AMD Ryzen 9950X kan kosta 8000 kronor vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Menar att bara kolla på twitch.

Ahaa, ja det kan krävas lite mer processor, men det går också att göra på en annan dator.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZam:

Och då har kanske de nya moderkorten kommit ut också.
Läste något reportage från Computex att de kanske inte kommer förrän i oktober.

Det där med moderkorten är också en grej, tydligen ingen annan skillnad än kravet på USB4 och i bästa fall bättre kretskort för minnesklockning. Tex krävs idag ett Asus Gene med endast två minnes-slottar för att stabilt nå 8000MT, eftersom det är möjligt med ett Asus Gene så är inte IMC den yttersta flaskhalsen. Med X3D spelar detta dock mindre roll eftersom X3D kompenserar för mindre snabbt RAM.

Troligen kommer Zen 5 ha identiskt IMC med Zen 4 så räkna inte med några förbättringar där.

Sen i mitt fall som har X670 så är inte X870 någon lockande uppgradering eftersom jag då får mindre IO, X670 är dubbla chip medans X870 är enkelt chip. Isåfall är X870E det enda intressanta med samma IO som jag redan har. Troligen behövs inte PCIE5.0 på grafik-slotten denna generation, vilket X670 saknar, så om jag uppgraderar blir det bara CPU och behålla moderkortet som fungerar hur bra som helst(MSI PRO X670-P WIFI).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De har redan kommunicerat hur mycket cache de har

Är det samma mängd som 7000 serien eller ha du "bumpat" upp det något?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det samma mängd som 7000 serien eller ha du "bumpat" upp det något?

Allt är samma som tidigare, det enda som fortfarande är något osäkert är om 9950X3D kommer i en variant med dubbla 3D-cache. Det finns sådana rykten och skulle lösa problemet med assymetrisk scheduling, isåfall blir den dyrare men också mer åtråvärd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

För att folk är konstiga. 'Minimum vram för gpu bör vara 16gb och minimum trådar på en cpu 16st'. Är som att säga att bilar bör ha minst 300hästkrafter.

Alla bilar hade varit betydligt mycket roligare om de hade minst 300hp såattere…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Allt är samma som tidigare, det enda som fortfarande är något osäkert är om 9950X3D kommer i en variant med dubbla 3D-cache. Det finns sådana rykten och skulle lösa problemet med assymetrisk scheduling, isåfall blir den dyrare men också mer åtråvärd.

Får se om de slipat lite på hur snabb den är internt och latensen på minnet och om de ändrat något på IF. Kommer bli intressant att läsa en djupgående artikel här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

För att folk är konstiga. 'Minimum vram för gpu bör vara 16gb och minimum trådar på en cpu 16st'. Är som att säga att bilar bör ha minst 300hästkrafter.

Vad är datorvärldens MX-5 Miata ?

För inom bilvärlden hör man;
Miata
Is
Always
The
Answer

Det där med alltid är väl rätt kraftig överdrift...
Men...

För personer som är under 180cm långa och knappt behöver något bagage (eller mer än 1 passagerare), men som vill ha en smidig och rolig bil verkar de toppen.

Vad är det, 180 hästkrafter eller 185 eller något sådant i de nya.
Det räcker rätt bra för att göra en bil hyfsat kvick om den bara väger strax över 1000kg.
Bra väghållning, liten, smidig, någorlunda billig.

Kan förstå att Miata kan vara "den perfekta bilen" för de som klarar sig inom dess begränsningar.

Annars har både släkting som har och kompis som haft, Mustang med lite över 300 hästkrafter.
De är inte långsamma. Men känns ändå som att de behöver runt den effekten för att vara hyfsat kvicka.
Säg 150 hästkrafter i en bil i den storleks och viktklassen som en Mustang, hade varit för lite om man vill ha en rolig bil.

Men vill man ha bilvärldens motsvarighet till "den duger till att läsa tidningen och betala räkningar" så klarar man säg så klart på mindre.

Om man jämför datorer och bilar.
Säg om man inte nöjer sig med ett GTX 1650 i grafikkort.
Vill man ha bättre än motsvarande den nivån i bil så är nog "bilar bör ha minst 300hästkrafter" ganska nära sanningen om man inte talar om små lätta bilar som Miata eller Lotus Elise eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas de kan dra nytta av den mindre tekniken på ett bra sätt. Kanske får vi se mer cache minne, ett par gig vore inte fel 😉

Finns specifikationer för några av zen 5 processorerna ute på amds hemsida.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns specifikationer för några av zen 5 processorerna ute på amds hemsida.

redan då kanske det stämmer att de kommer komma ut rätt tidigt, ska kika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är datorvärldens MX-5 Miata ?

