Året var 2003 – Innan SSD:n vandrade på jorden fanns Raptorn

Permalänk
Medlem

Har kvar två velociraptor 600gb på vinden hos mina föräldrar tror jag.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Köpte två diskar och körde dem i mirror i förhoppning att laddningstiderna i nått Elder Scrolls spel skulle bli så.korta som möjligt. Tror det var Oblivion. Och ett 8800 GT eller GTX.

Tyckte i efterhand att jag lagt helt för mycket på den datorn mot vad det gav i efterhand :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

ha kvar min 250gb med kylare ifrån 2012. Ha legat i min " Bra att ha låda " de senaste 10-12 åren

<Uppladdad bildlänk>

Är den bra att ha?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Mitt första köp hos Inet.

Raptor 74gb 8/10-2007 1237kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Är den bra att ha?

"Bra att ha" är nog kod för "slutförvaring av förlegad hårdvara med visst affektionsvärde", men där i den lådan kan jag ändå tänka mig att den kommer till sin rätt...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Har två 36gb och troligen en 150gb eller om den var större.

Snabbare och roligare än vanliga IDE-diskar men inte riktigt lika kul som 15krpm SCSI

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En 150G Velociraptor från 2009 och en 36G Raptor från 2004. Bra diskar på sin tid!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hade dubbla SCSI på 74GB i RAID 0 med separat kontrollerkort.

Jag använde också Seagate Cheetah 15k3 och senare 15k4. De var tysta och svala för sin tid. Inget missljud från lager men smattret från sökningar fanns alltid där. Den snabbaste disk jag hade innan SSD kom var Fujitsu MAX (15k SCSI). Supersnabba men så varma vid drift att jag fick montera en fläkt på dem. På sätt och viss var det roligare med hårddiskar än SSD:er Uppgraderingarna var inte bara för kapacitet utan även för rappare dator. Man kunde ju verkligen höra att de arbetade.

Permalänk
Medlem

Hehe har fortfarade kvar en gammal Iomega Ide när man sätter på den så låter det som en korsning mellan gammalt faxmodem och en teleprinter 320Gig och jag trodde då att det kommer jag aldrig att fylla ut🙃

Permalänk
Medlem

Körde två med kylfläns i Raid 0, det var livet det

Permalänk

Har faktiskt en sån på 150Gb 10.000rpm liggandes som knappt är använd.
Minns att den hade ett "skärande" ljud så den blev inte kvar länge i burken.

Permalänk
Medlem

Raptor 74gb

Permalänk
Medlem

Hoppade just Raptor-tåget men gick all-in med x25-m. Har kvar den än idag även om den inte används till något. Det var en galen skillnad mot vad jag hade innan. Lätt den mest märkbara uppgraderingen jag upplevt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade en Raptor på 36 gb. Minns så tydligt ett problem jag hade när jag precis skaffat den. Skulle lägga in Win XP men när jag startade om datorn blev installationen/prtionen flera gånger korrupt. Begrep inte varför, och gjorde ominstallation flera gånger tills jag förstod att när datorn stängdes av och sattes på behövde disken kanske 10 sekunder på sig att varva ner innan man kunde sätta på den igen. Annars sabbade man det som låg på den. Dvs, satte man på datorn 3 sekunder efter man stängt av den blev den korrupt och krävde ominstallation. Intressanta tider med mycket lärdomar.

Permalänk
Medlem

Hade själv 36GB, 74GB och till sist Raptor X 150GB eller vad den hette som hade fönster. Sen efter det blev det SSD som system- och speldiskar. Saknar inte direkt ljudet som dessa gav ifrån sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Hade en 36 GB och senare en 74 GB i min Athlon64 burk.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det går ju säkert att gräva fram lite gamla tester, typ https://www.sweclockers.com/test/6158-fem-ssd-enheter/11

Men ja, Raptor/Velociraptor jämfört vanliga 7200rpm-hårddiskar var ju tydligt en evolution, lite bättre av samma sak, och med samma grundläggande problem sett till att prestanda störtdyker ner mot nära 0 vid slumpmässig åtkomst (men med en något bättre kurva rakt ned i avgrunden).

En övergång till SSD däremot var ju en faktisk revolution, här var det ju liksom lätt 20x förbättring jämfört även en Velociraptor och ytterligare en gnutta till jämfört med en vanlig konsumenthårddisk på slumpmässig åtkomst redan iom de första riktigt stabila modellerna som t.ex. X25-M som ju var hyggligt tidigt ute sett till när det verkligen tog fart med konsumentenheter.

