Microsoft: Därför ska du inte använda lokalt konto

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows 11 för några månader sedan. Har kört MS-inloggning förut på datorn och tänkte att det kan jag göra igen.
Installerar och vips så tar han min mailadress jag har kopplat och kapar den på hälften och döper min användarmapp till det. (ex. bollgrodan blev bollgr) Inte mitt förnamn eller efternamn som ms redan vet. Sådant klarar jag inte. Så Rufus fick jobba lite och körde om windows med lokalt konto.

Har inte läst guiden men enligt artikeln är det smidigt att vara inloggad från början på alla sina tjänster. Tyckte inte det var så jobbigt att logga in i Onedrive, Office365 och Xbox en gång, sedan är jag inloggad. Om man är inloggad genom MS konto så kan man ju fortfarande logga in i datorn utan internet som tur är. Ändras säkert till Windows 12

Om man kör Windows får man räkna med att de kan övervaka en, så är det bara. Man kan ju stänga av det mesta med program, men så länge man kör Windows så får man stå ut med telemetri.
Kan poängtera att jag är emot telemetri, konto-krav och MS väg de går nu sista tiden.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Avstängd

Råkade göra ett gästkonto, jag kan inte få bort eländet..

Så det är något MS kan göra, gör det enklare att radera konto från Windows.. Markera, radera med kontots lösenord.

Nu måste man vara en hackerman kunna göra med reg-nycklar och commandotolk m.m..

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Då kan de väl se till att deras tjänster faktiskt fungerar. Behöver ju klicka 4 knappar varje gång jag öppnar deras mejltjänst för den inte tycker jag är inloggad.
Så om det inte fungerar varför ska jag ha ett microsoft konto på datorn....det var ju typ enda anledningen.

Har det på mina datorer hemma.... men vill mecka med deras konto på jobbdatorn, vi använder inte deras management så finns ingen vitts.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nu använder jag ett Microsoftkonto men jag är motståndare till allt vad moln och liknande heter ur säkerhets- och personlig integritetshänseende.

Permalänk
Medlem

Har en enhet och använder varken office 365 eller onedrive, lokalt konto ftw.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man jailbreakar dem. Annars är det inte ens enkelt att installers appar på ios/ipas os utan ett Applekonto som ej är lokalt.

Öh, jo. Har du testat Homebrew?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Inte skulle väl någon påstå att det är säkert och bara ger fördelar för kunden om det inte var sant?

Jag har ett Nigeriabrev att skicka vidare...

Det borde sitta en reklam-tag på okritiska produktartiklar som den här.

Permalänk
Medlem

För hemanvändning, aldrig i helvete, lokalt konto 200%.
Frågan är varför man inte kan få slippa ha ett konto alls, mitt hem är inte en fritidsgård.

På jobbet? -Äh, skitsamma.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan de inte publicera en guide på hur man installerar windows med ett lokalt konto också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För hemanvändning, aldrig i helvete, lokalt konto 200%.
Frågan är varför man inte kan få slippa ha ett konto alls, mitt hem är inte en fritidsgård.

På jobbet? -Äh, skitsamma.

gå tillbaks till win9x lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

gå tillbaks till win9x lol

Inte så roligt med Windows utan standarddrivrutiner till nätverkskort, ljudkort etc.
Jag kör dock med blankt lösenord, så man kan gå på toa eller hämta en kopp kaffe/te medans datorn går igång.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inte så roligt med Windows utan standarddrivrutiner till nätverkskort, ljudkort etc.
Jag kör dock med blankt lösenord, så man kan gå på toa eller hämta en kopp kaffe/te medans datorn går igång.

Det går också att sätta på autoinloggning. har det på ett par "extra/experiment" PC's.
Mina vanliga personliga burkar har alltid lösenord, inte för att jag tror någon av mina gäster, familj eller kompisar, någonsin skulle pilla runt i mina datorer medans jag är på toa, men de ska inte kunna, principiellt.

Nu vet jag att alla har olika gränser för vad som är privat osv, men jag är väldigt mån om min personliga integritet. även om det bara är bilder på familj och blommor i min bild-mapp ska man inte in och rota där oinbjuden..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inte så roligt med Windows utan standarddrivrutiner till nätverkskort, ljudkort etc.
Jag kör dock med blankt lösenord, så man kan gå på toa eller hämta en kopp kaffe/te medans datorn går igång.

