Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Slumdog millionaire - Bra om barn som lever i slummen i Indien. Välgjord och känslosam. En sak som är lite irriterande när man kollar på indiska filmer är översättningen. En del tal är översatt och en del är bara textat som [hindi]. Men översätt det med då för helvete. I övrigt riktigt bra film. 7/10

Extraction - Mycket bra action som utspelas i Bangladesh. Välgjord, massa fighting och skjutande och ändå ganska känslosam. En sak dock, och ja, jag har sett tvåan:

Hur i helvete överlever tyler? Han är knivad, skjuten i ryggen och i nacken, han måste ju förlorat litervis med blod men klarar sig ändå. HUR? ingen förklaring ges heller i tvåan.

Dold text

. Filmen bör dock ses av alla som gillar action, den är grymt bra. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

HOUBA! On the Trail of the Marsupilami.
Underhållande Fransk (såklart) film om vårt favorit mysdjur.
Sådär udda som bara franska filmer är.
Följer inte tidningarna direkt, men bra specialeffekter och med mycket tecknad-film humor.

Permalänk
Medlem

Ser dune 2. Vinner vm i dumma citat. "stå aldrig med ryggen mot öppen öken"

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

The first omen 2024, äntligen har man kunnat se den i 4k hdr. Detta är ju prequel till Omen från 1976. Man vet ju hur den kommer sluta, men det är ändå en bra skräckfilm, bra skådespel, bra effekter, finns en del saker som kunde ha gjorts bättre men det är småsaker.

Permalänk
Medlem

Immaculate (2024) vs. The First Omen (2024)

båda har ganska liknande handling, men Omen är betydligt bättre.
jag tyckte fortfarande inte att den var speciellt bra.
det är ingen film jag skulle titta på flera gånger!

Men immaculate har Sydney Sweeny i huvudrollen...
Det känns lite som Madame Web, med helt outnyttjad potential!
känns som regissören eller någon har tänkt,
hur kan vi göra Sydney Sweeny så ful och sliten som möjligt...
jag förstår mig inte på filmbolag i dagens klimat,
det känns som dom förlorar pengar med flit på varje film.

Omen var ialla fall ganska så bra filmad.
medans Immaculate ibland kändes väldigt låg budget..
om någon hade filmat med en någorlunda bra DSLR så hade det troligtvis blivit bättre.
det var lite potatis känsla imellanåt, vad har dom filmat med igentligen,
eller varför lagt på så mycket gryn!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

The first omen 2024, äntligen har man kunnat se den i 4k hdr. Detta är ju prequel till Omen från 1976. Man vet ju hur den kommer sluta, men det är ändå en bra skräckfilm, bra skådespel, bra effekter, finns en del saker som kunde ha gjorts bättre men det är småsaker.

Intressant, då får det nog kanske bli en kik på den trots allt. Trodde det var en remake på Omen först, minns att jag diggade hela serien som fan som liten parvel

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Dune 2 2/5. Får star wars att framstå som dokumentär när det gäller sci-fi design.

Känns som Hollywoods guldålder är förbi sedan länge.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

RRR - Indisk action om engelska ockupationen. Jävlar vad engelsmännen var grisiga. Hur som, denna film är välfilmad och med bra actionscener. Den har även sång och dansnummer som är helt fenomenala. Den tar även upp en del indiska legender och olika religiösa motsättningar. En bra om än inte särskilt djup film. 7/10

Extraction 2 - Typ samma som ettan. Massa fighting och actionsekvenser som är helt sanslösa. Den är välgjord dock men ettan var betydligt bättre. 7/10

Requiem for a dream - En riktig feel-good rulle. Denna borde man visa för högstadieelever så kanske de ger fan i knarket. Den är otroligt välgjord och man lider verkligen med alla karaktärer. 9/10

Harry Brown - Detta är en av mina favoritfilmer. Inte bara för att knarklangarna får vad de förtjänar utan för att den visar mänskliga sidor hos de flesta av karaktärerna. Man förstår varför Harry gör vad han gör och man ser skiten som gängmedlemmarna utstår och utför. 10/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Godzilla Minus One
4/10

Hur kan den få så mycket beröm? Vad är grejen? Kändes sjukt B och jag antar att man försökte göra nån slags nyversion av en gammal klassiker. Men att folk säger att det är den bästa filmen 2023 är ju provocerande

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

The Fall Guy
7/10

Verkade vara en "meh" film sett till manuset/story och det faktum att jag inte är något större fan av Ryan Gossling... men blev väldigt positivt överraskad får jag lov att erkänna. En romcom som möter action och bildar en hommage till alla de människor som är involverade i stunts i filmer.

Ja, det är liiite romcom och en orgie av stunts... bra stunts... spektakulära stunts... och musikvalen gifter sig extremt bra med filmen... får även känslan av att detta vill hedra 80-tals action.

Och får även lov att erkänna att Gossling gör ett sabla bra jobb, han är duktig på det han gör, alla gör faktiskt riktigt solida insatser när det kommer till skådespeleriet. Ingen verkar ta sig själv på för stort allvar och filmen vet exakt vad den vill vara och är proppfull med detaljer och väldigt VÄLDIGT genomtänkt.

Kanske ingen "blockbuster" en lördag, men helt klart bättre än den drös med filmer man ser en onsdagskväll och man känner sig nöjd över att en "mitt-i-veckan" film faktiskt lyckas underhålla mer än vanligt \m/

Den lyckas balansera de olika genrerna väldigt bra där romcom, action, hommage och komedi aldrig känns hackigt eller forcerat.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Godzilla Minus One
4/10

Hur kan den få så mycket beröm? Vad är grejen? Kändes sjukt B och jag antar att man försökte göra nån slags nyversion av en gammal klassiker. Men att folk säger att det är den bästa filmen 2023 är ju provocerande

Jag gav den 6/10 tidigare i denna tråd (#20460740), men jag tror den hyllas så extremt för att den är gjord med en extremt liten budget samt mer visar Japans "lidande" under andra världskriget. Fokus ligger ju mer på relationerna mellan människor där Godzilla egentligen bara är ett "bihang" i denna version.

Men det är väl vad som gjorde att den "gick viral", att den bara hade 10-12 miljoner dollar totalt i budget.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Retirement Plan (2023)
3/10

"When Ashley and her young daughter Sarah get caught up in a criminal enterprise that puts their lives at risk, she turns to estranged father Matt, currently living the life of a retired beach bum in the Cayman Islands."

Filmen stoltserar med Nicolas Cage i en av huvudrollerna där även Ron Pearlman och Ernie Hudson återfinns i rollistan. Tyvärr är detta en av de filmer han (utan tvekan) accepterade för att betala av på sin skatteskuld/upprätta sin förmögenhet igen, för den är rakt igenom usel. Samtliga tre ovan går som mest på halvfart dessutom där resten av skådespelarna är riktigt dåliga t om.

Skaparen (Tim Brown som även skrev manus) av filmen försökte ta den lätta vägen där man har ett par affisch-namn och sedan fullkomligt struntar i precis allt annat som har med filmskapande att göra, inklusive manus. Eller så pass enkelt att han faktiskt inte besitter förmågan att göra något bättre... men försöker desperat härma Ridley Scott.

Tänk senare filmer där Bruce Willis var med. Kan inte ens rekommendera denna till riktiga Die-hard fans av herr Cage.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Furiosa: A Mad Max Saga 9/10
Fick mig att vilja se om Mad max fury road

Ska vänta tills jag kan se Furiosa hemma så ska jag se den först sen Fury Road direkt efter!

Permalänk
Medlem

Monos - 2019
Handlar om ett gäng Colombianska barnsoldater. Med tanke på temat så är det ju uppenbart en ganska tung o jobbig film, men ändå en väldigt bra o välgjord sådan. Utforskar psykologin bland såna här stackars utsatta kids o hur dom blir manipulerade till att göra det dom gör o hur skadade dom blir utav det.
Rekommenderas att se om man orkar med temat!

8 gisslan av 10 möjliga

Permalänk
Medlem

Out of the furnace - Drama med Christian Bale, Willem Dafoe, Woody Harrelson, Forrest whittaker m.fl. Elände i en småstad och en kille som boxas i olagliga boxningsmatcher. Handlingen är rätt minimal egentligen men det är gjort väldigt väl. 8/10

Near dark - Vampyrfilm från 80-talet med skådisar från Aliens. Premissen här var väl ok men det är inte så välgjort tyvärr så det mesta blir rätt cheesy. Man tycker om man är en vampyr som levt i 200 år så kanske man har lite bättre koll och framförhållning men icke. 6/10

Insidious chapter 3 - Efter att ha kollat i 30 min så kom jag på att jag redan sett denna. Hur som så är det spöken som bråkar som vanligt. Lite halvdan. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Into the furnace - Drama med Christian Bale, Willem Dafoe, Woody Harrelson, Forrest whittaker m.fl. Elände i en småstad och en kille som boxas i olagliga boxningsmatcher. Handlingen är rätt minimal egentligen men det är gjort väldigt väl. 8/10

