Wood's Cortina Silent 12K Smart Home

Permalänk
Medlem

Wood's Cortina Silent 12K Smart Home

Hej!
Jag har precis köpt ovanstående A/C-enhet och undrar ifall någon har erfarenhet av att integrera den (eller andra Wood's-produkter) med 3e parts home automation-mjukvara typ Home Assistant eller OpenHAB? Jag har sökt på respektive sidor/forum och googlat en massa men hittar absolut ingenting, förutom följande tråd: https://community.home-assistant.io/t/wood-s-air-conditioner-..., men jag är tyvärr inte på nivån att jag känner för att reverse-engineera appen
Den är WiFi-ansluten och kan styras med Wood's app (Wood's Connect) och/eller medföljande fjärr. På sidan av enheten sitter en sticker med specifikationer, och där står bl.a. "MADE FOR WOODS TES AB", men det står inte vem som är OEM, och det har jag heller inte lyckas hitta någon information om.

Visa signatur

Gaming: Core i7-9700K | Geforce RTX2070 | 48 GB DDR4-3000 | Samsung 970 EVO 1TB NVMe
Lab: HP Z620 | Xeon E5-2620v2 | 64 GB ECC | Hyper-V Server 2019
NAS: Core i5-3570K | 16 GB DDR3 | 120 GB SSD + 5x3TB mdraid6 | OpenMediaVault/Debian, Docker + Emby

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipmew:

Hej!
Jag har precis köpt ovanstående A/C-enhet och undrar ifall någon har erfarenhet av att integrera den (eller andra Wood's-produkter) med 3e parts home automation-mjukvara typ Home Assistant eller OpenHAB? Jag har sökt på respektive sidor/forum och googlat en massa men hittar absolut ingenting, förutom följande tråd: https://community.home-assistant.io/t/wood-s-air-conditioner-..., men jag är tyvärr inte på nivån att jag känner för att reverse-engineera appen
Den är WiFi-ansluten och kan styras med Wood's app (Wood's Connect) och/eller medföljande fjärr. På sidan av enheten sitter en sticker med specifikationer, och där står bl.a. "MADE FOR WOODS TES AB", men det står inte vem som är OEM, och det har jag heller inte lyckas hitta någon information om.

https://i.imgur.com/TFP1HML.jpg

läs sista posten här, https://community.home-assistant.io/t/wion-woods-products/732...
samt finns info om personer som använder denna ac via tuya
https://github.com/home-assistant/core/issues/25334

tycker du det är för krångligt skulle jag nog rekommendera dig att införskaffa en brodlink hub och styra ac via den,
hubben kommer enkelt integreras i HA.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipmew:

Hej!

https://i.imgur.com/TFP1HML.jpg

Det är väl Woods som är OEM där?
Tror de designar och gör sina egna prylar nämligen. Bara att dem använder externa fabriker?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

OT: Men grattis till en bra produkt, kör Woods till mina ekonomi-byggnader på gården, avfuktare och frostvakt osv. Bara funkar och funkar år ut och år in, står på hela tiden. Däremot så kör jag dom osmart då dom slår till och från själv och dom ska bara vara där. Inte riktigt som ac i hemmet som man inte vill att den står och jobbar när man inte är hemma.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Vet att detta är en gammal tråd, men jag försöker ändå. Jag köpte en sådan här förra året och kan inte påstå att jag är nöjd med den. Med tanken på att den har silent i namnet så är den inte speciellt tyst. Upplever andra likadant eller är det bara jag? Sedan upplever jag även att den skorrar och det låter rören eller något metalliskt inuti går emot något annat. Samma sak när kompressorn går igång och varit på ett tag, låter som att den börjar vibrera kraftigt varpå den lugnar ner sig. Men det låter som att den går emot höljet liksom. Jag försökte returnera den men gick inget vidare då leverantören ville att jag skulle skicka tillbaka den på en pall, var fan ska jag få tag på en pall???

Någon mer som upplever liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Vet att detta är en gammal tråd, men jag försöker ändå. Jag köpte en sådan här förra året och kan inte påstå att jag är nöjd med den. Med tanken på att den har silent i namnet så är den inte speciellt tyst. Upplever andra likadant eller är det bara jag? Sedan upplever jag även att den skorrar och det låter rören eller något metalliskt inuti går emot något annat. Samma sak när kompressorn går igång och varit på ett tag, låter som att den börjar vibrera kraftigt varpå den lugnar ner sig. Men det låter som att den går emot höljet liksom. Jag försökte returnera den men gick inget vidare då leverantören ville att jag skulle skicka tillbaka den på en pall, var fan ska jag få tag på en pall???

Någon mer som upplever liknande?

När jag fick min började den efter ett tag att göra ifrån sig ett "fladdrande" ljud. Alltså ett väldigt snabbt fr-fr-fr-fr ljud eller hur man ska beskriva det. Skickade iväg min på retur till Komplett och fick en begagnad tillbaka med exakt samma problem. Efter det insåg jag att det antagligen är skovelhjulet som stänker iväg vatten på varmare delar inuti maskinen för att få det att förångas och åka med luften ut genom utblåset.

Angående det allmäna oljudet: nej den är inte tyst. Lite dumt namnval med "silent". Men ingen av dessa portabla-AC:n är tysta vad jag förstått, då alla har en inbyggd kompressor, något som vanligtvis sitter på utsidan av byggnaden när man har riktig AC.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Har bara testat två olika portabla luftkonditioneringar men upplever denna helt klart tystare än den andra jag provat. Men särskilt tysta är dom inte.

Permalänk

Har den här modellen och haft den ett par år nu och varit väldigt nöjd. Visst, den är inte speciellt "silent" men tror det är svårt att hitta en portabel AC som är det.

Nu har jag dock fått ett problem och tänkte kolla ifall någon annan här inne råkat ut för samma sak och hittat en lösning.

Har sen jag använde den senast förra sommaren bytt WiFi-lösenord och nu lyckas jag inte lista ut hur jag ändrar WiFi-lösenordet för AC:n. Har försökt följa de instruktioner jag hittat som verkar föreslå att man måste ta bort enheten från Woods-appen och sen lägga till den på nytt genom att hålla ner Timer-knappen tills WiFi-symbolen på AC:ns display börjar blinka snabbt och sen i appen välja att lägga till en ny enhet och ange WiFi-lösenord.

Har försökt det här upprepade ggr men varje gång slutar med att den efter 2 minuter som verkar vara maxtid i appen ger ett meddelande som talar om att inga enheter kunde hittas.

Väldigt irriterande för även om AC:n går att köra utan app och Google Assistant är det ju möjligheten att styra den på det sättet som var en stor anledning till att jag valde den här modellen. Har även dragit ett meddelande till Woods men ännu inte hunnit få något svar.

Någon här inne med tips?

Stavfel
Permalänk
Medlem

@WebMaximus
Jag har exakt samma problem som du. Förra sommaren gick det hur bra som helst att "resetta" WiFi-kopplingen i maskinen helt enligt instruktionerna och sedan ansluta till Woods-appen igen.

Den här sommaren går det inte längre! Jag har försökt i en timme fram och tillbaka men Woods-appen hittar helt enkelt inte AC:n längre...

Jag har även testat med att försöka "connecta" maskinen mot Tuya-appen istället (såg en tråd här Tuya-app same as Woods-app om att det skall fungera).
Woods-appen verkar vara en "white labeling" av Tuya-appen eftersom anslutningsprocesserna ser exakt likadana ut i de båda apparna.
För mig funkade det dock inte heller att connecta via Tuya-appen. Anslutningsförsöket "tajmar" ut efter 2 minuter...

Det verkar som att det har skett någon protokoll-förändring sen förra sommaren och att vi som har modeller äldre än 2 år därmed får problem?
Kolla den här posten i samma tråd som ovan:
The new encrypted Tuya API

Uppdaterat länkarna
Permalänk

Skönt att höra att det inte bara är jag som har problemet men trist för oss båda eftersom en anledning att jag valde den här modellen var just att kunna slå på den remote t ex. Även smidigt att kunna slå på/av den via Google Assistant.

Var i kontakt med Woods support igår och efter att ha förklarat allt jag testat utan framgång sa han att jag har 2 alternativ jag kan välja på:

1. Skicka in den via återförsäljaren (Elgiganten i mitt fall)
2. Woods skickar ut ett nytt WiFi-kort till mig som jag får försöka byta själv

Utifrån vad du skriver kan det ju eventuellt vara en lösning ifall jag då förhoppningsvis får ett WiFi-kort med lite nya firmware osv på som med lite tur kanske löser problemet. Jag hoppas få kortet de närmaste dagarna för han sa att de hade kort på lager.

Återkommer här och berättar ifall det löste problemet. Isf föreslår jag att du gör samma sak. Jag hade flyt för är tydligen 3 års garanti när man registrerat produkten vilket jag gjorde när jag hade köpt den och nu i juli blir det 3 år. Så klarade mig precis inom garantitiden.

Permalänk

Har idag bytt ut WiFi-kort vilket inte var helt lätt eftersom kontakten till det gamla kortet hade limmats fast. Lyckades dock till slut men som sagt, till ingen nytta eftersom jag fortfarande har exakt samma problem.

Just meddelat Woods samma sak för att se vad de föreslår. Eftersom jag (och andra) sitter med en produkt som inte fungerar fullt ut som den ska. Med tanke på att byte av WiFi-kort inte hjälpte i kombination med att det är flera som har samma problem känns det som orsaken till problemet ligger någon annanstans. Ifall det är i Woods och Tuya-app eller på något server i molnet någonstans vet jag inte men som sagt...tror inte det är fel på varken våra AC:s eller WiFi-korten i dem.

Just det, provade även installera Woods-appen på tjejens iPhone eftersom jag själv har en Samsung men samma sak där. Så inte heller ett Android-problem.

Surt just när säsongen för AC kommit igång men hoppas Woods kan gå till botten med det här och hitta en lösning så deras produkter fungerar som de ska igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Har idag bytt ut WiFi-kort vilket inte var helt lätt eftersom kontakten till det gamla kortet hade limmats fast. Lyckades dock till slut men som sagt, till ingen nytta eftersom jag fortfarande har exakt samma problem.

Just meddelat Woods samma sak för att se vad de föreslår. Eftersom jag (och andra) sitter med en produkt som inte fungerar fullt ut som den ska. Med tanke på att byte av WiFi-kort inte hjälpte i kombination med att det är flera som har samma problem känns det som orsaken till problemet ligger någon annanstans. Ifall det är i Woods och Tuya-app eller på något server i molnet någonstans vet jag inte men som sagt...tror inte det är fel på varken våra AC:s eller WiFi-korten i dem.

Just det, provade även installera Woods-appen på tjejens iPhone eftersom jag själv har en Samsung men samma sak där. Så inte heller ett Android-problem.

Surt just när säsongen för AC kommit igång men hoppas Woods kan gå till botten med det här och hitta en lösning så deras produkter fungerar som de ska igen.

Satt och försökte integrera min Woods ac i homebridge. Var tvungen att skapa ett nytt konto för att få det att funka. Men nu sitter jag också här med en AC som inte kan läggas till i appen igen. 😢

Säg till om du hittar en lösning! Den känns nästan värdelös utan Tuya för min del. Jag brukar aktivera den innan jag kommer hem då den låter för mycket för att ha på hemma.

Permalänk
Medlem

@WebMaximus

Puih! Jag klarade också garantitiden precis eftersom jag också hade registrerat produkten på Wood's hemsida och därmed fått totalt 3 års garanti. Min garantitid går ut i mitten på juli.

Jag hade också tänkt att tjata till mig ett nytt WiFi-kort så det är tur att jag inte hunnit göra det än eftersom det inte verkar vara lösningen. Jag har dock även problem med att min AC kyler på tok för dåligt. Får inte ned rumstempen från 25-26 grader ens ner till 22-23 grader trots att den är inställd på 19 grader. (Rummet är dessutom mindre än de 32 kvm som Woods anger i specifikationerna.)

Jag hars fått returfraktsedel och garantiblankett/serviceanmälan från min ÅF (Hemmys.se) så nu är problemet att försöka hitta en halvpall eftersom det är kravet att man bandar fast maskinen med sträckplast och band på en halvpall för att få skicka in den.... suck... var får man tag på en halvpall här i Haninge-trakten när man bor i lägenhet.... 😫

Följetongen fortsätter. Om någon får något vettigt svar från Woods om vad som har gått fel med protokollet så skriv gärna här.
Kanske kan vara bra att meddela Wood's om denna tråd och att vi är flera som har exakt samma problem och att våra maskiner fungerade bra fram tills för någon protokollförändring.

Permalänk

Trist att vi är flera som har problem och inte avundsjuk på att börja transportera via pall...

Har meddelat Woods att nytt WiFi-kort inte löste problemet och har även länkat både hit och till de andra trådarna någon annan länkade till ovanför.

Får se vad de svarar.

Permalänk

Kommer med lite goda nyheter att inleda helgen med för andra med samma problem, fått det att funka!

Vad jag gjorde var att i Woods-appen ändra till AP mode istället för EZ mode som är default. Det här kan man göra högst upp till höger i Woods-appen efter man valt sitt trådlösa nät och skrivit in lösenordet. Efter det skapas ett tillfälligt trådlöst nät/en AP upp av AC:n som heter något i stil med SMART om jag minns rätt plus lite siffror. Man kopplar då upp sig mot detta nät med sin mobil och efter det går det äntligen att lägga till AC:n i appen igen! Efter att det var klart såg jag att min mobil automatiskt gått tillbaka till det vanliga trådlösa nätet, nice!

Efter det här kan jag nu även styra den i Google Assistant igen efter att ha länkat den som gick att göra via Wood-appen. Sen var det bara lägga till den till sitt hem och välja rum som vanligt i Google Assistant.

Hoppas det funkar lika bra för er övriga som haft/har samma problem 👍

Permalänk
Medlem

@WebMaximus:
Uppskattar att du uppdaterat oss, inte så vanligt har själv en Cortina så om jag får problem i framtiden vet jag vad jag ska göra!

Permalänk

Brukar försöka dela med mig av såna här saker för vet själv hur frustrerande det är att ha problem utan att hitta lösningen någonstans 🙂

Permalänk

Även lite förvånad att inte supporten hos Woods kunde klämma ur sig det här. Istället fick jag ett svar med en länk hur man kan göra en reset med hjälp av en reset-knapp som mig veterligen inte existerar på Cortina Silent 12K Smart Home 🤣

Permalänk
Medlem

@WebMaximus

Underbart att du fått det funka.
Jag testade i min Woods-app men ser ingen möjlighet/menyval uppe till höger efter att man angett lösenordet till mitt trådlösa nätverk?

Så här ser det ut när jag angett vilket WiFi-nät jag vill ansluta till och angett lösenordet:

Om jag nu trycker på NEXT så kommer man till sidan där man ska bekräfta att AC:n är i "pairing mode".

Trycker jag på NEXT här så börjar den söka efter enheten.... Jag har kollat i Tuya-appen också men kan inte där heller se hur jag byter mellan AP och EZ mode.

Jag kör iOS, kör du möjligtvis Android?

Permalänk
Medlem

Har lyckats connecta till min Wood's Cortina Silent 12K Smart Home via Tuya-appen istället för Woods-appen genom att sätta själva AC:n i AP-mode! 🥳

1. När man kopplar in strömmen till AC:n och håller timer-knappen intryckt tills WiFi-indikatorn blinkar snabbt så är den i standard-läget EZ mode för parning.

2. Släpper man Timer-knappen och trycker in den igen i 5 sekunder så övergår WiFi-indikatorns blinkning till långsam och då är AC:n alltså i AP-mode = skapar sin egen hotspot som man då kan connecta sin mobil till.

I Tuya-appen kan man då välja vilken mode man är i:

Jag valde då "Blink Slowly" (dvs AP mode)
Tuya-appen säger då att man skall connecta sin mobil till den hotspot som nu AC:n skapat:

När jag gjorde det så gick ihop-parningen på 15-30 sekunder och jag kan nu styra min AC via Tuya-appen. 😁👍

Hur jag än gör så hittar jag inte AP mode i Woods egen app... 😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyFin:

Jag hars fått returfraktsedel och garantiblankett/serviceanmälan från min ÅF (Hemmys.se) så nu är problemet att försöka hitta en halvpall eftersom det är kravet att man bandar fast maskinen med sträckplast och band på en halvpall för att få skicka in den.... suck... var får man tag på en halvpall här i Haninge-trakten när man bor i lägenhet.... 😫

Nu verkar du ju fått ordning på den men om du fortfarande behöver skicka in den så snacka med lite olika butiker inom lämpligt avstånd. Halvpallar är inte med i något retursystem och de flesta butiker blir bara glada över att bli av med dem på annat sätt än att betala för att få dem borttransporterade.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problemet med att den inte kyler så den måste ändå skickas in.

Det visade sig att Hemmy.se där jag köpte min har sitt logistiklager i Jordbro utanför Stockholm och jag själv bor i Haninge. Har bara 5 km bort till deras lager så jag kör dit den och dom fixar transporten till Woods åt mig. 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyFin:

Hur jag än gör så hittar jag inte AP mode i Woods egen app... 😒

Aaaaaaah! Hittade det nu!!

Min modell är ju Woods Cortina Silent 12K WiFi och när jag väljer den modellen så finns inget menyval uppe till höger där man kan välja AP eller EZ mode...
MEEEEN
om man istället väljer modellen Woods Cortina Silent 12K Smart Home så får man plötsligt möjligheten att uppe till höger välja mellan AP och EZ mode och då när jag väljer AP mode och sedan connectar mobilen till AC:ns hotspot.
Så fort det är gjort så hittade Woods-appen (efter ca 5-10 sekunder) min AC och ihopparningen funkade klockrent och nu funkar alltså även min Woods-app mot AC:n. Wohooo!

Viktigt dock att sätta AC:ns WiFi-parning i AP mode också på det sätt som jag beskrivit ovan, annars får man ingen hotspot från AC:n att connecta till. Jag märkte också att man INTE behöver slå av/på AC:n med strömknappen (ej heller dra ur sladden). Det räcker med att man håller Timer-knappen intryckt i 5 sekunder för att först aktivera EZ mode på AC:n (WiFi-indikatorn blinkar snabb). Släppa knappen och sen hålla den intryckt igen i 5 sekunder så kommer AP mode aktiveras på AC:n (WiFi-indikatorn blinkar långsamt.)

Permalänk

Härligt att höra att fler nu börjar få ordning på det och tack för den ytterligare info som framkommit. Dels att AC:n måste vara i AP mode och även hur det är viktigt att välja Smart Home i listan.

Själv har jag alltid valt den modellen eftersom det är den modell jag köpte.

När det gäller att sätta även AC:n i AP mode var inget jag behövde. Jag gjorde det iaf inte medvetet men med tanke på hur mycket jag strulat med det här kan jag mycket väl satt AC:n i AP mode utan att själv ha förstått det.

Hur som helst härligt att vi nu iaf är några som fått ordning på det här 👍

Permalänk
Skrivet av CrazyFin:

Jag kör iOS, kör du möjligtvis Android?

Stämmer, har en Samsung Galaxy S24 Ultra.

Permalänk
Medlem

ALLTSÅ NI ÄR GULD! HAR HÅLLT PÅ I FLERA TIMMAR MED ATT ANSLUTA SKITET! Är det någon större skillnad på wifi och smart home?