HP slog ut kunders datorer med trasig BIOS-uppdatering

Permalänk
Medlem

SPI flashers kan man ha stor nytta av.
För någon vecka sen fick jag bort BIOS-lösenordet på en begagnad ProBook.
Innan dess har jag återupplivat en TV med korrupt firmware, och modifierat BIOS på några Lenovo Tiny-burkar för att inaktivera device whitelisten

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Var det inte HP datorer på något sjukhus här om året som skrev sönder SSDn efter någon uppdatering?

Permalänk
Medlem

På företag är detta ju en ytterst liten katastrof på ett företag ska ju maskinerna vara tomma ingenting ska lagras på datorn utan antingen på server i hemkataloger eller i Onedrive, Azure eller något liknande händer någonting en maskin ska det bara vara och ge användaren en ny maskin och där finns allting den har jobbat med så på företag ska den här typen av fel inte påverka särskilt mycket. När det gäller privatpersoner är det givetvis värre särskilt om man inte har ordentliga säkerhetskopior den bästa lösningen är ju och skicka in datorn till tillverkaren får de lösa det och även om det kostar pengar för vissa datorer är ju några tusen väldigt saftigt dock och då kan ju användaren lika gärna köpa en ny dator tillverkaren borde ju ha verktyg för att blåsa moderkortet och installera en fräsch bios utan att byta någon hårdvara kan man tycka samt se till att operativsystemets licens fungerar som de har försett datorn med sen kan ju användaren ändå förlora filer och det är givetvis inte roligt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

På företag är detta ju en ytterst liten katastrof på ett företag ska ju maskinerna vara tomma ingenting ska lagras på datorn utan antingen på server i hemkataloger eller i Onedrive, Azure eller något liknande händer någonting en maskin ska det bara vara och ge användaren en ny maskin och där finns allting den har jobbat med så på företag ska den här typen av fel inte påverka särskilt mycket. När det gäller privatpersoner är det givetvis värre särskilt om man inte har ordentliga säkerhetskopior den bästa lösningen är ju och skicka in datorn till tillverkaren får de lösa det och även om det kostar pengar för vissa datorer är ju några tusen väldigt saftigt dock och då kan ju användaren lika gärna köpa en ny dator tillverkaren borde ju ha verktyg för att blåsa moderkortet och installera en fräsch bios utan att byta någon hårdvara kan man tycka samt se till att operativsystemets licens fungerar som de har försett datorn med sen kan ju användaren ändå förlora filer och det är givetvis inte roligt att göra.

Stämmer på datan ja, men det tar lång tid att installera all mjukvara som användaren kan behöva. Om du använder software center och installerar CAD-mjukvara eller PLC-utvecklingsmiljöer (Siemens TIA, B&R Automation Studio osv) så tar det minst en hel dag att komma upp på banan.

Permalänk
Medlem

Nervös

Jag har visserligen inte en Probook 455 G7 utan en 340s G7 men blev nyfiken om det fanns nån ny bios i HP support assistant eftersom det var ett tag sen det kommit ut nån ny Bios uppdatering för min modell.
Självklart fanns det en ny Bios version tillgänglig....

Med denna laptop/modell har jag aldrig råkat ut för några större problem....förutom med en bios version som jag tror kom via windows update som till slut efter en viss tids ignorerande installerades automatiskt utan att jag valt det.
Den orsakade att varje gång jag startade upp datorn så startade bios uppdatering som efter alla bios uppdateringsprocesser med backup och verifiering misslyckades. Därefter startade datorn upp till Windows med den aktuella bios versionen som fungerade.
Jag undrade ett tag varför uppstart tog så lång tid eftersom man bara såg bios settings bilden med laptop-locket öppnat. Med locket stängt och extern skärm så var skärmen svart tills windows inloggningsbilden visas.

Lustigt nog så försvann den ej fungerande bios uppdateringen och dom långa uppstarterna med en misslyckad bios uppdatering upphörde efter gissningsvis 3 eller 5 misslyckade bios uppdateringsförsök.

I övrigt så har alla andra bios uppdateringar som kommit via HP support assistant och windows update gått bra.
Men nu blir man lite nervös som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Rent teoretiskt skulle man väl kunna hävda att både HP och Microsoft har del i skulden för det här.

Så när köper Microsoft upp HP? De verkar vara av samma skrot och korn.

Microsoft har absolut sina problem men hur fick du detta till deras fel?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Efter att ha sabbat en dator för 20år sen gör jag aldrig mer Bios updatrringar. Den var sendöd även efter att ha beställ nya chip med bios.

If it works dont fix it.

Uppdaterar alltid BIOS direkt när jag får hem varan och sedan får det vara.
Med det sagt så köper jag aldrig mobo direkt den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

HP känns sämre och sämre hela tiden.

Hoppas Framework blir stora. Men å andra sidan om de blir stora så blir de väl lika dåliga som de andra för de kommer ha massor med aktieägare som vill tjäna pengar.

Jag tror de blir uppköpta så dell eller vilka som nu köper kan plocka miljöpoäng. Sen när det mjölkats kan de lägga ner framework efter några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns som många företag och kommuner kör HP. Är det för att de är billiga?

Upplever de själv att vara kassa i kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Känns som många företag och kommuner kör HP. Är det för att de är billiga?

Upplever de själv att vara kassa i kvalitén.

Jag skulle inte säga att de är billiga. Personligen har jag inte haft några problem med HP har en Probook från 2010 och en Elitebook från 2012 som fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Elitebooken används dagligen. Jag har dock bytt ut i5 3320m som den kom med till en i7 3632QM. Kör med 16GB RAM och 1 SSD och 1 HDD i den istället för 1 ODD.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av outbox:

Känns som många företag och kommuner kör HP. Är det för att de är billiga?

Upplever de själv att vara kassa i kvalitén.

Vi har runt 600 HP produkter funkar utmärkt.
Såklart finns vissa serier man ska undvika och testa innan man ens tänker tanken att införa dom i en miljö.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi har runt 600 HP produkter funkar utmärkt.
Såklart finns vissa serier man ska undvika och testa innan man ens tänker tanken att införa dom i en miljö.

HP är inte sämst, min HP-laptop från 2016 fick nya bios ända till 2023 och har TPM2-chip, min Asus-laptop från ett år tidigare fick sista bios typ 2018. Första jag gjorde back then var att köra en clean OS image, ingen HP-programvara som tuggat på den. Dessutom hyfsad hårdvara i den, Samsung B-die minnen, Samsung 4k IPS-skärm, NVME M.2 och stor hårddisk, aluminium unibody osv

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Känns som många företag och kommuner kör HP. Är det för att de är billiga?

Upplever de själv att vara kassa i kvalitén.

Inte Probook eller Elite Book. De har mycket högre kvalitet och livslängd gentemot "konsument" laptops.
Som en har en ca livslängd två och tre år.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Microsoft har absolut sina problem men hur fick du detta till deras fel?

Att de skickar ut BIOS-uppdateringar från tillverkaren utan att kontrollera att dessa inte brickar kundernas datorer.

Citat från artikeln: "En av dessa skriver att HP:s tekniker gissade att Microsoft Update hade skickat ut en felaktig version av uppdateringen, men användarens företag testade att installera manuellt med filen hämtad direkt från HP med samma resultat."

Det är väl samma sak med drivrutiner som Microsoft uppdaterar hejvilt trots att man ställt in att man inte vill ha uppdateringar av drivrutiner. Nu har inga drivrutiner hittills lyckats bricka någonting (vad jag vet), men den dagen kommer väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Känns som många företag och kommuner kör HP. Är det för att de är billiga?

Upplever de själv att vara kassa i kvalitén.

Allt är väl relativt. För mig är HP en stark 4:a på marknaden efter Apple (solklar 1:a), Dell och Lenovo.

Har haft EliteBook samt ZBook som jobbdatorer tidigare. Det som främst stört mig är kromade plastdetaljer på känsliga ställen, såsom power-knapp och för att öppna datorn. Efter 2-3 år i datorväskan, så är kromet borta!

Sen tycker jag att deras mindre laptops ofta underpresterar pga undermålig kylning (ineffektiva och högljuda fläktar). Inte ovanligt att i5:orna faktiskt är snabbare än deras i7:or, då throttling motverkar all teoretisk prestandaökning i de sistnämda modellerna.

Trots alla brister hos HP, så är jag svag för deras Envy- och Spectre-serier som är bland det bästa man kan hitta som vanlig konsument bland Ultrabooks (utanför företagsmarknaden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crall_h:

Tycker BIOS uppdateringar på HP laptops alltid resulterar i en massa problem.

Precis som firmwareuppdateringar på deras skrivare.

Permalänk
Medlem

HP har jag bojkottat med laptops i säkert 15-20 år.Anledningen är alla hp datorer jag haft att
göra med genom åren. Allt skräp dom har förinstallerat i win gjorde dom super slöa från dag 1 tex.
Undermåldig klyning och buggiga och slöa är min erfarenhet från förr också. jag mår illa bara se en HP
laptop och tänker direkt att den ägaren vet minimalt om saker och ting som går köper sådant skit
tänker jag ha ha.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Att de skickar ut BIOS-uppdateringar från tillverkaren utan att kontrollera att dessa inte brickar kundernas datorer.

Citat från artikeln: "En av dessa skriver att HP:s tekniker gissade att Microsoft Update hade skickat ut en felaktig version av uppdateringen, men användarens företag testade att installera manuellt med filen hämtad direkt från HP med samma resultat."

Det är väl samma sak med drivrutiner som Microsoft uppdaterar hejvilt trots att man ställt in att man inte vill ha uppdateringar av drivrutiner. Nu har inga drivrutiner hittills lyckats bricka någonting (vad jag vet), men den dagen kommer väl.

Så du menar att Microsoft ska sitta och testa tillverkarens BIOS-uppdatering? Det låter ju helt befängt. Det är väl rimligare att tillverkaren testar sina grejer innan de skickar ut dem.

HP var ju bara snabba på att försöka skylla ifrån sig, det visade ju sig att felet var deras.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så du menar att Microsoft ska sitta och testa tillverkarens BIOS-uppdatering? Det låter ju helt befängt. Det är väl rimligare att tillverkaren testar sina grejer innan de skickar ut dem.

HP var ju bara snabba på att försöka skylla ifrån sig, det visade ju sig att felet var deras.

Nej, jag menar att när det gäller så viktiga saker som BIOS så bör Microsoft visa viss återhållsamhet eller helt överlåta det åt tillverkarens mjukvara eller användaren. Här blev det ju fel tack vare att tillverkaren tillhandahållit en trasig uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nej, jag menar att när det gäller så viktiga saker som BIOS så bör Microsoft visa viss återhållsamhet eller helt överlåta det åt tillverkarens mjukvara eller användaren. Här blev det ju fel tack vare att tillverkaren tillhandahållit en trasig uppdatering.

Med tanke på att BIOS uppdateringar numera ofta är säkerhetsfixar så håller jag inte med om att man ska lämna dessa till användaren. Problemet här är den inte ordentligt testade uppdateringen, inte hur uppdateringen har levererats.

Med det sagt så går det ju att styra om man har PRO-licens.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Viita:

Lite OT.
@newtoninja har du provat att "faktiskt stänga av datorn"? och vad jag menar med att "faktiskt stänga av datorn" är att du håller ner shift-knappen när du trycker på "stäng av datorn".

