AI är ett jefla stolpskott för bildredigering...

Permalänk
Medlem

AI är ett jefla stolpskott för bildredigering...

Använder AI flitigt för att bolla ideér och komplettera information. Det funkar ganska bra speciellt när man är tillräckligt kompetent, och förnuftig, för att dubbelkolla det man får och skriva om resultaten om man tänker använda infon i andra sammanhang.

Så nu tänkte jag att jag skulle försöka mig på bilder. AI skall ju vara så duktigt på det, enligt vissa.

Då jag har en Adobe licens hoppar jag snabbt och enkelt in på deras sida, eller deras program och försöker få AI att begripa:

Hej, titta på denna bild. Kan du tar bort det svarta i bakgrunden och byta ut det ljusblå mot denna "nyans" i stället?

AI generarar en ny bild som vagt påminner om den jag laddat upp till formen men innehåller fjärilar, tåg och stugor i bergen vilket bara är ovidkommande skräp i sammanhanget.

Efter 4:e försöket och lite sökande på hur i h-e man skall göra ger jag upp. Har även provat annat som inte är Adobe... samma skräp.

Hur gör man, vad skall man förvänta sig?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Skrev du på svenska eller engelska?
Sen får man komma ihåg att AI inte är en ersättning för en människa när det gäller kommunikation och hur man tolkar den. Den tolkar det du skriver på bästa möjliga sätt på den data den tränat på och kommer försöka efter bästa förmåga att skapa det den tror du efterfrågar.

Du får prova dig fram vad som fungerar bäst. kanske ska du ställa enkla frågor en fråga i taget, eller kanske till och med begränsa vilket uttrymme den ska göra något på?
AI är inte intelligent, men den är kraftfull när den väl fungerar. lite som dagens kvantdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Använder AI flitigt för att bolla ideér och komplettera information. Det funkar ganska bra speciellt när man är tillräckligt kompetent, och förnuftig, för att dubbelkolla det man får och skriva om resultaten om man tänker använda infon i andra sammanhang.

Så nu tänkte jag att jag skulle försöka mig på bilder. AI skall ju vara så duktigt på det, enligt vissa.

Då jag har en Adobe licens hoppar jag snabbt och enkelt in på deras sida, eller deras program och försöker få AI att begripa:

Hej, titta på denna bild. Kan du tar bort det svarta i bakgrunden och byta ut det ljusblå mot denna "nyans" i stället?

AI generarar en ny bild som vagt påminner om den jag laddat upp till formen men innehåller fjärilar, tåg och stugor i bergen vilket bara är ovidkommande skräp i sammanhanget.

Efter 4:e försöket och lite sökande på hur i h-e man skall göra ger jag upp. Har även provat annat som inte är Adobe... samma skräp.

Hur gör man, vad skall man förvänta sig?

Tror du behöver vara mer specifik i din prompt, skippa allt onödigt som t.ex. "Hej, titta på denna bild. ". Var väldigt specifik med vad du vill uppnå. Ett exempel kan vara:

"Ta bort den svarta bakgrunden från hela bilden och ersätt den med en vit bakgrund. Byt ut alla ljusblå områden, inklusive himlen och kläderna, till färgkoden #add8e6. Se till att övergångarna mellan de ursprungliga färgerna och de nya färgerna är mjuka och naturliga för ett sammanhängande och realistiskt utseende.".

Sen är det troligtvis svårt för modellen att ändra hela bilden direkt utan att få några specifika hallucinationer, det är bättre att dela upp dina ändringar i flera steg. Skriv nästan alltid på engelska också!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@tonii Engelska...

Hur menar du begränsa utrymmet? Bilden har huvudsakligen 2 färger, dessa är klart avgränsade och kan enkelt markeras upp och tas bort, bytas ut och så vidare om man gör det för hand. Vilket kan ta mycket längre tid beroende på hur noga man är.

@Paontuus Trodde det sulle bli för långt, kort och koncist upplevdes som mer relevant. Men, visst kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Adobe Firefly ska man inte chatta med, den prompten vill mest ha nyckelord. Man får prova sig fram och hitta styrkor och svagheter, vissa ord förstår den inte riktigt, vissa ord funkar, och vissa ord liksom hakar den upp sig på och lägger plötsligt jättestor vikt vid så man får ta bort det.

Den är än så länge förvånansvärt dålig på att förstå specifika skrivna instruktioner, mycket hit or miss även om man tycker man är tydlig.

Däremot är den rätt bra på konst, har stor fantasi även med abstrakta och luddiga begrepp, och det brukar funka bra att mata in en referensbild. Typ "Illustration av futuristiskt nätverkskoncept tidigt 1900-tal", i samma stil som den uppladdade referensbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@tonii Engelska...

Hur menar du begränsa utrymmet? Bilden har huvudsakligen 2 färger, dessa är klart avgränsade och kan enkelt markeras upp och tas bort, bytas ut och så vidare om man gör det för hand. Vilket kan ta mycket längre tid beroende på hur noga man är.

@Paontuus Trodde det sulle bli för långt, kort och koncist upplevdes som mer relevant. Men, visst kan vara värt ett försök.

Ja den prompten är för lång, mest som ett exempel 😄.

Bättre att dela upp allt i delar som sagt. Ändra bakgrunden först och sedan det där etc istället för allt på samma gång.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@Frux jo det var den. Tack. Inte bara jag som tycker den underpresterar i vissa sammanhang då alltså. För mig gäller det i första hand att hitta ett effektivt sätt att redigera bilder snabbare än vad jag själv kan göra, i synnerhet bilder jag själv laddar upp och vill ha omgjorda.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@tonii Engelska...

Hur menar du begränsa utrymmet? Bilden har huvudsakligen 2 färger, dessa är klart avgränsade och kan enkelt markeras upp och tas bort, bytas ut och så vidare om man gör det för hand. Vilket kan ta mycket längre tid beroende på hur noga man är.

Det framgick inte vad bilden är utan bara vad du ville göra så jag gav förslag efter det. Begränsa utrymmet menar jag med en selection t.ex. via lasso. Det är inte säkert Adobes AI vet vad "bakgrunden" är i sammanhanget så den gör fortfarande vad den tror du vill att den ska göra.
Du får se det som en bakvänd inlärning: Du behöver lära dig formulera vad du vill att den ska göra för att den ska göra det du vill att den ska göra (den meningen var jobbig 😂).

Edit
@Frux var lite tydligare än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du behöver lära dig formulera vad du vill att den ska göra för att den ska göra det du vill att den ska göra .

Välformulerat.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Välformulerat.

Till skillnad mot Adobes AI så förstod du vad jag skrev i alla fall 😂

Permalänk
Medlem

Jag skulle i dagsläget inte ägna dess mer tid till att hitta en lösning där du skriver in en prompt och sen ska en AI ska retuschera bilden.

Även om inte Adobe firefly kan lösa uppgiften, så har ju photoshop så pass mycket funktionalitet numera som gör det enklare och effektivare att retuschera. Då mycket av det är ju en AI i bakgrunden som utför uppgiften, om än du inte skriver en prompt. Det kräver ju dock mer manuellt arbete och lära sig verktygen. Beroende på vad som ska ändras så kan det ju även gå att automatisera det i viss mån via macro.

Vad som är bäst lämpat för din del är svårt att säga, du får gärna bidra med något exempel på bild du vill retuschera.

Permalänk
Medlem

AI är dålig på att förändra befintlig bild. Den är bra på att skapa nytt.

Så om man vill editera så är nyckeln ofta att själv manuellt markera den del man vill ändra så kan AIn skapa nytt innehåll för det området men som ändå passar in med övrigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3