För inom bilvärlden hör man;
Miata
Is
Always
The
Answer

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/Mazda_Roadster_ND.jpg/1280px-Mazda_Roadster_ND.jpg

Det där med alltid är väl rätt kraftig överdrift...
Men...

För personer som är under 180cm långa och knappt behöver något bagage (eller mer än 1 passagerare), men som vill ha en smidig och rolig bil verkar de toppen.

Vad är det, 180 hästkrafter eller 185 eller något sådant i de nya.
Det räcker rätt bra för att göra en bil hyfsat kvick om den bara väger strax över 1000kg.
Bra väghållning, liten, smidig, någorlunda billig.

Kan förstå att Miata kan vara "den perfekta bilen" för de som klarar sig inom dess begränsningar.

Annars har både släkting som har och kompis som haft, Mustang med lite över 300 hästkrafter.
De är inte långsamma. Men känns ändå som att de behöver runt den effekten för att vara hyfsat kvicka.
Säg 150 hästkrafter i en bil i den storleks och viktklassen som en Mustang, hade varit för lite om man vill ha en rolig bil.

Men vill man ha bilvärldens motsvarighet till "den duger till att läsa tidningen och betala räkningar" så klarar man säg så klart på mindre.

Om man jämför datorer och bilar.
Säg om man inte nöjer sig med ett GTX 1650 i grafikkort.
Vill man ha bättre än motsvarande den nivån i bil så är nog "bilar bör ha minst 300hästkrafter" ganska nära sanningen om man inte talar om små lätta bilar som Miata eller Lotus Elise eller dylikt.

Förutom att det är dyrt. Skulle gärna ha en, men inte betala 50% mer när man mest bara behöver en bil att köra från a till b. Sen kanske jag också kan tycka att inget under mazda3 är värt priset att köpa nytt alls, men vissa vill inte köpa begagnat och för dem kan en mazda2 uppfylla samma funktion för aningen lägre pris.

På samma sätt hade jag aldrig köpt eller rekommenderat 4kärnor idag (nytt), men 6 räcker väl och presterar bra nog. Knapp användning av mer.

"hade varit för lite om man vill ha en rolig bil."
halva poängen är att inte alla vill ha 'en rolig bil' eller har annan åsikt om vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se om de slipat lite på hur snabb den är internt och latensen på minnet och om de ändrat något på IF. Kommer bli intressant att läsa en djupgående artikel här.

IF blir nog inte särskilt mycket snabbare, det har ryktats om 2400MHz jag kör fnv på 2133MHz 1:1 men 2200 fungerar också dock är det då inte 1:1 med 6400MT-minnen och därmed ingen fördel.

Strix Point som blir APU sägs ha IF på 3000MHz, men den är ju monolitisk så går inte att jämföra och kommer ändå att vara långsammare pga mindre cache.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Förutom att det är dyrt. Skulle gärna ha en, men inte betala 50% mer när man mest bara behöver en bil att köra från a till b. Sen kanske jag också kan tycka att inget under mazda3 är värt priset att köpa nytt alls, men vissa vill inte köpa begagnat och för dem kan en mazda2 uppfylla samma funktion för aningen lägre pris.

På samma sätt hade jag aldrig köpt eller rekommenderat 4kärnor idag (nytt), men 6 räcker väl och presterar bra nog. Knapp användning av mer.

halva poängen är att inte alla vill ha 'en rolig bil' eller har annan åsikt om vad det innebär.

En rolig bil är för många en andrabil, eftersom man behöver att den "vanliga" bilen är lite rymlig typ och inte alla har råd och utrymme för två bilar eller fler ...

Skall man på samma sätt vara förnuftig med CPU så behöver "alla" inte mer än 6 kärnor även om det inte är roligt, men kanske massor med lagringsutrymme osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kvadratmillimeter är inte hela sanningen. Första generationen med chiplets så tillverkades io hos GF på en gammal nästan gratis nod, men fortfarande nu så ligger väl io några noder efter och bör vara mycket billigare per yta än själva kärnorna

7000 seriens IO die är tillverkad på 6nm. Så det är ingen "gammal billig nod". Vi pratar samma generation av nod som Intels 10/7nm. Kan nämnas att Intels die med 6 stycken P-cores från Alder lake generationen är 163mm² (som tex 12100 använde), vilket säger en hel del om AMDs problem att få ner chiplets i de allra lägsta segmenten. Tillverkningskostnaderna och marginalerna är helt enkelt inte på samma nivå som för Intel i det segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

En rolig bil är för många en andrabil, eftersom man behöver att den "vanliga" bilen är lite rymlig typ och inte alla har råd och utrymme för två bilar eller fler ...

Skall man på samma sätt vara förnuftig med CPU så behöver "alla" inte mer än 6 kärnor även om det inte är roligt, men kanske massor med lagringsutrymme osv

Exakt.. därför "kör" jag 24 kärnor med min Intel i9 13900K.. bilväg så kör jag Volvo V70 Drive (1.6L turbo diesel).. typ 1.5k i skatt, drar runt 0.4L/milen så jag kompenserar på det sättet (har även en Puch Dakota 1980 med nytt handsmitt vevparti, elektroniskt tändsystem osv så kompensationen för bilen rasar la på moppen) men guuuuud va roligt det är

Förnuftigt och "roligt" går sällan ihop xD

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Förutom att det är dyrt. Skulle gärna ha en, men inte betala 50% mer när man mest bara behöver en bil att köra från a till b.

Jo...
Att bilhobby är dyrt och att jag inte har pengarna till det är anledningen att jag (tyvärr) inte har en rolig bil.

Men datorer har också generellt blivit dyrare, även om det i de flesta fall är en mindre summa pengar.

Säg för 10-15 år sen så räckte runt 12kkr till en ganska bra dator som inte var the best of the best men som ändå dög till det mesta inklusive spel.

Idag så är det typ priset på ett grafikkort och så ska man ha resten av datorn också...

Skrivet av rwkk:

Beror på användningsområde.
På low end sidan är Intels N100 som är Alder Lake baserad med 4st E-kärnor ganska populär.
Många som bygger hemma servrar och sånt med dem.
Finns även laptops och Mini PC och sånt.

Inte bra för gaming.
Men är inte alla som använder datorer för gaming.
Samt om man har flera datorer så kanske man inte använder alla datorer för gaming.

Exempelvis om man har en NAS så kanske man inte spelar på just NASen utan på en annan dator istället.

Skrivet av the squonk:

Om man gör en slags Bil VS Dator jämförelse är det ju lättare att ha flera datorer än att ha flera bilar.
Framförallt om datorerna (eller åtminstone inte alla av dem) inte behöver vara fulltower gaming pc eller workstation eller dylikt utan det kan vara laptops och NAS och Raspberry Pi för något projekt osv.

Det är ju också en skillnad, att åtminstone än så länge, så är bilar något man kör själv (mestadels).

Men en dator kan ju vara något man fjärrstyr.
Hade ju varit onödigt att bygga en stor fulltower dator för att sköta någon slag IoT sak.

Om man räknar alla "smart" prylar som en dator, så är det nog åtminstone än så länge många saker som kan klara sig på färre än 6 kärnor.

Lite som att inte alla bilar är sportbilar så är inte alla datorer Gaming PC.

Även om man ibland kan få bilden på Internet att Gaming är allt som en dator är till för.

Lite liknande som en del "Memils" kan ge bilden av att cykling bara är de som typ tränar för Tour de France eller dylikt.
Medan en stor del av de som använder cykel är någon som tar sig till jobb eller skola eller hälsar på en vän.
Om du kollar cykelställ på stan är det inte många 100kkr allting kolfiber cyklar man ser där.

Om man räknar allt som är turingkomplett som en dator, oavsett om det är routern man fått från sin ISP eller en smartklocka, och inte bara det man kanske först associerar med "jag sätter mig vid datorn", så tror jag de flesta har någon form av mindre kraftfull dator.

Permalänk
Skrivet av My2nd:

Tycker personligen att AMD borde slopa processorer med 6 kärnor för mellansegmentet. De borde kosta max 2000kr och vara för nedre segmentet. När topmodellerna var 8 kärnor, då var 6st verkligen mellansegmentet. Men nu när toppmodellerna har 16 kärnor så borde 8st vara lägsta mellansegmentet. Men kul att priserna inte verkar strudsa upp sina vanliga 20%, eller ja, förutom 9600X som lär sälja som glass på Antarktis, om 4000kr är det tänkta priset.

AMDs 6 CPUs med 6 kärnor är en 8 som har 2 kärnor urkopplade på grund av en eller 2 inte fungerar enligt specifikation.
Fortfarande 50% mer kraft än 4 kärnor.
Varför slänga den på soptippen när dom flesta spel inte kan använda all kraft ännu som den har.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozzredna:

AMDs 6 CPUs med 6 kärnor är en 8 som har 2 kärnor urkopplade på grund av en eller 2 inte fungerar enligt specifikation.
Varför slänga den på soptippen när dom flesta spel inte kan använda all kraft ännu som den har.

Tycker de borde göra ryzen 3 till modellen med 6 kärnor och ryzen 5 med 8 kärnor. Det är dags nu. 4 kärnor kan de hålla till Athlon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

IF blir nog inte särskilt mycket snabbare, det har ryktats om 2400MHz jag kör fnv på 2133MHz 1:1 men 2200 fungerar också dock är det då inte 1:1 med 6400MT-minnen och därmed ingen fördel.

Strix Point som blir APU sägs ha IF på 3000MHz, men den är ju monolitisk så går inte att jämföra och kommer ändå att vara långsammare pga mindre cache.

Ska bli kul att se vad dom förbättrat. Har semester första veckan i september har jag tur finns x3d redan då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska bli kul att se vad dom förbättrat. Har semester första veckan i september har jag tur finns x3d redan då.

Finns en del publicerat redan, är väl infinity fabric som återstår att se vad den är klockad men lär vara minimal skillnad:
https://www.amd.com/en/products/specifications/processors.htm...
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns en del publicerat redan, är väl infinity fabric som återstår att se vad den är klockad men lär vara minimal skillnad:
https://www.amd.com/en/products/specifications/processors.htm...
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...

Dom brukar ju skruva och finjustera saker. Sådana detaljer borde nog visas vid släpp.

Visa signatur

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför ha en massa kärnor som inte gör någonting?
4 kärnor duger fortfarande gott till de flesta spel, svagheten i dom är IPC, frekvens och cache.

Ah, ja. Precis, 4 kärnor. Jobbar du på Intel?

Skrivet av Nozzredna:

Att lära sig läsa hela inlägg är rätt snajsigt. Då missar man inte 80% av vad det står i ett inlägg.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Fenrisulvfan:

4 kärnor duger fortfarande gott till de flesta spel, svagheten i dom är IPC, frekvens och cache.

Hej Mr.jagharaldrigspelatettfrostbitespel

*suck*

Snarare är vi begränsade vid 6-8cores där singeltrådprestandan begränsar oss men det är mest på grund av dåliga motorer och optimiseringar. Men vad vet jag som maxar mina 3D cores i spel ....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Ah, ja. Precis, 4 kärnor. Jobbar du på Intel?

Nej, jobbar du på AMD och vill neka oss att få CPU'er med endast så många kärnor som vi behöver?
12 kärnor är ju mer meninglös mängd än 6 kärnor.
6 kärnorschip kan ju göras på defekta 8 kärnorschip och behöver inte paras för att skapa 12-kärnors, 12 kärnors kan man gör på 3x4 chip om man ändå inte ska sälja 4-kärnorschip.
Det kommer alltid finnas chip för lägre antal kärnor och ser mycket hellre att dom säljs billigt än slängs.

Skrivet av andra94:

Hej Mr.jagharaldrigspelatettfrostbitespel

*suck*

Snarare är vi begränsade vid 6-8cores där singeltrådprestandan begränsar oss men det är mest på grund av dåliga motorer och optimiseringar. Men vad vet jag som maxar mina 3D cores i spel ....

Jobbar du på Frostbite? Kanske dags att förbättra motorerna då.
Om du maxar dina 3d kärnor, hur vet du då att du behöver fler kärnor och inte mer cache?
Fler kärnor är absolut framtiden, men man måste leva i nuet också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, jobbar du på AMD och vill neka oss att få CPU'er med endast så många kärnor som vi behöver?
12 kärnor är ju mer meninglös mängd än 6 kärnor.
6 kärnorschip kan ju göras på defekta 8 kärnorschip och behöver inte paras för att skapa 12-kärnors, 12 kärnors kan man gör på 3x4 chip om man ändå inte ska sälja 4-kärnorschip.
Det kommer alltid finnas chip för lägre antal kärnor och ser mycket hellre att dom säljs billigt än slängs.

Jobbar du på Frostbite? Kanske dags att förbättra motorerna då.
Om du maxar dina 3d kärnor, hur vet du då att du behöver fler kärnor och inte mer cache?
Fler kärnor är absolut framtiden, men man måste leva i nuet också.

Brb ska ta fram lite ln2 så jag kan köra 1 kärna i 9ghz för o testa din teori...

Sen är det ju så att jag har 8 kärnor till som jag faktiskt använder och blir då gpu begränsad men men lev i din fantasivärld där 4 kärnor is enough och det inte finns några fysiska begränsningar varför vi inte har 1 kärna i 100ghz

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Brb ska ta fram lite ln2 så jag kan köra 1 kärna i 9ghz för o testa din teori...

Sen är det ju så att jag har 8 kärnor till som jag faktiskt använder och blir då gpu begränsad men men lev i din fantasivärld där 4 kärnor is enough och det inte finns några fysiska begränsningar varför vi inte har 1 kärna i 100ghz

Du kan spara din ln2, 3300X>2600, 5600>3700X, 7600X = 5800X3D talar sitt tydliga språk, att en 9600X presterar likvärdigt med en 7800X3D vore bara naturligt, så varför ska man kasta chipp som presterar motsvarande den bästa spel-CPU'n på marknaden?
Det var det som var min invändning och en 9400X skulle inte vara fel heller, då den skulle nog slå en 7600X i spelprestanda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bara för att du spelar innebär det inte att alla gör det och enligt dig klarar sig med 4 kärnor.
Det finns andra användningsområden en dator kan användas till och som kräver många kärnor. Ett exempel är virtualisering, ett annat är beräkningar alternativt göra flera saker samtidigt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Bara för att du spelar innebär det inte att alla gör det och enligt dig klarar sig med 4 kärnor.
Det finns andra användningsområden en dator kan användas till och som kräver många kärnor. Ett exempel är virtualisering, ett annat är beräkningar alternativt göra flera saker samtidigt.

Jag vill inte neka någon att kunna köpa fler kärnor, jag tycker det bästa är om kunder kan få så många alternativ som möjligt och ska man gallra, så är det bäst att inte ge sig på ytterligheterna, bättre ta bort 12-kärnors CPU'er, finns ju 16 eller 8 att välja på. Har man 4-kärnor javisst, DÅ kan man ta bort 6-kärnors, 4-8-16 kärnor är en bra uppsättning, medan 8-12-16 är sämre, eller för den delen 6-8-12 vore inte så bra heller.
Vill man ha fler än 16 så finns ju HEDT med threadripper och liknande, ryktet säger dock minst 24-kärnor på Zen6's toppvariant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Älskar hur dessa trådar alltid framkallar negativitet kring utvecklingen.

Fler kärnor/trådar är rätt så viktig, tillägg med NPU för AI, 3D cache, etc etc etc är alla bra saker för utvecklingen. Istället så verkar det finnas människor som hellre hade suttit kvar på sin 486a för att man behöver ju mer än en kärna?

I hela mitt liv har jag gått igenom den stora utvecklingen som skett från 1999 fram tills nu. Kollar man tillbaka så är man helt fascinerad av hur det gått och vart vi är.

Min första dator hade Voodoo 3 och en Pentium processor. Då spelade jag Janes combat simulation och F22 samt doom på en 17" CRT

Idag kan jag sitta med 4 Skärmar UHD och spela DCS, F1, Asetto med människor på andra sidan klotet.

Vart glada för utvecklingen istället för negativa, nu blickar vi framåt och jag får en anledning att uppgradera från min 3600 till något nyare.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Fler kärnor/trådar är rätt så viktig, tillägg med NPU för AI, 3D cache, etc etc etc är alla bra saker för utvecklingen. Istället så verkar det finnas människor som hellre hade suttit kvar på sin 486a för att man behöver ju mer än en kärna?

I hela mitt liv har jag gått igenom den stora utvecklingen som skett från 1999 fram tills nu. Kollar man tillbaka så är man helt fascinerad av hur det gått och vart vi är.

Jag saknar tiden när man hade en fysisk turbo-knapp på datorn!

Jag har jobbat inom IT sen 1995 och det jag blir mest fascinerad över är hur mycket folk som arbetar inom IT som är emot utveckling. Jag formligen älskar när det kommer nya prylar, saker utvecklas och jag får chansen att lära mig något nytt, spännande och då är jag en i sammanhanget gammal gubbe. (bara käppen som saknas... )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag saknar tiden när man hade en fysisk turbo-knapp på datorn!

Jag har jobbat inom IT sen 1995 och det jag blir mest fascinerad över är hur mycket folk som arbetar inom IT som är emot utveckling. Jag formligen älskar när det kommer nya prylar, saker utvecklas och jag får chansen att lära mig något nytt, spännande och då är jag en i sammanhanget gammal gubbe. (bara käppen som saknas... )

Ingen är emot utveckling, man vill bara ha det gratis.