Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

VS Code ignorerar .gitignore

Jag har en .gitignore file i rooten på ett git repository som bl.a. innehåller en rad för ".env". Men den slutar aldrig tracka den filen och laddar upp ändringar i .env vid en commit and push.

Är rätt ny på just vs code, använde pycharm innan. Behöver man göra nåt speciellt för att vs code ska respektera innehåller i en .gitignore? Själva filen kom med en git glone från github.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

Om filen redan är med i git så bryr den sig inte om gitignore. gitignore är bara till för att den inte ska lägga till filen från början (och inte varna att den är untracked).
Så ta bort filen ur git-repot
Hur man gör det i VS Code törs jag inte svara på då jag brukar köra git i WSL, men för git är det "git rm --cached <fil>" (följt av commit).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Du behöver radera filen från repot innan den kan sluta trackas genom att läggas till i din .gitignore

Om du vill behålla filen lokalt på datorn men inte i trackas mot repot:

1. Flytta filen till en yta helt utanför repot
2. Commita och pusha ändringen som raderar filen från repot
3. Flytta tillbaka filen till ditt repo och kontrollera att ändelsen finns i din .gitignore, den ska nu inte dyka upp under pending changes

Permalänk
Medlem

Mucho gracias! Funkade perfekt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature