Jag har fått fler hastighetsalternativ med Zitius som kommunikationsoperatör

Permalänk
Medlem

Jag har fått fler hastighetsalternativ med Zitius som kommunikationsoperatör

Ville bara tipsa om ni är anslutna till Zitius så bör ni kolla med era leverantörer för att se om de levererar de nya hastigheterna.

För mig anslutet i Zitius erbjuds nu följande hastigheter som jag inte sett tidigare:

150/150
300/300
600/600

Ville bara tipsa om § 3.1 - Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Permalänk
Medlem

Inget jag ser i vårt stadsnät / kommun-nät där Zitius är KO.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Ville bara tipsa om ni är anslutna till Zitius så bör ni kolla med era leverantörer för att se om de levererar de nya hastigheterna.

För mig anslutet i Zitius erbjuds nu följande hastigheter som jag inte sett tidigare:

150/150
300/300
600/600

Det är möjligtvis inte Tele2 som erbjuder dessa bandbredder?

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Ville bara tipsa om ni är anslutna till Zitius så bör ni kolla med era leverantörer för att se om de levererar de nya hastigheterna.

För mig anslutet i Zitius erbjuds nu följande hastigheter som jag inte sett tidigare:

150/150
300/300
600/600

Allt beror på svagaste länken, har en switch bytts så får man bättre hastigheter. Dock är zitius helt värdelöst, enligt mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Allt beror på svagaste länken, har en switch bytts så får man bättre hastigheter. Dock är zitius helt värdelöst, enligt mig

Detta beror knappast på något switch byte. Detta är mjuvaru spärrar som ska skapa nya abonemang och locka nya kunder. Dom har juh lyckats med just det. Vi pratar om det i en swec tråd om det uppenbart…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Detta beror knappast på något switch byte. Detta är mjuvaru spärrar som ska skapa nya abonemang och locka nya kunder. Dom har juh lyckats med just det. Vi pratar om det i en swec tråd om det uppenbart…

Min fastighet har enbart haft 500mbit tills vi uppgraderat switcharna, nu har vi 1000/1000.

Så enbart mjulvaruspärr tror jag knappast det är. De tjänar inget mer på att ha spärrar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min fastighet har enbart haft 500mbit tills vi uppgraderat switcharna, nu har vi 1000/1000.

Så enbart mjulvaruspärr tror jag knappast det är. De tjänar inget mer på att ha spärrar...

Då är det för att din leverantör har tecknat en kraftfullare peering med någon annan leverantör så dom vågar släppa på.
Har du kunnat ha 500mbit så har switcharna varit 1000/1000 kapabla hela tiden.
Har du dessutom Zitius som drivs av Skanova/Telia så har du med stor sannolikhet haft 1000/1000 fysiskt möjligt för över 10+ år, bara spärrat på eran kundbild.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min fastighet har enbart haft 500mbit tills vi uppgraderat switcharna, nu har vi 1000/1000.

Så enbart mjulvaruspärr tror jag knappast det är. De tjänar inget mer på att ha spärrar...

Det har nog inget med switchen i sig att göra, något annat har också ändrats. Ethernet har bara specar för 10, 100, 1000, 2500, 5000, 10000 o.s.v. Finns ingen spec för 500Mbit. Såna begränsningar gör man i mjukvara genom att strypa t.ex. en 1000Mbit-länk.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det har nog inget med switchen i sig att göra, något annat har också ändrats. Ethernet har bara specar för 10, 100, 1000, 2500, 5000, 10000 o.s.v. Finns ingen spec för 500Mbit. Såna begränsningar gör man i mjukvara genom att strypa t.ex. en 1000Mbit-länk.

Vi har iofs fiber in till lägenhet, sedan fick vi byta konverters också i samma veva

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi har iofs fiber in till lägenhet, sedan fick vi byta konverters också i samma veva

Gäller även fiber, inte bara kopparkablar, finns ingen 500Mbit fiberlänkspec heller.

Eternet är inte lika med kopparkabel, det heter ethernet på fiber också. Ethernet är specifikationen för datalänkkommunikationen (lager 2, ett lager ovanför det fysiska mediet (lager 1) i OSI-modellen)

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Gäller även fiber, inte bara kopparkablar, finns ingen 500Mbit fiberlänkspec heller.

Eternet är inte lika med kopparkabel, det heter ethernet på fiber också. Ethernet är specifikationen för datalänkkommunikationen (lager 2, ett lager ovanför det fysiska mediet (lager 1) i OSI-modellen)

Då har jag lärt mig något nytt 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då har jag lärt mig något nytt 😊

Ditt stadsnät/nätleverantör är överdimensionerat för att kunna erbjuda olika tjänster till olika kunder osv. Vad du ser när du loggar in på din leverantör är enbart vad dom är beredda att erbjuda dig. Det är 100% mjukvaru styrt. Har absolut inget med hårdvaran att göra. Du måste tillbaka typ 25 år för att hitta hårdvaru begränsningar som gäller. T.ex. Bredbandsbolagets pilotprojekt i Lund osv.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du kunnat ha 500mbit så har switcharna varit 1000/1000 kapabla hela tiden.

Visst, den enskilda porten kanske hade kunnat köra 1000/1000. Men det betyder inte att infrastrukturen och switcharna var dimensionerade för att klara det tjänsteutbudet. Switcharna kan fortfarande behöva byta för att säkerställa att man faktiskt kan erbjuda hastigheterna vid hög belastning.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ditt stadsnät/nätleverantör är överdimensionerat för att kunna erbjuda olika tjänster till olika kunder osv. Vad du ser när du loggar in på din leverantör är enbart vad dom är beredda att erbjuda dig. Det är 100% mjukvaru styrt. Har absolut inget med hårdvaran att göra. Du måste tillbaka typ 25 år för att hitta hårdvaru begränsningar som gäller. T.ex. Bredbandsbolagets pilotprojekt i Lund osv.

Detta var iofs svar från zitius. Det var i fastigheten och bytte alla switchar.

Sen bytte vi till bahnhof och dem bytte konverter. Då vår adress klarade 1000/1000 efter switch bytet.

Innan dess fick vi enbart 500 som max via Znet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Visst, den enskilda porten kanske hade kunnat köra 1000/1000. Men det betyder inte att infrastrukturen och switcharna var dimensionerade för att klara det tjänsteutbudet. Switcharna kan fortfarande behöva byta för att säkerställa att man faktiskt kan erbjuda hastigheterna vid hög belastning.

Alla switchar på industriell skala klarar av sina mbit i Layer 2 fullt ut. Därför kostar en switch 500kr på Kjell.com och 35.000kr för en sådan du har i källaren på ett höghus. Däremot kan peeringen vara begränsad t.ex. att kopplingen mellan just Bahnhof emot Stadsnätet eller Bredband2 emot Telia Öppen fiber osv, begränsad till 4x10Gbit i en viss stad därav erbjuder dom bara 10/10 100/10 och 100/100 till slutkund.

I detta fallet pratar vi om Zitius i Sthlm regionen. Detta är hempissat revir för Skanova/Telia. Förmodligen sitter där överprisat mög i puttrar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ville bara tipsa om ni är anslutna till Zitius så bör ni kolla med era leverantörer för att se om de levererar de nya hastigheterna.

För mig anslutet i Zitius erbjuds nu följande hastigheter som jag inte sett tidigare:

150/150
300/300
600/600

Misstänker att du blivit uppgraderad till Telias nya plattform "GEKO", detta är en gemensam plattform för Telia öppen fiber + Zitius. Mitt område blev nyligen ansluten till den nya platformen och ser nu också dessa hastigheter från vissa Operatörer.

Permalänk
Medlem

Är det därför alla abb. inom Zitius gått upp med typ 100% senaste 2-3 åren? Nu börjar det närma sig 500kr/mån för ett sketet 100/100 😑

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Allt beror på svagaste länken, har en switch bytts så får man bättre hastigheter. Dock är zitius helt värdelöst, enligt mig

Du skriver värdelöst utan att skriva vad som är värdelöst med dem. Ja stadsnät är värdelösa den saken är klar!

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du skriver värdelöst utan att skriva vad som är värdelöst med dem. Ja stadsnät är värdelösa den saken är klar!

Kostnad per år, dålig support.
Innan vi bytta till kollektivanslutning tog de dem 2 månader att byta min konverter som jag sade till dem slutat lysa, men felet enligt dem var min router.

Kostnaderna är sjukt dyra på alla Znet marknader.
1000/1000 på min adress via dem är 800kr/mån sista jag kika.
Gruppanslutning är 120kr för 1000/1000

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Allt handlar om vilka vilkor man är ansluten på. Bostadsrättföreningar/hyresföreningar som är inkompetenta att förhandla får samma priser som villa ägare. Vilket är helt absurt rent ut. 2 släktingar bor i närliggande kvarter och har samma leverantör.

I den ena har dom 2 statiska Ip per lägenhten 1000/1000 rakt igenom. Utan krav på skit-router. För 99:-/pers.

Den andra har 100/10, tvång på IP-telefoni och skit-router. För 479:-

Gissa vilken av bostadsrättsföreningarna som har en person i styrelsen som jobbar som nätverkskonsult…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs