Testpilot: MSI Raider GE78 HX 14VHG – kraftfull speldator för gaming på språng

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Raider GE78 HX 14VHG – kraftfull speldator för gaming på språng

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman pumpar upp mängden pixlar och sätter MSI:s senaste tillskott i Raider-familjen på prov, där hög prestanda står i fokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande maskin, tråkigt pris

Men helt ärligt med dagens komponentpriser är det nästan mycket för pengarna

Permalänk

Målgruppen för dessa portabla dyra speldatorer är väl främst en person som vill ha en komplett dator som klarar av precis allt vad de vill göra med en dator. Då blir det en hög kostnad för denna laptop, men det är allt förutom kanske en extern skärm, tangentbord + mus och sedan några spel.

Medans många här så skulle denna dator vara en bland alla ens andra datorer och det blir så extremt kostsamt.

Det är lite som när man pratar 23 000kr mobiler på ett fotosida. Där vanligt folk som köper en sådan mobil inte köper någon mer kamerautrustning alls och då blir det inte så extremt dyrt.

Permalänk
Avstängd

45000:- och inte Oled.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Samt med IPS-glow!

Föregångaren verkar dock lida relativt mycket av backlight bleed:
https://www.notebookcheck.net/MSI-Raider-GE78-HX-13VH-laptop-...

Permalänk

Har asus:en med 13980HX Med 157w och 8 prestanda kärnor . Och 4080 med 175 w. Finns prestanda så det räcker och blir över . Cappat cpun på 45w och går både spela och samtidigt kolla YouTube klipp samt discoard i bakgrunden

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Imponerande maskin, tråkigt pris

Men helt ärligt med dagens komponentpriser är det nästan mycket för pengarna

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Målgruppen för dessa portabla dyra speldatorer är väl främst en person som vill ha en komplett dator som klarar av precis allt vad de vill göra med en dator. Då blir det en hög kostnad för denna laptop, men det är allt förutom kanske en extern skärm, tangentbord + mus och sedan några spel.

Medans många här så skulle denna dator vara en bland alla ens andra datorer och det blir så extremt kostsamt.

Det är lite som när man pratar 23 000kr mobiler på ett fotosida. Där vanligt folk som köper en sådan mobil inte köper någon mer kamerautrustning alls och då blir det inte så extremt dyrt.

Det är absolut mycket pengar, vida utanför den egna ekonomiska möjligheten för en speldator. Men för den som har både behovet och pengarna är det inte nödvändigtvis en dålig investering. Har flera vänner och bekanta som inte har plats i lägenheten eller godkännande från "regeringen" att ha en regelrätt datorhörna i hemmet, lösningen har där varit släpbara datorer som enkelt kan stoppas undan efter användning, eller annars husera i TV-möbeln.

Det är absolut en kategori med Halo-produkter, men det finns även klientell som är villig att betala för bästa möjliga i formfaktorn, annars hade man inte fortsatt producerat dem

Skrivet av Pågenbröd:

Detta är liten av en miss tycker även jag, enda jag kan tänka mig är att det inte produceras paneler i storleken som klarar av att kliva upp i de frekvenser som idag blivit standard (240 Hz+) i segmentet. Vet att det finns OLED i 360 Hz, LG har annonserat någon 480 Hz-modell som ska vara tillgänglig i slutet av Juni – frågan är dock om det även avser 16-17-tums paneler, än mindre med upplösningen 2560 × 1600p.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

...och ingen nordisk tangetbordslayout. Varför tas det aldrig upp här på Swecklockers när ni testar nya laptops?

https://kbdlayout.info/KBDSW/

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Datavetare

När man ser CPU-prestandasiffrorna på denna förstår man paniken hos Intel/AMD och entusiasmen från Microsoft kring kommande Snapdragon X Elite.

Detta är en CPU som drar >100 W, Snapdragon X Elite (som förväntas ligga i nivån 20-40 W) får enligt de läckta resultaten liknande resultat i CB2024 ST samt GB6 ST, lite lägre i MT men ändå betydligt närmare än dagens Windows laptops med låg TDP.

Skrivet av Aje:

...och ingen nordisk tangetbordslayout. Varför tas det aldrig upp här på Swecklockers när ni testar nya laptops?

Teknist sett har denna bärbara nordisk ANSI-layout, med vi använder ju nästan uteslutande nordisk ISO-layout. Är inte det så att större delar av Europa kör med ISO-layout?

Men håller med. Undrar någon datortillverkare verkligen kollat upp hur stor del av marknaden de i praktiken blir utesluten från om de väljer att gå med ANSI-layout i norden. Som jag förstår det handlar det primärt om att spara några kronor, blir lite billigare om man bara behöver bry sig om ANSI-layout (som gissningsvis då har störst volym, används bl.a. i Nordamerika).

Tycker det ger en "billig" känsla när en bärbar har nordisk ANSI-layout. Nog mycket då det smög sig in i budgetsegmentet för konsumenter, fast tyvärr nu blivit allt vanligare på konsumentdatorer. "Företagsdatorer" har fortfarande långt oftare ISO.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Teknist sett har denna bärbara nordisk ANSI-layout, med vi använder ju nästan uteslutande nordisk ISO-layout. Är inte det så att större delar av Europa kör med ISO-layout?

Men håller med. Undrar någon datortillverkare verkligen kollat upp hur stor del av marknaden de i praktiken blir utesluten från om de väljer att gå med ANSI-layout i norden. Som jag förstår det handlar det primärt om att spara några kronor, blir lite billigare om man bara behöver bry sig om ANSI-layout (som gissningsvis då har störst volym, används bl.a. i Nordamerika).

Tycker det ger en "billig" känsla när en bärbar har nordisk ANSI-layout. Nog mycket då det smög sig in i budgetsegmentet för konsumenter, fast tyvärr nu blivit allt vanligare på konsument datorer. "Företagsdatorer" har fortfarande långt oftare ISO.

Håller helt med, misstaget man bara gör en gång är att köpa en laptop med denna layout. Jag gjorde det typ 2016 och lärde mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När man ser CPU-prestandasiffrorna på denna förstår man paniken hos Intel/AMD och entusiasmen från Microsoft kring kommande Snapdragon X Elite.

Detta är en CPU som drar >100 W, Snapdragon X Elite (som förväntas ligga i nivån 20-40 W) får enligt de läckta resultaten liknande resultat i CB2024 ST samt GB6 ST, lite lägre i MT men ändå betydligt närmare än dagens Windows laptops med låg TDP.

Tycker det ger en "billig" känsla när en bärbar har nordisk ANSI-layout. Nog mycket då det smög sig in i budgetsegmentet för konsumenter, fast tyvärr nu blivit allt vanligare på konsumentdatorer. "Företagsdatorer" har fortfarande långt oftare ISO.

ANSI är ju American National Standards Institute, dvs en amerikans layout. Både ASUS och MSI kör numera med denna amerikanska layouten fast med svenska tecken, vilket är helt fel. Vår svenska ISO layout skiljer sig markant och det blir helt galet när laptopstillverkarna plötsligt bestämmer sig för att frångå den. Förstår inte att svenska staten ryter ifrån.

Tydlig information om skillnaderna: https://invintix.com/en/sider/ulike-layout-oversikt

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av walkir:

Samt med IPS-glow!

Föregångaren verkar dock lida relativt mycket av backlight bleed:
https://www.notebookcheck.net/MSI-Raider-GE78-HX-13VH-laptop-...

...att backlight bleed skulle vara en fraktskada lät lite krystat.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

En viktig sak som köpare av MSI behöver veta är faktumet att reservdelar inte finns i Sverige som vanligt förekommande via distributörer. Det betyder att om du får fel på den efter garantin kan du få vänta många veckor på reservdelar utifrån.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

...att backlight bleed skulle vara en fraktskada lät lite krystat.

Just sådant som gör att jag alltid köper bildskärmar och bärbara datorer online samt privat. På så sätt kan jag alltid utnyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen utan en massa följdfrågor.

Dock bojkottar jag numera Lenovo helt, då de aldrig lyckats leverera en felfri dator till mig. Döda pixlar, tryckskador och backlight bleed... minst någon av defekterna förekommer alltid. Utöver detta är deras support (läs Digital River) under all kritik.

Nu hamnar även MSI i min svarta bok, tillsammans med nyligen tillagda ASUS.

Dell och Apple är de enda företagen jag litar på kvalitetsmässigt gällande just bärbara datorer.

Edit:
Saknar tiden då IBM sålde reservdelar i Sverige. Var lätt att bygga om valfri Thinkpad efter tycke och smak

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aje:

ANSI är ju American National Standards Institute, dvs en amerikans layout. Både ASUS och MSI kör numera med denna amerikanska layouten fast med svenska tecken, vilket är helt fel. Vår svenska ISO layout skiljer sig markant och det blir helt galet när laptopstillverkarna plötsligt bestämmer sig för att frångå den. Förstår inte att svenska staten ryter ifrån.

Tydlig information om skillnaderna: https://invintix.com/en/sider/ulike-layout-oversikt

Nu kan man ju alltid argumentera för "valfrihet är bra", men just i detta fall misstänker jag att det faktiskt är en kostnadsbesparing.

Det finns en specifikation för att mappa nordiskt språk till ANSI-layout: SWERTY

"The Swerty Keyboard Layout is a software keyboard layout for efficient typing in Swedish on US keyboards."

"Swerty is released under the MIT Licence."

Från din länk går det att läsa

"When it comes to availability of mechanical keyboards, it is obvious that the market for ANSI is much larger than the market for ISO."

Frågan är om det det är en vink om att volymerna för tangentbord ANSI-layout är större än de med ISO-layout. Oavsett lär det vara billigare att bara ha en fysisk layout, att ändra vad som är tryckt på tangenterna (ISO nordic, vs ISO UK, vs ANSI US vs SWERTY) lär vara en långt mindre kostnad.

De som designat SWERTY verkar anse att det är bättre för programmerare, så uppenbarligen gillar vissa denna design. För mig är en bärbar utan ISO nordic "nej tack oavsett pris".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aje:

Skrivet av Yoshman:

Skrivet av Lussarn:

Håller helt med, misstaget man bara gör en gång är att köpa en laptop med denna layout. Jag gjorde det typ 2016 och lärde mig.

Skrivet av Aje:

Skrivet av Yoshman:

Nu kan man ju alltid argumentera för "valfrihet är bra", men just i detta fall misstänker jag att det faktiskt är en kostnadsbesparing.

Det finns en specifikation för att mappa nordiskt språk till ANSI-layout: SWERTY

"The Swerty Keyboard Layout is a software keyboard layout for efficient typing in Swedish on US keyboards."

"Swerty is released under the MIT Licence."

Från din länk går det att läsa

"When it comes to availability of mechanical keyboards, it is obvious that the market for ANSI is much larger than the market for ISO."

Frågan är om det det är en vink om att volymerna för tangentbord ANSI-layout är större än de med ISO-layout. Oavsett lär det vara billigare att bara ha en fysisk layout, att ändra vad som är tryckt på tangenterna (ISO nordic, vs ISO UK, vs ANSI US vs SWERTY) lär vara en långt mindre kostnad.

De som designat SWERTY verkar anse att det är bättre för programmerare, så uppenbarligen gillar vissa denna design. För mig är en bärbar utan ISO nordic "nej tack oavsett pris".

Jag ska försöka ha med mig detta framvör, fått någon liknande kommentar förut gällande just ANSI/ISO på bärbara konsumentdatorer. Dock tror jag inte det är en trend som går bort, utan snarare tvärtom. Mig veterligen har nästan alla tillverkare gått över till just ANSI med nordiska legender (tecken) för bärbara datorer. Jag tror det är som Yoshman är inne på, ett sätt att bespara pengar och göra det enklare vid tillverkning då man kan använda en och samma grund att jobba utifrån globalt, där man bara behöver ändra trycket på tangenterna.

Jag har själv använt ANSI primärt sedan jag fick upp en hobby för mekaniska tangentbord, mycket tack vare att utbudet är otroligt begränsat om man ska förhålla sig till ISO. Finns kort sagt både mer och samtidigt mycket roligare saker på ANSI-sidan av det hela. Även mina två senaste egna bärbara har använt sig av försvenskad ANSI-grund, så har väl helt enkelt tagit för vana att skriva på det och därmed inte aktivt tänker att det är "i vägen" (inte en ursäkt att inte nämna det i artikeln egentligen, såklart).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Avstängd

Jag har en MSI raider laptop fast med 4060 8gb samt 32gb ddr6000 och 13950hx cpu. Vilket monster! 1900x1200 upplösning som ser väldigt trevligt ut!
upplever dock fortfarande att ska man köra mobilt så ska man ej gå högre än 1080p upplösning, just för att GPUer i dagsläget på mobila fronten inte klarar stabila 144fps i 1440p. använder även DLSS och får bra stabil prestanda 100fps + i spel villket jag gillar.
men nee inte 1440p eller 4k på laptop, det blir så fel.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi