Permalänk
Medlem

Köpte nytt när jag flyttade till huset i December 2018. Blev Husqvarna kombo på både tvättmaskin och torktumlare, funkar kanon bra fortfarande.
Nu är ju inte dessa modeller aktuella men blev dessa som då som kostade runt 11000kr som ett paket med hemleverans och så tog de med sig de gamla maskinerna.
Husqvarna QW146473
Husqvarna QW7080

Det enda som varit lite schysst att ha till nästa gång är själv doserande tvättmaskin så kanske man kan få hjälp av barnen att tvätta lite också, men väljer gärna Husqvarna igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Min 15 år gamla Siemens gjorde idag ett ljud och rök manöver. Något har smält i trumman och det går knappt röra den. Mao dags att byta men nu har jag spenderat typ en timme på att leta runt på internet - om grafikkortsmodeller verkar förvirrande så är det inget mot modellbeteckningar på tvättmaskiner..

Jag har ingen bestämd budget, men 5000kr till 15000kr känns ok. Om jag lägger 20k på tvättmaskin så skulle jag nog börja ifrågasätta min livsval.

Har vi några tips? Jag har idag en 15 år gammal torktumlare ovanpå tvättmaskinen, den kommer säkert också snart ge upp tänker jag.

Finns det några teknika funktioner som wifi etc som är värt att satsa på?

Titta på denna, det är en tyskbyggd Siemens-maskin, dvs den delar plattform med deras 700-serie. 1600 varv på centrifugeringen, automatisk dosering av tvättmedel (något Bosch och Siemens var först med, dvs de har bra koll på det) och fem års garanti. Ett program med ånga för att minska behovet av strykning och LED-belysning i trumman är trevligt.

(Disclaimer, har sålt tvättmaskiner i nästan 20 år.)

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@DeluxXxe: några slutsatser jag drog efter min research

Bosch, Miele, Siemens verkar generellt bäst all-round. Andra märken har också också modeller som fått bra i tester, men det verkar oftare vara "hit or miss".
Undvik kombinerad torktumlare/tvättmaskin.

Köp inte något till ordinarie pris utan att ha kollat prishistorik.
Hos många handlare (Tretti, Whiteaway, Power, Elgiganten m.fl) verkar priserna på vissa maskiner fluktuera väldigt mycket.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Halloj ts, köpte en Bosch series 6 under sommaren. Riktig nöjd med den so far. Har bra erfarenhet av bosch vitvaror 👍

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvatt-tork/tvattma...

Ser nu att den gått upp i pris en hel del. Under sommaren körde EG någon drive + cashback från Bosch så landa den på ca 4500-5000kr

Är du fortfarande nöjd med modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Är du fortfarande nöjd med modellen?

Tjena, jo vi har haft den i exakt ett år nu och den funkar väldigt bra. Har bara bra erfarenhet från bosch så jag rekommenderar den 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hej, skulle behöva tips på en kombo tvättmaskin + torktumlare 8kg ~ gärna i prisklass runt 7000~.

Tidigare tvättmaskinen har gått sönder, verkar som en metallplatta har gått sönder under den.

Antar ej går laga detta?

Permalänk
Skrivet av blejs08:

Hej, skulle behöva tips på en kombo tvättmaskin + torktumlare 8kg ~ gärna i prisklass runt 7000~.

Tidigare tvättmaskinen har gått sönder, verkar som en metallplatta har gått sönder under den.

Antar ej går laga detta? <Uppladdad bildlänk>

Det där är väl motvikten som gått av? Som är cement om jag inte kommer ihåg fel. Nej det är nog inte värt att laga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det där är väl motvikten som gått av? Som är cement om jag inte kommer ihåg fel. Nej det är nog inte värt att laga

Det låter inte alls orimligt, för tvättmaskinen ska ha rört sig efteråt mycket värre tydligen.