Frameworks laptops kommer till Sverige i juni

Permalänk
Snusfri
Skrivet av JonasT:

1,3 kg för Framework 13.

Perfekt.
Letar efter en laptop i storleken runt 13-14" som inte väger mer än 1.3kg och som gärna får vara uppgraderingsbar samt kör Linux utan problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Fick precis hem en Framework 16, vilken maskin alltså!
Riktigt schysst byggkvalitét och grymt enkel att modifiera, särskilt smidigt att byta vilka portar man vill ha på den.
Ser fram emot det ortholinjära tangentbordet ifrån OLKB som ryktas komma.

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Då kan jag snart beställa svenskt tangentbord till min framework 13 AMD som just nu har GB tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kul!

Som konsult får jag tyvärr dras med det kundens it-avdelning delar ut vilket brukar vara kassa HP och Dell laptops. Har ingen användning av laptop privat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Coolt, ska kika på deras 16-modell som nästa daily driver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kul!

Som konsult får jag tyvärr dras med det kundens it-avdelning delar ut vilket brukar vara kassa HP och Dell laptops. Har ingen användning av laptop privat.

Du jobbar med "data" men har inget behov av en privat "data"? Eller kör du enbart stationärt hemma kanske?
Borde vara kriminellt att inte äga en privat data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du jobbar med "data" men har inget behov av en privat "data"? Eller kör du enbart stationärt hemma kanske?
Borde vara kriminellt att inte äga en privat data

Jag har massa privat data. Sen har jag en stationär dator hemma.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har massa privat data. Sen har jag en stationär dator hemma.

Det var skönt att höra
Man blir ju orolig ibland över att folk som jobbar med data övergått till att enbart ha en ipad

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Har sneglat lite på dem och övervägt det tidigare då jag gillar konceptet, dock tyvärr är avsaknaden av pekskärm en dealbreaker för mig. Likaså 13"-modellen "endast" har 4 expansionsportar, vilket är ganska lågt för mig. Visst kan man enkelt bära med sig ytterligare expansionskort och byta ut dem efter behov, men vid det laget känns det inte mycket smidigare än att bara ha en dongel eller docka med sig. Nuvarande laptop har dubbla USB-A, dubbla USB-C, hörlursjack samt HDMI, hade gärna haft en SD-kortläsare utöver det, men det löstes med en smidig dongel i väskan.

Ännu bättre hade varit om de kunde erbjuda en ordentlig 2-i-1 laptop med en kompetent digitizer (gärna Wacom eller något med liknande prestanda; inte skiten de använder i Surface-enheter och som HP använder). Men men, nöjer mig gott och väl med en Thinkpad Yoga över de kommande åren, enda klagomålet med den de inte hade några bra AMD-modeller.

Permalänk

Helvete, jag har ju redan en laptop >:(

Permalänk
Medlem

Äntligen! Blir kanske födelsedagens present till mig själv i höst. Hade varit kul att ha en uppgraderingarna laptop att köra linux på privat.

Permalänk
Medlem

Hur är känslan i tangentbord och musplatta?

Permalänk
Medlem

Rolig nyhet! Vore kul att kunna bygga sin laptop. Visst finns det väl någon mobiltelefon med liknande koncept också? Har för mig att den bestod av moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det var skönt att höra
Man blir ju orolig ibland över att folk som jobbar med data övergått till att enbart ha en ipad

Det är väl som bilmecken som inte skruvar sin egen bil eller liknande, finns många som inte vill ’jobba’ och göra liknande saker hemma

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Rolig nyhet! Vore kul att kunna bygga sin laptop. Visst finns det väl någon mobiltelefon med liknande koncept också? Har för mig att den bestod av moduler.

Fairphone

Permalänk
Medlem

Hur är kvaliteten på deras datorer idag? Jag vet att de fick en del kritik förut, för att kvaliten ska ha varit rätt dålig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Hur är kvaliteten på deras datorer idag? Jag vet att de fick en del kritik förut, för att kvaliten ska ha varit rätt dålig.

Jasså? Aldrig läst eller sett nåt annat än positiva omdömen när det kommer till det. Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Hur är känslan i tangentbord och musplatta?

Jag tycker det går bra att skriva med tangentbordet musplattan funkar också bra men jag personligen gillar inte musmatta så tar hellre med mig en riktig mus.

Skrivet av Hund:

Hur är kvaliteten på deras datorer idag? Jag vet att de fick en del kritik förut, för att kvaliten ska ha varit rätt dålig.

Tycker det är bra kvalitet med metall i botten platan, har innan haft Gaminglaptops 17" som har haft plastbotten där det ibland hänt att någon av plastgallren vid Luftintagen gått av.
Tycker det går bra att byta insticksmoduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Den kan man inte uppgradera delar på dock. Bara byta om de går sönder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Den kan man inte uppgradera delar på dock. Bara byta om de går sönder.

Gissar att det är Project Ara du tänkte på? Det rann ut i sanden för snart 10 år sedan:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Projekt_Ara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gissar att det är Project Ara du tänkte på? Det rann ut i sanden för snart 10 år sedan:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Projekt_Ara

Tror du svarade på fel inlägg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tror du svarade på fel inlägg.

Ja, jag kollade inte så noga
@ronnylov

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, jag kollade inte så noga
@ronnylov

Ja det ser bekant ut med de där fyrkanterna. Vet inte exakt vad jag tänkte på, bara att jag sett något där man kunde ploppa ihop olika delar för att bygga sin egna mobiltelefon.