Ubuntu-program motsvarande Viber

Permalänk

Ubuntu-program motsvarande Viber

På min gamla dator (Ubuntu 20.04) har jag ett program som motsvarar Vibers app som är typ samma som Whats up.
När jag håller pekaren över genvägen i sidolisten säger den Viber men jag tror inte den hette så när jag installerade den.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Krassegrand: Är inte helt med på vad du undrar men jag har för mig att viber har en officiell app för Ubuntu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Toppen!

Jag har laddat ner en fil (viber.deb) hur öppnar man den?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Toppen!

Jag har laddat ner en fil (viber.deb) hur öppnar man den?

Borde gå att högerklicka och välja att öppna filen med software center.

Om inte det går så kan man alltid installera i terminalen med kommando:
sudo apt install /sökvägen/till/viber.deb

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad gör jag nu för fel?

$ sudo apt install /Hämtningar/viber.deb
Läser paketlistor… Färdig
E: Unsupported file /Hämtningar/viber.deb given on commandline
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$

Visa signatur

Permalänk

Jag testade att högerklicka och öppna med Software center. Software center fanns inte som alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver skriva in sökvägen till deb-filen för att installera den i terminalen. Du kan högerklicka på filen och välja egenskaper, där kan du kopiera sökvägen till filen.

I en terminal, skriv sedan in:

sudo apt install (och klistra in sökvägen och tryck enter)

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Det verkar funka!

Tack!
Nu går jag och lägger mig.

Visa signatur

Permalänk

Hmmm
Nåt blev inte rätt

Hanterar utlösare för gnome-menus (3.36.0-1.1ubuntu3) ...
Hanterar utlösare för desktop-file-utils (0.27-2build1) ...
N: Download is performed unsandboxed as root as file '/home/j-rgen-knuth-nielsen/Hämtningar/viber.deb' couldn't be accessed by user '_apt'. - pkgAcquire::Run (13: Åtkomst nekas)
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$

Visa signatur

Permalänk

Viber finns i aktiviteter men inget händer när jag startar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Hmmm
Nåt blev inte rätt

N: Download is performed unsandboxed as root as file '/home/j-rgen-knuth-nielsen/Hämtningar/viber.deb' couldn't be accessed by user '_apt'. - pkgAcquire::Run (13: Åtkomst nekas)

Verkar som om du har installerat programmet som "root", och därför har du inte rättigheter att köra programmet som standard användare. Avinstallera Viber och börja om från början. Använd ett enkelt installationsverktyg som heter "GDebi", som är ett verktyg för att installera .deb paket med övriga beroendepaket som eventuellt behövs för att Viber ska kunna fungera. Se till att installera det för samtliga användare, d v s att du har rättigheter att köra programmet som standard användare. Här är en länk till enkel guide:

https://itsfoss.com/gdebi-default-ubuntu-software-center/

/C.

Permalänk

Avinstallera med typ

sudo apt uninstall viber? för jag ska väl inte hänvisa till viber.deb nu, eller?

Visa signatur

Permalänk

Ahhh
remove Tummen upp!

$ sudo apt remove viber
[sudo] lösenord för j-rgen-knuth-nielsen:
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd… Färdig
Läser tillståndsinformation… Färdig
Följande paket kommer att TAS BORT:
viber
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 1 att ta bort och 12 att inte uppgradera.
Efter denna åtgärd kommer 542 GB att frigöras på disken.
Vill du fortsätta? [J/n] j
(Läser databasen ... 164301 filer och kataloger installerade.)
Tar bort viber (21.8.0.11) ...
Hanterar utlösare för hicolor-icon-theme (0.17-2) ...

Nu har jag avinstallerat viber.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Avinstallera med typ

sudo apt uninstall viber? för jag ska väl inte hänvisa till viber.deb nu, eller?

sudo apt remove viber

[DITT ADMIN LÖSENORD]

sudo apt autoremove

Därefter kör du nyinstallation av .deb paketet med hjälp av GDebi. Följ ovanstående guide vid behov.

/C.

Permalänk

Jag har kört "sudo apt remove viber" ska jag köra "sudo apt autoremove" också? Vad gör det kommandot?

Jag har installerat gdebi men komandot "sudo apt install gdebi"
Jag har nu installerat Viber med gdebi, jag hinner inte mer just nu, återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Krassegrand:

Efter denna åtgärd kommer 542 GB att frigöras på disken.
.

Wat???

542Gb?

kräver programmet altså typ en egen lagringsenhet för att ha installerat eller va fan...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag får inte igång Viber som jag installerade med gdebi.
Vad betyder "Programmet är inte i sandlåda"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Wat???

542Gb?

kräver programmet altså typ en egen lagringsenhet för att ha installerat eller va fan...

Lustigt för Ubuntus partition på denna installation är bara på 229GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Jag får inte igång Viber som jag installerade med gdebi.
Vad betyder "Programmet är inte i sandlåda"

Vet faktiskt inte varför du får upp det meddelandet. Installationen ska inte kräva att du sandboxar programmet för att kunna exekvera dess processer eftersom du har gjort en vanlig installation av ett .deb paket. Du råkar inte använda dig av policyprogrammet "Systemd"? Där finns nämligen regler som kan appliceras för att sandboxa diverse processer. Annars får du dessvärre avinstallera Viber igen och denna gång installera flatpack versionen som ska finnas i programhanteraren. Den versionen körs nämligen i sin egen sandbox och där alla tillhörande paket ingår (därav den betydligt större storleken på installationen). Använder inte själv Viber, så bättre råd än så här kan jag inte ge dig tyvärr.

/C.

Permalänk

Ok.
Tack för hjälpen.

Visa signatur