Storbank avskedar personal för automatiserade tangentbordstryckningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ärligt talat, jag tycker det skulle kännas väldigt olustigt att ha övervaknings mjukvara på jobbdatorn, som att ha en ifrågasättande chef konstant stirrandes över axeln.

Hade samtliga skött sitt arbete hade det inte behövts.

Snarare det moraliska förfallet som kräver lösningar som denna, vad orsakerna till det i sig är kan vi endast spekulera i.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ärligt talat, jag tycker det skulle kännas väldigt olustigt att ha övervaknings mjukvara på jobbdatorn, som att ha en ifrågasättande chef konstant stirrandes över axeln.

Håller helt med men såhär är det på de flesta företag, ibland ligger övervakningen hemligt, ibland är företaget tydliga med att det finns där. Jag antar att det beror lite på syftet.

Vanligast är att denna typ av mjukvara förmedlas som nödvändig för felsökning, underhåll och kontroll över tekniska resurser(datorer, läsplattor o.s.v.). Snarare än att övervaka den anställda.

Skrivet av Aeig:

Hade samtliga skött sitt arbete hade det inte behövts.

Snarare det moraliska förfallet som kräver lösningar som denna, vad orsakerna till det i sig är kan vi endast spekulera i.

Mvh

Vanligen borde det märkas när folk inte levererar men i större företag så kan man tänka sig att sådant kan trilla genom stolarna. Det finns de som inte har disciplin att jobba på distans och såklart de som aktivt missbrukar det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tack för att ni dödar möjligheten till remote arbete.

Ska företagen öppna upp för mer remote arbete måste de finnas anställda som faktiskt jobbar också..

Har suttit 4 år remote snart och det funkar super bra, men skulle aldrig försöka lura min arbetsgivare så här.

Det är en bråkdel av alla som jobbar hemifrån / remote som inte lurar sina arbetsgivare.
Att tro att folk ska ägna sig åt arbete när de sitter hemma är bara för naivt.

Självklart utförs jobb, men absolute inget mer än absolut minimum för att man ska få uppfattningen att något händer iaf.

Permalänk
Medlem

Företaget skall skita i vad jag gör så länge som jag kan uppvisa resultaten de frågar efter.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är en bråkdel av alla som jobbar hemifrån / remote som inte lurar sina arbetsgivare.
Att tro att folk ska ägna sig åt arbete när de sitter hemma är bara för naivt.

Självklart utförs jobb, men absolute inget mer än absolut minimum för att man ska få uppfattningen att något händer iaf.

Fast det kan du ju säga exakt samma sak om folk som arbetar på plats. Det hängs timtal i fikarummet, diskuteras något på nån annans kontor, långlunch osv. Inget mer jobb än minimum för att man ska få uppfattningen att något händer. Ser ingen skillnad i det.

Om något så tror jag många arbetar mer effektivt hemma, och hinner mer på kortare tid. Men jag tror också att det är lätt att arbete och fritid flyter ihop, man är dålig på att ta raster osv. Kanske äter framför datorn. Speciellt om man inte har en dedikerad plats.

Jag trivs väldigt bra med arbete hemifrån, och känner absolut inte att jag lurar min arbetsgivare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Så svårt är det inte.

På mitt jobb vi är konsulter, så det vi säljer är helt enkelt tid.
Allt som görs tidrapporteras så det sen kan faktureras till kund, och finns det någon som exempel tar 1-2 timmar för att fixa ett uppgift som borde ha tagit ca 30 min och lösa så kommer både chef och i slutändan kunden att ifrågasätta det framförallt om det är ett repeterat beteende.

Permalänk
Medlem

”Simpson did it” Redan 1995 i King-Sized Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tror inte de där 5 banditerna deklarerar rätt därav helt korrekt uppgift.

Läste att Japan är ett praktexempel på detta. Där, om det stämmer, anses det vara ett bra tecken om folk sover på arbetsplatsen då det menas är ett tecken på att de tar ut sig på arbetet. Senioritet baseras på ålder och ständig och uppläxande byråkrati värderas över produktivitet. Många västerlänningar tror att arbeta i Japan skulle bli hur kul som helst av flera anledningar men tydligen åker de absolut flesta tillbaka till väst inom 6 månader. De som blir kvar är de som jobbar som konsulter och inte behöver vara med i maskineriet som har kugghjul formade som kuber.

Ja men så har Japan ungefär samma gdp per capita som Portugal också i dagsläget. Produktivitet not so much

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

I regeringen talsessioner finns ju snarkdetektorer som ska avslöja om någon sitter och sover på jobbet. Men det är ju frivilligt att aktivera dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja varför inte få betalt för att arbeta i åtta timmar om du kan avklara arbetet betydligt snabbare än så? Ha kvar allt dökött i företaget och låt de som faktiskt producerar effektivt jobba 20%. Samma lön för samma jobb.

Ackordslön?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Som du säger så har detta funnits på olika sätt i många år.

Frågan är väl mest när det kontrolleras och då även varför?

Jobbade åt ett företag som hade väldigt detaljerad information från ett sådant system, men fick i Sverige inte användas för att kontrollera "produktivitet" på ett sätt som kunde användas mot de anställda.

Det går såklart inte att applicera på allt men de kommer försöka göra det, dagens teknik kommer göra det möjligt och alltid hittar de något sätt att göra det på förr eller senare.

Skrivet av medbor:

Väldigt stor skillnad på GPS på bilen jämfört med att mäta spikar per sekund på hammaren och steg i minuten medan man är hos kund…

Jag tror verkligen inte alla kommer anamma dess saker, och gör dom det kan man starta eget eller konsulta så de i alla fall får betala för det

Klart inte kommer anamma det men troligen många om de känner att de kan tjäna något på det. Får dom bort alla som producerar 1% och kan behålla och få in mer som producerar över 50% är det definitivt en vinst. Det kan dessutom vara något bra, jag hatar att jobba med lata människor som gärna lassar över allt arbete de kan på någon annan när det är möjligt.

Skrivet av F.Ultra:

Fast får de verkligen valuta för pengarna när de mäter detta eller får de bara arbetare som sas optimerar jobb/mätning-ration.

Kan t.ex själv som programmerare vara nästan helt passiv i dagar i sträck för fundera och tänka för att sedan på någon timme skriva lika mycket kod som andra gör på en månad. Ser man till vad jag presterar i form av slutresultat så är jag den bästa anställda på bolaget, men skulle man mäta som dessa bolag gör så skulle jag vara den sämsta. Men bolag som dessa skulle då sparka mig och behålla de andra vilket därmed skulle sänka bolagets produktivitet. Helt galet sätt att tänk IMHO.

Man använde den därför att man valde att mäta folks arbetsinsats med hur ofta de skrev på tangentbordet eller rörde på musen istället för att mäta deras faktiska arbete. Och om du menar varför de anställda använde mjukvaran så var det ju för att de visste om att deras arbetsinsats enbart mättes på detta viset så att det för deras karriär blev viktigare att ha många tangenttryck och musklick.

Hade en kollega från säljsidan för många år sedan som hade jobbat på Amerikanska bolag tidigare och han berättade att de istället för att mäta folks faktiskt arbetsinsats så kollade de istället om folk "ansträngde" sig genom att t.ex jobba extra på helgen så vad folk gjorde var att låta jackan hänga kvar på klädhängaren när de gick hem på fredagen så att när folk i korridoren tittade in så såg det ut som att de var kvar och jobbade på lördagen och söndagen. Dvs man beslutar sig för att mäta skit och då får man också bara mätresultat på just skit.

Som sagt kommer det inte gå att applicera på allt men man behöver ju inte bara se det som något negativt. Som jag svarade ovan skulle jag välkomna om alla lata jäklar man hatar att arbeta med för de inte gör/kan något försvann.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Fast det kan du ju säga exakt samma sak om folk som arbetar på plats. Det hängs timtal i fikarummet, diskuteras något på nån annans kontor, långlunch osv. Inget mer jobb än minimum för att man ska få uppfattningen att något händer. Ser ingen skillnad i det.

Om något så tror jag många arbetar mer effektivt hemma, och hinner mer på kortare tid. Men jag tror också att det är lätt att arbete och fritid flyter ihop, man är dålig på att ta raster osv. Kanske äter framför datorn. Speciellt om man inte har en dedikerad plats.

Jag trivs väldigt bra med arbete hemifrån, och känner absolut inte att jag lurar min arbetsgivare.

Absolut maskas det för fullt bland kontorsfolket också, men inte ens i närheten av så mkt som de som jobbar hemmifrån. Varför? Enkelt, för att det är extremt enkelt att mygla om ingen ser att du gör det och därför inte ens behöver ha dåligt samvete för det.

Det är faktiskt ganska så få jobb idag som arbetsgivaren har koll på vad den egentligen borde kunna förvänta sig av sina anställda, då är det lätt att göra 1-2 timmars jobb och sen få det att framstå som att man har så fullt upp att man knappt hinner med.

"lätt att arbete och fritid flyter ihop, man är dålig på att ta raster osv" det är ju standardargumentet från de som "jobbar" hemifrån. Det är snarare så de som jobbar hemmifrån kanske glömmer att arbeta lite mellan rasterna. Man kanske tar en runda golf eller går ut med hunden eller liknande, som arbetsgivaren får betala såklart

Säger inte att alla som jobbar hemma är så, men den absoluta merparten är det definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hade samtliga skött sitt arbete hade det inte behövts.

Snarare det moraliska förfallet som kräver lösningar som denna, vad orsakerna till det i sig är kan vi endast spekulera i.

Mvh

Nej dessa "lösningar" beror inte på att det finns problem utan på att någon kom på ett sätt att mäta något och valde att sälja det. Hade alla jobbat 24x7 till 100% utan minsta paus så hade denna skiten kommit ändå. Med tanke på att produktionen är högre än vad den har varit historiskt så har vi knappast något moraliskt förfall att förfasas över.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Som jag svarade ovan skulle jag välkomna om alla lata jäklar man hatar att arbeta med för de inte gör/kan något försvann.

Helt klart är det så, hade nog blivit ganska tomt dock (känslan är ju att de flesta inte kan ett skit).

Skrivet av SueCia:

Det är en bråkdel av alla som jobbar hemifrån / remote som inte lurar sina arbetsgivare.
Att tro att folk ska ägna sig åt arbete när de sitter hemma är bara för naivt.

Självklart utförs jobb, men absolute inget mer än absolut minimum för att man ska få uppfattningen att något händer iaf.

Flera om inte samtliga studier som har studerat hur det gick med alla som jobbade hemma under pandemin visar ju dock att produktiviteten gick upp markant så verkligheten verkar inte hålla med dig.

Har ju visat sig att den stora vågen med "tvinga folk tillbaka till kontoret" i USA verkar ha varit chefer som hoppades att folk skulle säga upp sig istället för att åka in, dvs det var en ren "minska på arbetsstyrkan" åtgärd och inte för att man såg att folk maskade när de jobbade remote.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Helt klart är det så, hade nog blivit ganska tomt dock (känslan är ju att de flesta inte kan ett skit).

Tyvärr är det så. Mycket beror nog på lathet och ovilja att jobba.
Ju mindre man kan ju mindre får man göra har man ju hört ett par gånger.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Så svårt är det inte.

På mitt jobb vi är konsulter, så det vi säljer är helt enkelt tid.
Allt som görs tidrapporteras så det sen kan faktureras till kund, och finns det någon som exempel tar 1-2 timmar för att fixa ett uppgift som borde ha tagit ca 30 min och lösa så kommer både chef och i slutändan kunden att ifrågasätta det framförallt om det är ett repeterat beteende.

Det där är bullshit.

om en uppgift tar 30 min att lösa så finns det inte ett konsultbolag i världens som inte skulle försöka debitera så mycket tid det går. gärna en hel dag!

Argumenten brukar vara "det går kanske snabbt för dig med erfarenhet, men för kunden hade det kanske tagit flera dagar att lösa!"

Konsulter som är bra debiterar för att dom har erfarenhet att lösa uppgifter snabbt.

Konsulter som bara debiterar FAKTISKT TID är arbetslösa konsulter.

Däremot vill konsultens arbetsgivare att man debiterar mer än 8h på en dag, men finns det inget system som uppmuntrar detta så kommer nog konsulterna göra sina "8h" så fort som möjlig för att sen slöa. Det är nått man kan komma undan med om man är hemma och det är också det som är utmaningen med att inte ha koll på konsulterna. Man vill ju givetvis maximera debiteringen vs arbetstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det där är bullshit.

om en uppgift tar 30 min att lösa så finns det inte ett konsultbolag i världens som inte skulle försöka debitera så mycket tid det går. gärna en hel dag!

Argumenten brukar vara "det går kanske snabbt för dig med erfarenhet, men för kunden hade det kanske tagit flera dagar att lösa!"

Konsulter som är bra debiterar för att dom har erfarenhet att lösa uppgifter snabbt.

Konsulter som bara debiterar FAKTISKT TID är arbetslösa konsulter.

Däremot vill konsultens arbetsgivare att man debiterar mer än 8h på en dag, men finns det inget system som uppmuntrar detta så kommer nog konsulterna göra sina "8h" så fort som möjlig för att sen slöa. Det är nått man kan komma undan med om man är hemma och det är också det som är utmaningen med att inte ha koll på konsulterna. Man vill ju givetvis maximera debiteringen vs arbetstiden.

Att ta betalt för tid är värdelöst.
Man tar betalt för värdet kunden får.
Om du tar in en expert som löser något som du inte själv kan lösa eller som skulle ta alldeles för mycket tid för att lösa själv, så är det enda rimliga att ta betalt för värde.

Men då många uppdrag baseras på tid, så är det ganska vanligt att man debiterar mer tid än vad uppgiften tog.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Hur mäter man supporttjänster. Kan ge ett exempel. Person A får mest ärenden som löses på 10 minuter (lösenordsåterställning) och person B får mest ärenden (ljudproblem) som tar i medel 30 minuter att lösa.
Både A & B har ungefär samma tider vid samma typ av ärende.
Vad eller hur mäter man så det blir rättvisande?

Om en person måste sägas upp, vem av A & B och varför.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Om jag kan lösa ett problem på 1 timme som ingen annan på mitt jobb klarar att lösa på mindre än 4 timmar så betyder det att jag har 3 timmar fritid. Jag tänker inte jobba hårdare för att andra är kassa. Vi har inga direkta löneskillnader heller. De får vad de betalar för.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Extra mycket besparingar blir det på jourpersonal med mångas resonemang här.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var många hantverkare som sa så när gps installerades i firma bilar. Idag har alla firma bilar gps. Så vitt jag vet slutade några men idag har alla gps.
Alla straffas när några få gör dumheter.
Min bror installerar gps och nu görs det i precis ALLT. truckar grävmaskiner, kranar ja allt.

Så du kommer nog få finna dig i det eller bli gatusopare.
PS: kvasten har gps 😉

Övervakning är framtiden, företag har nu de elektroniska musklerna att se till att de får valuta för pengarna.

Men det är stor skillnad. GPS i bilen får absolut inte användas som övervakning, den ska användas som underlag om skatteverket kräver det och inget annat. Kollar chefen vad man kör måste det också gås med på i förväg, och det har jag aldrig hört talas om i hantverkarbranschen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men det är stor skillnad. GPS i bilen får absolut inte användas som övervakning, den ska användas som underlag om skatteverket kräver det och inget annat. Kollar chefen vad man kör måste det också gås med på i förväg, och det har jag aldrig hört talas om i hantverkarbranschen.

Lagar och regler fuskas det rejält med och många vet inte vad som gäller.
Känner flera där chefen ringde upp dem och undrade vad dom gjorde med firma bilen på fritiden...
ELLER var de var så länge på lunch och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lagar och regler fuskas det rejält med och många vet inte vad som gäller.
Känner flera där chefen ringde upp dem och undrade vad dom gjorde med firma bilen på fritiden...
ELLER var de var så länge på lunch och liknande.

Självklart, men det bryter stenhårt mot den personliga integriteten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Självklart, men det bryter stenhårt mot den personliga integriteten.

Klart det gör men det spelar ingen roll så länge det fungerar att göra så.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Om jag kan lösa ett problem på 1 timme som ingen annan på mitt jobb klarar att lösa på mindre än 4 timmar så betyder det att jag har 3 timmar fritid. Jag tänker inte jobba hårdare för att andra är kassa. Vi har inga direkta löneskillnader heller. De får vad de betalar för.

Där är vi helt överens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Att fejka produktivitet genom någon form av mjukvara som simulerar arbete? Nej det tror jag knappast, även om Sverige är ett absurt land på många sätt så skulle det nog inte vara okej ens här

Mvh

Problemet är alla maniska mellanchefer som mäter produktivitet efter hur länge man är grön på Teams/Skype.
Tror du inte folk skiter iväg timmar framför datorn på kontoret eller? Hemma slipper man i alla fall låtsas.

Många av oss har jobb där man inte sitter och producerar 100% av tiden, det är omöjligt och orimligt. Är man typ löneadmin så kan man kanske fylla upp sina dagar med klick innan månadsavslutet men inte för många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lagar och regler fuskas det rejält med och många vet inte vad som gäller.
Känner flera där chefen ringde upp dem och undrade vad dom gjorde med firma bilen på fritiden...
ELLER var de var så länge på lunch och liknande.

Sjukt kontrollbehov och kränkande.

Permalänk
Medlem

Fick frågan om jag kunde få fram data för hur ofta anställda i Kina var offline på Teams av deras VD.
Jag sa bestämt nej till den förfrågan-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lagar och regler fuskas det rejält med och många vet inte vad som gäller.
Känner flera där chefen ringde upp dem och undrade vad dom gjorde med firma bilen på fritiden...
ELLER var de var så länge på lunch och liknande.

Det med firmabilen ser jag inte som ett problem, får man inte använda den utanför arbetstid så känns det ju rimligt att chefen frågar vad man använder den till om det kommer till hans vetskap, det kan ju vara så att bilen har geofence igång utanför arbetstid och den därför larmar att den är iväg. Det kan ju också vara att chefen mött den anställda med bilen och undrar (det har hänt mig), eller att chefen fått ett SMS från någon som irriterar sig på hur fan deras företagsbilar kör (det har jag själv gjort och fått svar från ägaren på den firman att den anställda tagit bilen utan lov på en semester).

Jag menar, att kolla vad de anställda gör i bilen på arbetstid kan ju vara ett No-No om det inte är för något akut som olycka eller lagkrav från Skatteverket, men har någon Snott bilen (vilket ju är det man gör om man använder den utanför arbetstid utan lov från arbetsgivaren ), då får man i min mening skylla sig själv att man blir tagen på bar gärning oavsett om det är via GPS eller annan metod

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Självägda.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tror inte de där 5 banditerna deklarerar rätt därav helt korrekt uppgift.

Läste att Japan är ett praktexempel på detta. Där, om det stämmer, anses det vara ett bra tecken om folk sover på arbetsplatsen då det menas är ett tecken på att de tar ut sig på arbetet. Senioritet baseras på ålder och ständig och uppläxande byråkrati värderas över produktivitet. Många västerlänningar tror att arbeta i Japan skulle bli hur kul som helst av flera anledningar men tydligen åker de absolut flesta tillbaka till väst inom 6 månader. De som blir kvar är de som jobbar som konsulter och inte behöver vara med i maskineriet som har kugghjul formade som kuber.

Har rest mycket på Japan, varit där kanske 30 ggr, och mina japanska vänner påstår att om man jobbar i större företag så är det viktigare att vara på jobbet än att verkligen utföra något och viktigt att inte gå förrän chefen går hem. Produktiviteten per kapita har tidigare varit låg men det verkar som om det är på väg att sakta svänga. Går man till hantverkare och småföretag så är det inte likadant som på storföretagen utan där har det alltid varit bra, både arbetsmoral och, framförallt bland hantverkare, en stolthet i att göra ett bra jobb. I svärfarsans hus (ja, jag är gift med en japanska) ser man bara prov på skickligt hantverk i alla jobb som utförts på deras 35 år gamla hus.