Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Någon som kan förklara för mig varför spelet endast nyttjar max 8gb vram på mitt 3080?

Har spelet en slider som allokerar max 80% av din vram? Vet att många spel har en slider där man ställer in upptill 90%.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Någon som kan förklara för mig varför spelet endast nyttjar max 8gb vram på mitt 3080?

Nej, inte annat än att spelet inte behöver mer. Jag vet inte hur det är för andra, men om du tittar bak i tråden så ser du min upplösning och vilka inställningar jag har med mitt 8GB 3070ti och jag har varit uppe i som mest 7Gb.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Atmosfäriska inslag gör ju att allt ser bra ut, det maskerar allt som annars inte är ultraextremedeluxequadrillionpolygonterrain så varför ens ha det med istället för att kurera dessa detaljer endast där det syns hela tiden man är i de områdena? Känns lite som slöseri med resurser om man ändå inte ser det.

Jag vet inte vad du pratar om. Hellblade har den mest högupplösta (polygoner) terrängen av alla spel hittills. Detta tack vare hur Nanite kurerar vad som visas för kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har spelet en slider som allokerar max 80% av din vram? Vet att många spel har en slider där man ställer in upptill 90%.

Ska kolla senare, men skulle vara förvånad om det fanns en sådan inställning. När man är inne i graphic settings, så finns det till höger en indicator av hur mycket vram. Används och den uppdateras i realtid när man klickar i olika val, low, med, high etc etc. Och den visar max 8gb för mig. Jäkla märkligt att inte 10gb är tillgängliga.

exempel på hur det ser ut, har verkar den visa 11.3gb tillgängliga på ett kort med 12gb, så endast 0.7 GB mindre, medans hos mig 2gb mindre.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej, inte annat än att spelet inte behöver mer. Jag vet inte hur det är för andra, men om du tittar bak i tråden så ser du min upplösning och vilka inställningar jag har med mitt 8GB 3070ti och jag har varit uppe i som mest 7Gb.

Jag kanske vill spela med 30 fps i TSR 4k och High, vilket går med 3080, om det inte vore för att de går ner till 3-4 fps pga av brist på Vram, då den behöver mer än 8gb, hur mycket mer vet jag inte, då mätaren maxade och det blev extremt segt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte vad du pratar om. Hellblade har den mest högupplösta (polygoner) terrängen av alla spel hittills. Detta tack vare hur Nanite kurerar vad som visas för kameran.

Jag sade inte det? Jag sade att de täcker över allt med all smog, fog, dimma och annat i spelet samt att spelet utspelar sig väldigt mycket under mörka ljussättningar där man ändå inte ser detaljerna.

-----------------------

Går inte alls bra för spelet

https://steamdb.info/app/2461850/charts/
Frågan är hur de tänkte tjäna pengar på det här.
Knappast att Game Pass och microsoft täcker detta.

Permalänk
Medlem

Intressant rent tekniskt, det glimmar till med snudd på fotorealism emellanåt. Flöt på rätt bra också, realism i ljussättningen visar återigen att det kan kompensera för lite lägre upplösning. Jag ser verkligen fram emot kommande UE5-spel.

Men just detta är ju egentligen inget spel kan jag tycka. Efter en timme ser jag inga tecken på att man kan påverka händelseförloppet överhuvudtaget, man kan knappt välja en annan väg genom landskapet ens - så i allt väsentligt är det som en film där man måste trycka på W och F istället för play för att den skall spelas upp. Missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Intressant rent tekniskt, det glimmar till med snudd på fotorealism emellanåt. Flöt på rätt bra också, realism i ljussättningen visar återigen att det kan kompensera för lite lägre upplösning. Jag ser verkligen fram emot kommande UE5-spel.

Men just detta är ju egentligen inget spel kan jag tycka. Efter en timme ser jag inga tecken på att man kan påverka händelseförloppet överhuvudtaget, man kan knappt välja en annan väg genom landskapet ens - så i allt väsentligt är det som en film där man måste trycka på W och F istället för play för att den skall spelas upp. Missar jag något?

Spelet har kritiserats som en fem timmar lång ”walking simulator”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Börjar det inte bli lite passé att hänga upp sig på naitive upplösningar nu när uppskalning börjar bli mer eller mindre standard och ett designval som spelbolagen gör, samt att tekniken kring det mognat så sjukt mkt på kort tid?

Jag ser ingen anledning att inte slå på DLSS eller FSR? I vissa spel ser det t.o.m. bättre ut med DLSS än utan

Det blir suddigt och utsmetat. Gillar det inte (:

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Det blir suddigt och utsmetat. Gillar det inte (:

Inte qualityläget i 4k... Blur är oftast från motion blur eller annat onödigt påslag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ja!
Äntligen får mitt 7900XTX få svettas lite
Senast den fick göra det var Alan Wake.. men för länge sen nu, slut på semestern för mitt kort, dags att börja jobba igen!

Se vad man tycker om spelet.
Ibland så sänker jag svårighetsgraden bara för att klara av spelet och se vad storyn slutar.
Orkar helt enkelt inte nötta en fiende med x100 hälsa.

Du borde verkligen spela Dark Souls 3 eller Sekiro

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte qualityläget i 4k... Blur är oftast från motion blur eller annat onödigt påslag

Min uppfattning är så. Har provat olika titlar som erbjuder det. Uppskalningen är mer som att ett plåster på såren att ett spel är dåligt optimerat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Intressant rent tekniskt, det glimmar till med snudd på fotorealism emellanåt. Flöt på rätt bra också, realism i ljussättningen visar återigen att det kan kompensera för lite lägre upplösning. Jag ser verkligen fram emot kommande UE5-spel.

Men just detta är ju egentligen inget spel kan jag tycka. Efter en timme ser jag inga tecken på att man kan påverka händelseförloppet överhuvudtaget, man kan knappt välja en annan väg genom landskapet ens - så i allt väsentligt är det som en film där man måste trycka på W och F istället för play för att den skall spelas upp. Missar jag något?

Det här är lite speciell genre där allt är super-regiserat för att du skall se just det du ser, så långt från sandbox man kan komma. Men det är väldigt uttänkt, och genren ser ut så här. Iomed att det är så regisserat kan grafiken också bli riktigt bra. allt du ser (och hör) är genomtänkt. Men det är klart att spelet blir lidande om det är just "spela" man gillar.

Den här genren är inte ny och började väl någonstans runt Dragons Lair på laserdisk. Ibland är spelen dock väldigt bra, t.ex Plauge tale spelen.

Jag har inte spelat detta, och kanske inte tycker det ser jätteintressant ut. I dessa film-spel måste storyn vara bra, annars tycker jag fem timmar är bra längd. Skulle gissa att det är noll filler content i detta spel, då det inte passar denna genre. det skall vara som en film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Min uppfattning är så. Har provat olika titlar som erbjuder det. Uppskalningen är mer som att ett plåster på såren att ett spel är dåligt optimerat.

Du kör ju iofs fsr, dlss har inte alls samma problem... Och uppskalning har inget med dålig optimering, det har med att hårdvaran är för långsam

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det här är lite speciell genre där allt är super-regiserat för att du skall se just det du ser, så långt från sandbox man kan komma. Men det är väldigt uttänkt, och genren ser ut så här. Iomed att det är så regisserat kan grafiken också bli riktigt bra. allt du ser (och hör) är genomtänkt. Men det är klart att spelet blir lidande om det är just "spela" man gillar.

Den här genren är inte ny och började väl någonstans runt Dragons Lair på laserdisk. Ibland är spelen dock väldigt bra, t.ex Plauge tale spelen.

Jag har inte spelat detta, och kanske inte tycker det ser jätteintressant ut. I dessa film-spel måste storyn vara bra, annars tycker jag fem timmar är bra längd. Skulle gissa att det är noll filler content i detta spel, då det inte passar denna genre. det skall vara som en film.

Tankarna gick just till Dragon's Lair faktiskt, min förväntan innan var lite mer "Vikinga-tombraider men utan inventory" av någon anledning. Aningen besviken men ser fram emot Velen och Skellige med den här motorn när Witcher 4 släpps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Du borde verkligen spela Dark Souls 3 eller Sekiro

Har spelat alla

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag är mycket förtjust i den här typen av spel.
Grafiken är fantastisk, hur "kameran" skiftar fokus mellan förgrund, mellangrund, och bakgrund, beroende på från vilken vinkel man ser, är t ex en liten karamell. Subtila färgnyanser som gör spelvärlden mycket levande och trovärdig.

Permalänk

Helt okej att titeln dök upp på Gamepass! Testat bara en kväll men flyter på bra med 4070TI och High @4K (handkontroll) . Hoppas det håller i sig, vet ej än.

Permalänk
Medlem

Är detta spel likt som Plague Tale?
Också ett väldigt snyggt spel, har kört första.
Ska köra andra någon gång också

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ZaInT:

Har ni stulit artikeln och dragit den genom Google Translate? Nu får ni faktiskt skärpa er med den onödiga försvengelskningen.

Tycker bildvisare är ett ganska bra samlingsord för bildskärm/tv/projektor eller vad man nu kan tänkas använda för att visa bilden från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är detta spel likt som Plague Tale?
Också ett väldigt snyggt spel, har kört första.
Ska köra andra någon gång också

Svar ja.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna lösningen på Black Bars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad tror ni om denna lösningen på Black Bars?

https://youtu.be/QSpOMhiqpO0

Är redan länkat på sida två i tråden.
Det funkar bra. Dumt det ska behövas bara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tycker bildvisare är ett ganska bra samlingsord för bildskärm/tv/projektor eller vad man nu kan tänkas använda för att visa bilden från datorn.

Jag är i princip mållös. Skulle det där vara en dålig trollning eller bara något drygt?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ZaInT:

Jag är i princip mållös. Skulle det där vara en dålig trollning eller bara något drygt?

Nu förstår jag ingenting? Jag svarade sakligt på ditt inlägg – ett inlägg som om något kan klassas som drygt (och rätt otrevligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag är i princip mållös. Skulle det där vara en dålig trollning eller bara något drygt?

De flesta ställer sig nog samma fråga, fast om dina inlägg.

Permalänk
Medlem

Dåligt optimerat. Som någon annan skrev:

Citat:

Being a linear puzzle one-on-one combat game doesn't fit that CPU-heavy bill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Dåligt optimerat. Som någon annan skrev:

Fast denne någon har ju extremt fel, det är inte cpu-tungt öht.

Usch vad jag avskyr kassa recensioner som den där, där de dessutom envisas med att ljuga. Påstår att han spelat från start till finish på mindre än 5h trotts att han inte rushat något öht... Gick precis i mål och enligt Steam har jag spelat i 8,4h och har då ändå lyckats missa ett par runstavar och stenhuvuden.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Det är på sätt och vis OK att det är ett kort linjärt spel. Vi behöver bredd i spelutbudet.
Men jag kan ändå inte riktigt förstå idén bakom det här spelet. Extrem grafik säljer grafikkort, inte spel. Det är anledningen att Nvidia finansierar spel - för att gynna deras kortförsäljning. Redan nu låg globala antalet spelare när jag kollade på Steam charts nere på 268st…

Men detta är ett Microsoft studios spel, och släpps på Game Pass. Så det har naturligtvis spelare där som inte syns på Steam, men då blir det i gengäld ännu märkligare med den extrema grafiktyngden, XBox s/sx är inte plattformar som kan skala upp, så…varför?
Hoppas vi får någon slags förklaring med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast denne någon har ju extremt fel, det är inte cpu-tungt öht.

Usch vad jag avskyr kassa recensioner som den där, där de dessutom envisas med att ljuga. Påstår att han spelat från start till finish på mindre än 5h trotts att han inte rushat något öht... Gick precis i mål och enligt Steam har jag spelat i 8,4h och har då ändå lyckats missa ett par runstavar och stenhuvuden.

Vad tyckte du om spelet?