Skrivardöden: Antalet pappersutskrifter fortsätter sjunka

Permalänk
Melding Plague

Skrivardöden: Antalet pappersutskrifter fortsätter sjunka

Antalet utskrivna papper minskat med 20 procent sedan pandemin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja behandlar man sina kunder som svin så kan det ju leda till att kunderna dumpar den tillverkaren ....

Edit: Bytte själv till en Brother och den har varit 100% strulfri så här långt Ds

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Insert: oj vilken överraskning.gif

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Musikälskare

Mer hemarbete och mindre HP, win win

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Bytte jobb 2021 och har fortfarande inte skrivit ut något där

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

I artikeln står att HP "anticipates inflation in ink prices".

Helt klart någoting som de behöver "anticipate". De kan ju inte göra något för att påverka priset.

Permalänk
Medlem

Min far (70+) använder fortfarande skrivare dagligen. Han har inte förstått konceptet med att spara som PDF och använda en digital enhet för att titta på sakerna (han har dator, platta och telefon) - finns bara fördelar för äldre. I hans fall så hittar han inte papprena som han skrivit ut o hittar han pappret så måste han också hitta ett förstoringsglas om texten är för liten...

Har försökt i ÅR (läs senaste 20+) att lära honom men det går verkligen inte...

Enda personerna jag känner idag som använder skrivare/papper är säljare som måste skriva kontrakt fysiskt, ekonomiavdelningar, "legal" o typ CEO:er för diverse kontrakt. Är man print-tomte så är det ju ett måste om man ska proofa men som privatperson så... Tror det va tidigt 2000 som jag skrev ut mitt sista papper.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

De flesta utskrifter hemma som vi gör är svart-vita bilder åt barnen som de kan fylla i med färg. Då och då händer det att vi behöver skriva ut något mer viktigt, men det är väldigt sällan. Bläckpatronerna torkar ut innan vi hinner använda dem, speciellt den gula färgen som självklart behövs för att skriva ut svart-vita bilder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilken överraskning att det går sämre för HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

De flesta utskrifter hemma som vi gör är svart-vita bilder åt barnen som de kan fylla i med färg. Då och då händer det att vi behöver skriva ut något mer viktigt, men det är väldigt sällan. Bläckpatronerna torkar ut innan vi hinner använda dem, speciellt den gula färgen som självklart behövs för att skriva ut svart-vita bilder.

haha this.

Kan tipsa om en svartvit laserskrivare, om ni har plats.
Köpte en billig Brother för 15 år sedan och bytte för 10 års en till pirat-toner när den medföljande tog slut.
Har fortfarande inte tagit slut, och torkar aldrig som en bläckstråle.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det enda jag skriver ut är reseräkningarna, eftersom det här företaget fortfarande kräver papperskopior på sånt. Vi kan godkänna verktygsordrar på ett par hundra miljoner med en digital signatur - men en tusenlapp för ett hotell, då skall det vara fysisk signatur på ett papper.

Håller för övrigt med om att en billig svartvit laser är det bästa köpet. Helt ärligt hade jag velat ha en gammal Laserjet 4M, för de är i princip outslitliga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

haha this.

Kan tipsa om en svartvit laserskrivare, om ni har plats.
Köpte en billig Brother för 15 år sedan och bytte för 10 års en till pirat-toner när den medföljande tog slut.
Har fortfarande inte tagit slut, och torkar aldrig som en bläckstråle.

Jag kan intyga att även HPs laserskrivare är helt ok och funkar bra med...alterntiva tonerkassetter....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

De flesta utskrifter hemma som vi gör är svart-vita bilder åt barnen som de kan fylla i med färg. Då och då händer det att vi behöver skriva ut något mer viktigt, men det är väldigt sällan. Bläckpatronerna torkar ut innan vi hinner använda dem, speciellt den gula färgen som självklart behövs för att skriva ut svart-vita bilder.

