Krönika: När datorn endast blivit ett jobbverktyg

Permalänk
Melding Plague

Krönika: När datorn endast blivit ett jobbverktyg

André vill få tillbaka suget att ha kul med datorn, men jobbet är alltid bara en alt-tab ifrån.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt om att spela på PC med höga inställningar men pc gaming som hobby har blivit galet dyrt. Datorn är förpassad till att jobba på och spelandet får bli på min PS5.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte en del av förklaringen vara att du kanske gillar jobbet ganska mycket ändå? Själv har jag sällan lust att sätta mig med ett spel om jag har ett intressant programmeringsproblem i bakhuvudet; det är helt enkelt inte lika givande.

Permalänk

Detta är ett gigantisk problem som "forskare och andra" bör studera för att komma fram sätt att lösa. Allt fler kommer hamna i situationen att de konstant måste vara uppkopplade för arbete och nöje är så nära.

Ett problem i detta är att många arbetar lite mer än 07:30 -16:30 fem dagar i veckan, utan de arbetar tid lite precis när som helst. Där arbetstid och fritid flyter lite ihop. Det är egentligen som i skolan, det är lite otydligt när man är helt ledig från skolan och när man pluggar och gör skolarbete. För de som håller på med självstudier inom det de jobbar med blir det ännu flummare.

Så att ha en sådan enkel regel som inget nöje vid datorn tills arbetsdagen/veckan är slut, ja dessa tar aldrig slut. Detta både för studenter och folk med tekniska jobb som "kräver" självstudier.

Permalänk
Medlem

Det är kanske tur att man aldrig började jobba framför en dator, även fast det var det jag trodde att jag ville när man gick i skolan.
Därför blir inte jag less på att spela vid datorn.
Betalar gladeligen för den bättre upplevelsen pc gaming ger jämfört med konsoler och skit

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

Har alltid tyckt om att spela på PC med höga inställningar men pc gaming som hobby har blivit galet dyrt. Datorn är förpassad till att jobba på och spelandet får bli på min PS5.

Men en ekvivalent pc är väl inte så värst dyr? Jag tycker det finns fördelar med pc. Framför allt tycker jag att det handlar om vilka spel man vill spela. Multiplayer-spel, strategi och fps-spel är bättre på pc. Men ser man till det rent visuella/grafiska är det inte alls så stor skillnad i upplevelse.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är skälen till att jag tappar suget att spela att de flesta spel egentligen inte är så bra.
De kan vara ohyggligt dåligt optimerade eller så är speldesignen så dålig att det egentligen bara är spelets rykte och hype som attraherat mig till det.

Det finns massor av spel i mina kataloger som endast spelats för att jag haft för mycket tid att slå ihjäl och ibland till och med för att jag tvingade mig själv att spela fast jag inte ville spela de spelen.

Om man tappar spelsuget så hoppas jag det är för att andra saker känns mer givande och viktiga, men det kan ju vara en kombination av att sitta i ekorrhjulet och ha "måsten" att ta itu med som tar knäcken på en.
Då känns spelandet meningslöst när man bara vill ha återhämtning.

Olycklig förälskelse är väl det som överlägset knäckte min vilja att överhuvudtaget använda hemelektronik.
Varken film, spel, serier eller surfande gav mig någon större lindring då.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är ett gigantisk problem som "forskare och andra" bör studera för att komma fram sätt att lösa. Allt fler kommer hamna i situationen att de konstant måste vara uppkopplade för arbete och nöje är så nära.

Ett problem i detta är att många arbetar lite mer än 07:30 -16:30 fem dagar i veckan, utan de arbetar tid lite precis när som helst. Där arbetstid och fritid flyter lite ihop. Det är egentligen som i skolan, det är lite otydligt när man är helt ledig från skolan och när man pluggar och gör skolarbete. För de som håller på med självstudier inom det de jobbar med blir det ännu flummare.

Så att ha en sådan enkel regel som inget nöje vid datorn tills arbetsdagen/veckan är slut, ja dessa tar aldrig slut. Detta både för studenter och folk med tekniska jobb som "kräver" självstudier.

Det finns väl några olika fall här som kanske borde hanteras separat?

• Man förväntas vara tillgänglig dygnet runt
    Här har man troligen andra aktiviteter som man vill göra.

• Man måste bli färdig med något och får planera arbetet fritt
    Typiskt studier. Man vill kanske gärna spela ett spel men får dåligt samvete av att inte ägna sig åt studierna.

• Man håller på med något som är så uppslukande att man inte kan/vill släppa det bara för att arbetsdagen råkar ta slut
    Här handlar det kanske mer om nyfikenhet eller utlopp för kreativitet. Ingen klandrar väl en musiker som skapar utanför kontorstid?

Permalänk
Medlem

Du kanske börjar bli gammal? Är 39 nu och har haft problem med sviktande lust (för datorspelande!!!!) i flera år.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte problemet med jobbdator, men spelsuget tappar man ju med jämna mellanrum. Det kan ta flera månader innan jag spelar nåt. Vilket kommer att hända nu när jag förlorat mina saves i BG3 när jag var på slutet av spelet. Passar på att ta en paus till hösten i alla fall och börja om då.

När det kommer till själva datorn, och moddandet av den, så går det åtminstone ett par år innan suget att byta ut saker på den sätter in, vare sig jag behöver det eller inte. Men då blir det närmast fanatiskt (och dyrt) under några månader men tappat suget helt så här +30 år i datorsvängen har jag ännu inte gjort.

Permalänk
Medlem

Jag har min dator kopplad till två datorskärmar men även till en Oled 4k tv på 43 tum och 120hz. Ska jag spela gör jag det oftast så att det känns som en konsolupplevelse på tvn med handkontroller. Jag har ett rtx 4090 kort så bild och framerate är så som jag vill ha den. Jag har även konsoler bredvid men där spelas enbart de spel som ej är tillgängligt på pc. Det har blivit allt färre konsolexklusiva spel vilket gjort att jag oftast bara spelar på antingen Nintendo Switch eller Pc. Pcn utklassar både xbox series x och ps5 i bildkvalite. Datorn används större del av dagen men det är först på kvällen jag njuter av spelande med lite mörkare i rummet.

Permalänk
Medlem

Mekar nästan uteslutande med gamla datorer numera.
Har just nu mycket roligt med att snickra ihop ett '97 system (Pentium 2, Riva 128, AWE64 etc.)
Suget att pyssla med moderna grejer är nästan noll numera.

Permalänk
Testpilot

@Enviro
Du (och andra som läser detta) måste börja separera jobb/studier från nöje, på maskinell-nivå eller mjukvaru-nivå, för den egna hälsans skull i det långa loppet. Ta detta och efterföljande stycke text från någon som suttit i skolbänken i drygt 4 år nu, parallellt med testpilotandet och en stöt av redaktionellt skrivande. Det går inte att vara tillgänglig dygnet runt, och all form av fritidsnöje, återhämtning eller allehanda avslappnande lider kraftigt om man inte kan fördela timmarna på ett bra vis. Det gäller att definiera samt avgränsa vilka timmar som är avsedda för vad på ett givet dygn.

Det går att sätta upp flera användare på en dator, där du bara växlar över till en annan så fort du är klar för dagen. På din privata användare har du inte någon inloggning sparad för redaktionssystemet, medan du samtidigt kanske inte har Steam installerat på din jobbanvändare. Alternativet är att bara skaffa en enklare sekundär maskin för jobbet, t.ex. en bärbar dator, som du kan koppla mot extern skärm vid behov och annars bara placera i en byrålåda när du stämplar ut för dagen.

Jag har t.ex. separerat skola från fritid genom valet av webbläsare, där jag privat använder Firefox och för studier är jag inloggad på Chrome för skolportalen. Då vet jag att när skoldagen är slut, när jag gjort det jag behöver för dagen eller veckan, då stänger jag bara ned Chrome och öppnar Firefox för att komma åt hemsidor jag är inloggad på privat (exempelvis SweClockers).

Jobb, skola och/eller privatlivs-balansen är essentiell. Man måste få möjligheten att slå ifrån alla måsten på ett effektivt vis, något som blivit svårare och samtidigt desto viktigare då mycket kan skötas hemifrån och digitalt idag. För den som kan skapa ett separat hemmakontor; gör det, tveka inte ens! Går det inte att lösa med ett fysiskt separat rum, då är det dags att leta efter alternativ likt ovan metoder jag själv fått anamma.

Det handlar om den psykiska hälsan och livskvalitén, och ska inte tummas på – du har bara ett liv. För den stunden du vandrar denna jord ryms inte utbrändhet; varken för jobb eller passion!

Putsade bort grammatiskt smuts.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

I mitt fall känner jag att det har ganska lite med jobbet att göra. Jobbar med IT, sitter framför datorn mest hela tiden, men för mig handlar det inte om det.

Enda gången jag tycker spel är roligt är när jag spelar med andra. Och jag är såpass gammal att dom flesta kompisar slutat spela. Så jag har ingen att spela med.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

I mitt fall känner jag att det har ganska lite med jobbet att göra. Jobbar med IT, sitter framför datorn mest hela tiden, men för mig handlar det inte om det.

Enda gången jag tycker spel är roligt är när jag spelar med andra. Och jag är såpass gammal att dom flesta kompisar slutat spela. Så jag har ingen att spela med.

Spel har inget med ålder att göra för då kan man även sluta titta på film, läsa böcker etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Spel har inget med ålder att göra för då kan man även sluta titta på film, läsa böcker etc.

Kan man ju tycka.. de flesta av mina kompisar har barn, fruar, hus, karriärer och annat som gör att dom inte längre prioriterar att spela. Det kan man ju ha åsikter om, men faktum kvarstår, jag har ingen att spela med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kan man ju tycka.. de flesta av mina kompisar har barn, fruar, hus, karriärer och annat som gör att dom inte längre prioriterar att spela. Det kan man ju ha åsikter om, men faktum kvarstår, jag har ingen att spela med.

Om du prioriterar multiplayer spel så förstår jag dig.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man som jag gjorde - byter till ett jobb där man inte behöver jobba hemifrån och jobbar med annat än att bara sitta vid en dator. Förstår att detta inte funkar för alla men det var precis vad jag behövde för att må bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En del växer ifrån spelandet och börjar med andra saker, alla är vi olika.
Själv har jag varit nyfiken på datorer sedan jag började högstadiet då vi hade Kompis datorer på skolan(om nu någon minns dom på 80 talet.)

Man blir ju nyfiken på vad du spelar för spel för oftast kan man hitta någon att spela med.

Jobbade förr med att laga dator/monitorer och andra saker till datorer, då vart det kul att bygga datorer med.
Skönt att man inte jobbar med att vara vid en dator hela dagarna på jobbet tror det hade dödat lite av den spelglädjen som jag har vid datorn eller hjälpa andra bygga sina datorer.
Sitter man vid en dator hela dagarna så kanske man inte vill sätta sig vid en dator när man kommer hem utan man vill göra annat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När jag var ung runt 13 eller så, sa någon jobba inte med din hobby!

För vad händer om du tröttnar på ditt jobb?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Mycket prat om att "tappa spelsuget" senaste åren. Kanske en del som har svårt att acceptera att ens intressen förändras med åldern?

Nej, barndommen kommer inte tillbaka. Magin kommer sällan tillbaka. Breath of the Wild var ett sånt spel för mig men jag är helt okej med att det kanske bara sker en gång var 10:e år. Att accpetera det istället för att "jaga" magiska upplevelser. De kommer när de kommer, stop chasing it.

Sen kan det ju vara bra att ställa sig basic frågor också, varför man spelar etc. Är det verklighetsflykt, är det för att det är genuint roligt, eller nåt annat. Jag försöker ha en "hardcore reality" attityd där spel naturligt faller bort då jag tidigare använt det som verklighetsflykt, nu tycker jag det är mycket roligare att göra spel, snarare än att spela.

Permalänk
Sötast

Jag spelar lite fallout shelter och ev FO3 nu då fallout serien verkligen drog upp suget som en storm...

Däremot i övrigt?
Min fina servermiljö har blivit förpassad till uppdateringar och säkerhetsfixar och att jag är redo om något verkligen måste byggas om...

Spel känns nästan som ett arbete än något annat...

Jag vet inte exakt hur men på någon vänster så började jag bygga på en snickarbod.... som saknade ström... så köpte solceller.... och byggde diy LiFePo4 batteribank...köpte massor av verktyg och lär mig nu något helt annat.

Efter ett helt liv bakom en skärm till att arbeta med händerna igen.... fan vad mysigt... Känns riktigt skönt!

Spel numera är ju nästan helt i förlängningen exakt samma upplevelse som de senaste 511 gångerna man hade en nästan identisk upplevelse med lite annan stil... tror det är lite naturligt att tröttna till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om du prioriterar multiplayer spel så förstår jag dig.

Ja, det är nästan det enda jag tycker är kul nuförtiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Spel känns nästan som ett arbete än något annat...

Exakt samma känsla har jag. Din förklaring med upprepning gäller såklart. Men när man var ung så hade man mer fritid. När man blir äldre så har man ofta så många saker som man genast borde sätta igång och göra, men man hinner inte. Det kan då ibland vara roligt att endast koppla av med något spel.
Många spel är dock inte av typen koppla av utan man tvärtom ska anstränga sig, de blir då precis som en arbetssyssla man borde göra. Och när man inte hinner med att utföra alla arbetssysslor man bör göra, så blir detta spelande så himla lätt att prioritera ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

En del växer ifrån spelandet och börjar med andra saker, alla är vi olika.
Själv har jag varit nyfiken på datorer sedan jag började högstadiet då vi hade Kompis datorer på skolan(om nu någon minns dom på 80 talet.)

Man blir ju nyfiken på vad du spelar för spel för oftast kan man hitta någon att spela med.

Jobbade förr med att laga dator/monitorer och andra saker till datorer, då vart det kul att bygga datorer med.
Skönt att man inte jobbar med att vara vid en dator hela dagarna på jobbet tror det hade dödat lite av den spelglädjen som jag har vid datorn eller hjälpa andra bygga sina datorer.
Sitter man vid en dator hela dagarna så kanske man inte vill sätta sig vid en dator när man kommer hem utan man vill göra annat.

Ja, Compis hade vi på högstadiet, Top Gun hette något spel vi hade minns jag. Men innan dess hade jag både ABC 80, Vic 20 och C64. För mig var nog tiden med C64 och därefter Amiga då mina bästa spelminnen skapades.

Med PC introducerades olika multiplayerspel. Minns hur vi hängde i en kompis källare och spelade första Rainbow Six, det var väl sommaren 99 tror jag. Vi hade sjukt kul, hängde där hela nätter igenom. Det var nog då jag tappade intresset för att spela på egen hand. Därefter har det varit allt från WOW till Diablo och Battlefield.

Jag älskar mitt jobb och tror inte jag tappar lusten av att sitta framför datorn väldigt mycket, för det gör jag ändå, bara det att jag inte spelar speciellt mycket längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Men en ekvivalent pc är väl inte så värst dyr? Jag tycker det finns fördelar med pc. Framför allt tycker jag att det handlar om vilka spel man vill spela. Multiplayer-spel, strategi och fps-spel är bättre på pc. Men ser man till det rent visuella/grafiska är det inte alls så stor skillnad i upplevelse.

Det beror på ekonomiska muskler och prioriteringar. Med två barn med i bilden så går pengarna åt andra håll. Men att spela på PS5 är rätt trevligt det oxå

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Att man ska behålla samma hobby som ”primär hobby” hela livet är nog få som gör. Lockar inte datorn som förut så hitta något annat som är kul och meningsfullt.

Själv har man gått från 60h spelande i veckan till 60h senaste 5åren.

Att klamra sig kvar vid gamla intressen som inte lockar kommer nog inte göra en lyckligare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är sommar så ta en tur i naturen, åk och bada eller någon annan aktivitet långt från din dator så kanske lusten kommer tillbaka till hösten tillsammans med årets spel och datornyheter.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Själv så blir det en liten bärbar för arbete i vilken miljö som känns bäst då. Medans gaming hörnan har kvar sin plats i vardagsrummet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

För mig är det tvärt om. Hela mitt liv består av socialt liv. Spel är en av få aktiviteter där jag kan vara helt ensam i min egen värld. Jag är inte så sugen på att ”vara social” även i spel. Det kan också vara en anledning till varför äldre med barn inte vill spela multiplayer.

Vill man behålla intresset för spel är det nog klokt att aldrig spela av gammal vana. Känner man inte tillfälligtvis för att spela är det bättre att göra något annat.