Få till optimalast ljud enligt utrustning jag har

Permalänk
Medlem

Få till optimalast ljud enligt utrustning jag har

Jag har 2st golvhögtalare Dynavoice M-65 som jag har kopplat till min surroundförstärkare yamaha rx v481.

Jag har högtalarna för tillfället kopplat som stereo och bryggat andra kanalen vid högtalarna och jag upplever ljudet "frånvarande".
Tidigare har jag haft dessa högtalare kopplat som bi-amp och jag har tyckt ljudet varit ok för tv-tittande samt musik, dock inte när jag krämar på utan då beroende på vad det är för låt så blir kvalliten usel och jag får sänka ljudet för att det ska låta bra igen.

Jag förstår att det är en för klen förstärkare för att få full effekt av högtalarna, men min fundering är ifall jag ska skippa att ha högtalarna bryggade och enbart köra på de övre elementen och på så sätt få bättre kvalitet på ljudet?

Jag kan testa mig fram visst men jag är helt novis när det gäller ljud så hade vela haft råd hur jag ska ha ljudet kopplat.
Jag har möblerat om så högtalarnas placering är en bit från förstärkaren och högtalarkabeln går bakom listen till vardera högtalare och kan därför inte använda mig av bi-amp som tidigare.
Jag kan dock ta lös listerna och dra extra kabel, men vill veta om det kommer vara värt besväret mot att jag tar bort bryggningen på högtalaren och kör bara de övre elementen.

Se bilder för spec högtalare och förstärkare.
Vad jag läst mig till så förstår jag det som att de optimalaste är att köra obryggat och en kanal istället för obryggat och bi-amp eller har jag fel?

Antar de större elementen är de som kräver mer ohm?

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Du kör nog inte Bi-Amp då det kräver slutsteg per element. Har din förstärkare stöd för PREOUT på FR/FL så är min rekommendation ett separat slutsteg som driver fronthögtalarna.

Troligaste är att du driver alla högtalare med de inbyggda stegen i din Yamaha och den orkar helt enkelt inte.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kolla över rummet om du behöver ljuddämpande material eller diffusorer. Rummets utformning kan också göra att du får platser i rummet utan bas och andra platser med för mycket bas.

Och vad menar du att du har "bryggat"? (lägg upp en bild hur du kopplat)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att förstå exakt vad du menar, 2 högtalare ger stereoljud alltså en för vänster och en för höger kanal, byglarna på högtalaren är för att kunna ansluta till topp och bas separat. Om du tar bort byglarna och inte ansluter basen i högtalarna så får du mindre basnivå såvida du inte kopplat fel i förstas läget, tycker du att det låter bättre så kanske det beror på att du har för mycket bas i rummet pga akustiska problem eller att du kanske kopplat fel felfasade högtalarkablar sänker eller tar helt bort basen och ger ett väldigt ihåligt mellanregister och orolig diskant.
Bi amping eller bi wire gör inte att du kan spela starkare eller att förstärkaren ger högre effekt eftersom det i det härt fallet handlar om att du har passiva filter i högtalaren.
Det vore intressant att få se tydliga bilder på hur du kopplat in högtalarna eller ännu hellre ett korrekt schema.
Har dy hört hur felfasade högtalare låter och vet du hur du akustisk kan kontrollera det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se bild det jag menar med "bygglat"

De två guldbläcken.

När jag inte använt bläcken så har jag för vänster högtalare kopplat vänster front ut från förstärkare till övre kontakterna och surround vänster från förstärkare kopplat i de nedre kontakterna och aktiverat bi-amp mode i förstärkaren.

Just nu så har jag bläcken och kopplat front ut från förstärkaren till övre kontakten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör dom Bi-Amp om det låter bäst, enligt manualen ger förstärkaren 2x80W när du driver bara 2 front kanaler men när du har Bi-Amp har du 4x95W om jag tolkar nedan rätt...

Uteffekt (2 kanaler drivna samtidigt)
• [Modeller för USA och Kanada] (20 Hz till 20 kHz, 0,09 % THD, 8 Ω)
• [Övriga modeller] (20 Hz till 20 kHz, 0,09 % THD, 6 Ω)
– Framhögtalare L/R 80 W+80 W
• [Modeller för USA och Kanada] (1 kHz, 0,9 % THD, 8 Ω)
– Framhögtalare L/R 95 W+95 W
– Mitten 95 W
– Surroundhögtalare L/R 95 W+95 W

Ansluta främre högtalare som stöder bi-amp-anslutningar
Om dina framhögtalare har bi-amp-anslutningar ansluter du dem till FRONT-
kontakterna och SURROUND/BI-AMP/ZONE B-kontakterna. Mer information finns i
avsnittet ”Spela upp ljud med högre kvalitet med bi-amp-högtalare” (s.77).
Obs!
Om du vill använda en bi-amp-anslutning kan du inte använda surroundhögtalare eller Zone B-högtalare.

https://se.yamaha.com/files/download/other_assets/2/794362/RX...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xc:

Kör dom Bi-Amp om det låter bäst, enligt manualen ger förstärkaren 2x80W när du driver bara 2 front kanaler men när du har Bi-Amp har du 4x95W om jag tolkar nedan rätt...

– Mitten 95 W

Obs!
Om du vill använda en bi-amp-anslutning kan du inte använda surroundhögtalare eller Zone B-högtalare.

Bi amping ökar inte effekten på nått märkbart sätt eftersom utspänningen från förstärkarna är densamma, det är passiva filter i högtalarna så respektive frekvensområde kommer ändå inte att belasta förstärkaren mer än inom sitt arbetsområde.
Det kan dock bli en minimal påverkan pga ändrad impedans i kablaget då man "parallellkopplar" 2 kablar vid bi wire eller bi amping och det är ofta denna impedansförändring folk hör skillnad på om det blir nån ljudlig skillnad.
Ska man ha mer effekt ska man bryggkoppla förstärkaren för då ökar spänningen, alla förstärkare kan dock inte bryggkopplas.

TS är du säker på att du kopplat och konfigurerat allt rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risvall:

Se bild det jag menar med "bygglat" <Uppladdad bildlänk>

De två guldbläcken.

När jag inte använt bläcken så har jag för vänster högtalare kopplat vänster front ut från förstärkare till övre kontakterna och surround vänster från förstärkare kopplat i de nedre kontakterna och aktiverat bi-amp mode i förstärkaren.

Just nu så har jag bläcken och kopplat front ut från förstärkaren till övre kontakten.

Detta känns inte korrekt; som tidigare nämnts så är de byglade terminalerna för om du vill driva high-end och low-end från olika källor men samma kanal till båda; i.e vänster HE till top, vänster LE till botten, din koppling är lite som att koppla samman höger och vänster kanal och ta HE från den ena och LE från den andra.
Jag tror du får bäst resultat genom att koppla som med bygel, och sedan se om förstärkaren går att ställa i "stereo mode" så att du får en L-kanal och en R-kanal

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

– Mitten 95 W

Obs!

Okej tack för svar. Jag svarar vidare med fundering längre ner.

Skrivet av mrqaffe:

Bi amping ökar inte effekten på nått märkbart sätt eftersom utspänningen från förstärkarna är densamma, det är passiva filter i högtalarna så respektive frekvensområde kommer ändå inte att belasta förstärkaren mer än inom sitt arbetsområde.
Det kan dock bli en minimal påverkan pga ändrad impedans i kablaget då man "parallellkopplar" 2 kablar vid bi wire eller bi amping och det är ofta denna impedansförändring folk hör skillnad på om det blir nån ljudlig skillnad.
Ska man ha mer effekt ska man bryggkoppla förstärkaren för då ökar spänningen, alla förstärkare kan dock inte bryggkopplas.

TS är du säker på att du kopplat och konfigurerat allt rätt ?

Yes, är säker på jag kopplat rätt. Anledning till att ja parallelkopplat tidigare var för att en vän sa att jag har för klen förstärkare och det kunde hjälpa lite granna vilket jag tyckt de gjort (men de kan ju vara så jag bara tror det låter bättre).
Jag har ingen möjlighet att brygga förstärkaren, jag kan ju dock investera i en ny/begagnad bara ja vet som vore optimalt.
Jag kommer aldrig använda surround utan det är hdmi uttag från tvn till förstärkarn jag kommer använda ljud från.
Jag förstår att ljud är dyrt, men jag vill komma så billigt som möjligt undan. Det är bara enstaka gång när man festar man vill kunna spela högt och det låter klart.
Mitt krav är att kunna koppla hdmi från tvn till förstärkaren. Ja ha köpt en ny tv som jag får nästa vecka Philips 48OLED708/12, bör jag ha en en förstärkare som stödjer senare "format" eller funkar det med en 10år gammal. Dvs jag ska ej nyttja något annat utan bara spela stereo på dessa högtalare.

Är denna begagnade avsevärt bättre exempelvis (ja tittar på spec) https://www.tradera.com/item/635312729

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Detta känns inte korrekt; som tidigare nämnts så är de byglade terminalerna för om du vill driva high-end och low-end från olika källor men samma kanal till båda; i.e vänster HE till top, vänster LE till botten, din koppling är lite som att koppla samman höger och vänster kanal och ta HE från den ena och LE från den andra.
Jag tror du får bäst resultat genom att koppla som med bygel, och sedan se om förstärkaren går att ställa i "stereo mode" så att du får en L-kanal och en R-kanal

Ok då låter jag det vara så som det är nu. Jag har alltid kört stero mode på förstärkaren. Skillnad mot förut är att jag haft de nedre uttagen kopplat på surround delen och sen i förstärkaren valt bi amp.

Såhär e de kopplat nu

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Risvall:

Okej tack för svar. Jag svarar vidare med fundering längre ner.

Yes, är säker på jag kopplat rätt. Anledning till att ja parallelkopplat tidigare var för att en vän sa att jag har för klen förstärkare och det kunde hjälpa lite granna vilket jag tyckt de gjort (men de kan ju vara så jag bara tror det låter bättre).
Jag har ingen möjlighet att brygga förstärkaren, jag kan ju dock investera i en ny/begagnad bara ja vet som vore optimalt.
Jag kommer aldrig använda surround utan det är hdmi uttag från tvn till förstärkarn jag kommer använda ljud från.
Jag förstår att ljud är dyrt, men jag vill komma så billigt som möjligt undan. Det är bara enstaka gång när man festar man vill kunna spela högt och det låter klart.
Mitt krav är att kunna koppla hdmi från tvn till förstärkaren. Ja ha köpt en ny tv som jag får nästa vecka Philips 48OLED708/12, bör jag ha en en förstärkare som stödjer senare "format" eller funkar det med en 10år gammal. Dvs jag ska ej nyttja något annat utan bara spela stereo på dessa högtalare.

Är denna begagnade avsevärt bättre exempelvis (ja tittar på spec) https://www.tradera.com/item/635312729

Tvn har toslink utgång så du kan koppla in den till nästan vilken dac (eller apparat med integrerad dac) som helst för stereoljud, hdmi behövs inte om du inte ska använda nya surroundformat eller bild.
Din Yamaha saknar analoga utgångar så den går inte att bygga vidare på.
Dina högtalare har normal eller till och med något hög känslighet vilket gör att du kan spela ganska starkt med Yamahan om det nu är det du menar med "utnyttja"
Ska du spela starkare blir det ganska dyrt att köpa ny förstärkare som verkligen tillför nått och jag tror inte heller det är förstärkaren du ska byta först utan högtalarna för de är svagaste länken oavsett om du vill spela starkare eller få bättre ljudkvalitet. (Möjligen kan det vara akustiken men inte Yamahan såvida den fungerar normalt)

Endera börjar du leta nått begagnat slutsteg och nått att driva det med eller så byter du högtalare, jag tror egentligen inte du behöver kunna spela starkare än vad du kan idag om du inte bor i villa för du ska kunna spela 114dB med befintliga delar och det är en nivå du får hörselskador av om du spelar nån längre tid (mer än nån enstaka minut om dagen)
Satsa på bättre ljudkvalitet i stället för ljudkvantitet om du inte har råd att satsa på både och.

Här har du tex en "spela starkt högtalare" som även låter bra, det är faktiskt en av de bästa högtalarna av sin typ.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/xl_fidelity_pg_1800_203...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvn har toslink utgång så du kan koppla in den till nästan vilken dac (eller apparat med integrerad dac) som helst för stereoljud, hdmi behövs inte om du inte ska använda nya surroundformat eller bild.
Din Yamaha saknar analoga utgångar så den går inte att bygga vidare på.
Dina högtalare har normal eller till och med något hög känslighet vilket gör att du kan spela ganska starkt med Yamahan om det nu är det du menar med "utnyttja"
Ska du spela starkare blir det ganska dyrt att köpa ny förstärkare som verkligen tillför nått och jag tror inte heller det är förstärkaren du ska byta först utan högtalarna för de är svagaste länken oavsett om du vill spela starkare eller få bättre ljudkvalitet. (Möjligen kan det vara akustiken men inte Yamahan såvida den fungerar normalt)

Endera börjar du leta nått begagnat slutsteg och nått att driva det med eller så byter du högtalare, jag tror egentligen inte du behöver kunna spela starkare än vad du kan idag om du inte bor i villa för du ska kunna spela 114dB med befintliga delar och det är en nivå du får hörselskador av om du spelar nån längre tid (mer än nån enstaka minut om dagen)
Satsa på bättre ljudkvalitet i stället för ljudkvantitet om du inte har råd att satsa på både och.

Här har du tex en "spela starkt högtalare" som även låter bra, det är faktiskt en av de bästa högtalarna av sin typ.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/xl_fidelity_pg_1800_203...

Tusen tack för hjälpen med alla svar, jo jag bor i villa å de e som kvaliten på ljudet när de blir högt som ja tycker brister. Jag är ingen audiofil på något sätt utan mer man hör det låter inte bra så man sänker.
Ja jag trodde de va förstärkaren som var svagaste länken i det hela men då kanske jag se över mina alternernativ.

Ha fin midsommar!

Visa signatur