Jag försökte ta mig in i BIOS på en bärbar dator för ett tag sedan men hade stora problem. Det visde sig att Windows aldrig stängde av sig när man klickade på "stäng av datorn".
Även fast den var så avstängd att man kunde ta ut batteriet, så var den ändå "inte helt avstängd" och jag kan tänka mig att det är något sådant som ligger och drar ur batteriet.
Det var inga problem att ta sig in i BIOS efter att man stängt av Windows genom att hålla in shift-knappen, men gjorde man inte det så gick den bara rakt till Windows.

Nej, detta har jag inte provat. Antog att datorn stängde ner sig helt eftersom efterföljande kallstart så går det att komma in i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Lite OT.
@newtoninja har du provat att "faktiskt stänga av datorn"? och vad jag menar med att "faktiskt stänga av datorn" är att du håller ner shift-knappen när du trycker på "stäng av datorn".

Jag försökte ta mig in i BIOS på en bärbar dator för ett tag sedan men hade stora problem. Det visde sig att Windows aldrig stängde av sig när man klickade på "stäng av datorn".
Även fast den var så avstängd att man kunde ta ut batteriet, så var den ändå "inte helt avstängd" och jag kan tänka mig att det är något sådant som ligger och drar ur batteriet.
Det var inga problem att ta sig in i BIOS efter att man stängt av Windows genom att hålla in shift-knappen, men gjorde man inte det så gick den bara rakt till Windows.

Bara att stänga av Fast startup (snabbstart på svenska). En av de första sakerna jag stänger av när jag installerat W10/11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Med tanke på att BIOS uppdateringar numera ofta är säkerhetsfixar så håller jag inte med om att man ska lämna dessa till användaren. Problemet här är den inte ordentligt testade uppdateringen, inte hur uppdateringen har levererats.

Med det sagt så går det ju att styra om man har PRO-licens.

Sant, men då får det inte gå fel i flera led, som det gjorde i det här fallet. Hade inte Microsoft pushat BIOS-uppdateringen hade kanske inte så många användare drabbats.

Det kan ju gå hur snett (läs hackare, bad state actors) som helst om inte alla i ledet kontrollerar vad som pushas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Sant, men då får det inte gå fel i flera led, som det gjorde i det här fallet. Hade inte Microsoft pushat BIOS-uppdateringen hade kanske inte så många användare drabbats.

Det kan ju gå hur snett (läs hackare, bad state actors) som helst om inte alla i ledet kontrollerar vad som pushas.

Nu vet ju inte jag detaljerna kring hur tillverkaren tillhandahåller uppdateringen till Microsoft men jag känner mig rätt säker på att de inte lägger till vad som helst från vem som helst.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara att stänga av Fast startup (snabbstart på svenska). En av de första sakerna jag stänger av när jag installerat W10/11

Om det hade varit min dator så hade det varit avstängt men det är sådant man kan springa på när man hjälper andra.
Det som var lite speciellt i detta fall var att UEFI/BIOS var inställt i legacy-läge vilket dessutom tar bort möjligheten att gå in i UEFI/BIOS via menyn man kommer till när man trycker "shift-restart" från startmenyn i Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om det hade varit min dator så hade det varit avstängt men det är sådant man kan springa på när man hjälper andra.
Det som var lite speciellt i detta fall var att UEFI/BIOS var inställt i legacy-läge vilket dessutom tar bort möjligheten att gå in i UEFI/BIOS via menyn man kommer till när man trycker "shift-restart" från startmenyn i Windows...

time to run mbr2gpt..? och ha en windows-usb redo ifall du behöver fixa bootloadern manuellt. eezypeezy

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Lite OT.
@newtoninja har du provat att "faktiskt stänga av datorn"? och vad jag menar med att "faktiskt stänga av datorn" är att du håller ner shift-knappen när du trycker på "stäng av datorn".

Jag försökte ta mig in i BIOS på en bärbar dator för ett tag sedan men hade stora problem. Det visde sig att Windows aldrig stängde av sig när man klickade på "stäng av datorn".
Även fast den var så avstängd att man kunde ta ut batteriet, så var den ändå "inte helt avstängd" och jag kan tänka mig att det är något sådant som ligger och drar ur batteriet.
Det var inga problem att ta sig in i BIOS efter att man stängt av Windows genom att hålla in shift-knappen, men gjorde man inte det så gick den bara rakt till Windows.

Denna funktion kallas för fast startup, och går som tur är att stänga av så länge man är admin.
https://www.xda-developers.com/disable-fast-startup-in-window...

Permalänk

Googlade lite på HP som drar batteri i avstängt läge, hittade nån på reddit som hade kontaktat HP om detta och svaret han fick var att CMOS krävde tillförsel av energi från batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

time to run mbr2gpt..? och ha en windows-usb redo ifall du behöver fixa bootloadern manuellt. eezypeezy

Inte i detta fall, nästa steg är snarare att kasta in Linux Mint eller kanske något annat hyfsat användarvänligt.
Har redan testat att skrivare, wifi och liknande enkelt plockas upp så det är en bara en fråga om att vid lämpligt tillfälle kopiera ut det som är viktigt och sedan migrera.
Datorn är ändå en för gammal för att hålla på och trassla med Windows 11 när det skulle bli aktuellt.
Nog om detta OT-spår.

@newtoninja ja det är märkligt det där.
Har ett svagt minne av att en bekant försökte stänga av USB-portar och liknande när datorn var avstängd just av anledning att den drog ganska mycket batteri när den var avstängd. Kommer inte ihåg om portarna faktiskt stängdes av eller inte, men minns att vi gav upp på att försöka hitta en lösning.
Sedan är ju frågan, hur mycket batteriet laddas ur om man inte underhållsladdar datorn.
Finns det en vettig skyddskrets installerad som kopplar bort batteriet när spänningen blir för låg för att undvika att batteriet skadas, etc
Hur fungerar det när HP säljer en dator, stängs den av på ett "särskillt sätt" för att batteriet inte ska laddas ur för mycket medans den ligger på lagerhyllan eller får man hem en "urladdad" dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Inte i detta fall, nästa steg är snarare att kasta in Linux Mint eller kanske något annat hyfsat användarvänligt.
Har redan testat att skrivare, wifi och liknande enkelt plockas upp så det är en bara en fråga om att vid lämpligt tillfälle kopiera ut det som är viktigt och sedan migrera.
Datorn är ändå en för gammal för att hålla på och trassla med Windows 11 när det skulle bli aktuellt.
Nog om detta OT-spår.

@newtoninja ja det är märkligt det där.
Har ett svagt minne av att en bekant försökte stänga av USB-portar och liknande när datorn var avstängd just av anledning att den drog ganska mycket batteri när den var avstängd. Kommer inte ihåg om portarna faktiskt stängdes av eller inte, men minns att vi gav upp på att försöka hitta en lösning.
Sedan är ju frågan, hur mycket batteriet laddas ur om man inte underhållsladdar datorn.
Finns det en vettig skyddskrets installerad som kopplar bort batteriet när spänningen blir för låg för att undvika att batteriet skadas, etc
Hur fungerar det när HP säljer en dator, stängs den av på ett "särskillt sätt" för att batteriet inte ska laddas ur för mycket medans den ligger på lagerhyllan eller får man hem en "urladdad" dator...

Har starkt för mig att alla batterier är moduler i sig, de har en egen krets som ska sköta detta, och bryta om det är får lågt eller för nära gränsen. men även den modulen tar ju lite ström, även om det är micro-amps. alltid bra att koppla in en gång i månaden. eller halvåret. om man nu låter en laptop eller annan laddbar enhet ligga långa stunder avstängd.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+