Krönika: Jag blir förvirrad av alla Steam Deck-kloner

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Jag blir förvirrad av alla Steam Deck-kloner

Edin har svårt att skilja alla moderna handhållna konsoler ifrån varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Valfrihet är bra.

Artificiell spelexklusivitet är dåligt för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Det är PC hårdvara och filosofi i konsolvärden. När de är kompatibla med användarnas mjukvara så är valfrihet är enbart positivt. På samma sätt som ingen borde bli bemödad av att det finns fler datorskärmar eller tangentbord är man kan se någon nytta med så är det inget problem med olika handhållna spelmaskiner.

Det finns många olika nischer att utforska, och så länga man inte har någon exklusivitet på mjukvaran så är det bara till konsumentens fördel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar ju egentligen bara om PC i ny formfaktor, och i pc-branschen har vi ju haft kloner utan unika egenskaper i decennier.

Permalänk

Jag minns Appleargumentet där kunder sa precis som artikelförfattaren att det var bra att det inte fanns ett så stort urval för det gjorde köpen lättare. Vilket inte längre gäller med iPad.

Jag tycker det inte finns något svartvit på vad som är bäst. Det är dåligt med en endast en modell. När det kommer en massa olika val som är ungefär samma så kan det bli svårare att välja. Jag tycker dock det värsta är om man hamnar i läge där det hela tiden finns en produkt som är lite "mindre dålig" om man betalar lite mer, väljer man denna produkt så finns det en som är mindre dålig på något annat för lite högre pris.
Och det kan sluta med att man köper en produkt som kostar det dubbla emot vad man först tänkte.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte gillar att ha valmöjligheter så är det bara att välja en man gillar. Man måste ju inte kolla på varenda möjliga och omöjliga produkt på marknaden.

Visst, du kanske inte får det bästa möjliga som finns där ute, men det får man inte där det finns få valmöjligheter heller.

Permalänk
Medlem

Google har ju Android så om de släpper något kör det bli Android men det blir ju en tablet med handkontroll så inte att jämföra med de baserade på Windows.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Valfrihet är bra.

Artificiell spelexklusivitet är dåligt för konsumenten.

Slutar ofta med ett gäng mediokra enheter med dåligt stöd och till slut EOL från tillverkarna istället för 1 riktigt bra sak med evighetslångt stöd.

Det glömmer ofta Öppet vurmarna.

Permalänk
Medlem

Låter som Edin beskriver vilken smartphone som helst där alla är precis exakt likadana med inget som skiljer ut dom öht. Phablets så långt ögat kan nå, ingen innovation öht, alla bara kopierar det alla andra gör för om man inte är som alla andra så finns risken att man inte blir såld.
Fast han skulle kunna beskriva vilken laptop som helst, eller tv, eller bil, eller nästan vadsomhelst här i världen.

Permalänk
Medlem

Finns det, ännu två år senare, någon riktigt bra anledning att köpa något annat än steam deck?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Phablets så långt ögat kan nå, ingen innovation öht, alla bara kopierar det alla andra gör för om man inte är som alla andra så finns risken att man inte blir såld.

Det gäller ju dock att hitta på saker som faktiskt innebär en förbättring på något sätt och det är kanske inte så lätt alla gånger (även om man vill)?

Permalänk
Medlem

Inte lätt att slåss med Valve som kan sälja sina "konsoler" till förlust och fortfarande göra en vinst per enhet.
Sitta i händerna på Microsofts urusla OS är inte heller kul..
Känns som ett race mot botten för alla inblandade förutom Valve...

Permalänk
Medlem

Det är synd att elektronik blir dyrare desto mindre dom är. När "konsolerna" kliver över 10K börjar det kännas lite svettigt. Inget man spontanköper direkt
Nöjd med min Steam Deck Gen1 fortfarande, den åker fram ibland när det kommit något kul indiespel.
Dock roligt att det blivit mer konkurrens nu. Lär främja utvecklingen för dessa bärbara spelmaskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Inte lätt att slåss med Valve som kan sälja sina "konsoler" till förlust och fortfarande göra en vinst per enhet.
Sitta i händerna på Microsofts urusla OS är inte heller kul..
Känns som ett race mot botten för alla inblandade förutom Valve...

Äh med lite teknisk kunskap och OS som passar är det ju bara att installera om med t.ex. Bazzite på de med Windows så blir upplevelsen mkt bättre. Installerat om min Steam Deck med ovanstående OS som är betydligt bättre uppdaterat än Steams egna motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Äh med lite teknisk kunskap och OS som passar är det ju bara att installera om med t.ex. Bazzite på de med Windows så blir upplevelsen mkt bättre. Installerat om min Steam Deck med ovanstående OS som är betydligt bättre uppdaterat än Steams egna motsvarighet.

En kundgrupp som är så liten att den knappt är ett avrundningsfel..
Tror jag håller mig ifrån nån halvtaskig Linux clon som förmodligen inte finns kvar om ett år eller två..

Permalänk

Go steam deck OLED or go home :)

Har ärligt talat inte testat några steam deck - kloner. Om inte diverse hackade psvita, kinesiska handheld consoles för retro - Roms etc räknas. Favoriten där för övrigt är/var GCW Zero som vad jag vet slutade tillverkas. Men älskade den effektiva Opendingux - plattformen för dess lätthet och snabbhet. För några år sedan orkade jag absolut inte med tex Android - baserad retro handheld pga latency etc. Att steam deck är baserat runt linux är givetvis underbart också.

Det är en plastbit med väldigt fin skärm och bra känsla. Framförallt älskar jag valve. Känns som att dom verkligen gillar spel och spelarna.

Tillägg
Permalänk
Medlem

När jag fyllde 10 fick jag en Game & Watch. 😥👨‍🦳

Permalänk
Medlem

Största fördelen med Steam Deck som jag ser är öppenheten och friheten. Linux är den största tillgången (och akilleshälen). Inget iOS eller liknande som förbjuder massa saker, helt fri att sköta sig själv och helt offline

Google eller andra stora aktörer skulle jag akta mig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det gäller ju dock att hitta på saker som faktiskt innebär en förbättring på något sätt och det är kanske inte så lätt alla gånger (även om man vill)?

Just i telefonernas fall så skulle det för många vara en stor förbättring med en mindre modell. Det är ju verkligen inte så svårt att särskilja sig åtminstone lite, men av oklar anledning så vägrar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Finns det, ännu två år senare, någon riktigt bra anledning att köpa något annat än steam deck?

Asså om nu inte priset är en faktor så är vanliga steamdeck sämst av dom alla, ända som talar för vanliga steamdeck är just priset, sen skärmen för oled varianten.

Polare tvekade en hel del men slutade med en rog ally till hans tjänsteresor iom bättre prestanda, Windows och större skärm.

Så steamdeck i all ära är en Budget variant för den som inte har något emot lite små fix eller att vissa spel rent av inte funkar och aldrig kommer fungera =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Just i telefonernas fall så skulle det för många vara en stor förbättring med en mindre modell. Det är ju verkligen inte så svårt att särskilja sig åtminstone lite, men av oklar anledning så vägrar dom.

I det där fallet krävs det ju inte ens någon innovation, så det borde ju bara bero på att man inte tror att efterfrågan är särskilt stor ändå. Kanske måste man också kompromissa med batteritid och liknade?

Permalänk
Medlem

"Jag längtar tills Google släpper en Steam Deck-klon" - Edin Jusivic, nyhetsredaktör

👆 Är jag helt orimlig när jag väntar mig att åtminstone läsa om tanken bakom citatet i huvudbilden, även om citatet i sig inte ens förekommer i krönikan?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Men läs på inför köp. Hur svårt skall det vara?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En kundgrupp som är så liten att den knappt är ett avrundningsfel..
Tror jag håller mig ifrån nån halvtaskig Linux clon som förmodligen inte finns kvar om ett år eller två..

Bygger på fedora, och är populär så lär inte försvinna i första taget. Finns andra distros som chimeraos och nobara också. Att installera dessa linux versionerna är ungefär lika svårt som att installera Windows om man tycker det är svårt.

Permalänk
Medlem

Som jag gjort några gånger innan här så måste jag slå ett slag för kontrollers till telefonen.

T.ex. denna: https://www.amazon.se/Gamepad-Bluetooth-Compatible-Controller...

För 220 kronor får man en riktigt bra spelmaskin för alla möjliga klassiska spel som man på något sätt kan spela på mobilen. Är det lika bra som en Steamdeck? Nej, verkligen inte, men trevligt ändå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

”Steam deck klon” implicerar att Valv var först med handhållna enheter. Men det är ju inte ens nära sanningen. Jag blir förvirrad av kritikens begränsade perspektiv. Är det en ålderfråga?

Permalänk
Medlem

Variation skulle även behövas på de stationära konsolerna. Då menar jag ps4/ps5 och Xbox series X.
Samma spel går att köras på dem alla och även på pc.
Det finns ingen anledning att äga dem alla. I dagens läge klarar man sig fint med en fet PC.

Vad gäller handhållet så blir det för mig Sream deck + Switch. Men önskan vore en mer traditionell bärbar i psp/ps vita storlek med unika spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Bygger på fedora, och är populär så lär inte försvinna i första taget. Finns andra distros som chimeraos och nobara också. Att installera dessa linux versionerna är ungefär lika svårt som att installera Windows om man tycker det är svårt.

Var tvungen att Googla Bazzite och kollade nåt youtube-klipp, var ingen som kunde ge någon orsak till varför man skulle installera Bazzite..
Jag kan inte ens installera Bazzite då den inte stödjer min Steam Deck.

Är inget större fan av Linux från början, försökt ett par ggr och har alltid varit lika besviken.

Permalänk
Medlem

Problemet är mest att du inte kan pressa så mycket prestanda ur formfaktorn.

Sony misslyckades med Playstation Vita.

Utvecklarna har kämpigt nog med Nintendo Switch, vill du ha en bärbar plattform finns ju mobilerna och alla spel som ska göra dig beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Finns det, ännu två år senare, någon riktigt bra anledning att köpa något annat än steam deck?

Jag valde Lenovo Legion Go till stor del pga skärmstorlek.
Kraftfullare hårdvara och aningen snabbare minne var mest ett plus.
Ångrar inte mitt köpt för fem öre!