Helgsnack: Dina förväntningar på framtidens komponenter?

Permalänk
Medlem

Mer minnesbandbredd, alltså fler än två kanaler som vi har idag på konsumentprodukter. Ge oss fyra iaf. När jag ändå önskar så, lägre latenser på all lagring, cache, RAM, SSD etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sen borde moderkorten stödja alla cpuer på marknaden, som med super 7 sockeln. Som sagt moderkortet bör vara mer av en hub nu, när cpuerna är soc:ar och allt det integrerade är faktiskt skräp.

Ja en kan tycka att PCI-SIG borde kunna ta fram et standardprotokoll för CPU som alla kan använda. Det skulle även gå att göra så att det blir helt arkitektursoberoende. Vill du köra ARM, släng i en ARM.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Billigare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillar stora chassin, men stora chassin har ofta utrymme utrymme för radiatorer etc som jag inte har. Så det blir tomt utrymme.
Angående mindre så har jag sett en trend som har pågått länge, för 20år sedan så var det många här på forumet som byggde prylar som de styrde på parallellporten, de lödde ihop denna pryl och grejade.
Nu har jag sett yngre folk som är superduktiga programmerare, fixade civilingenjörsexamen hur lätt som helst samtidigt som de gjorde hur mycket som helst annat. Men när det kommer saker som att byta en chassifläkt så ligger det över deras nivå. (kanske lite överdrivet)
Men min poäng är att komponenterna blir mindre och folk lär sig mindre om de lokala sakerna, men så mycket annat kring molnet osv.

Kanske det, men mitt nuvarande PC chassie är typ lika stort som på 90-talet.

Fast jag skulle kunna köpa något mindre chassie nästa gång.

Nästa ggn jag köper ny PC blir der mini tower eller vad det heter, kommer köpa en CPU som klarar att drivas med stock kylaren, och sen typ något ett motsvarande RTX 4060 med max två fläktar (typ ett framtida RTX 5060)! Hade ett 4060 Ti men uppgraderade till 4070. Men 4060 och en Ryzen CPU med stock kylaren så var det rätt smutt, ganska cleant och mycke utrymme i chassiet.

M2. disk inbyggd på moderkortet och så få kablar som möjligt, denna burk kommer inte kräva extrem kylning så det räcker förmodligen med en chassie fläk fram och en bak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XUR8X:

Kan vi inte få köpa en moderkort med cpu+gpu sockel inbyggd? O då blir det lättare köra AIO-kylning på både cpu+gpun, Skulle säker se stilrent ut.

Så en laptop, fast utan skärm och med sata-kontakter? Själv tycker jag det låter som en nuc i itx-format, och isåfall finns det ju redan.
Räcker det inte med en amd apu (om det nu släpper en som faktiskt går att spela nyare spel med)?

Permalänk
Medlem

Prestanda och en del "overhead" tänk i5 2500k med 3.4 GHz på alla kärnor som man utan större bekymmer drog upp till 4.8ghz.
En fördel med det var att man utan volt höjning(oftast) kunde plocka ut 4ghz och då få bra prestanda samtidigt som de var kyliga.
Nåja drömma kan man alltid' idag är dom så nära gränsen att det ofta inte finns något mer att hämta' speciellt när det klockar sig själva bättre än man själv kan

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Lägre kostnader för nuc-size pc.

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att prestanda/watt för burkar som drar 500w kan hålla jämnt med laptops som drar 60w. Dvs att vi får 2-3x snabbare hemmabyggen strax.

(Jag förväntar mig också att bli besviken)

Förenkling
Permalänk
Medlem

modulära moderkort där man kan välja sockel ,antal minneskanaler & pci-e platser separat (ej på cpu delen fast oxå modulärt & val på hur många.) Självklart oxå ersättaren till m.2 helst externa kontakter & 2,5 tum, U3 ja U4, cxl & valbart nätverk tex 10, 25 eller 100 Gbit

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Samma som alltid de senaste 5-10 åren. Väldigt mycket dyrare och inte så värst mycket snabbare.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

AI-assistent

Redan där tog min allergi över.

Allt ska ha något "AI" i sig idag. Oavsett om det har med AI ett göra eller inte. Tycker ändå att der8auers video i ämnet säger allt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Så en laptop, fast utan skärm och med sata-kontakter? Själv tycker jag det låter som en nuc i itx-format, och isåfall finns det ju redan.
Räcker det inte med en amd apu (om det nu släpper en som faktiskt går att spela nyare spel med)?

Nä tänkte mera en kraftfull gpu typ 4060 upp till 4080 och då får man välja billigare moderkort för 4060 eller dyrare moderkort som måste kunna hantera mera spänning på moderkortet.

Jag tänker mera tanken att få köpa en gpu chipp istället för hela kretskortet.

Visa signatur

🖥 ᴀᴍᴅ ʀʏᴢᴇɴ 3600 | ᴍꜱɪ ʙ350ɪ | ɴᴠɪᴅɪᴀ ʀᴛx 2070 | ᴋɪɴɢꜱᴛᴏɴ 16ɢʙ | 🖴 ᴄᴏʀꜱɪᴀʀ ᴍ2 512ɢʙ | 🖴 ᴡᴅ1ᴛʙ 2x ʀᴀɪᴅ |🔌ꜱᴇᴀꜱᴏɴɪᴄ 750ᴡ | 👾 ᴡɪɴᴅᴏᴡꜱ 11 ᴘʀᴏ |
🖥️ ᴀᴏᴄ 32" 2ᴋ 75ʜᴢ | ⌨️ ʀᴀᴢᴇʀ ᴏʀɴᴀᴛᴀ ᴠ3 x | 🖱️ ʀᴀᴢᴇʀ ᴅᴇᴀᴛʜᴀᴅᴅᴇʀ | 🔊 ᴇᴅɪꜰɪᴇʀ ʀ1000ᴛ4 |
📱 ɢᴏᴏɢʟᴇ ᴘɪxᴇʟ 7ᴀ | 🎧ᴀᴘᴘʟᴇ ᴇᴀʀᴘᴏᴅ | 🎮 ᴘᴄ-xʙᴏx 360 | 🕹️ ᴛʜʀᴜꜱᴛᴍᴀꜱᴛᴇʀ |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rimligt. Men tycker det i grunden känns korkat att vi har RAM för snabb lagring och hårddiskar för långsammare lagring.

Kommer vi komma till ett skede där vi bara kan ha terabyte av ram som klarar permanent lagring och simplifiera hela pipelinen? Och även inte ha vram separat från vanlig ram? Hur långt har NVM tekniken kommit?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Som någon har skrivit redan men att kunna byta ut fläkten på GPUn mot en bättre presterande eller tystare variant.

Sen att GPUn inte drar så hiskligt mycket ström

Permalänk
Medlem

Jag kör LC på båda GPU och CPU för några år. Nästan alltid köper GPU med luftkylare + vattenblock från Alphacool eller Bykski för det är billigare än köpa GPU med fabriksmonterat vattenblock (t.ex. Gigabyte Waterforce). Om jag kunde köpa direkt GPU utan luftkylare (~pcb med GPU chip och minnen) för lägre pris skulle vara ju perfekt!

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner med utbytbara batterier igen. Skall väl vara krav på det inom EU innan 2029?
Billigare grafikkort
4K 120hz över för grafikkort i mellansegmentet.
Strömsnålare hårdvara i allmänhet.
Att OS kan ta tillvara på snabbare diskar, cache och RAM.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Kanske inte en komponent i sig.

På både gott och ont gillade jag Stadia konceptet med att streama spel, då tänker jag mer på hur dyr en gaming pc är idag. Men också smidigheten att kunna hoppa mellan olika enheter att spela på.

Annars som redan nämns effektivare ram-minne, utbytbara fläktar på gpu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Öppen, licensfri hårdvara för smidig modding och riktig överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kommer vi komma till ett skede där vi bara kan ha terabyte av ram som klarar permanent lagring och simplifiera hela pipelinen? Och även inte ha vram separat från vanlig ram? Hur långt har NVM tekniken kommit?

Den NVRAM-teknik som finns har fortfarande inte snabbheten hos DRAM eller tätheten hos DRAM och NAND flash.
Alla existerande typer slits vid skrivning, även om det är bättre än för NAND. FeRAM är även destruktivt vid läsning. MRAM har fler läsfel ju snabbare man läser, och Phase Change RAM är temperaturkänsligt. HP's "memristor" verkade mest vara vapourware. Intels "3D X-point" verkar fortfarande mest lovande, men det tillverkas inte längre för den var inte lönsam.
Samtidigt så verkar utvecklingen gå mot att lägga DRAM närmare CPU:n för att göra minnesaccesser snabbare, och lagring vill man gärna ha separat.

Jag brukade också tro att "orthogonal persistence" skulle göra allt enklare, men gör det inte längre.
Ett problem är att direkt kontakt mellan CPU och NVRAM medför att annars simpla buggar kan få rätt stora konsekvenser. Sedan kan DRAM fortfarande behövas som en buffert mot NVRAM också bara för att minska på slitaget.
En modell som jag tror skulle funka vore att ha ett filsystem med minnesmappade filer med versioner och transaktioner, där läsningar skulle kunna gå direkt från NVRAM men skrivningar flushas från DRAM till NVM först vid en "commit()".

Om man vill använda pekare i minnesmappade filer så har man också problemet med att synka dess adressrymder, särskilt om man har en filserver och/eller flyttbara lagringsmedia. Man kan använda relativa offsets för pekare inuti en fil, men för pekare mellan filer får man nog välkomna tillbaka den gamla idén med segmentering, men med en förändring: segmentnummers-rymder är lokala per segment. När man läser och skriver såna pekare så skulle man omvandla segmentnumren. En sådan operation kallas "Pointer Swizzling" och forsknings-operativsystemet "Twizzler" gör så. Detta görs idag i mjukvara för att det är så ovanligt: det skulle behöva hårdvarustöd för att inte slöa ner programmen något oerhört.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att se mindre formfaktorer bli normen. Vi har gått från extrem nisch till mainstream redan. Kanske fortsätter trenden.

Permalänk
Medlem

Vad jag hoppas på:

Ny teknik som gör Dennard-skalning möjligt igen.

Klockfrekvenser börjar öka i samma takt som på 90- och 00-talet.

8-16K OLED i 42-48 tum och 500Hz.

Billigare tillverkning av chip.

Permalänk
Medlem

Vore ballt att ha en hel dator i CPU-storlek, den ultimata SoC:en utan moderkort, som kan kylas från båda sidor!

Permalänk
Medlem

Min förväntning är att x86 går mot sin död så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett grafikkort med gpu socket liknande moderkortet till cpu så man kan uppgradera gpu och självklart likadant med minneskretsarna på gpu så dessa kan utökas.

Hade gärna också sett att trenden om 4 slots kort kunde minska och att vi kunde få mer 2 slots kort som nästan försvunnit och sedan om det lanserats en mindre standard som inte tar lika stor plats och mindre värmeutveckling för då kan man verkligen börja bygga kompakta datorer för Sff chassin blir bara större hela tiden pga grafikkorten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se billigare, bättre och lättanvända Egpu:er!

Permalänk
Medlem

Vill ha någon ny teknik som ger ett hdd-ssd lyft igen. Det var en riktigt stor uppgradering för mig när jag köpte min OSZ vertex 32GB. Vill uppleva den "känslan" igen.
Alltså något som gör att man inte orkar använda datorer utan tekniken när man väl testat. Behöver inte vara lagringsrelaterat.

Skrivet av MrRunaway:

Lägre strömförbrukning på CPU:er men i synnerhet GPU:er. En dator ska inte behöva dra flera hundra watt bara av att vara igång.

I vila så drar ju inte en standard dator särskilt mycket i alla fall inte över 100watt? Är nog lite högre om man kikar på threadripper eller xeon system.
Men det vore ju inte fel om de fick ner förbrukningen trots det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velonym:

Öppen, licensfri hårdvara för smidig modding och riktig överklockning

Vem skall utveckla den då? Det krävs utrustning för många miljoner för att utveckla modern hårdvara.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

"Hardware as service" , allt styrs via mobilen medan kraften kommer från molnet. Fler och fler "undehrållsningsprylar" sammanlänkas och styrs via Siri eller motsvarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Den NVRAM-teknik som finns har fortfarande inte snabbheten hos DRAM eller tätheten hos DRAM och NAND flash.
Alla existerande typer slits vid skrivning, även om det är bättre än för NAND. FeRAM är även destruktivt vid läsning. MRAM har fler läsfel ju snabbare man läser, och Phase Change RAM är temperaturkänsligt. HP's "memristor" verkade mest vara vapourware. Intels "3D X-point" verkar fortfarande mest lovande, men det tillverkas inte längre för den var inte lönsam.
Samtidigt så verkar utvecklingen gå mot att lägga DRAM närmare CPU:n för att göra minnesaccesser snabbare, och lagring vill man gärna ha separat.

Jag brukade också tro att "orthogonal persistence" skulle göra allt enklare, men gör det inte längre.
Ett problem är att direkt kontakt mellan CPU och NVRAM medför att annars simpla buggar kan få rätt stora konsekvenser. Sedan kan DRAM fortfarande behövas som en buffert mot NVRAM också bara för att minska på slitaget.
En modell som jag tror skulle funka vore att ha ett filsystem med minnesmappade filer med versioner och transaktioner, där läsningar skulle kunna gå direkt från NVRAM men skrivningar flushas från DRAM till NVM först vid en "commit()".

Om man vill använda pekare i minnesmappade filer så har man också problemet med att synka dess adressrymder, särskilt om man har en filserver och/eller flyttbara lagringsmedia. Man kan använda relativa offsets för pekare inuti en fil, men för pekare mellan filer får man nog välkomna tillbaka den gamla idén med segmentering, men med en förändring: segmentnummers-rymder är lokala per segment. När man läser och skriver såna pekare så skulle man omvandla segmentnumren. En sådan operation kallas "Pointer Swizzling" och forsknings-operativsystemet "Twizzler" gör så. Detta görs idag i mjukvara för att det är så ovanligt: det skulle behöva hårdvarustöd för att inte slöa ner programmen något oerhört.

Är inte lika tekniskt insatt. Men är inte tex apples m1 och nyare kretsar mer ”unified” gällande minne mellan cpu och gpu tex? Det är ju iaf ett steg närmare. Sen lagringen kanske är svårast att lösa

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

drömmer om fortsatt utveckling på uppskalning. för att få ner temperaturen i lägenheten men ändå bibehålla prestanda/öka prestanda väsentligt. gamingdatorer drar så våldsamt mycket ström nuförtiden blir ju bastu hemma.