Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Ah just det, telenor sålde bort skiten. Hade glömt det.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof 1000/1000 Mbit för 829:- i flera år och idag upptäcker jag att dom bytt till 569:- för ordinarie pris. Tror ni att dom kontaktar mig och berättar detta eller justerar priset automatiskt? Nope, jag får själv kontakta dom och be dom om en prisjustering och dom kompenserar inte bakåt heller. Dom hade till och med mage att säga att jag egentligen ska betala 829:- för nästa månad och att det billigare priset skulle komma på nästa faktura i juli, tills dom insåg att jag var väldigt nära att avsluta abonnemanget och ordnade det billigare priset på fakturan i juni.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Har haft Bahnhof 1000/1000 Mbit för 829:- i flera år och idag upptäcker jag att dom bytt till 569:- för ordinarie pris. Tror ni att dom kontaktar mig och berättar detta eller justerar priset automatiskt? Nope, jag får själv kontakta dom och be dom om en prisjustering och dom kompenserar inte bakåt heller. Dom hade till och med mage att säga att jag egentligen ska betala 829:- för nästa månad och att det billigare priset skulle komma på nästa faktura i juli, tills dom insåg att jag var väldigt nära att avsluta abonnemanget och ordnade det billigare priset på fakturan i juni.

Detta är tyvärr något som alla bolag gör i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

”En annan fördel är att den fria konkurrensen i nätet bidrar till ständigt förbättrade tjänster och pressade priser. ”

Tekniskt sett så säger de ju inte vilket håll de pressar priserna.

Kan tycka att "ständigt förbättrade tjänster" också är ett högst tveksamt påstående då de minst lika ofta agerar bromskloss för förbättringar. En stor anledning till att utrullningen av IPv6 gått så långsamt i Sverige är vad jag vet just stadsnäten.

Samtidigt hade nog stadsnät potentiellt haft en väldigt positiv påverkan på konkurrensen på bredbandsmarknaden för konsumenter i USA. Det hade striktare reglering och mindre lobbying också haft givetvis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skaffade Bredband2 500/500 för 355/mån .

Några dagar efter jag skaffade deras abonnemang fick jag mail att det måste höjas pga "inflation" så då gick det upp till 399/mån

Men ser sen på nätet att de fortsätter sälja on det för 355/mån...

Riktigt ful-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag skaffade Bredband2 500/500 för 355/mån .

Några dagar efter jag skaffade deras abonnemang fick jag mail att det måste höjas pga "inflation" så då gick det upp till 399/mån

Men ser sen på nätet att de fortsätter sälja on det för 355/mån...

Riktigt ful-spel.

räkna med att de kör på den varianten kanske 4ggr på ett år trots du har "låst", inte kollat trustpilot mycket sen jag avslutade där för nåt år sen men det är deras standardmetod numera.

Permalänk
Medlem

I allmänna och särskilda villkor på Bahnhofs hemsida står följande:

5.3 Kunden ska betala fasta och rörliga avgifter enligt avtalsvillkor för
respektive Tjänst, för hårdvara samt för avgift enligt vid var tid
gällande prislista
. För aktuell prislista kontakta Bahnhofs
kundservice.

Jag tolkar detta som att om Bahnhof sänker ordinarie priset för en tjänst så ska alla befintliga kunder få det sänkta priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

räkna med att de kör på den varianten kanske 4ggr på ett år trots du har "låst", inte kollat trustpilot mycket sen jag avslutade där för nåt år sen men det är deras standardmetod numera.

Jo ser nu att de gjort så mot flera.

Men det är verkligen genomruttet.

Aja , ska flytta snart då ingår Telia i avgiften, då skippar man tänka på sånt här.

Permalänk
Medlem

Har lämnat Bahnhof.

Är kanske snål, men när det började närma sig 500 på ordinarie pris för 100/100 tyckte jag det blev för mycket.

Utan bindningstid tycker jag det är dyrt.

Har ingen användning för snabbare heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har lämnat Bahnhof.

Är kanske snål, men när det började närma sig 500 på ordinarie pris för 100/100 tyckte jag det blev för mycket.

Utan bindningstid tycker jag det är dyrt.

https://i.imgur.com/QtPeTqa.png

Har ingen användning för snabbare heller.

