Nya forskarrön kring Drakeekvationen: kanske är vi ensamma i galaxen, trots allt

Permalänk

Nya forskarrön kring Drakeekvationen: kanske är vi ensamma i galaxen, trots allt

För att det ska kunna finnas intelligent liv så krävs såklart att en hel del förutsättningar är uppfyllda. Och kanske mycket tur. Verkar som forskare varit lite väl generösa med parametrarna i drakeekvationen för att förutse hur månnga civilisationer det, potentiellt, kan finnas i vår vintergata, och har nu kommit fram till en betydligt lägre summa.

De drar den, för vissa ka ske häpnadsväckande eller möjligen förväntade slutsatsen, om att förklaringen att vi inte ser eller sett spår av liv genom teleskop och andra mätverktyg, beror på att det helt enkelt inte finns några andra avancerade livsformer och det helt enkelt inte finns någon som kommunicerar med oss.

Nu kan vi såklart inte säkert veta men visst stödjer observationerna att nog denna hypotes är mest sannolik ändå?

källa: https://gizmodo.com/drake-equation-update-fermi-paradox-intel...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bluetrain:

För att det ska kunna finnas intelligent liv så krävs såklart att en hel del förutsättningar är uppfyllda. Och kanske mycket tur. Verkar som forskare varit lite väl generösa med parametrarna i drakeekvationen för att förutse hur månnga civilisationer det, potentiellt, kan finnas i vår vintergata, och har nu kommit fram till en betydligt lägre summa.

De drar den, för vissa ka ske häpnadsväckande eller möjligen förväntade slutsatsen, om att förklaringen att vi inte ser eller sett spår av liv genom teleskop och andra mätverktyg, beror på att det helt enkelt inte finns några andra avancerade livsformer och det helt enkelt inte finns någon som kommunicerar med oss.

Nu kan vi såklart inte säkert veta men visst stödjer observationerna att nog denna hypotes är mest sannolik ändå?

källa: https://gizmodo.com/drake-equation-update-fermi-paradox-intel...

Jag körde ordbajsartikeln genom ChatGPT och fick följande:

Citat:

A recent study suggests significant revisions to the Drake Equation, which estimates the number of communicative civilizations in our galaxy. Researchers Robert Stern and Taras Gerya propose adding two new factors to the equation: the presence of both continents and oceans, and the existence of plate tectonics lasting at least 500 million years. These conditions are critical for the development of complex life and advanced civilizations.

Their findings indicate that planets meeting these criteria are exceedingly rare, reducing the estimated number of civilizations to potentially as low as near zero. This helps explain the Fermi Paradox, which questions why we haven't found evidence of extraterrestrial civilizations despite the high likelihood of their existence. This adjustment suggests that Earth-like planets, with the necessary conditions for advanced life, are unique in the galaxy.

This study aligns with the Rare Earth Hypothesis, which argues that complex life is uncommon in the universe. While this new model addresses some of the paradox's issues, it also highlights the need for further understanding of planetary formation and habitability to refine the Drake Equation further.

Man kan ju debattera om huruvida hav, kontinenter och/eller tektoniska plattor krävs.
Det understrukna kommer från en TES från R.Stern och T. Gerya.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag körde ordbajsartikeln genom ChatGPT och fick följande:
Man kan ju debattera om huruvida hav, kontinenter och/eller tektoniska plattor krävs.
Det understrukna kommer från en TES från R.Stern och T. Gerya.

För dåligt insatt för att ha någon synpunkt i sakfrågan men jag köper ändå att det är mer troligt att vi inte hör något pga att det finns någon annan avsändare där ute. Låter väl lite rimligt?

Sen vill jag såklart också gärna att det ändå ska finnas liv där ute, inte minst för att många populärkulturella referenser annars skulle börja kännas tämlingen orimliga eller direkt felaktiga. Ta bara t ex Alf - som har en aptit på katter (den serien hade nog inte kunnat släppas idag. eller blivit kraftigt censurerad), Mulder o Sculders jakt på "the truth out there", E.T "phone home", star wars, kapten zoom självklart och en massa andra viktiga filmer, serier etc som refererar intelligent liv. Nu gällde iofs "bara" vintergatan så kanske drakeekvationen är snällare mot andra galaxer så kanske är det ingen ko på isen egentligen.

Men lite tradigt är det kanske på sikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluetrain:

För dåligt insatt för att ha någon synpunkt i sakfrågan men jag köper ändå att det är mer troligt att vi inte hör något pga att det finns någon annan avsändare där ute. Låter väl lite rimligt?

Sen vill jag såklart också gärna att det ändå ska finnas liv där ute, inte minst för att många populärkulturella referenser annars skulle börja kännas tämlingen orimliga eller direkt felaktiga. Ta bara t ex Alf - som har en aptit på katter (den serien hade nog inte kunnat släppas idag. eller blivit kraftigt censurerad), Mulder o Sculders jakt på "the truth out there", E.T "phone home", star wars, kapten zoom självklart och en massa andra viktiga filmer, serier etc som refererar intelligent liv. Nu gällde iofs "bara" vintergatan så kanske drakeekvationen är snällare mot andra galaxer så kanske är det ingen ko på isen egentligen.

Men lite tradigt är det kanske på sikt.

Tänker att det väl inte behöver vara på riktigt för att vi ska visa intresse för populärkulturskildringar.
Allt ifrån tidsresor och superhjältefilmer till alternativa tidslinjer eller trolleri/draculafilmer lockar trots att vi väl inte riktigt tror på någon verklig existens.

Men ja. Jag har sedan länge varit ganska skeptisk till den här uträkningsmodellen. Den är så väldans spekulativ att den blir svår att tillämpa annat än för att kittla fantasin.

Jag har ingen aning om hur det ligger till här heller. Däremot tror jag avstånden mellan stjärnor gör att det blir ganska osannolikt att vi kan ha kontakt mellan olika solsystem oavsett om det finns liv på fler ställen eller inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst artiklarna som det länkas till (vill inte gärna göra det på arbetstid) men hur kan de dra slutsatser om att plattektonik, kontinenter m.m. är extremt sällsynt när vi inte har möjlighet att upptäcka sådant på andra planeter än de som finns i vårt eget solsystem? Ska man se vårt system som modell finns det ju logiskt sett plattektonik m.m. på 100% av alla jordlika planeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Men ja. Jag har sedan länge varit ganska skeptisk till den här uträkningsmodellen. Den är så väldans spekulativ att den blir svår att tillämpa annat än för att kittla fantasin.

Jag har ingen aning om hur det ligger till här heller. Däremot tror jag avstånden mellan stjärnor gör att det blir ganska osannolikt att vi kan ha kontakt mellan olika solsystem oavsett om det finns liv på fler ställen eller inte.

Ja, drake-ekvationen är ju mer ett exempel/nummerlek än en sanning. Kan ju vara off med rätt många magnetuder i varje steg och dessutom sakna något som är relevant men har förkastats av de som leker med uppställningen.

Det som dock är skrämmande är de offantliga avstånden, inte bara i plats och rymd utan även i tid.
Vi ska vara på rätt plats och tid för att uppfatta information skickad av en annan civilisation som är kapabel att sända data. Radiomottagare på jorden har väl funnits i 100-150 år så ett avrundningsfel i det stora hela.

Skrivet av Niolator:

Nu har jag inte läst artiklarna som det länkas till (vill inte gärna göra det på arbetstid) men hur kan de dra slutsatser om att plattektonik, kontinenter m.m. är extremt sällsynt när vi inte har möjlighet att upptäcka sådant på andra planeter än de som finns i vårt eget solsystem? Ska man se vårt system som modell finns det ju logiskt sett plattektonik m.m. på 100% av alla jordlika planeter.

Det är rimligen som så att planeter som har bunden rotation (tidal lock) saknar plattektonik om det inte finns andra kraftiga närliggande himlakroppar, detta skulle väl i sig inte vara en no brainer men troligen utesluter det nästan alla solsystem med dvärgstjärnor. Siffrorna idag är väl storleksordningen 9 av 10 stjärnor är en dvärgstjärna.

Jag motsätter mig att plattektonik är ett krav på avancerade civilisationer tills ett gott belägg för motsatsen ges. Sedan får man fundera på vad intelligens/avancerad civilisation innebär. Allt måste ju inte sluta i radioapparater.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur stort universum är, hur många galaxer, solsystem, stjärnor och planeter det finns så ser jag det som en omöjlighet att det inte finns intelligent liv någonstans där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är rimligen som så att planeter som har bunden rotation (tidal lock) saknar plattektonik om det inte finns andra kraftiga närliggande himlakroppar, detta skulle väl i sig inte vara en no brainer men troligen utesluter det nästan alla solsystem med dvärgstjärnor. Siffrorna idag är väl storleksordningen 9 av 10 stjärnor är en dvärgstjärna.

Det har du rätt i men t.ex. K och G-stjärnor är inte så ovanliga att de ska kallas "exceedingly rare". Sedan håller jag med dig om att plattektonik inte borde ses som ett krav för liv på en planet. Det har gynnat livet på vår planet men som jag ser det utvecklas liv utifrån förutsättningarna som finns på platsen där det lever. Finns inte plattektonik på planeten utvecklas det helt enkelt på ett annat sätt och blir lika bra anpassat till det som livet på Jorden har anpassat sig till plattektonik.

Permalänk

Forskningen har fel. Alla har väl sett E.T?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Drakeformeln är kanske inte facit, men när jag läste nån såndär 5-poängskurs med den fantastiske Curt Roslund som föreläsare kom vi väl fram till att det i Vintergatan kunde finnas intelligent liv på tusentals planeter, eller på endast 0,1 planet, utan att vi satte in "konstiga" värden i formeln.

Men, varför har inte cylonerna redan kommit och tagit kål på oss?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Radiomottagare på jorden har väl funnits i 100-150 år

Och dito sändare.

Skrivet av Pirum:

Men, varför har inte cylonerna redan kommit och tagit kål på oss?

Min favorithypotes är "relativistic kill vehicle". Om en civiilisation upptäcker en annan bör den skicka iväg en sådan innan den själv blir upptäckt och får en på sig. Man accelererar en massa till så nära ljusets hastighet man kan för att minimera förvarningen och maximera energin. Iden är att det inte krävs speciellt avancerad teknologi för att åstadkomma ett sådant vapen, kan man upptäcka en annnan civilication så kan man bygga vapnet. Att låta bli att skjuta och ge den andre chansen att skjuta först är förstås dumt. Det tar några hundra år för vapnet att accelerera och nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Drakeformeln är kanske inte facit, men när jag läste nån såndär 5-poängskurs med den fantastiske Curt Roslund som föreläsare kom vi väl fram till att det i Vintergatan kunde finnas intelligent liv på tusentals planeter, eller på endast 0,1 planet, utan att vi satte in "konstiga" värden i formeln.

Men, varför har inte cylonerna redan kommit och tagit kål på oss?

Om vi tänker oss att de löst resandet över oändliga avstånd (varför skulle de lyckats?) så har du fortfarande tidsaspekten. Att en annan civilisation skulle uppstå kan jag föreställa mig. Men att det skulle ske i samma tidsrymd som oss? Vi har funnits så oerhört liten tid av det hela så det blir otänkbart att vi skulle samexistera med nån annan.

Vi är en blinkning i rymden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3