte finns i t ex Teams...

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Hedersmedlem

89162567. Att man fortfarande minns det efter alla dessa år.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

ICQ, alltid med svenskt uttal av någon anledning... Trodde aldrig jag skulle komma ihåg de siffrorna, men så gick jag och öste upp spaghettin som blivit över så plingade det bara till i skallen, och där var de! 8 siffror i rätt ordning. Nu för tiden kan jag inte lära mig 4 siffror i fel ordning ens...

Permalänk
Medlem

Det var tider det. Jag hade "1930914".

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MadMantiz:

Har också 6-siffrigt, kommer ihåg siffrorna, mitt började på 6. Måste varit tidigt 97 som jag skaffade det. Tyckte det var coolt när funktionen kom att man i realtid kunde se vad de andra skrev, suddade och så. Idag är jag glad att den funktionen inte finns i t ex Teams...

Just det ja, man kunde se i realtid... Håller med om Teams! Då hade man behövt skriva utkasten i Word först och sedan klistra in.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

10761995 sjukt hur vissa saker bara sitter i minnet ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Samma här. Har inget minne av att jag kände någon som hade ICQ. Kanske en åldersfråga.

Förmodligen. Jag var i tonåren i slutet av nittiotalet när internet slog igenom stort och i praktiken alla "datornördar" körde med ICQ. Fram till dess att först MSN Messenger och senare Facebook Messenger tog över. Började man intresserade sig för datorer först tidigt 2000 så förstår jag om man missade ICQ.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det fortsatte vara rätt stort i Ryssland när MSN tog över i väst.

Minns att övergången här gick jäkligt snabbt, nästan över en natt. Funderat på varför. Lyckad strategi att leverera MSN med Windows i kombination med att ICQ lusade ner sin klient med animerade reklambanners etc?

Ja fy va sne jag vart på alla som ville hålla på med MSN! Hur smidigt som helst jämfört med MSN, och vad jag minns så va de MSN som hade reklam medans ICQ va cleant som winamp.

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat att icq fanns kvar hade jag förmodlingen börjat använda det igen..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

9517517, nu är det bara att köra på sista månaden 🤣

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huxflux:

Hade jag vetat att icq fanns kvar hade jag förmodlingen börjat använda det igen..

Tyvärr minns man det nog som bättre än vad det var (och framför allt är). Är det verkligen något som en modern variant inte klarar bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tyvärr minns man det nog som bättre än vad det var (och framför allt är). Är det verkligen något som en modern variant inte klarar bättre?

Vet inte hur en aktuell ICQ-klient ser ut och vad den har för funktioner, men utifrån hur det fungerade när det begav sig så tänker jag att den talk(1)-liknande chattvyn där man ser motparten skriva (tecken för tecken alltså) och med "tutan" väl är relativt unikt i sammanhanget IM-klienter.

Men om det är så bra ska kanske lämnas osagt... och det kanske inte ens existerat i ICQ-klienten på evigheter, vad vet jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

NNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