Near dark - Vampyrfilm från 80-talet med skådisar från Aliens. Premissen här var väl ok men det är inte så välgjort tyvärr så det mesta blir rätt cheesy. Man tycker om man är en vampyr som levt i 200 år så kanske man har lite bättre koll och framförhållning men icke. 6/10

Insidious chapter 3 - Efter att ha kollat i 30 min så kom jag på att jag redan sett denna. Hur som så är det spöken som bråkar som vanligt. Lite halvdan. 6/10

Antar att du menar Out of the Furnace? Många stora namn, och verkar ha okej reviews på IMDB. Blir nog att kika på ikväll, tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Civil War (2024)

Okeeej... Fattar inte alla höga betyg. Den gick att se på. Det var en film. 5/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dune 2 2/5. Får star wars att framstå som dokumentär när det gäller sci-fi design.

Känns som Hollywoods guldålder är förbi sedan länge.

Ger den 3/5 för jag tyckte det var en grym produktion, men annars var det inte mycket att hämta.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Såg om på Dune 2 och måste erkänna (trots att bristerna jag lyfte första gången jag såg den är kvar) att jag gillar den mer nu. Vet ej varför dock. :/

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kikade på Night in Paradise (2020)
Koreansk action/thriller.
Massor av hämnd, blod och knivvåld.
Bra spelad och väldigt välgjorda actionscener. Rätt dyster stämning rakt igenom och våldet upplevs som brutalt.
8/10

Permalänk
Musikälskare

Resolution (2012)
The Endless (2017)

Båda är enormt bra (i den ordningen), rekommenderas

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Kikade på Night in Paradise (2020)
Koreansk action/thriller.
Massor av hämnd, blod och knivvåld.
Bra spelad och väldigt välgjorda actionscener. Rätt dyster stämning rakt igenom och våldet upplevs som brutalt.
8/10

Tittade på trailern och den såg ut som att det skulle kunna vara nåt för mig. Synd bara att det är Netflix.

Permalänk
Medlem

Mars Express

Skön Franskt animerad Sci-Fi kriminalare.
Spännande och välgjord, lite plot-twists och en hel del action.
Den är stundtals väldigt våldsam, men det är inte underhållningsvåld utan våld för att handlingen kräver det.

Den har även många intressanta ideer om hur allt kommer att fungera i framtiden.
T.ex. så finns det gott om intelligenta androider som jobbar som "slavar".
Dom lever såklart efter vissa regler (typ "Three Laws of Robotics").
Men hackare lyckas att frigöra en del av dom.
Och istället för att direkt slakta alla människor dom kan få tag på (som 17000 filmer redan gjort), så spenderar dom oftast sin tid med att ha vad nu androidversionen av sex och droger är

Trevlig film med en massa överraskningar.
Lite "Blade Runner", fast Fransk.
Man kan definitivt inte gissa sig till slutet i förväg!

Permalänk
Medlem

Conan the destroyer - Conan 2 typ. Lite sämre story, lite sämre skådespelare och lite sämre kostymer och scenografi. Går att sitta igenom men det mesta känns rätt kasst faktiskt. 6/10

Eastern promises - Drama med rysk maffia. Viggo mortensen som hårdkokt gangster. Storyn är rätt simpel men alla karaktärer är välgjorda så det funkar. 7/10

The first omen - Antikrist i nunne-miljö. Lite crazy men det funkar faktiskt bra. Alla miljöer är välgjorda och storyn rätt bra. Skådespelarna gör ett bra jobb med. Jag blev faktiskt förvånad över hur bra denna var. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Ghostbusters - Frozen Empire 2024.
Helt klart den bästa versionen på senaste åren, men då tyckte jag de andra var riktigt dåliga.

Problemet med filmen är som jag läste i en recension. Flera gamla skådisar från originalet är med, skitbra, det kan bidra med så mycket. Tyvärr gjorde de inte det, det kändes som åren hade tagit ut sin rätt på dem.
De andra skådisarna var inte dåliga, men det blev lite ont om tid om för dem.

Ett annat problem är att Ghostbusters originalet var en "supernatural comedy" film. Som man skrattade åt dessa filmer. Men i filmen Ghostbusters - Frozen Empire så skrattade jag inte en enda gång.

Så är filmen kass? Nej, men det är en film som inte gav så mycket mer än ett kort tidsfördriv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ghostbusters - Frozen Empire 2024.
Helt klart den bästa versionen på senaste åren, men då tyckte jag de andra var riktigt dåliga.

Problemet med filmen är som jag läste i en recension. Flera gamla skådisar från originalet är med, skitbra, det kan bidra med så mycket. Tyvärr gjorde de inte det, det kändes som åren hade tagit ut sin rätt på dem.
De andra skådisarna var inte dåliga, men det blev lite ont om tid om för dem.

Ett annat problem är att Ghostbusters originalet var en "supernatural comedy" film. Som man skrattade åt dessa filmer. Men i filmen Ghostbusters - Frozen Empire så skrattade jag inte en enda gång.

Så är filmen kass? Nej, men det är en film som inte gav så mycket mer än ett kort tidsfördriv.

Håller inte riktigt med dig. Visst, den är inte lika bra som originalfilmerna men hade jag inte förväntat mig heller. Den var klart bättre än Afterlife. Själv skrattade jag en hel del i alla fall och kände mig rätt nöjd i salongen efteråt. Vet inte om du såg den på bio eller hemma, själv såg jag den på biograf.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Håller inte riktigt med dig. Visst, den är inte lika bra som originalfilmerna men hade jag inte förväntat mig heller. Den var klart bättre än Afterlife. Själv skrattade jag en hel del i alla fall och kände mig rätt nöjd i salongen efteråt. Vet inte om du såg den på bio eller hemma, själv såg jag den på biograf.

Hemma. Bio är såklart bättre. Jag skulle vilja haft pålagt skratt på filmen eller något. Det är en film som man bör vara flera och se.

Permalänk
Medlem

Atlas
5/10
Netflix

Science Fiction och action med mech-suits i en dystopisk framtid? Högt produktionsvärde?

Lät riktigt intressant och började riktigt lovande... men dalade ju längre filmen gick och slutade i ett totalt "meh", hade den inte haft högt produktionsvärde hade man nog inte ens sett klart denna. Stoltserar med "thought provoking"... antagligen för att man väljer att inkludera någon form av AI. Allt skall ha AI idag, men nej... det finns inget "thought provoking" eller ens originellt med handlingen. Det skulle faktiskt inte alls förvåna mig om manuset var "skrivet av en AI".

Action får man lite på slutet, men mestadels av tiden spenderar "vi" med extremt egocentrerad "trauma som suttit i sedan barnsben och nu skall helas inom loppet av 30 minuter genom dialog (one on one) så att man lyckas med sin enda räddning..."

Inga höjdare till skådespelarinsatser, Jennifer Lopez har väl aldrig varit någon lysande skådis, men fann henne sämre än vanligt där det mesta kändes överspelat och forcerat.

Vet att Sci-Fi "nördar" likt mig inte kommer att lyssna och vilja se denna ändå eftersom det fortfarande finns "en törst" efter just Sci-Fi action i en framtida värld.... men det kommer bli en "I told you so" ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The last outlaw - Western med Mickey Rourke som luttrad sydstatsöverste som rånar banker och mördar folk. När han blir förrådd ska han hämnas, typ. Lite halvdan story och otroligt många dumheter med folk som teleportar hit & dit. 6/10

Hang 'em high - Western med clintan som sheriff som blir hängd och ska hämnas. Rätt bra. 7/10

Riders of justice - Dansk action med Mads Mikkelsen. Faktiskt riktig bra med humor, helt sjuka saker och en ok story med bra karaktärer. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The First Omen
7/10

Har sett denna få negativ kritik att den inte är skrämmande bla bla bla etc. Dessa människor förstår nog inte vad The Omen-serien handlar om, det handlar inte om jumpscares utan en story som bygger över flera filmer som handlar om ren ondska mer eller mindre... samt kyrkan och det gränslösa begäret efter makt och styra befolkning.

Varierande skådespelarinsatser men riktigt bra filmad! Det känns verkligen som om denna var gjord på 70-talet, även om det är tydligt med ett "Sepia-filter"... men sättet den är filmad på, hur dialogen genomförs och händelser är som hämtat från 70-talet. Helt klart en värdig film att bli den första filmen i The Omen serien.

Kan verkligen rekommendera denna om man är ett fan av The Omen serien, men man skall inte förvänta sig en "modern" skräckfilm med jumpscares etc... denna bygger upp storyn och gav mig begäret att se originalfilmerna igen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal