Ljudisolera för ett spelrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vi firade det med att säga bra jobbat i mikrofonen å ta en klunk bira till.

Behövdes inte skrikas som en stucken gris för att få fram budskapet.

Tänk dig va kul om alla på en fotbollsmatch bara sa bra jobbat, eller om spelaren som gjorde mål bara sprang tillbaka utan reaktioner. Spelar ingen roll om det är schack eller nascar om man är inne i spelet med alla kännslor så måste man släppa ut det ibland.
Men vi är alla olika, och det ena behöver inte vara bättre än det andra.

Nu vill TS ha tipps på hur man dämpar ljuden från ett rum till ett annat.

Det känns som att en del här inne tycker att TS bara slösar bort sin tid om han inte bygger ett helt ljudtätt rum? Det räcker väl om man kan ta ner nivån till tollererbart/mindre störande?

Mycket mjuka saker, akustikpaneler, och tyngre och tjocka mattor borde hjälpa en del?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Svensktiger:

^^this^^
Väggar är rätt bra på att vibrera med röster och lite lägre frekvenser.
Att öka på tjockleken/tyngden på väggarna med extra väggskivor fungerar bra.
Dörren kan man byta till en solid trädörr om det inte är det redan.
Men det blir ju inte så att man kan skrika sig hes där utan att det hörs utanför.

Men som vanligt vad gäller ljuddämpning så är det bäst att tysta ner källan så gott det går först.
För nerd-ragande tonåringar rekas en:

https://m.media-amazon.com/images/I/71UHTtZjrNL.jpg

Yes, några lager gips med flexibelt lim emellan gör stor skillnad. Ev osb i något lager också..
Egentligen inte så dyrt men en del jobb!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OBS: Ljudisolering och Ljuddämpning är två skilda saker.
Ljudisolering handlar om att se till att ljudet stannar kvar inne i rummet. Dvs det är en fråga om konstruktioner. Lufttätt, Tungt och Styvt. "Rum i rummet"

Dörren är som tidigare nämnts den svagaste länken i kedjan. Du har nu en klen dörr som har stora glipor runt sig. Jag gissar på ett reduktionstal på R´w 20-25 dB. Du kan sätta in hur bra vägg du vill och det kommer inte att göra någon skillnad öht om dörren är otät. Tätningslister runtom och tätad slagtröskel med gummilist så det blir helt 100% lufttätt runt dörren. En ny tyngre dörr med ljudklassning vore bäst. Då blir det sannolikt märkbart bättre, men nu har du förstört ventilationen till rummet.

Därför monterar du in ett ljuddämpande överluftsdon (ÖD) ovanför dörren. Se till att det är mineralull i väggen åtminstone runt ÖD för bästa effekt. (Borstlist som någon nämnde är en budgetlösning för överluften och det är bättre än ingenting. ).

Om du har kanalansluten ventilation på tilluften, då kan ljudet vandra genom kanalerna till de andra rummen och isf måste du montera ljuddämpare på kanalen. Med dessa åtgärder kanske du kan förbättre ljudisoleringen med 5-10 dB, vilket kommer att ge en tydligt upplevd skillnad.

Om du fixar både dörr och ventilation, då är det meningsfullt att börja fundera på väggarna.
Tilläggsisolera väggar: Extra gipsskivor, mineralull i vägg, så tjock regelstomme som möjligt, helst med dubbel regelstomme om du ska gå all in. Riv väggens ena sida och regla upp en ny vägg som är helt mekaniskt separerad från den gamla. Du kan ställa reglarna saxade om du vill optimera tjockleken. Ett extremt omfattande projekt. Verkar inte alls vara vad du är ute efter. Dessutom kommer rummet krympa kvadratmeter så du måste ha ett stort rum för att det öht ska vara lönt. Jag hjälpte en kompis att bygga extrem hemmabio i garaget en gång, så det är på den nivån vi snackar.

I mina hus (nu och tidigare) har jag satt in ljuddämpare på all ventilation och det är skönt för då slipper du överhörningen mellan sovrummen plus att det blir tystare i rummet (ventilationsaggregatljud). Med täta dörrar och överluftsdon blir det ännu bättre, men mina pojkar är tillräckligt tysta (än så länge)

Och som tidigare nämnts, mjuka material handlar om att skapa en bättre ljudmiljö i rummet men det är försumbart för ljudisoleringen. Testa att skrika genom ett täcke och jämför med hur det känns att skrika genom en gipsskiva. Vilket av materialen kommer att reducera ljudet mest på andra sidan? Om du lyckas sänka efterklangstiden i rummet till 50% vad det var innan åtgärd (vilket du helt garanterat inte kommer att göra) så har du en teoretisk minskning av ljudnivån där inne på -3 dB. Jag skulle gissa på att du tar ner nivån i intilliggande rum med max 1-2 dB vilket är det minsta skillnad som går att höra (JND Just Noticable Difference).

Om du ändå monterar ljudabsorbenter för att få bättre rumsakustik, sätt dem då på framväggen (bakom högtalarna) så att du tar bort de tidiga reflexerna. Googla Dead front Live end.

Permalänk
Medlem

Friggebod är bra annars. Lite dyrt, men går att använda till annat senare åtminstone.

För ljuddämpning ska man nog sänka förväntningarna på akustikpaneler, blymattor och allt däremellan. Vibrerar väggarna så vibrerar grejerna på dem med. Och då blir det så många lager på lager till sist att man ändå kommer undan billigare med det man borde gjort från början. Akustiskt frikopplade extraväggar.

Räcker det inte fullt ut med det heller är det kanske bättre läge att klä i sin tur dem med något hightecmaterial.

Sen är det också en lite annan fråga att isolera ett rum från att störa, och isolera det från att störas. Vill man ha luft i rummet också, så blir det tidigare betydligt krångligare än det senare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chictone:

OBS: Ljudisolering och Ljuddämpning är två skilda saker.
Ljudisolering handlar om att se till att ljudet stannar kvar inne i rummet. Dvs det är en fråga om konstruktioner. Lufttätt, Tungt och Styvt. "Rum i rummet"

Dörren är som tidigare nämnts den svagaste länken i kedjan. Du har nu en klen dörr som har stora glipor runt sig. Jag gissar på ett reduktionstal på R´w 20-25 dB. Du kan sätta in hur bra vägg du vill och det kommer inte att göra någon skillnad öht om dörren är otät. Tätningslister runtom och tätad slagtröskel med gummilist så det blir helt 100% lufttätt runt dörren. En ny tyngre dörr med ljudklassning vore bäst. Då blir det sannolikt märkbart bättre, men nu har du förstört ventilationen till rummet.

Därför monterar du in ett ljuddämpande överluftsdon (ÖD) ovanför dörren. Se till att det är mineralull i väggen åtminstone runt ÖD för bästa effekt. (Borstlist som någon nämnde är en budgetlösning för överluften och det är bättre än ingenting. ).

Om du har kanalansluten ventilation på tilluften, då kan ljudet vandra genom kanalerna till de andra rummen och isf måste du montera ljuddämpare på kanalen. Med dessa åtgärder kanske du kan förbättre ljudisoleringen med 5-10 dB, vilket kommer att ge en tydligt upplevd skillnad.

Om du fixar både dörr och ventilation, då är det meningsfullt att börja fundera på väggarna.
Tilläggsisolera väggar: Extra gipsskivor, mineralull i vägg, så tjock regelstomme som möjligt, helst med dubbel regelstomme om du ska gå all in. Riv väggens ena sida och regla upp en ny vägg som är helt mekaniskt separerad från den gamla. Du kan ställa reglarna saxade om du vill optimera tjockleken. Ett extremt omfattande projekt. Verkar inte alls vara vad du är ute efter. Dessutom kommer rummet krympa kvadratmeter så du måste ha ett stort rum för att det öht ska vara lönt. Jag hjälpte en kompis att bygga extrem hemmabio i garaget en gång, så det är på den nivån vi snackar.

I mina hus (nu och tidigare) har jag satt in ljuddämpare på all ventilation och det är skönt för då slipper du överhörningen mellan sovrummen plus att det blir tystare i rummet (ventilationsaggregatljud). Med täta dörrar och överluftsdon blir det ännu bättre, men mina pojkar är tillräckligt tysta (än så länge)

Och som tidigare nämnts, mjuka material handlar om att skapa en bättre ljudmiljö i rummet men det är försumbart för ljudisoleringen. Testa att skrika genom ett täcke och jämför med hur det känns att skrika genom en gipsskiva. Vilket av materialen kommer att reducera ljudet mest på andra sidan? Om du lyckas sänka efterklangstiden i rummet till 50% vad det var innan åtgärd (vilket du helt garanterat inte kommer att göra) så har du en teoretisk minskning av ljudnivån där inne på -3 dB. Jag skulle gissa på att du tar ner nivån i intilliggande rum med max 1-2 dB vilket är det minsta skillnad som går att höra (JND Just Noticable Difference).

Om du ändå monterar ljudabsorbenter för att få bättre rumsakustik, sätt dem då på framväggen (bakom högtalarna) så att du tar bort de tidiga reflexerna. Googla Dead front Live end.

This! ^

Glad att du skrev, så jag slapp!
När vi ändå djupdyker så ville jag bara tillägga att: för ljudisolering som många kanske inte tänker på, den viktigaste egenskapen är luft. Att ljudisolera en vägg som består av [insert material] och man skall lägga till ett till lager [insert material] så vinner man enormt mycket på att ha en glipa, så [material] [luft] [material].

/Sound Designer som lagt orimligt mycket tid på att bygga surroundstudios i mitt liv

Permalänk

Lånar denna tråden istället för att starta en ny.

Jag bor ensam i en lägenhet från 60-talet med betongvägg in till grannen. Lägenheterna ligger i korridor med en lägenhet per sida och våning så min granne bor egentligen i huset bredvid tekniskt sett. Jag har speldatorn i sovrummet och eftersom lägenheterna är spegelvända så blir det ju även mot hans sovrum. Mitt behov är således inte att dämpa ljudet ut till min egen lägenhet utan in till grannen. Jag skulle nog säga att han bankar i väggen i alla fall en gång per helg för att han tycker att det låter för mycket från mig.

Spelar inte så mycket i veckorna men på fredagar och lördagar kan det lätt bli till midnatt och eventuellt någon timme senare. Försöker tänka på att inte vara alltför högljudd men när man spelar shooters med ett gäng kompisar som alla är hetlevrade så blir det lätt att ljudnivån stiger och stiger. När man dessutom sitter med omslutande headset så hör man inte hur högt man faktiskt pratar. Hade en polare över för några veckor sen som satt och spelade med headsetet på och när det gick lite sämre så höjdes rösten och eftersom jag satt bredvid utan headset och tittade på så fick man uppleva hur högt det faktiskt var och att det nästan skorrade i väggarna av ekot.

Eftersom det är betongvägg var min spontana tanke att sätta upp akustikpanel för att åtminstone dämpa ljudnivån lite. Min fråga är, ska man sätta på den väggen som jag pratar mot, väggen mot grannen eller rentav båda för bäst effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumbiBeer:

Lånar denna tråden istället för att starta en ny.

Jag bor ensam i en lägenhet från 60-talet med betongvägg in till grannen. Lägenheterna ligger i korridor med en lägenhet per sida och våning så min granne bor egentligen i huset bredvid tekniskt sett. Jag har speldatorn i sovrummet och eftersom lägenheterna är spegelvända så blir det ju även mot hans sovrum. Mitt behov är således inte att dämpa ljudet ut till min egen lägenhet utan in till grannen. Jag skulle nog säga att han bankar i väggen i alla fall en gång per helg för att han tycker att det låter för mycket från mig.

Spelar inte så mycket i veckorna men på fredagar och lördagar kan det lätt bli till midnatt och eventuellt någon timme senare. Försöker tänka på att inte vara alltför högljudd men när man spelar shooters med ett gäng kompisar som alla är hetlevrade så blir det lätt att ljudnivån stiger och stiger. När man dessutom sitter med omslutande headset så hör man inte hur högt man faktiskt pratar. Hade en polare över för några veckor sen som satt och spelade med headsetet på och när det gick lite sämre så höjdes rösten och eftersom jag satt bredvid utan headset och tittade på så fick man uppleva hur högt det faktiskt var och att det nästan skorrade i väggarna av ekot.

Eftersom det är betongvägg var min spontana tanke att sätta upp akustikpanel för att åtminstone dämpa ljudnivån lite. Min fråga är, ska man sätta på den väggen som jag pratar mot, väggen mot grannen eller rentav båda för bäst effekt?

Alltid 'first reflection' först. Dvs den väggen du pratar emot.
Men som vi pratat om i denna tråd är ju att akustikpaneler inte kommer dämpa ljudet märkvärt för din granne, kommer endast dämpa reflektioner/eko för dig själv och för de som lyssnar på dig i discord (vilket alltid är trevligt förvisso). Ju mer du sätter upp, ju mer likkista blir det i rummet.
Sen behöver det ju inte vara akustikpaneler heller. Du kan ju använda täcken, flyttfiltar eller egentligen vilka textiler som helst för att få ner burkigheten/eko i rummet. Men om du har plats kan du alltid klä in isoleringsplattor/ljuddämpningsplattor i tyg och sätta upp över hela väggen mot din granne. Det kan väl ge en viss effekt iaf.

Permalänk
Medlem

De akustikpaneler jag själv testat tar mest bort eko, dämpar inte så mycket utåt.

Dörren släpper helt klart igenom mest till andra rum, skaffa såna där mjuka lister som täpper igenom alla hål och glipor, kan dock bli svettigt om det är centralventilation och om inte har fönster/luckor man kan öppna.

På Amazon går de oftast med namnet door seal/sound proofing door och liknande.

Tjocka gardiner och stoppade möbler är också effektiva dämpare, samtidigt får man lite inredning också.

Annars så är väl enda vettiga alternativet att flytta till hus och bygga om hela rummet själv.