Helgsnack: Tycker du bredband kostar för mycket?

Permalänk
Medlem

En pint öl i London kostar idag £7,50 = drygt 100 kr så om man betalar motsvarande 5 pint öl i månaden så får man väl vara glad med att det är ok med bredband för 500-600 kr? Ölen dricker du vid 5 tillfällen och bredbandet har du 24/7.

1995 kostade en pint £2,50 vilket motsvarade 30 kr då.

Har för mig att jag betalade 299 kr/mån för ISDN 128k 1998 och var glad för jag slapp koppla upp mig med 48k modem.

Sen kan man fundera på vad är prisvärt? Vad kostar det att gå på en Premier League match?

Vad kostar det att gå på en Taylor Swift konsert?

Vad kostar en 3 år gammal elbil? Är den billig, prisvärd eller fortfarande dyr?

En 42" plasma TV i början av 90-talet kostade 60 000 - 70 000 kr och idag får man 50" för 5000 kr.

Dricker du en liter mjölk eller en energidryck av känt märke om dagen kostar det dig ca 600 kr/mån

Är 500-600 kr/mån för bredband då dyrt?

Att några få idag får bredband för 100 kr/mån är kul för dem till hyresvärden/brf föreningen inser att det är för billigt och höjer.

Permalänk
Medlem

Brukade ha fiberanslutning via Bahnhof 100/10 Mbits för 259kr i månaden, nu har de höjt hastighet och priset till 389kr 100/100 Mbits.

Jag sa upp och skaffade Chili 🌶️ abbonemang 5G, 1 Mbits för 129kr i månaden. Jag hoppas att chili 🌶️ höjer sina hastigheter utan att höja sina priser är vad jag önskar mig.

Rent allmänt känner jag att operatörerna har blivit mer snåla, man undrar hur Chili kan erbjuda obegränsad internet medans Comviq tvingar sina kunder med 10 Gigabyte i månaden för 195kr?

Visa signatur

🖥 ᴀᴍᴅ ʀʏᴢᴇɴ 3600 | ᴍꜱɪ ʙ350ɪ | ɴᴠɪᴅɪᴀ ʀᴛx 2070 | ᴋɪɴɢꜱᴛᴏɴ 16ɢʙ | 🖴 ᴄᴏʀꜱɪᴀʀ ᴍ2 512ɢʙ | 🖴 ᴡᴅ1ᴛʙ 2x ʀᴀɪᴅ |🔌ꜱᴇᴀꜱᴏɴɪᴄ 750ᴡ | 👾 ᴡɪɴᴅᴏᴡꜱ 11 ᴘʀᴏ |
🖥️ ᴀᴏᴄ 32" 2ᴋ 75ʜᴢ | ⌨️ ʀᴀᴢᴇʀ ᴏʀɴᴀᴛᴀ ᴠ3 x | 🖱️ ʀᴀᴢᴇʀ ᴅᴇᴀᴛʜᴀᴅᴅᴇʀ | 🔊 ᴇᴅɪꜰɪᴇʀ ʀ1000ᴛ4 |
📱 ɢᴏᴏɢʟᴇ ᴘɪxᴇʟ 7ᴀ | 🎧ᴀᴘᴘʟᴇ ᴇᴀʀᴘᴏᴅ | 🎮 ᴘᴄ-xʙᴏx 360 | 🕹️ ᴛʜʀᴜꜱᴛᴍᴀꜱᴛᴇʀ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bredband ska ej vara en klassfråga. Alla ska ha tillgång till bredband i hemmet som klarar av att streama och de ska ha bredband på mobilen så det räcker åt det mest grundläggande. För varje år som går så anser jag detta bara blir mer självklart.

Jag vet dock flera personer som anser mobilbredbandet är för dyrt.

Jag vet inte hur det ska lösas, jag tänker mig att tjänster som bankid/swish/bankapp diverse statliga myndigheter, karta etc kunde vara gratis att surfa på mobilen. I praktiken är det svårt att genomföra.

Tänk att i vissa länder är inte ens vatten och tak över huvudet en självklarhet.
Tänk vad olika världen är för oss människor beroende på vart en kommit ut.

Egentligen inte kritik mot ditt inlägg utan mer en reflektion över hur pass olika det är ute i världen.

Permalänk
Medlem

Vi är nöjda med vårat pris 250/250 för 220kr/månaden.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är orimligt dyrt men det är lite märkligt att priset och hastigheterna verkar ha stagnerat medan t.ex. processorer och grafikkort ger mer prestanda per krona för varje år.

Skaffade 500/500 för rätt många år sedan och det har konstant legat på ca. en femhundring sedan dess. Hade gärna haft 1 Gb/s men kan inte försvara de extra hundralapparna varje månad när man bara laddar ner stora mängder data någon enstaka gång i månaden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Tänk att i vissa länder är inte ens vatten och tak över huvudet en självklarhet.
Tänk vad olika världen är för oss människor beroende på vart en kommit ut.

Egentligen inte kritik mot ditt inlägg utan mer en reflektion över hur pass olika det är ute i världen.

Självklart. Min poäng är dock mer att barn i sverige utan tillgång till internet hemma kommer efter på vissa saker. De kan säkerligen bli bättre på annat istället och det går diskutera vad som är bäst.
Men en ungdom som har en egen dator med bredband har idag möjligheter att bli riktigt grym på väldigt mycket.
Och det finns även problem när en person lokalt saknar något många lokalt inte har.
Så när jag var liten och inte hade internet, så gjorde det inte så mycket för ingen jag kände hade heller ej internet.

Mat, vatten, tak över huvudet etc är dock såklart problem för alla om de ej har.

Permalänk
Medlem

Stör mig mera på att flera leverantörer avbryter/ höjer kostnaden under pågående " nykunds kampanj ". Ha hänt med både Bredband 2 som höjde till ordinarie pris efter 6 månader istället för 12 som det va avtalat, och Bahnhof efter 3 månader trots det va 6 månader med rabaterat pris som nykund.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Stör mig mera på att flera leverantörer avbryter/ höjer kostnaden under pågående " nykunds kampanj ". Ha hänt med både Bredband 2 som höjde till ordinarie pris efter 6 månader istället för 12 som det va avtalat, och Bahnhof efter 3 månader trots det va 6 månader med rabaterat pris som nykund.

De kan inte ändra på ett pris ni avtalat. Det är inte lagligt. Så antingen har du missuppfattat något eller så har du några samtal du kan ringa.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 349 kr för 500/500 mbps Telenor som jag tecknade när jag bytte från Telia 299 kr per månad för samma hastighet vid förra Black Friday. Blir att säga upp till hösten.

Det är billigare än 100/100 mbps från valfri operatör med dom vanliga priserna.
Om det inte blir billigare kan jag lika gärna skaffa mobilt bredband...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

De kan inte ändra på ett pris ni avtalat. Det är inte lagligt. Så antingen har du missuppfattat något eller så har du några samtal du kan ringa.

Jodå. Förra året gjorde bredband2 det för mig som nykund med 12 månader billigare. Då sa jag upp avtalet.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Jodå. Förra året gjorde bredband2 det för mig som nykund med 12 månader billigare. Då sa jag upp avtalet.

Samma för mig, sa också upp mitt avtal. Kommer inte ihåg om jag bytt 2 eller 3 gånger sedan dess.

I samband med detta läste jag avtal och genomgående är att leverantören förbehåller sig rätten att ändra priser, men du som kund äger alltid rätten att säg upp avtalet pga ändrade villkor.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker att det är för dyrt, i mitt fall iallafall. Betalar 549kr/månad för 100/100 uppkoppling i dagsläget, min operatör har höjt vid flera tillfällen under dom senaste åren. Det tråkiga är det inte spelar så stor roll vilken operatör jag väljer här, det blir ingen större skillnad på priset. Så det är alltid lika "roligt" att se vad vissa betalar som är med i föreningar o.dyl.

Permalänk

Jag kan tycka det är dyrt med bredband, betalar 349kr/mån för 10Gbit. Bra hastighet för pengen men om det var mycket billigare med långsammare så skulle jag gå ner till typ 250/250 eller 500/500, men det är typ samma pris för mig så inte värt besparingen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Numera betalar jag 52 SEK i månaden för 1000 / 1000 för att föreningen täcknade ett avtal med Bahnhof för ett år sedan. Använder jag så mycket? Nej men skönt att ha om man drar hem ett stort spel t.ex. GTA V eller så.

Förut var jag inte helt nöjd med 100/100, men 250/250 var en sweet spot. Dock att betala närmare 400 SEK var inte särskilt kul och skulle aldrig betala de 800 SEK som de ville ha tidigare för 1000 / 1000.

Ska jag försöka komma på egna priser som jag tycker är vettiga hade det sett ut något så här:

100/100 = 89 SEK
250/250 = 149 SEK
500/500 = 249 SEK
1000/1000 = 449 SEK
10000/1000 = 739 SEK

Permalänk

Eksjös monopol kostar mig 490kr i månaden för 250 mbit..

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

165:-/mån för 500/500 lina, tv digitalt grundutbud, ip-telefoni.

Kollektiv uppkoppling genom BRF. Kontrakt i ytterligare 6år med indexreglering av priset.

