Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej. Det är ett brott, alltså så är det inte ett tecken på att det skulle vara en partsinlaga.

Haha, vad har det med saken att göra?

Det finns gott om piratkopieringsförespråkare här i tråden. Vågar anta att ingen av dem beskriver piratkopiering som ett problem, trots att det är ett brott.

Beskriver man piratkopiering som ett problem beror det ytterst sannolikt på att man tycker det är ett problem - eller för all del får betalt för att tycka det - och att man i förlängningen inte är en oberoende part. Ergo, det finns fog att fundera på om undersökningen är en partsinlaga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kan ju omöjligt vara var fjärde person. Var kommer siffrorna ifrån?

Om du läser tråden så framgår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Sant! Men då ger man fan i att se sporten! Det är liksom inget livsviktigt som vatten eller mat vi pratar om, det är underhållning.

Gör sin röst hörd med plånboken och kolla inte alls, med piratande så gnuggar lobyister sina händer och lagarna blir värre.

Att se Liverpools matcher är minst lika viktigt som mat och vatten...rätten till detta borde skrivas in i FNs deklaration om mänskliga rättigheter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

I det här specifika fallet behöver man inte leta länge:

"Piracy är fortsatt ett problem i Norden" - Natalia Borelius

En neutral part hade nöjt sig med att konstatera att "piratkopieringen är på uppgång i Norden" eller liknande.

Så jo, nog finns det fog att fundera på om det är en partsinlaga.

Skrivet av kaput:

Det finns gott om piratkopieringsförespråkare här i tråden. Vågar anta att ingen av dem beskriver piratkopiering som ett problem, trots att det är ett brott.

Beskriver man piratkopiering som ett problem beror det ytterst sannolikt på att man tycker det är ett problem - eller för all del får betalt för att tycka det - och att man i förlängningen inte är en oberoende part. Ergo, det finns fog att fundera på om undersökningen är en partsinlaga.

Ser inte hur just den formuleringen är skäl nog till att dissa hela rapporten (naturligtvis kan det finnas andra skäl).
Piratkopiering=brott, brott=problem.
Ponera att rapporten handlade om fortkörning. Hade du haft samma reaktion ifall det stod: "Fortkörning är fortsatt ett problem i Norden"?
Kom ihåg det är många som gillar att köra för fort...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Fimps:

kan tro att piratkopiering gick ner när vi typ bara hade netflix som strömmingtjänst. men nu när strömmingtjänsten bler fler, sämre och dyrare. så kan man verkligen förstå att det nu går upp igen.
Det pratas nästa aldrig om att musik piratkopieras osv, jo tacka spotify för det.
Finns det alternativ till piratkopiering, som är smidigt och till ett rimligt pris ja då kommer piratkopiering även går ner.

Edit: exemple jag skulle vilja se Doctor Who säsong 11-13 lagligt, i sverige. Gärna streaming. men hittar verkligen inte hur. har bara hittat till säsong 10 och sedan 14 (den som finns på disney plus).

Så ja jag kan förstå om folk har lika svårt som mig att hittat sådant man vill tittat på att man istället gör det olagligt liksom.

Kolla prime video vet att de iaf förut haft alla säsonger från typ sesong 5 och typ uppåt men kan vara borttaget är osäker de har rensat rätt hårt i sin tjänst.

Skrivet av PeCe:

Att se Liverpools matcher är minst lika viktigt som mat och vatten...rätten till detta borde skrivas in i FNs deklaration om mänskliga rättigheter.

Du har all rätt i världen att få äran att betala för att se skittv är helt frivilligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Så om det finns de som tycker att brotten X skulle vara lagligt, så blir det direkt en partsinlaga om någon skriver att det är ett fortsatt problem och den personen är då inte oberoende?

Gäller det alla brott eller bara de brott du vill skall vara lagliga?

Permalänk
Medlem

Man varnade redan på Dmz-tiden om piratkopieringens hot mot spelindustrin. Och då var ju dataspel närmast en subkultur för ett begränsat antal nördar. Tänk om färre hade piratkopierat då, hur stor spelindustrin hade kunnat bli, jämfört med hur den sen blev idag! Visst är den stor idag men återigen tänk hur mycket större!!!

Men allvarligt. Vem minns inte Christer Rindeblads många ledare som tog upp frågan, och inte sällan med en nyttig moralkaka för ungdomen att tugga i sig. Man behöver faktiskt inte bara spela på sin hemdator. Varför inte lära sig programmera, bokföring eller utveckla sin estetiska sida med deluxe paint? Är säker på att en del följde Christers uppmaning men hade fler gjort kanske vi av den anledningen haft en annan utveckling. Dmz var ju en rätt tung maktfaktor när det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ser inte hur just den formuleringen är skäl nog till att dissa hela rapporten (naturligtvis kan det finnas andra skäl).
Piratkopiering=brott, brott=problem.
Ponera att rapporten handlade om fortkörning. Hade du haft samma reaktion ifall det stod: "Fortkörning är fortsatt ett problem i Norden"?
Kom ihåg det är många som gillar att köra för fort...