Det där är ju delvis inkorrekt att Bahnhof i sig börjar bli dyrare eller andra leverantörer utan det är ju som synes nedan främst stadsnäten som styr kostnaderna.

Jag har 100/100 från bahnhof för 299kr mån med 99kr startavgift, den har enbart ökat med 50kr senaste 5åren, det beror ju självfallet på vilka avgifter stadsnät tar ut gentemot bredbandsleverantörerna.

Jag är ute hos folk inom 5 olika stadsnät och det kan skilja hundralappar hos samma bredbandsleverantörer mellan stadsnäten.

Handlar om kostnaden för leverantörerna att ha sin utrustning i stadsnätens lokaler samt vad stadsnäten tar ut för avgifter för att" leverera och underhålla nätet".

Det är ju det sedan som bakas in i bredbandskostnaden som man inte ser, förr när fibern var tidig runt 2004-2006 då fick man specifikation på fakturan från bredbandsleverantören hur mycket av kostnaden som var stadsnätsavgift eller rent av en separat nyttjande faktura på fibern från stadsnätet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Det där är ju delvis inkorrekt att Bahnhof i sig börjar bli dyrare eller andra leverantörer utan det är ju som synes nedan främst stadsnäten som styr kostnaderna.

Det är ju det sedan som bakas in i bredbandskostnaden som man inte ser, förr när fibern var tidig runt 2004-2006 då fick man specifikation på fakturan från bredbandsleverantören hur mycket av kostnaden som var stadsnätsavgift eller rent av en separat nyttjande faktura på fibern från stadsnätet.

Hur påverkar de som sitter i villa med "egen" fiber? Ja det är alltså Telia som äger den egentligen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

GlobalConnect är ena riktiga skojare.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Det där är ju delvis inkorrekt att Bahnhof i sig börjar bli dyrare eller andra leverantörer utan det är ju som synes nedan främst stadsnäten som styr kostnaderna.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har 100/100 från bahnhof för 299kr mån med 99kr startavgift, den har enbart ökat med 50kr senaste 5åren, det beror ju självfallet på vilka avgifter stadsnät tar ut gentemot bredbandsleverantörerna.

Jag är ute hos folk inom 5 olika stadsnät och det kan skilja hundralappar hos samma bredbandsleverantörer mellan stadsnäten.

Handlar om kostnaden för leverantörerna att ha sin utrustning i stadsnätens lokaler samt vad stadsnäten tar ut för avgifter för att" leverera och underhålla nätet".

Det är ju det sedan som bakas in i bredbandskostnaden som man inte ser, förr när fibern var tidig runt 2004-2006 då fick man specifikation på fakturan från bredbandsleverantören hur mycket av kostnaden som var stadsnätsavgift eller rent av en separat nyttjande faktura på fibern från stadsnätet.

Vi har fortfarande det, iallafall om man bor i hus. 70kr/månad är det.

Tror det var 50kr/månad när vi grävde in fiber för kanske 10-15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se när jag senast hörde av mig till Bahnhof för att justera ner priset, men skulle gissa på att det var ca 3-4 månader sedan. Detta inlägg får således agera timestamp.

Jag kontaktade dem nyss igen, då mitt pris skruvats upp och sedan hade priset för nya kunder sänkts. Det gick ganska fort att fixa det via chatten. Passade även på att framföra kritik mot systemet. Det känns helt absurt att jag ska behöva bevaka så att min operatör inte blåser mig. Om man automatiskt kan skruva upp priset borde man kunna göra det samma när priset sänks.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i att man som trogen kund blir negativt behandlad av Bahnhof (stämmer säkerligen för samtliga bredbandsleverantörer dock). Jag tecknade 100/100 när vi flyttade in i vårt hus 2015 för 269 kr / månad och det har gradvis ökat i kostnad sedan dess, men senast tyckte jag det var absurt då månadskostnaden gick upp från 299kr / månad till 339 kr per månad. Samtidigt erbjöd Halebop 100/100 för 249 kr / månad utan kampanjpris, så jag hörde av mig till supporten via chatten och klagade. Fick ner priset till 279 kr / månad mot att jag band mig på 1 år och därefter skulle det kosta 299 kr / månad.

Nu har jag dock fått ett mail med följande:

"I juli 2024 kommer vår samarbetspartner i ditt område att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 349 kr/mån från och med 1 juli 2024. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss."

Så för min del blir det att leta ny leverantör efter den här kampanjen då jag börjar bli trött på att behöva bevaka priset hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zogun:

Jag instämmer i att man som trogen kund blir negativt behandlad av Bahnhof (stämmer säkerligen för samtliga bredbandsleverantörer dock). Jag tecknade 100/100 när vi flyttade in i vårt hus 2015 för 269 kr / månad och det har gradvis ökat i kostnad sedan dess, men senast tyckte jag det var absurt då månadskostnaden gick upp från 299kr / månad till 339 kr per månad. Samtidigt erbjöd Halebop 100/100 för 249 kr / månad utan kampanjpris, så jag hörde av mig till supporten via chatten och klagade. Fick ner priset till 279 kr / månad mot att jag band mig på 1 år och därefter skulle det kosta 299 kr / månad.

Nu har jag dock fått ett mail med följande:

"I juli 2024 kommer vår samarbetspartner i ditt område att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 349 kr/mån från och med 1 juli 2024. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss."

Så för min del blir det att leta ny leverantör efter den här kampanjen då jag börjar bli trött på att behöva bevaka priset hela tiden.

Har sett det här beteendet från varenda leverantör jag haft så om det är enda anledningen att du byter så kommer du antagligen bli besviken igen. Bara när det är längre bindningstider eller långtidskontrakt i olika former som man börjar komma undan det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Har sett det här beteendet från varenda leverantör jag haft så om det är enda anledningen att du byter så kommer du antagligen bli besviken igen. Bara när det är längre bindningstider eller långtidskontrakt i olika former som man börjar komma undan det.

Ah, ja det är jag helt med på. Anledningen till bytet blir att t.ex. Bredband2 erbjuder 100/100 för 242 kr/mån med ett års bindningstid, därefter 269 kr/mån. När det börjar diffa 100+ kr i månadsavgift så känns inte prisökningen befogad, speciellt när man varit trogen kund i snart 10 års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zogun:

Ah, ja det är jag helt med på. Anledningen till bytet blir att t.ex. Bredband2 erbjuder 100/100 för 242 kr/mån med ett års bindningstid, därefter 269 kr/mån. När det börjar diffa 100+ kr i månadsavgift så känns inte prisökningen befogad, speciellt när man varit trogen kund i snart 10 års tid.

Notera att bredband 2 har sina "1 år låsta priser", men i praktiken kommer höja priset månad 2, och säga tt de bara lovade procentuell rabatt och inte det faktiska priset som de listar även under bindningstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Notera att bredband 2 har sina "1 år låsta priser", men i praktiken kommer höja priset månad 2, och säga tt de bara lovade procentuell rabatt och inte det faktiska priset som de listar även under bindningstiden.

det beror helt på vad du har i ditt avtal.

Permalänk

Tror inte jag fått några höjningar på mitt 10 000mbit/s för 379kr haft det i 3-4 år kanske

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Tror inte jag fått några höjningar på mitt 10 000mbit/s för 379kr haft det i 3-4 år kanske

Det beror säkerligen på att du då är ansluten direkt till deras nät, inte via något stadsnät. Priserna för bredband när inte stadsnät är inblandade har inte påverkats i alls samma utsträckning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det beror säkerligen på att du då är ansluten direkt till deras nät, inte via något stadsnät. Priserna för bredband när inte stadsnät är inblandade har inte påverkats i alls samma utsträckning.

Ja så är det nog, de tog över fibern efter att Telia installerade det.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Notera att bredband 2 har sina "1 år låsta priser", men i praktiken kommer höja priset månad 2, och säga tt de bara lovade procentuell rabatt och inte det faktiska priset som de listar även under bindningstiden.

Just detta har jag råkat ut för.

Beställde Bredband2 via nätleverantören Open universe portal där följande presenterades:
"Månadspris 269 kr i 12 månader
därefter ordinarie pris 299 kr
Bindningsrid 0 månader"

Med den informationen bestämde jag mig för att säga upp dåvarande leverantör och skicka in en beställning.

Bara någon månad senare aviserar Bredband2 att ordinarie pris höjs med drygt 45% till 435 kr i månaden.

Jag tänkte inledningsvis att det nya priset skulle börja gälla först efter att de 12 månaderna med erbjudandepris passerat men precis som du skriver hänvisar Bredband2 till att det "egentligen" var en rabatt på 10% i 12 månader som jag köpt?!
Att denna informationen ges först efter beställning tycker jag är direkt vilseledande!

Man kör fortfarande med samma typ av erbjudande i beställningsportalen, dock med något justerade priser jämfört med mitt fall.

I nedan bild är det alltså 10% rabatt på ett pris de kan ändra när som helst du egentligen köper. Inte särskilt tydligt om du frågar mig..

Permalänk
Medlem

Också missat det där men fattat som att det viktiga är att hålla koll på "Bindningstid". Står det 0 mån där kan de höja priset hur som helst under ditt avtal men står det tex 12 mån så är priset "låst". Dock har de flesta gått över till 0 mån då de fattat att folk inte förstår och de kan smyghöja hur och när som helst.

Permalänk
Medlem

Det är avtalsbrott. Står det i 12 månader så är det 12 månader som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Just detta har jag råkat ut för.

Beställde Bredband2 via nätleverantören Open universe portal där följande presenterades:
"Månadspris 269 kr i 12 månader
därefter ordinarie pris 299 kr
Bindningsrid 0 månader"

Med den informationen bestämde jag mig för att säga upp dåvarande leverantör och skicka in en beställning.

Bara någon månad senare aviserar Bredband2 att ordinarie pris höjs med drygt 45% till 435 kr i månaden.

Jag tänkte inledningsvis att det nya priset skulle börja gälla först efter att de 12 månaderna med erbjudandepris passerat men precis som du skriver hänvisar Bredband2 till att det "egentligen" var en rabatt på 10% i 12 månader som jag köpt?!
Att denna informationen ges först efter beställning tycker jag är direkt vilseledande!

Man kör fortfarande med samma typ av erbjudande i beställningsportalen, dock med något justerade priser jämfört med mitt fall.

I nedan bild är det alltså 10% rabatt på ett pris de kan ändra när som helst du egentligen köper. Inte särskilt tydligt om du frågar mig..
<Uppladdad bildlänk>

Mitt ifrågasättande av prishöjningen och önskemål om att eskalera ärendet vidare har nu besvarats av Bredband2 med att säga upp mitt abonnemang:

"Det kommer att ske en prisändring 2024-08-01 och eftersom du inte godkänner detta så har jag sagt upp tjänsten till 2024-07-31."

Att ifrågasätta betyder tydligen att man "inte godkänner". Något svar på frågan om deras vilseledande marknadsföring fick jag aldrig.

Permalänk
Skrivet av PWx2:

Mitt ifrågasättande av prishöjningen och önskemål om att eskalera ärendet vidare har nu besvarats av Bredband2 med att säga upp mitt abonnemang:

"Det kommer att ske en prisändring 2024-08-01 och eftersom du inte godkänner detta så har jag sagt upp tjänsten till 2024-07-31."

Att ifrågasätta betyder tydligen att man "inte godkänner". Något svar på frågan om deras vilseledande marknadsföring fick jag aldrig.

Hoppas alla bojkottar Bredband2 pga sånt här beteende. /tidigare nöjd kund hos Bredband2 som i framtiden kommer bojkotta dem.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Att ifrågasätta betyder tydligen att man "inte godkänner".

Det beror nog på på vilket sätt man ifrågasätter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset gällande detta.
Fick mitt abonnemang höjt till 539kr vid årsskiftet och såg nu att deras pris är på det tidigare 479kr.
En chatt med kundtjänst senare och de ska ändra priset, alltid trevligt att spara pengar med minimal insats.
Även om jag tycker det är rätt jävligt att man måste kontakta kundtjänst för att få det justerat neråt, men uppåt går bra utan godkännande

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror nog på på vilket sätt man ifrågasätter.

Nog måste man väl få ifrågasätta varför man inte får det man köpt?
Om Bredband2 inte vill kännas vid de erbjudande som presenteras på Open Universe beställningsportal kanske de borde dra sig ur samarbetet?