Blev riktigt glad när min BRF drev igenom detta då jag redan innan hade individuellt kontrakt hos samma operatör för samma tjänster. Enda skillnaden jag märkte var att priset sjönk från 599:- till 165:-.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

109kr? Då har nog din BRF gjort en deal där du redan betalar för det i BRF avgiften.

Permalänk
Inaktiv

Betalar idag 479 kr/mån för 100/100 Mbit/s hos Bahnhof som är åt helv_te för dyrt och man kan dessutom inte välja lägre hastighet, skulle räcka med 10/10 Mbit/s för min del idag.
Bahnhof höjde priset den 1 maj 2024 från 449 kr/mån då dom påstod att GlobalConnect höjde sina avgifter gentemot dom vilket jag tror är skitsnack.
Skrämmande prisutveckling!

Permalänk
Medlem

Har ’öppet’ nät, men priset är helt sjukt

För 6 år sedan kostade 100/100 ca 250kr, nu ö”ca 450kr…

2mbit ingår i hyran, 10mbit kostar 300kr

Jag gick över på mobilt nät för stunden. 99kr/m för 100GB, det får räcka just nu

Monopoliseringen av nät som el och fiber är en sjukt dålig idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Jodå. Förra året gjorde bredband2 det för mig som nykund med 12 månader billigare. Då sa jag upp avtalet.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Fast nej, det kan de som sagt inte. Ett avtal är ett avtal. De kan försöka och hoppas det finns tillräckligt många som går på det. Eller som i ditt fall, inte blir kvar som kund alls.

Permalänk
Medlem

det finns redan en jättebra tråd om bredbandspriser, så varför öppnar man en ny tråd som "nyhet" med det?

betalar 449:- för 100mbit och 469kr:- för 500mbit, så går det när telia tar över nätet för att hyresvärden inte vet vad dem håller på med

Permalänk
Medlem

I min brf har vi 1000/1000 via föreningen där avgiften som lagts på är 135:- och jag bor i söder närförort till Stockholm.

Flyttar till annan brf i augusti, närförort norr om stan, läste precis den färska årsredovisningen och förra året betalade brf 768,000 för internet, tv och sophämtning. Allt detta ingår i månadsavgiften. Föreningen har 1000/1000 internet så det är tillräckligt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Börjar svida lite

Permalänk
Medlem

Lägenhetens fiber är låst till Telia, de vill ha 569 (eller så var det mer, inte säker) kronor i månaden för en 100/100-uppkoppling. Det är skrattretande, så jag kör mobilt bredband från Comviq för 299 kronor i månaden istället. Får i skrivande stund 50/30 bakom VPN på den 5 år gamla mobilen, på den kabelkopplade stationära datorn är det uppe i 120+/80 och på laptopen är 80~100/50 vanligt med AX-wifi. Är nöjd med mitt abonnemang men jag tycker 299 borde vara standardpris och inte något rea-erbjudande som bara gäller i två år.

Permalänk

inleed för 449kr 1/1 gbit

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Bor långt från stad så runt 500 sek för 250/250 från Bahnhof. Lite tråkigt med rejäla höjningar de senaste åren.

Antar det är runt där jag ligger med (400-500kr/mån). Började på 369kr/mån tror jag, har troligen gått upp sedan jag först fick fiber, men har inte kollat upp vad månadskostnaden är på ett bra tag.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

I min mening är skillnaden för stor mellan billigaste och dyraste på given hastighet, oavsett typ av uppkoppling. Särskilt för dom högsta hastigheterna där prisskillnaden kan vara uppemot tiofaldig.
Inser dock att det kan vara svårt att få till en "normalisering" av priserna, men nog kan det bli bättre än det är idag.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

I min mening är skillnaden för stor mellan billigaste och dyraste på given hastighet, oavsett typ av uppkoppling. Särskilt för dom högsta hastigheterna där prisskillnaden kan vara uppemot tiofaldig.
Inser dock att det kan vara svårt att få till en "normalisering" av priserna, men nog kan det bli bättre än det är idag.

tror inte det är svårt att få en normalisering, det enda man behöver göra är att regeringen går in och bestämmer priserna eller att all fiber blir statligt ägd.

Permalänk
Medlem

el och kommunikationsnäten bör vara statliga/regionella/kommunala precis som vägar, avlopp vattensystem osv så profithungern inte blottlägger vanligt folk.
men den viktigaste aspekten är dock att de då enklare kan styras demokratisk befter behoven i samhället, och inte efter vad eventuella aktieägande oligarker säger.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Open Universe i Kungsängen (förort till Sthlm).

Alla större operatörer tar 499:- till 579:-/månad för 100/100...

Så ja, det har blivit sjukt mkt dyrare bara de senaste få åren. Runt 150-200:- i höjning de senaste 2-3 åren.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal