Förbättrad Asus ROG Ally med dubbelt batteri

Permalänk
Melding Plague

Förbättrad Asus ROG Ally med dubbelt batteri

Bolagets nya handhållna spelmaskin får markant längre batteritid, dubblerad lagring samt mer och snabbare primärminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är inte OLED på denna va?
Antar dom sparar det till tvåan.
Större batteri är alltid trevligt dock!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

Det är inte OLED på denna va?
Antar dom sparar det till tvåan.
Större batteri är alltid trevligt dock!

jo

edit: nej, jag hade fel.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat jag föredrar forna tiders handkonsoller som PSP/Vita/DS över dagens "handspeldatorer". Då kunde man åtminstone förvänta sig att hårdvaran inte skulle vara gammal skåpmat efter knappt ett år ens.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tror ärligt talat jag föredrar forna tiders handkonsoller som PSP/Vita/DS över dagens "handspeldatorer". Då kunde man åtminstone förvänta sig att hårdvaran inte skulle vara gammal skåpmat efter knappt ett år ens.

Svagheten med dem var att man inte kunde spela tusentals olika spel på dem. (Miljontals?)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Mitt sug efter orginal Ally var främst beroende på vikt på 608 gram jämfört med orginal Steam Deck 669gram.
Nu har jag uppgraderat till Steam Deck Oled på 647 gram. Att höra att Ally X (678 gram) nu väger mer än orginal Steam Deck får mig att ta än mer avstånd från denna produkt. Nu är det inte rättvist att jämföra med Nintendo Switch på 398 gram men hoppas att i framtiden med Steam Deck 2 att vi kan närma oss 500 gram. Alla produkterna är riktigt imponerande och roliga leksaker men det skall vara bekvämt att spela på i längden. Ergonomin på Nintendo Switch är värdelös, Steam Deck Oled går vinnaren för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Svagheten med dem var att man inte kunde spela tusentals olika spel på dem. (Miljontals?)

Med DS så gjorde varenda kotte jag kände som ägde en en softmod och slängde in väldiga mängder av spel. Men klart det finns begränsat utbud av spel på både DS och PSP/PSvita om man inte kör emulerade spel förstås.

Permalänk
Medlem

Räknar med att dom har fixat problemet med SD-kortplats

Permalänk

Placeringen på B-knappen ser helt knas ut, så nära kanten.

Men är inte förvånad att form och design inte sällan är ur balans när det är Asus ROG vi talar om.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Svagheten med dem var att man inte kunde spela tusentals olika spel på dem. (Miljontals?)

Nja, tusentals spel har det ju funnits tillgängligt för samtliga plattformar och då pratar vi inte ens om emulering och homebrew.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

frågan kvarstår dock, kommer de med riktig garanti eller bara garanti på papret?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns lite väl dyr kan jag tycka?

Permalänk
Medlem

Kul med utveckling i produktkategorin, men inte en produkt för mig. Gillar att Steam Deck rör sig bort från Windows, men även den är i allmänhet är för stor, batteritörstig och tung i jämförelsevis mot Switch. Förstår de som prioriterar prestanda annorlunda än jag gör, men prislappen övertygar inte mig i nuläget. Härligt att alternativ finns, och förhoppningsvis kommer fortsätta att finnas.

Om två generationer kommer det förhoppningsvis ha utvecklats åt många olika håll där alla kan få sina preferenser mötta.

Permalänk
Skrivet av johan4:

Känns lite väl dyr kan jag tycka?

Ja, när det börjar klättra över 10k och ingen OLED känns det ganska saftigt även om specsen förövrigt är rätt grymma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nja, tusentals spel har det ju funnits tillgängligt för samtliga plattformar och då pratar vi inte ens om emulering och homebrew.

Ja men här kan man köra alla pc spel som man köpt under åren och köra alla retrokonsoler i minst 720p. Jag har lyckat köra många psp klassiker in 120 fps dessutom. Sen om man vill vara en laglig medborgare så behöver man inte oroa sig för att Nintendo eller sony stänger ned konsolernas marknadsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tror ärligt talat jag föredrar forna tiders handkonsoller som PSP/Vita/DS över dagens "handspeldatorer". Då kunde man åtminstone förvänta sig att hårdvaran inte skulle vara gammal skåpmat efter knappt ett år ens.

Man man kan förvänta att marknadsplatsen stängs ner. Det är inte så lätt att ladda mer de DS-spelen mam köppt digitalt längre ( lagligt då).

Permalänk
Medlem

Dom kunde tryckt i en lite större skärm tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

frågan kvarstår dock, kommer de med riktig garanti eller bara garanti på papret?

Är det ett problem i Sverige?

Jag lämnade in min till Power och fick SD läsaren fixad.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett köp tror jag!

Och så det obligatoriska prisgnället: 799 dollar = 11 000 kr. FY FAN!

Skrivet av HazZarD:

Dom kunde tryckt i en lite större skärm tycker jag.

Det är en refresh, ingen Ally 2. Hoppas på lite större OLED-skärm nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Kommer bli ett köp tror jag!

Och så det obligatoriska prisgnället: 799 dollar = 11 000 kr. FY FAN!

Det är en refresh, ingen Ally 2. Hoppas på lite större OLED-skärm nästa gång.

Ja, har man ingen Ally sen tidigare så är detta antagligen ingen dum deal. Köpte min OG Ally på releasen, men hur man än vänder på det så är 512gb SSD helt enkelt för lite utrymme.
Dessutom får du mer och snabbare minne (gissar att 8gb dedikerat till vram och 16gb till systemet kommer vara en trevlig sweetspot.) Dubbla batteritiden är inte dumt det heller. Att svenska kronan är skrutt kan vi inte beskylla Asus för. Faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Svagheten med dem var att man inte kunde spela tusentals olika spel på dem. (Miljontals?)

Vita hade väl remote play - om man hade ett PlayStation - så det GICK att spela ganska många spel, men inte lika smidigt eller lika många. Fast hade man moddat PlayStationet kunde man ju emulera "miljoner" spel, på samma sätt som ally

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Att svenska kronan är skrutt kan vi inte beskylla Asus för. Faktiskt.

Nä, det menar jag inte heller. Det är mest att det är trist att saker är så dyra.

Men men, det blir ett köp oavsett. Hoppas på positiva recensioner inom kort.

Permalänk
Skrivet av MORD:

Är det ett problem i Sverige?

Jag lämnade in min till Power och fick SD läsaren fixad.

nä tror inte det iom att vi har reklamationsrätten på 3 år men i länder utan denna där tillverkargaranti är deras ända val av felåtgärd på fabriksfel är det när de tar 28000:- för att reparera en joystick som är täckt av garanti pga en minimal repa i chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Mitt sug efter orginal Ally var främst beroende på vikt på 608 gram jämfört med orginal Steam Deck 669gram.

Det finns grader i helvetet. En PS Vita Slim väger 220 gram och går enkelt att stoppa i byxfickan. Jämfört med den typen av smidiga format är ju både ROG Ally och Steam Deck feta grisar.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Det finns grader i helvetet. En PS Vita Slim väger 220 gram och går enkelt att stoppa i byxfickan. Jämfört med den typen av smidiga format är ju både ROG Ally och Steam Deck feta grisar.

synd bara på avsaknaden av vettiga spel till den tyvärr... typ 1 eller 2 som jag var intresserad av under dess livstid vilket aldrig riktigt motiverade ett inköp pga det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Vita hade väl remote play - om man hade ett PlayStation - så det GICK att spela ganska många spel, men inte lika smidigt eller lika många. Fast hade man moddat PlayStationet kunde man ju emulera "miljoner" spel, på samma sätt som ally

Look at what they have to do to mimic a fraction of our power :). Skojar ...

I min hjärna så är de inte mycket jämförbara, det är två olika saker. Steam deck är mer som en dator, mer öppet, mer pill och fix, kan mer, mer kan bli fel. Båda har sina styrkor, ingen är sämre eller bättre. Allting är relativt.

Switch, ps vita, etc, är stängda och kontrollerade. Allt bara funkar. Det är skönt med stängda ekosystem som gör det mesta bara funkar, så man slipper vara 24/7 it-support hemma. Men det är till familjen.

Till mig själv vill jag ha öppet, något jag kan pilla med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

synd bara på avsaknaden av vettiga spel till den tyvärr... typ 1 eller 2 som jag var intresserad av under dess livstid vilket aldrig riktigt motiverade ett inköp pga det.

Ja, vad som hände med Vitan är verkligen tragiskt. Den levde 2011 till 2019 men alla dess bästa spel lanserades under åren 2012-2014, de sista 5 åren var en ökenvandring.

Permalänk
Medlem

Intressanta förbättringar, men känns än en gång som att detta borde varit med i första releasen, nästan lkte sent att göra det nu och dessutom som en ny dyrare modell… nja, väntar nog på nästa generation av denna och Steam Deck innan jag uppgraderar

Permalänk
Medlem

Asus: "Hur får vi folk att köpa konsolen en gång och sedan igen 1 år senare?"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem

Vill påminna om att Asus service- och reklamationsavdelning är skit, som man kan se i tidigare Sweclockers-artiklar och från denna artikel länkade videos:

https://www.sweclockers.com/nyhet/38832-asus-lovar-bot-och-ba...

Specifikt har Asus försökt lura på kunder för olika produkter, däribland ROG Ally, kostsamma reparationer för små små kosmetiska fel.

Visst, Asus lovar bot och bättring, men det har man hört förr från Asus. Ni väljer själva om ni vill bli försökskaniner för detta. Personligen skulle jag nog hålla mig undan och avvakta för att se om det faktiskt blir bättre, för just spelkonsoller och kontroller kan det ofta bli fel på som behöver repareras, och där är det extra viktigt med fungerande support.