Tänker mig att det vore relevant i sammanhanget, att även presentera lite siffror på hur det utvecklats.

Steget mellan en slö 4200/5400 RPM och en nyare 7200 RPM var rätt tydligt, inte använt 10k RPM tillräckligt för att göra motsvarande jämförelse men något rappare var de också.
Sen steget till SSD såklart rätt tydligt, även om resten av datorn också behövde hänga med.
Har uppgraderat rätt många, inte minst bärbara; från 1-kärna till 2 el 2+HT, 1-2-4 till 4-8 GB, mekanisk disk till SSD. Den uppgraderingen gav oftast enormt steg upp i prestanda för allmän användning. Steget mellan 2+HT el 4 kärnor äldre CPU, 8 GB, 2.5" SSD till nyare i9/TR med 32+ GB och NVMe-disk är högst marginellt i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hoppade just Raptor-tåget men gick all-in med x25-m. Har kvar den än idag även om den inte används till något. Det var en galen skillnad mot vad jag hade innan. Lätt den mest märkbara uppgraderingen jag upplevt

Samma här, hade nog en raptor i varukorgen med musknappen på köp åtskilliga gånger, men sedan kom x25-m som jag slog till på istället. Minns än idag hur imponerad jag var över skillnaden i hastighet.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Tänker mig att det vore relevant i sammanhanget, att även presentera lite siffror på hur det utvecklats.

Steget mellan en slö 4200/5400 RPM och en nyare 7200 RPM var rätt tydligt, inte använt 10k RPM tillräckligt för att göra motsvarande jämförelse men något rappare var de också.
Sen steget till SSD såklart rätt tydligt, även om resten av datorn också behövde hänga med.
Har uppgraderat rätt många, inte minst bärbara; från 1-kärna till 2 el 2+HT, 1-2-4 till 4-8 GB, mekanisk disk till SSD. Den uppgraderingen gav oftast enormt steg upp i prestanda för allmän användning. Steget mellan 2+HT el 4 kärnor äldre CPU, 8 GB, 2.5" SSD till nyare i9/TR med 32+ GB och NVMe-disk är högst marginellt i jämförelse.

Det där är två helt olika nivåer av "rätt tydligt", det var det jag ville åt...

Velociraptor jämfört en standarddisk var väl på sin höjd 2x förbättring eller så (beror väl på konkret test). Men 2x något väldigt långsamt är fortfarande för långsamt för att sluta kännas långsamt, då är det mer att smärtan går över snabbare. Vi pratar om att gå från typ storleksordningen 0,5 MB/s (5400) till 1 MB/s (7200) till 2 MB/s (10000) vid slumpmässig åtkomst; alla tre är rätt bedrövliga siffror, men det är klart att man föredrar en märkbar förbättring även om den inte är världsomvälvande...

Övergången till SSD innebar istället i många lägen att för första gången kunna behålla "styrfart" i varje situation, säg något i stil med 40 MB/s vid slumpmässig åtkomst på den tidens enheter. Och helt oerhörd mängd IOPS.
En helt vanlig dator som känns responsiv vid normal användning, inklusive om man startar en ny applikation... vilken grej! Och dessutom till en relativt överkomlig prislapp sett till hur stor skillnaden blev.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

SAS diskar

Nu är väl iofs inte SAS diskar SATA utan nån form av seriell scsi men jag fick förmånen att installera 2 SAS 15k rpm diskar i raid (minns inte vilken raid typ) när chefen efter många år av snålande köpte in lite nytt.
Minns hur imponerad jag blev över hur snabbt Windows 2003 server bootade upp jämfört med de gamla servrarna.
Det rasslade på bra i de diskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där är två helt olika nivåer av "rätt tydligt", det var det jag ville åt...

Velociraptor jämfört en standarddisk var väl på sin höjd 2x förbättring eller så (beror väl på konkret test). Men 2x något väldigt långsamt är fortfarande för långsamt för att sluta kännas långsamt, då är det mer att smärtan går över snabbare. Vi pratar om att gå från typ storleksordningen 0,5 MB/s (5400) till 1 MB/s (7200) till 2 MB/s (10000) vid slumpmässig åtkomst; alla tre är rätt bedrövliga siffror, men det är klart att man föredrar en märkbar förbättring även om den inte är världsomvälvande...

Övergången till SSD innebar istället i många lägen att för första gången kunna behålla "styrfart" i varje situation, säg något i stil med 40 MB/s vid slumpmässig åtkomst på den tidens enheter. Och helt oerhörd mängd IOPS.
En helt vanlig dator som känns responsiv vid normal användning, inklusive om man startar en ny applikation... vilken grej! Och dessutom till en relativt överkomlig prislapp sett till hur stor skillnaden blev.

Kanske inte borde använt samma begrepp, ibland råkar det bli så.
Men ändå, man kunde tydligt känna skillnaden mellan de olika diskarna. Även om det inte gick snabbt, så gick det märkbart mindre långsamt för varje steg upp.
För användare som inte visste något annat, som bara haft en så extremt slö dator blev sen steget till SSD och samtidigt även de andra delarna något extremt.
Gjorde som sagt den uppgraderingen många gånger och visste ungefär vad som kunde förväntas, men för många av användarna blev det chockartat att det ens var möjligt.

Styrfart jämfört med att behöva vänta på det mesta ja.
Sen idag med moderna NVMe-diskar, där du har svårt att lyckas belasta disken så pass att det alls är märkbart.

Permalänk
Snusfri

En intressant och rolig video-serie skulle vara att redaktionen bygger spelburkar från olika eror sedan Sweclockers skapades.
AMD K6-III, Pentium 4, Core2Duo/Core2Quad, Nehalem, Sandy Bridge, osv.

Givetvis i tidstypiska chassin med dåtidens bling

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Haha. Det var tider det. Hade två Raptor 74 i raid 0 samt något år senare två 150gb velociraptor. En av de senare sitter fortfarande och snurrar som systemdisk i en gammal htpc hos mina föräldrar.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjältbrand:

Haha. Det var tider det. Hade två Raptor 74 i raid 0 samt något år senare två 150gb velociraptor. En av de senare sitter fortfarande och snurrar som systemdisk i en gammal htpc hos mina föräldrar.

Gjorde precis samma, med undantaget att de har fått gå vidare till de sälla jaktmarkerna.

Var en ihärdig Raptor och Velociraptor dyrkare under LAN-epoken, sedan staplades det friskt med lagringsdiskar i så små chassin som möjligt för att ett par gånger om året gästa DH. Nostalgi!

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta fungerande första generationen (36GB) diskar numera.
Andra generationen (74GB) verkar ha klarar sig bättre.
36 giggaren hade även kompatibilitetsproblem med vissa SATA kontrollers, kanske inte så konstigt då det ju egentligen var en IDE disk med en SATA brygga direkt på disken

Kår några raptors (av tidsenlig storlek beroende på systemet) i några maskiner, man slås av dels hur trevligt det är med lite HDD knarrande.
Men även hur rappa systemen känns jämfört med moderna datorer.
Och sist hur tysta dom faktiskt är, oftast tystare än de vanliga 7200 diskarna som satt i alla andra datorer.

Men i de riktiga klenoderna man har så kör man ju 15k SCSI diskar, även dom slående tysta.
Windows 2000 med dubbla Pentium 3 och en 18GB Seagate Cheetah ger en upplevelse man bara kan drömma om i moderna datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har en fungerande 36GB raptor kvar. Den var min systemdisk (med en del utmaningar pga Windows växande storlek) på min gamla speldator som jag övergav så sent som förra året. Får väl lov att säga att jag inte saknar den mot de nya m2 diskarnas prestanda och storlek

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Bra att ha" är nog kod för "slutförvaring av förlegad hårdvara med visst affektionsvärde", men där i den lådan kan jag ändå tänka mig att den kommer till sin rätt...

Man måste sälja hårdvara som klassas som "lite bättre" för sin tidsperiod, istället för att låta dem samla dam. Det är lag på det har jag hört!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Kör fortfarande min 150gb raptor än idag utan några som helst problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En intressant och rolig video-serie skulle vara att redaktionen bygger spelburkar från olika eror sedan Sweclockers skapades.
AMD K6-III, Pentium 4, Core2Duo/Core2Quad, Nehalem, Sandy Bridge, osv.

Givetvis i tidstypiska chassin med dåtidens bling

Sådant är underhållande, men det kryllar ju av sådant redan på youtube osv. Man måste ju komma över prylarna med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Köpte en VelociRaptor tillsammans med en i7-960 som klockades. Den lät mer men jag tyckte aldrig att hårddisken var så värst mycket snabbare eller värt pengarna.
Den dog relativt snabbt också.