Permalänk

Filmer på bergsprängning

Hej,
Jag tänkte skapa en video på tema sprängning av berg. Är det någon här som har någon klipp att dela med sig av? Gärna förslag på passande ljud också. Jag har kontaktat lite olika företag. De enda som svarade var Sevelund AB men de ägnar sig enbart åt Bergspräckning. Att spräcka berg eller att spräcka sten kan också vara intressant. Men i första hand så är jag ute efter filmer på spränga sten och spränga berg, bergsprängning alltså. Någon som har koll?

Permalänk

Hör med Atlas Copco? De kör ju fortfarande egna tester i sitt berg i Sickla t.ex?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara något som SVT har på lager genom åren kanske? Värt att prova.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill ha för slags videor?
Är det video på när själva laddningen utförs, eller borrningen eller endast sprängningen?
Det lär finnas gott om videor på Youtube där man kan få se bergtäkter som sprängs.
Lär även finnas videor från sprängning av tunnlar.

Orica här i Sverige lär säkert ha videor inom sprängning som används både i utbildningssyfte och som eventuell reklam.
Om dom är villiga att dela med sig av dom har jag ingen aning om, men det går ju alltid att kontakta dom och kanske berätta om dina planer så kanske dom är villiga att hjälpa dig.

Forcit är ett annat företag som sysslar med sprängmedel som kanske kan hjälpa dig.

Atlas Copco, numera Epiroc när det kommer till borrning kan ha filmer om borrning, både ovan och under jord.
Sandvik gör också borriggar och kan ha filmer om man frågar.
AMW i Norge är ett annat företag som gör borriggar, då främst för tunnlar.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag hade övervägt trafikverket, görs mycket sprängningar i deras projekt och det är vanligt att det filmas i syfte att informera allmänheten om pågående projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grovebranch:

Hej,
Jag tänkte skapa en video på tema sprängning av berg. Är det någon här som har någon klipp att dela med sig av? Gärna förslag på passande ljud också. Jag har kontaktat lite olika företag. De enda som svarade var Sevelund AB men de ägnar sig enbart åt Bergspräckning. Att spräcka berg eller att spräcka sten kan också vara intressant. Men i första hand så är jag ute efter filmer på spränga sten och spränga berg, bergsprängning alltså. Någon som har koll?

<Uppladdad bildlänk>

Du kan nog få bättre svar och tips om du berättar syftet med filmen. Vilket fokus kommer den ha och var och i vilka sammanhang kommer den visas?