Dissar inte rapporten - har inte läst den i sin helhet, tagit reda på vem beställaren är, etc - utan instämde bara med @snraway att det kan finnas en poäng i att vara källkritisk när det kommer till sådant här. Särskilt så när skribenten beskriver ämnet för analysen som ett problem.

Vill inte hålla med om att brott = problem gäller ovillkorligt. Brott är något som definieras i författningen, att något är ett problem är en åsikt.

Illustrerar det med en omvänd motfråga, hur hade du reagerat på "Hedersvåld inget problem i arabvärlden"? Vågar anta att du precis som jag tycker att det är ett problem, helt oavsett att det på många ställen är fullt lagligt att spöa dottern både gul och blå om hon tittar en sekund för länge på fel kille, eller vad det nu kan vara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Betaltjänsterna har blivit dyrare -> piratkopiering ökar. Ingen är förvånad, förutom mediabolagen då...

Skrivet av Tauri85:

Det har streamingtjänsterna bäddat för. Sov gott

Skrivet av Iskra:

En bra utveckling. Företagen får förbättra sina tjänster så att det blir värt att betala för dem.

Skrivet av pg0n:

Företagen fick precis som de ville.
<Uppladdad bildlänk>

Det står tyvärr att intäkterna ökar för laglig streaming. Så nån ändrad kurs lär vi inte se bara fler som följer Netflixs korståg. Själv håller jag med om att det inte finns mycket man vill se på tjänsterna, speciellt inte så här i sommartid! 🌞

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Priset för rättigheterna i Storbritannien gick upp med 20% jämfört med förra budgivningen. Som också slutade med att Amazon köpte in sig i det vinnande budet med rättigheter till att visa 17 eller om det var 19 matcher och förtur till en tisdagsmatch.

Har priset på rättigheterna gått upp så mycket även här (om det uppstog ett budkrig med tex Telia, eller om UEFA har ett golv för priset som gått upp), så kommer ju priset gå upp för slutkunderna att gå upp, viaplay kommer ju inte kunna äta upp en sådan kostnadsökning.

Som du säger så är det dom själva som budat upp priset på rättigheterna så här högt. Dom tycker tydligen att det är värt det, återstår att se om slutkunderna håller med.

För mig som bara vill ha hockeyn så var ju detta något dåligt eftersom jag förmodligen kommer få betala för det även fast jag inte ens vill se det.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ja, det kan man väl tänka sig. Dessutom är den koreansk och på koreanska. Inte en enda engelskspråkig film eller serie jag sett på Blu-ray har haft engelska undertexter (utom för hörselskadade) såvitt jag kan minnas.

ja nu är jag me! Skyller på värmen..

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så om det finns de som tycker att brotten X skulle vara lagligt, så blir det direkt en partsinlaga om någon skriver att det är ett fortsatt problem och den personen är då inte oberoende?

Gäller det alla brott eller bara de brott du vill skall vara lagliga?

Ja, i det fallet är det rimligt att tro att det skulle kunna vara en partsinlaga, och att det finns fog för att forska i den saken.

Du borde i övrigt skippa insinuationerna om vad jag vill och inte. Det vet du absolut ingenting om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När Netflix va "ensam" på marknaden och disney inte hade eget ännu så kommer jag ihåg det blev enormt populärt och folk pirata mycket mindre för de kunde se nästan allt de brydde sig om på ett ställe. Idag har vi fler streamsajter och disney tog bort allt från netflix. Tillbaka till början igen...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

varför ska man spela dum om varför man tror andra gör det när många här garanterat gör det, bara löjligt, men visst högre priser, dåligt utbud, flera streamingtjänster bla bla bla, diskussionen över.

handlar väl att dra en gräns (för att inte sajten ska vara olaglig), sedan kan man ju tycka att gränsen är tagen lite väl tidigt i den vita zonen. Men ja, alltid like ironisk att ha en artikel om piratkopiering och att folk använder det och sedan förbjuda diskussion om det.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att Mediavision (556530-9605) inte är ett oberoende opinionsundersökningsföretag, utan är ett företag som säljer konsulttjänster i reklambranschen. De har SNI-registrerat sig inom "73119 - Övrig reklamverksamhet". Mediavision uppger alltså i både sin SNI-kod och på sin egen hemsida att deras verksamhet handlar om att sälja konsulttjänster inom reklam och marknadsföring. Att opinionsbilda för sin beställares räkning.

Seriösa opinionsundersökningsföretag är givetvis mycket noga med att absolut inte syssla med opinionsbildning vilket man ser i hur de registrerat sig:

Kantar Sweden AB (Kantar SIFO) (556060-1220)
73200 - Marknads- och opinionsundersökning
82200 - Callcenterverksamhet

Novus Group International AB (556654-0786)

Demoskop AB (559203-8961)

Ipsos AB (556624-6954)

Permalänk
Medlem

Tror att samma pesoner som piratkopierar också använder olika streamingtjänster.
Storkonsumenter helt enkelt!
Jag menar intäkterna för streamingtjänser ÖKAR samtidigt som piratkopieringen gör det.
Piratkopiering har alltid förekommit för nöjesindustrin parallellt med lagliga alterntiv.
Förr var det kassetbandsinspelningar, bootlegs från konserter mm.
Sen vanlig fildelning.
Det hade varit intressantare om intäkterna för streaming minskade samtidigt som piratkopieringen gick upp.
Nu gör det inte det!

Permalänk
Medlem

Ett problem är att profitkvoten har en tendens att falla över tid. Men det är en tendens så det finns motsättningar. När det trycks pengar som företag kan låna med en låg ränta kan företag ignorera deras sjunkande profitkvot. Nu blir företag tvungna att ta till åtgärder för att försöka höja profitkvoten igen och då blir deras kunder mindre nöjda med deras produkter och priser.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Man varnade redan på Dmz-tiden om piratkopieringens hot mot spelindustrin. Och då var ju dataspel närmast en subkultur för ett begränsat antal nördar. Tänk om färre hade piratkopierat då, hur stor spelindustrin hade kunnat bli, jämfört med hur den sen blev idag! Visst är den stor idag men återigen tänk hur mycket större!!!

Detta får mig att minnas ett läckt PM från Microsoft någon gång under 1995-2005.
Där framgick från deras marknadsmöte att hade inte Win3.11 varit världens mest piratkopierade program så hade inte MS vuxit så snabbt till gigantjätten på marknaden.
Så allt är inte svart och vitt!!!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Skrivet av Alling:

Och köper du den på Blu-ray kan du dessutom glömma att se den med engelska undertexter (som inte är för hörselskadade).

Konsumerar själv varken piratkopierad eller strömmad film, utan endast Blu-ray, men så länge filmbolagen kategoriskt vägrar inkludera något så enkelt och självklart som engelska undertexter är precis varenda piratkopierad byte rätt åt dem.

Märkt att undertexter på streamingtjänster ofta är dåliga med, svenska undertexter är felöversatta osv. Kollar hellre med engelska men ibland tittar man ihop med en mindre kunnig på engelska. Då har min erfarenhet av opensubs varit mycket bättre. Sen att man kan få text på engelska fast utan för hörselskadade är suveränt.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du läser tråden så framgår det.

Hittar inte deras metod :/

Permalänk
Medlem

Piratandet kommer att öka i takt med prishöjningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har de räknat med att samtliga som säger upp sina abonnemang automatiskt blir piratstreamare? Så om en och samma kund säger upp två av sina tre abonnemang så har vi helt plötsligt två nya pirater.

Titta bara hur de räknade 1 tankad film = 100% förlust på bio/bluray i TPB-fallet, tanken att en del personer aldrig hade gått och sett den filmen på bio faller ju aldrig in i deras huvuden när de räknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag är inte riktigt säker på om du är sarkastisk eller inte, men hoppet från att ett barn laddar hem en film, och där av hamnar i "tyngre kriminalitet, drogmissbruk m.m." är så massivt att.... jag inte ens finner ord...

Titta bara på argumenten vissa företag har emot "right to repair".. De kör(de) reklam och hintade om att du kommer bli våldtagen i ett parkeringsgarage (ca 2:00 in) om du reparerade din pryl hos en 3:epart och inte hos tillverkaren/auktoriserad verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Förstår inte varför man skulle piratkopiera? Game Pass täcker spelen, möjligen ibland ngt köp på Steam. Spotify täcker musiken. Sedan tar man ngn gratismånad här och där bland Disney+ Netflix osv. Går fortfarande att hoppa på erbjudanden om 10 kr för GamePass, sedan kostar väl Spotify 130 med premium idag tror jag. Streamingtjänster tar man ngn gratismånad på här och där som sagt. Måste vara ngn storkonsument för att orka med och piratkopiera en massa idag typ.

För min del är det för att så mycket jag kollar på eller vill kolla på inte finns, det är så otroligt mycket material som inte finns på någon tjänst. Är i stort sett bara musik som kommer nära för där finns 95% av allt jag lyssnar på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det blivit svårare att veta vad som är lagligt eller ej och många gråzoner.
Det finns strömningstjänster online där det går att se det mesta är det att lagbrott att nyttja dom?
Det finns även olika seedbox (lustigt namn då de inte delar något) som det är möjligt att ladda media till och sedan strömma till tv:n, är det lagbrott att nyttja dom? Seedbox-tjänsten är ditt egna moln för media istället för att spara lokalt.
Vad jag kan förstå av tidigare tolkningar även på EU-nivå så är det inte tillåtet om tjänsten kräver en speciell mediaspelare eller app som hjälper till att streama media till andra (Stichting Brein C‑527/15) så de jag frågar om bör vara lagligt.
Kollade även PRV och uppfattade samma tolkning i deras text.
https://www.prv.se/sv/upphovsratt/streama-lagligt/faq-upphovs...

Permalänk
Medlem

Är det så att lobbyisterna nu kör med "piracy" som term istället för "piratkopiering"? För att lättare kunna sälja in att IPTV, streamingsidor, VPN-plats-fusk och adblock är "piracy", även om det inte direkt är kopiering?

Jag tycker termen "Piracy" är bättre än "piratkopering", fast den borde ju försvenskas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Sant! Men då ger man fan i att se sporten! Det är liksom inget livsviktigt som vatten eller mat vi pratar om, det är underhållning.

Gör sin röst hörd med plånboken och kolla inte alls, med piratande så gnuggar lobyister sina händer och lagarna blir värre.

Problematiken med detta är att företaget inte har en aning om du ser eller inte ser sporten om du "röstar med plånboken". De ser att de får färre som betalar till dem och skriker därmed "Pirater dödar oss!" när de i själva verket gravt missräknat på hur många som är villiga att betala deras hutlösa priser för att de bakar in ALL sport i ett paket, istället för att dela upp den och låta MotoGP, Golf och fotbollsfans se det de vill och inte behöva betala för att de överbetalat för x antal andra sporter.

Samma sak kan gälla exakt alla andra streamingtjänster: "damn, vi har färre som betalar, de måste vara pirater nu!" när folk kanske i själva verket konsumerar mindre eller köper fysiska filmer/serier på rea etc.

Och har man lägre inkomster/studenter/unga så förvånar det mig inte det minsta att de istället vänder sig till online-streaming för att bibehålla sin "levnadsstandard" där man vant sig vid att ha tillgång till ett visst utbud etc. Säger inget om rätt eller fel här, endast ett konstaterande som inte direkt borde vara förvånande för dessa företag.

Meeeeen... det är nu alltså exakt samma företag som skrek om pirater när de köpte upp all satellit-tv och gjorde det mångfaldigt dyrare och sämre... som nu gör samma sak igen fast med streaming-tjänster. Och igen, när girigheten slår till skriker de hellre om pirater än ser på det som fungerande och nästan drev seglande på de sju haven till utrotning hos gemene man.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag tror man var på väg att ta kål på piratkopieringen för att streamingtjänsterna var smidigare än att vara pirat.
Nu kan det inte vara smidigare att bara dra kortet, eftersom du måste göra det så ofta, leta på ett tiotal tjänster och EVENTUELLT hitta vad du letar efter.

Att börja jaga kontodelare också - de skjuter sig bara i foten ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Detta får mig att minnas ett läckt PM från Microsoft någon gång under 1995-2005.
Där framgick från deras marknadsmöte att hade inte Win3.11 varit världens mest piratkopierade program så hade inte MS vuxit så snabbt till gigantjätten på marknaden.
Så allt är inte svart och vitt!!!

Adobe hade en liknande inställning på den tiden. Det var väl så att Photoshop var lätt att kopiera. Inget kopieringsskydd på disketterna/cd-skivan och det fanns iofs ett serienummer man skulle mata in vid installation. Men det var lätt att göra keymakers och det fanns online-tjänster som genererade serienummer.

En del undrade lite varför Adobe inte ansträngde sig lite mer för att stoppa det. Men dom tyckte typ att kidsen och studenterna piratade sitt Photoshop och sen blev dom äldre och fick jobb i branschen. Då kunde alla Photoshop och det blev det som blev inköpt på företagen...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dool:

Adobe hade en liknande inställning på den tiden. Det var väl så att Photoshop var lätt att kopiera. Inget kopieringsskydd på disketterna/cd-skivan och det fanns iofs ett serienummer man skulle mata in vid installation. Men det var lätt att göra keymakers och det fanns online-tjänster som genererade serienummer.

En del undrade lite varför Adobe inte ansträngde sig lite mer för att stoppa det. Men dom tyckte typ att kidsen och studenterna piratade sitt Photoshop och sen blev dom äldre och fick jobb i branschen. Då kunde alla Photoshop och det blev det som blev inköpt på företagen...

Väldigt välbekant nu när du säger det!
Länge sedan nu, men har för mig att de i vissa kretsar mer eller mindre släppte helt på (betydligt) äldre versioner tillsammans med material som visade på hur bra den nya utgåvan var. (Nu snackar vi typ 1.0 - 3.0 ej CS, väldigt länge sedan).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.