Om det är specifikt den gula så kan det nog vara för att skrivaren vägrar skriva ut när den inte kan dölja spårningskoder på pappret. (Nej, inte en konspirationsteori.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Identification_Code

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det går inte att Ctrl+F:a ett papper. Det går inte att droppa ett papper i en teamschat eller mail. Således skriver jag aldrig ut.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

I artikeln står att HP "anticipates inflation in ink prices".

Helt klart någoting som de behöver "anticipate". De kan ju inte göra något för att påverka priset.

Lite kul att företag numera kan komma undan med att skylla alla prishöjningar på "inflation".

Den enda inflation som råder är företagens vinster och VD:arnas löner.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Äntligen mot den papperslösa arbetsplatsen som förutspåddes för 20 år sen eller något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det enda jag skriver ut är reseräkningarna, eftersom det här företaget fortfarande kräver papperskopior på sånt. Vi kan godkänna verktygsordrar på ett par hundra miljoner med en digital signatur - men en tusenlapp för ett hotell, då skall det vara fysisk signatur på ett papper.

Håller för övrigt med om att en billig svartvit laser är det bästa köpet. Helt ärligt hade jag velat ha en gammal Laserjet 4M, för de är i princip outslitliga.

Förhoppningsvis är det snart slut på fysiska kvitton
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/03/avskaffat-...

Skriver själv ut rapporter om de är längre än 4-5 sidor då jag gillar att göra anteckningar med penna och läsa i en fåtölj eller liknande. Händer dock inte tillräckligt ofta för att jag ska kunna motivera liknande en remarkable.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag arbetar med Avtal/Kontrakt som behöver skrivas på fysiskt så skriver jag ut på jobbet nästan dagligen.

Hemma var det längesedan jag skrev ut något.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite kul att företag numera kan komma undan med att skylla alla prishöjningar på "inflation".

Den enda inflation som råder är företagens vinster och VD:arnas löner.

Du missförstår nog meningen, "inflation" i sammanhanget betyder bara "ökning" och är inte relaterat till den mer nationalekonomiska inflationen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag blev så glad när jag fick igång min skrivare nyligen. Jag har en kombinerad skanner och laserskrivare. Jag trodde att jag brickade den med en firwareuppdatering men på något mystiskt sätt fick jag den att fungera efter flera månader utan den. Att jag klarade mig flera månade utan att det blev någon större kris kanske är ett teckan på hur ofta den används. Jag tror att jag använder skanningfunktionen mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Förhoppningsvis är det snart slut på fysiska kvitton
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/03/avskaffat-...

Det lagliga kravet på att ha fysiska kvitton för sånt här försvann redan för ~10 år sen - annars hade det ju inte funkat med Kivra och liknande. Körde med digitala kvitton på förra stället utan att någon fick problem. Vi är bara sist med det senaste när det gäller att förenkla för de anställda på det här bygget.

Det roligaste är när man får kvittona på mail och måste skriva ut dem, häfta ihop med reseräkningen och skicka in till någon som skall titta på dem - för det blir ju mycket säkrare och bättre att göra så än att lägga kvittona som PDFer och ladda upp nånstans.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inte antalet utskrifter som är HPs problem, det är deras affärsmodeller och utsugartaktiker som är problemet

Permalänk
Medlem

Det är jävligt skönt som lastbilschaufför att fortfarande skriva ut fraktsedlar.
För alla jävla logistikföretag har så jävla dåliga appar/system.
DHL, Bring mm. Miljardföretag. Kan inte utveckla ordentliga handdatorappar.
O sen finns alltid risken att den där jävla handdatorns batteri dör mitt på dan.
Skönt att lägga papprena i körordning oxå. Lättare o hålla koll så än deras jävla sketna appar.

Så jo. Papper används fortfarande till trädens förtret.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det lagliga kravet på att ha fysiska kvitton för sånt här försvann redan för ~10 år sen - annars hade det ju inte funkat med Kivra och liknande. Körde med digitala kvitton på förra stället utan att någon fick problem. Vi är bara sist med det senaste när det gäller att förenkla för de anställda på det här bygget.

Det roligaste är när man får kvittona på mail och måste skriva ut dem, häfta ihop med reseräkningen och skicka in till någon som skall titta på dem - för det blir ju mycket säkrare och bättre att göra så än att lägga kvittona som PDFer och ladda upp nånstans.

Vi har samma på mitt företag och anledningen jag hörde vara att det blev för mycket administrativt att ha två arkiveringsplatser en digital och en fysisk. Så istället för att anställa kanske en extra administratör är resterande 5000 fast i att behöva skriva ut och posta sina kvitton till centralkontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

haha this.

Kan tipsa om en svartvit laserskrivare, om ni har plats.
Köpte en billig Brother för 15 år sedan och bytte för 10 års en till pirat-toner när den medföljande tog slut.
Har fortfarande inte tagit slut, och torkar aldrig som en bläckstråle.

Kör en Pagewide hemma, torkar inte, mkt tystare än laser, mindre skit som kan gå sönder. Perfekt modell.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bra, det är absolut ingen som kommer sakna de här meningslösa helvetesmaskinerna när de är utdöda.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kör en Pagewide hemma, torkar inte, mkt tystare än laser, mindre skit som kan gå sönder. Perfekt modell.

Låter som en relativt komplex teknologi trots allt. Bläck som kommer ut genom 25000 munstycken när utskriften sker i ett svep, som bygger på att pappret matas med exakt rätt hastighet.

Vad hindrar detta bläck från att torka som i en vanlig bläckstråleskrivare?

Citat:

What is HP PageWide technology?
Unlike traditional printers that pass the paper over movable printheads, HP PageWide printheads are stationary. The paper goes under the actually page-wide, immovable printhead, at an incredible speed, while thousands of tiny ink nozzles apply the HP Thermal InkJet color.
In fact, there are 6 chips per printhead, each containing more than 6,000 nozzles. That means each printer has more than 25,000 nozzles, which helps to deliver a quick print with no reduction in quality.
The ink itself must be placed at exactly the right point and at the right time to create a proper print. This accuracy is driven by the way the paper is transported through the printer, as well as how individual sensors tell the printer to release each drop of ink.
With only one pass to get it right, these printers are built to be incredibly reliable. As each page passes through, you get a complete print job without multiple passes or lengthy “pauses” for jobs that require heavy ink, darker shades, or extra-detailed lines.
HOW IS AN HP PAGEWIDE CARTRIDGE UNIQUE?
Original HP PageWide cartridges are made to last, even at high volumes. You can choose from three levels of ink, with increased savings at each level:
A – for everyday printing
X – for higher yield or volume printing
Y – for extra high yield (on select printers)
Only Original HP inks are designed to work with the very specific mechanics of HP PageWide technology. Since ink can dry out quickly, the print cartridges need to work flawlessly with the printheads and nozzles to keep them from staying exposed to the air too long between print jobs. Once properly installed, you can expect consistent prints in a fraction of the time as traditional inkjet printers.
Changing cartridges is simple, too, thanks to the easy-open packaging and accessible cartridge slots. When you buy HP PageWide ink, you’re also doing your part to prevent waste and unnecessary additions to our landfills. These cartridges are eligible for HP’s Planet Partners program, and returning them is free at a number of locations.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det skrivs fortfarande ut rätt stora mängder. Klart det minskar, men papper är fortfarande det som gäller i många fall.

Permalänk
Medlem

Är egenföretagare så till bokföringen skriva det ändå ut en hel del ännu. Går dock att lägga in digitala kvitton istället men blir i det stora ofta lite krångligare, men en dag för jag nog skiftet där med

Permalänk
Medlem

Så länge som vissa myndigheter och (rövhål till) företag kräver skriftligt så kommer jag ha nytta av min multifunktions(färg)laser (en Canon, HP kan dra något gammalt över sig), men det finns även enstaka andra tillfällen då det är till nytta.

Det sagt så blir det verkligen inte många utskrifter per år.

Visa signatur

5950X, 3090