Samma här. Första jag gör med en pc är att ta bort/inaktivera lösenord/pin. Sånt har jag ingen nytta av.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Nej tack, moving on.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Najs, funkar bra med Microsoft konto

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Nä nu blir det endast McIntosh i huset framöver.

Be honom ta på sig kilten och ta med säckpipan. Då blir det åka av!

Permalänk
Medlem

Tänker mest på IT-säkerheten med klient-lokala eller lokala AD-konton som på jobbet så vet jag vart jag ska gå och börja undersöka vid avvikande beteende i systemet och kan hitta ganska fort vilken användare/konto som är problemet.

Ligger det hos Microsoft så kan man ju inget göra mer än att lita på att de håller det säkert och är öppna om eventuella säkerhetsincidenter vilket vi nu vet att i princip inget företag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

2005 ringde och ville ha tillbaka sina argument 🤣

Nu flyttas målstolparna friskt... Men ja, alla program och spel jag använder funkar.

Men du säger inte vad det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Skulle aldrig falla mej in att börja använda Microsoft-konto för att logga in på min egen dator.

Hur gör du på telefonen?

Permalänk
Medlem

Har de ändrat något nyligen för annars räcker det ju med att bara dra ur nätverkssladden under installation så slipper man ju frågan om MS konto. Är man lat och inte vill börja lossa kablar så kan man ju bara strypa nätet till maskinen via router/switch under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Hur gör du på telefonen?

Hur menar du? Har inget MS-relaterat alls i min telefon.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Sedan ett halvår tillbaka blir jag urloggad hela med jämna mellanrum varje dag med mitt Microsoft-konto från outlook och Microsoft Store.. Vet inte vad som hänt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Har de ändrat något nyligen för annars räcker det ju med att bara dra ur nätverkssladden under installation så slipper man ju frågan om MS konto. Är man lat och inte vill börja lossa kablar så kan man ju bara strypa nätet till maskinen via router/switch under installationen.

Ja, de har ändrat, iallafall sedan förra året. Jag kan inte komma förbi det steget utan internet om man inte modifierat installationen via t.ex. Rufus.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, de har ändrat, iallafall sedan förra året. Jag kan inte komma förbi det steget utan internet om man inte modifierat installationen via t.ex. Rufus.

Så med andra ord så är en offline-installation från ex USB inte möjlig, utan att först modifiera installationsmediet?
Inget jätteproblem precis men känns lite knasigt, minst sagt.

Verkar fortfarande gå att hoppa in i cmd och köra oobe bypass.
Men ändå, jäkligt knasigt som sagt.

Permalänk

Skapade ett Microsoftkonto för flera år sedan, loggar in med det, skapar ett lokalt adminkonto, tar bort windowskontot/användaren från datorn, mailen används inte till något annat än installera om Windows när jag hjälper någon att installera.

Permalänk
Medlem

Jag började använda Microsoft konto så fort de började låsa Windows licens till det, din licens kan bara aktiveras ett fåtal gånger innan den slutar fungera och man måste ringa Microsoft varje gång man vill aktivera igen, med konto så slipper man hela den processen.

Använder inte OneDrive eller Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Skulle aldrig falla mej in att börja använda Microsoft-konto för att logga in på min egen dator.

Det finns ju ett värde i filsynk osv men jag ser det främst för företag. På min hemmaburk jag främst har för underhållning är dessa funktioner meningslösa för mig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag använde gladeligen MS konto ända tills jag behövde köra lite felsäkert läge för felsökning och fix, då får jag inte logga in! Sedan dess är det lokalt konto som gäller och boot och inloggning är så mycket snabbare så jag går inte tillbaka. Klantigt av MS att inte lösa basala saker som inloggning i olika bootlägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Och det heter?
Fungerar det med allt i form av mjukvara och spel?

LTSC Windows 11 LTSC kom precis ut har jag för mig.

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag använde gladeligen MS konto ända tills jag behövde köra lite felsäkert läge för felsökning och fix, då får jag inte logga in! Sedan dess är det lokalt konto som gäller och boot och inloggning är så mycket snabbare så jag går inte tillbaka. Klantigt av MS att inte lösa basala saker som inloggning i olika bootlägen...

Jag har kunnat använda felsäkert läge med MS konto. Inga problem alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig