SFW! Stiliga Fractal Design Mood för kompakta kraftpaket

Permalänk
Melding Plague

SFW! Stiliga Fractal Design Mood för kompakta kraftpaket

På humör att bygga en liten och kraftfull dator? Häng med på en visuell genomgång av svenska Fractal Designs senaste chassi i miniformat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Personligen tycker jag det är märkligt att inte fler tillverkare anammat konceptet med vertikala chassin. Det har tagit mååååånga år innan vi ens kommit hit där det börjar lanseras från flera större/välkända tillverkare. Några finns ju men tycker de flesta missar chansen att göra något riktigt bra. Detta ser dock lovande ut!

Kul!

Det där chassit blir att sätta upp på min personliga test-lista

Visa signatur
Permalänk
Medlem

wow! nästan så man blir sugen på att bli med desktop igen! hade gärna sett ett kompetent prisvärt bygge baserat på det chassit!

Permalänk
Avstängd

2200:-

SFF-skatten?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk

Varför ska ett litet chassi behöva va så dyrt?
Nr200p gick att hitta för 500 för något år sedan. Behöver den verkligen vara mycket dyrare än chassin som o11, torrent, 4000d eller tom ridge

Visa signatur

CPU: Intel 12700 GPU: GTX 1070 Lagring: 2x 1tb m2 ssd Minne: 2x 16gig DDR4 Moderkort: Asus z690-p
Kylning: 240 beQuiet Rad + 4 beQuiet fläktar Chassi: Corsair 4000D
Mus: Mx master 2s Tb: corsair strafe red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

SFF-skatten?

Skrivet av ItsMadeByMeZ:

Nr200p gick att hitta för 500 för något år sedan. Behöver den verkligen vara mycket dyrare än chassin som o11, torrent, 4000d eller tom ridge

https://www.inet.se/produkt/6906436/lian-li-a3-matx-svart

Finns iaf något I size och pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut men 700kr för mycket i min mening då vi inte pratar om några exklusiva funktioner eller material här.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Ser väl bra ut men 700kr för mycket i min mening då vi inte pratar om några exklusiva funktioner eller material här.

Tyget är kanske jättedyrt? Skämt åsido, nya chassin som kräver nya produktionsverktyg brukar kosta en hel del, ibland sjunker priset efter några år när verktygen återanvänds i diverse revisioner. Men jag håller med, det är mer än jag skulle vara beredd att betala för ett chassi men jag ser heller inte mig själv som en del av den tilltänkta kundkretsen.

Permalänk
Medlem

Vill verkligen ha detta men är för dyrt för att köpa 🫤

Permalänk
Medlem

2200kr för ett ITX utan några särskiljande funktioner eller materialval? Nej tack.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ja, prislappen känns inte helt rätt om man kikar på materialval mm. Möjligen har det att göra med det jag skrev tidigare. Dåligt med konkurrens i just denna kategori. Man provar en högre marginal och känner på marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Personligen tycker jag det är märkligt att inte fler tillverkare anammat konceptet med vertikala chassin. Det har tagit mååååånga år innan vi ens kommit hit där det börjar lanseras från flera större/välkända tillverkare. Några finns ju men tycker de flesta missar chansen att göra något riktigt bra. Detta ser dock lovande ut!

Kul!

Det där chassit blir att sätta upp på min personliga test-lista

Personligen ogillar jag när gpu-kablar går ut neråt, har nämligen lite tjockare kablar, gör allt så mycket krångligare

Permalänk
Medlem

2200 kr är mycket för ett chassi som till stor del består av plast. Sedan är det inte speciellt genomtänkt då det inte klarar 65 mm tjocka kort trots att det är 20 liter stort. Mitt 9.95 liter FormD T1 klarar det. Lika dåligt genomtänkt var (är) Terra, så man kan ju fråga sig vad Fractal håller på med.

Gillar vertikala chassin men storleken, (för stort) materialval (mycket plast) samt att man klätt det med tyg (drar till sig damm) gör att det inte blir något köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

SFF-skatten?

Skrivet av ItsMadeByMeZ:

Värt att tänka på: PCI-E extendendern lägger på några hundralappar mot ett konventionellt chassi.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns det några vertikala chassin i den här storleken som inte kostar flera tusen?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se det brevid ett series x, har ni något Xbox på redaktionen?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Och när elasticiteten i tyget är borta, och hänger som en gammal tubsocka, finns inga reservdelar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ni ska ha gjort ett prototypchassi för Raspberry Pi. Jag vill därmed påpeka att vi är många som är intresserade av att det kommer i produktion.

Slut på meddelandet.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Tycker att flera tillverkare borde släppa vertikala chassin som nyttjar skorstenseffekten. Tyvärr gör Fractal allt fel här som släpper ett chassi som ser extremt plastigt och därför billigt ut. Tyget kommer också att dra åt sig damm och det kommer bli nopprigt och sladdrigt över tid efter rengöring. Det är dåligt optimerat då man inte nyttjar allt utrymme utan mycket luft blir det. Sedan är 20 liter inte ett litet chassi. Går att köra 4090 FE i chassin på 7.5 liter, så att halvera storleken till 10 liter hade gjort chassit mer intressant. Dock fortfarande inte värt 2200 kr då det är så plastigt ut. Ser ut som Fisher Price.

Permalänk
Medlem

Snygg men på tok för dyrt.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsMadeByMeZ:

För att de säljer i betydligt mindre volumer, så de blir dyrare per enhet att tillverka. Nr200p kostar 1600kr idag dock...

Permalänk
Medlem

Ser mer fram emot test av Fractals ERA2. Gärna då den blåa färgen, den var klart snyggaste chassit imo på Computex. Samt även då testa termal/sound det är väl det som jag är mest orolig över när man ska ha ett mindre chassi nära skärmen. Vill inte ha ngn skördetröska på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

För mycket form och för lite funktion, jag väntar på ett chassi där PSU & GPU har varsitt ett eget hörn att dra in och spotta ut luft, samt att ha kontakterna uppåt.
Bra att man insett att perforering överallt betyder ingen inriktning på luftflödet, tyvärr verkar man ändå inte inse att ett chassi har 6 sidor, medan max 2 bör vara intag och max 2 direkt motstående bör vara utblås och övriga 2 blockerande, gärna 1 glas och 1 ljuddämpande.
För över 2000kr förväntar jag mig mycket bättre funktion.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Men skulle behövas en ny standard som fixar byggproblemet alla adaptrar och konstiga designomvägar halvt hjälpligt försöker komma runt (bokstavligen i det här fallet) utrymmessköseriet idag.

Skrivet av superapan:

Och när elasticiteten i tyget är borta, och hänger som en gammal tubsocka, finns inga reservdelar.

Reservdelar finns ju i textilbutiker då.

Men även om det nu är elastiskt så töjs det naturligtvis inte ut större än grejen det är på. Har haft en klockradio med tyg runt. Har inte tappat formen det minsta på flera år.

Sen antar jag att det snarare är limmat ändå. Låter som en krångligare process att spänna runt det med det stora hålet på baksidan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Spam kommer inte få mig att köpa chassit. Är det fjärde gången nu som ni lyfter upp annonsen?

Chassit är riktigt dåligt optimerat då det trots sina 20 liter inte klarar av större kort, vilket flera andra chassin gör som är under 10 liter. Det ser också riktigt billigt och plastigt ut, och tyget kommer garanterat bli både slappt och nopprigt efter att man rengjort det några gånger. I manualen står det att man ska "rengöra" tyget med en luddrulle. Ja, det blir ju rent av att rulla klister över tyget...

Det går utför för Fractal. Inte ett enda intressant chassi på flera år.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem

Många av er skulle lägga 12K på ett grafikkort utan att blinka. Varför får inte ett chassi kosta en slant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Många av er skulle lägga 12K på ett grafikkort utan att blinka. Varför får inte ett chassi kosta en slant?

Fast å andra sidan: Det är i grunden en plåt/plast-låda. (ok, lite tyg och trä osv i vissa av dem )
Hur mycket är det värt relativt alla andra tekniskt komplexa komponenter i datorn?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.