Alla fyndtips från mellandagsrean

Youtube snabbspolar automatiskt videor för Adblock-användare

Permalänk
Melding Plague

Youtube snabbspolar automatiskt videor för Adblock-användare

Saboterar Youtube uppspelningen medvetet eller är det en Adblock-bugg?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns andra sätt att titta på videos på youtube (mpv, yt-dlp, osv) så det går alltid att kringgå.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Finns andra sätt att titta på videos på youtube (mpv, yt-dlp, osv) så det går alltid att kringgå.

Man kan ladda ner material från de sju haven också för att kringgå kostnaden för streamingtjänsterna.
Vad som är rätt eller fel är i allra högsta grad en personlig tolkningsfråga uppenbarligen

Permalänk
Medlem

Jag har enbart Ghostery som tillägg aktivt på YT och det funkar perfekt för mig.
Använder även Brave ibland, inte heller där upplever jag problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Man kan ladda ner material från de sju haven också för att kringgå kostnaden för streamingtjänsterna.
Vad som är rätt eller fel är i allra högsta grad en personlig tolkningsfråga uppenbarligen

Det är inte moraliskt fel att nyttja Youtube's API direkt. Det är inte samma sak som piratkopiering.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är inte moraliskt fel att nyttja Youtube's API direkt. Det är inte samma sak som piratkopiering.

Trodde det var underförstått men nu menade jag såklart att ta del utav själva videomaterialet utan att varken betala för sig i form av Premium eller kika på reklamen snarare än vad som är tekniskt möjligt eller inte.

Permalänk
Medlem

Vi betalade för Premium förut. Sedan började det komma videos med reklam inbyggt i videon. När jag har betalat för att slippa just reklam.

YouTube satte inte stopp för det och nu betalar vi inte för Premium längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vi betalade för Premium förut. Sedan började det komma videos med reklam inbyggt i videon. När jag har betalat för att slippa just reklam.

YouTube satte inte stopp för det och nu betalar vi inte för Premium längre.

Majoriteten av youtubers intäkter kommer därifrån, hade youtube stoppat det hade youtube dött som platform när alla slutade lägga ut videor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är lite mer komplicerat än så, det finns absolut sätt att utnyttja Youtubes API på som är omoraliskt, men jag kan konstatera att ladda ner enstaka Youtube-filmer för att kolla på dem offline, eller för att utnyttja citaträtten inom upphovsrätten, är inte omoraliskt. Inte heller att blockera annonser - i slutändan är det användaren själv som väljer vad hen vill titta på.

Att ladda ner något från Youtube *kan* vara piratkopiering, om man t.ex. laddar ner något som finns på Youtube utan upphovsmannens tillstånd, men är i de flesta fall inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det är lagligt att ladda ner från Youtube, förutsatt att verket har publicerats på ett lagligt sätt och du använder det i privat syfte... Så ska man vara någon moralpolis eller vad är tanken?

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är lite mer komplicerat än så, det finns absolut sätt att utnyttja Youtubes API på som är omoraliskt, men jag kan konstatera att ladda ner enstaka Youtube-filmer för att kolla på dem offline, eller för att utnyttja citaträtten inom upphovsrätten, är inte omoraliskt. Inte heller att blockera annonser - i slutändan är det användaren själv som väljer vad hen vill titta på.

Att ladda ner något från Youtube *kan* vara piratkopiering, om man t.ex. laddar ner något som finns på Youtube utan upphovsmannens tillstånd, men är i de flesta fall inte det.

Att ladda hem något från DuTuben är samma sak som att spela in musik från radion på kasettband, något vi betalar skatt för när vi köper lagring.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Avstängd

Man blir lite hjärnskadad av all reklam, så fort man bara ska google lite snabbt på att problem så vare sidan man går in på ska man typ godkänna alla cookis för att ens fortsätta och sen all popup fönster hela tiden och inte nog med det sen massa reklam sen på det.

Nog fan var det bättre för på internet och roligare med.

Permalänk

Vad folk är känsliga för lite reklam nu för tiden, väx upp!

Eller vänta, pratar vi om youtube. Tjänsten är f-n obrukbar med all reklam som dyker upp när man hoppar i klippen. Man startar ett klipp lite reklam, man hoppar fram några minuter sedan reklam, man hoppar fram några minuter till och reklam igen. Jag står inte ut, det fungerar skit för oss som hoppar i klippen.

Nu kör jag yotube utan reklam men det är min bild av att ha haft på reklam.

Permalänk
Medlem

Att göra reklam som nykomling på marknaden förstår jag men att som väletablerat märke pumpa ut reklam gör ju snarare att man retar gallfeber på folk

Permalänk
Medlem

Pi-hole verkar fungera som det ska. får se om dom klurar ut den.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

På en normal streming tjänst tex Netflix, Max osv betalar man en slant för att kunna se tjänstens innehåll och vanligtvis utan reklam, på Youtube betalar man en slant för att slippa se oönskat (reklam) innehåll. dvs tvärtom.

så länge det är så kommer de inte få ett öre av mig.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att betala en slant för Youtube om det enbart var en tjänst som fungera som tex Netflix, dvs du måste logga in och prenumerera på tjänsten och reklamfritt förstås, kan tänka mig ca 30-50:- knappast mer...

Alternativt se rimlig mängd reklam ca en gång i timmen möjligen 2, inte var 5 minut, som det är nu..
Kör ublock orgin och så länge det funkar så tittar jag, om det inte skulle fungera så skippar jag Youtube helt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att ladda hem något från DuTuben är samma sak som att spela in musik från radion på kasettband, något vi betalar skatt för när vi köper lagring.

Jag har inte sagt något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Vad kör du för listor/setup för att blocka reklam på Youtube med pihole? Trodde det slutade fungera för flera år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Majoriteten av youtubers intäkter kommer därifrån, hade youtube stoppat det hade youtube dött som platform när alla slutade lägga ut videor.

Knappast. YouTube hade ändrat fördelningen av intäkterna långt innan YouTube dör. Och det är nog det som behövs om jag betalar för en tjänst som säger reklamfritt och inte får det. Jag betalar gärna lite till (men inga mängder mer) om jag slipper det och intäktsskillnaden går till streamers.

Edit: Men för oss är det ett icke-problem numera då vi tröttnade och bytte till Sm*rtTube. Både YouTube och streamers förlorade.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Weuffelhjaern:

Skrivet av JPmannen:

Vad kör du för listor/setup för att blocka reklam på Youtube med pihole? Trodde det slutade fungera för flera år sen

Är också intresserad.. YT + Ublock + FF är pissegt på hemdatorn men i YT Vanced funkar det bättre.

Permalänk
Medlem

Betalar för YT Premium och avaktiverad Adblocker, men ändå ska de skada min upplevelse i Firefox.

Testar på Bredbandskollen, 80-90 Mbit ner, 60-70Mbit upp (100/100), startar ett klipp i vanlig 1080p30fps, fungerar hyffsat om jag inte hetsar spolandet framåt... 1440p eller 1080p60fps fungerar uselt, samt sekunder innan sidan laddar ofta, pratas om 5 sekunder och bandbreddsbegränsningar på Reddit om man inte kör Chromium-baserat.

Sen fryser filmer ibland medan ljudet spelar vidare, måste ta mig till sekunden efter frysning för att bilden ska spela vidare eller ladda om hela sidan

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem

synd att det inte finns något mellanting, tror sist jag kollade så skulle de ha 150/månad för att man även får "music".. vilket man löst med spotify.
Så skulle det kostat säg 100, bara för att slippa reklam är ok, och då skall det gälla 5 konton tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Å nej. vad skulle vi göra utan Hey whats up youtubers, use this VPN i 100000 exakt likadana inslag varje dag.
Kanske kan de skaffa riktiga jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

synd att det inte finns något mellanting, tror sist jag kollade så skulle de ha 150/månad för att man även får "music".. vilket man löst med spotify.
Så skulle det kostat säg 100, bara för att slippa reklam är ok, och då skall det gälla 5 konton tycker jag.

Jag skaffa Youtube family och flytta över alla till Youtube music och avsluta Spotify.
Bland det bästa jag gjort, trodde inte jag skulle gilla det så mycket men Musikvideos är GRYMT, tar en tillbaka till MTV / ZTV dagarna

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Inget av dessa anti adblock metoder har funkat ännu?

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, artikeln handlar inte om att YT pajjar adblockers, utan att YT pajjar två specifika adblockers: adblock och adblock plus.

Hos mig fungerar fortfarande uBlock och den inbyggda adblockern i Brave.
Men jag antar att det bara är en tidsfråga tills de pajjar med.

Permalänk
Medlem

Går inte att titta på youtube utan adblocker. Testade förra veckan och fick 4 st unskippable ads på raken innan videon började. Därefter var 3-5 minut.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Kör AdGuard för Safari på min Mac och det fungerar bra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Går inte att titta på youtube utan adblocker. Testade förra veckan och fick 4 st unskippable ads på raken innan videon började. Därefter var 3-5 minut.

Håller med, adblock eller premium är mer eller mindre ett krav för att göra YT värt att besöka. Gratis alternativet att se med reklam går bara inte - men vem vet, det är kanske det YT vill uppnå?

Permalänk
Medlem

skaffa en riktigt adblock bara

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället