Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jefligt irriterande att bli av med plunkan varje gång man blir avlivad... och sedan att bli det permanent om man blir avlivad innan man får fatt i den igen. Värre än Fogden ju. Skiter i slottet, utforskar hela kartan, samlar guld och uppar så sakta

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Kan någon ge mig tips. Har kört typ str med bloodfang till lvl 54, precis dödat Rennala. Men jag har tröttnat lite på gubben och vill specca om hos henne nu. Vill gärna köra lite mer magi, men inte full trollgubbe. Vad ska jag specca? Tänker typ att jag vill kunna ha nåt svärd som man kan förtrolla, samt casta lite drakmagi eller nåt annat kul.

Eller ska jag vänta och lvla lite mer först?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Konsolgrävare

Elden Ring: Shadow of the Erdtree släpps 21 juni

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Snart händer det!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Shadow of the erdtree. Jag är fan mållös. Tidigare har jag hävdad att Elden Ring är generationens bästa spel. Jag är beredd att dra det ännu längre! Det är det bästa spelet på flera decennier. Någonsin.

Permalänk

Tänkte spela elden ring för första gången. Hörde att dlc:ns loot är integrerad med vanilla elden ring stämmer det?

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på om Shadow of the Erdtree har/kommer att få, någon potentiell konkurrens till GOTY?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Står och laddar på Xboxen nu. Spelade lite vanilla när det lanserades men med familj osv som kom emellan så hann jag aldrig komma in i det. Får ge det en andra chans ikväll, ska bli skoj!
Tänkte starta ny karaktär, några tips så här i början?

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Står och laddar på Xboxen nu. Spelade lite vanilla när det lanserades men med familj osv som kom emellan så hann jag aldrig komma in i det. Får ge det en andra chans ikväll, ska bli skoj!

Har du spelat deras tidigare spel så är det lugnt, har du inte det så råder jag dig att kolla upp build guides. Lätt att ge upp då det kan upplevas överväldigande svårt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Körde igenom spelet inklusive Malenia precis efter spelet släpptes och drog igång en ny runda men har inte spelat sedan dess. Startade igång det nu för att se hur det kändes och fick tokspö av en krabbj***l i ett träsk två gånger i rad.

Expansionen låter ju lockande men det känns dryyygt att försöka komma in i det igen.

Permalänk
Medlem

Jo just det, glömde nämna att jag kört en del Dark Souls tidigare, gillar dom, speciellt tvåan.
Ska ändå kika på lite builds, tack för det.
Tänker med om det finns bra items osv i början som kan vara värda att lägga vantarna på?

Skrivet av Näbbdjuret:

Har du spelat deras tidigare spel så är det lugnt, har du inte det så råder jag dig att kolla upp build guides. Lätt att ge upp då det kan upplevas överväldigande svårt.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Jo just det, glömde nämna att jag kört en del Dark Souls tidigare, gillar dom, speciellt tvåan.
Tänker med om det finns bra items osv i början som kan vara värda att lägga vantarna på?

Bloodhounds Fang som man får från Bloodhound Evergaol i Limgrave (startområdet) är ett Greatsword som man kan köra genom typ hela spelet. Winged Schythe är också bra och demi-human Queen staff nere på Weeping Peninsula söder om Limgrave.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av acious:

Jag tycker kombinationskaraktärer är kul att spela. Med rätt utrustning, spells och talismaner kan det bli väldigt svårstoppade gubbar. Just nu kör jag int strength build i dlcn. En stor fördel är ju att man kan anpassa karaktären efter motståndet. Krävs mer "bonka" ändrar man talismaner som buffar styrka, och använder items etc. Är fokus på Mage ändrar man så att det passar det. En kombination av melee/range är kul att spela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av acious:

Ett bra tips är att starta som samuraj och tidigt hämta den andra Uchigatanan i spelet. Den finns i någon grotta i Limgrave. Två st Uchigatana är de överläget bästa vapnen tidigt i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Bloodhounds Fang som man får från Bloodhound Evergaol i Limgrave (startområdet) är ett Greatsword som man kan köra genom typ hela spelet. Winged Schythe är också bra och demi-human Queen staff nere på Weeping Peninsula söder om Limgrave.

Härligt, tack.
Lutar åt att köra socerer så demi-human Queens staff låter gött.

Skrivet av anon313978:

Ett bra tips är att starta som samuraj och tidigt hämta den andra Uchigatanan i spelet. Den finns i någon grotta i Limgrave. Två st Uchigatana är de överläget bästa vapnen tidigt i spelet.

Ah, samuraj lät ju lite lockande med. Känns som man för prova sig fram litegrann. Gillar ju att stå på behörigt avstånd i dessa spel men kan ju vara kul att köra lite melee också.

Skrivet av anon313978:

Jag tycker kombinationskaraktärer är kul att spela. Med rätt utrustning, spells och talismaner kan det bli väldigt svårstoppade gubbar. Just nu kör jag int strength build i dlcn. En stor fördel är ju att man kan anpassa karaktären efter motståndet. Krävs mer "bonka" ändrar man talismaner som buffar styrka, och använder items etc. Är fokus på Mage ändrar man så att det passar det. En kombination av melee/range är kul att spela.

Sry folks, glömde citera flera. Kanske kan vara nåt, kombon range och melee låter trevligt. Får helt enkelt prova lite olika builds

I fix /mod
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Spelet toppade idag med nästan 800 000 samtida spelare på Steam. Har det någonsin hänt med en dlc till ett singelplayerspel? Hur som helst, jag tycker att Baldurs Gate 3 och Elden ring visar att storbolagens jäkla marknadsundersökningar inte alltid stämmer. Framgången för BG3 och Elden ring gör mig glad ända in i märgen.

Permalänk
Medlem

Kört några timmar nu, och det är ju en fantastiskt trevlig dlc. Dock, ångrar lite att jag inte startade en ny karaktär.. Drog in med en lvl 140 eller så ng+-karaktär, och det är änsålänge lite för enkelt nästan..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Känslan av att utforska världen är helt obeskrivligt fantastisk.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Ljummet mottagande på Steam med blandade recensioner nu. Kritiken är väl främst riktad mot bossarna vad jag läst (och prestandan). Fantastisk värld och musiken är ju underbar. Håller dock med om att bossarna inte riktigt lever upp till huvudspelet.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasanders:

Ljummet mottagande på Steam med blandade recensioner nu. Kritiken är väl främst riktad mot bossarna vad jag läst (och prestandan). Fantastisk värld och musiken är ju underbar. Håller dock med om att bossarna inte riktigt lever upp till huvudspelet.

Skulle tro att det mestadels handlar om problem med prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasanders:

jag tycker att fromsoft är tydliga med att spelet är balanderat runt summons och spirit Ashes. Spelar man solo är det klart att man kommer få det svettigt. Men utvecklarna är ju tydliga med hur de vill att spelet ska spelas. Med summons. Trailern som visade lejonbossen hade summons.

Men de ljumma recensionerna beror mestadels på problem med prestanda. Det var samma sak med grundspelet. Det blev ju sågat på stream första dagarna.

Permalänk
Medlem

Uptäckte att man måste ha besegrat Mohg för att ta sig ann DLCn, så jag startade upp spelet igår för att reda ut det, och satan vad rostig jag är. Glömt näst intill allt. Efter ett par försök att ta vada genom fiender tänkte jag "hade jag inte en häst eller nå?".. 10 minuter senare återupptäckte jag hur jag visslar på fanskapet att komma fram.

Men nu är Mohg besegrad i alla fall. Undrar om jag ska ge mig på Malenia näst, som är den enda "shardbearer" jag har kvar. Eller om det är dags för DLCn nu.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Nizar GG på youtube har en del kreativa builds. https://www.youtube.com/@NizarGG

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man inte körde Elden Ring men nu är sugen? Ska man köpa grundspelet först och köra igenom det eller ska man lägga till DLC samtidigt?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallen:

Hur fungerar det om man inte körde Elden Ring men nu är sugen? Ska man köpa grundspelet först och köra igenom det eller ska man lägga till DLC samtidigt?

Jag skulle köpa paketet med dlcn. Spela dock igenom grundspelet utan en tanke på dlcn först. Titta inte på guider om "hur man tar sig till dlc-området". Jag tycker sådant förstör upplevelsen av spelet.

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på att hoppa in i Elden Ring igen men är rädd för att man fastnar för lätt och spenderar hutlösa många timmar i det.

Finns det någon trevlig ranged build(magi?) som är bra att köra? Bryr mig inte om ifall en build är för bra / dålig, är mest sugen på att testa om det går att spela igenom det som full range.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bankai:

Sjukt sugen på att hoppa in i Elden Ring igen men är rädd för att man fastnar för lätt och spenderar hutlösa många timmar i det.

Finns det någon trevlig ranged build(magi?) som är bra att köra? Bryr mig inte om ifall en build är för bra / dålig, är mest sugen på att testa om det går att spela igenom det som full range.

Mage-build är väl den mest "OP-build" man kan ha i spelet. Dock kan man få det lite tufft tidigt i spelet. Det tar ju tid att få bra spells och som mage kan man få lite problem med de tidiga bossarna.

Permalänk
Medlem

svårt som fan att komma in i spelet igen. jag har tappat alla skills o glömt keybinds.
kommer nog ta en vecka inna man lärt sig cykla igen

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är förresten multiplayer-delen av spelet? På Xboxen har jag varken Gamepass eller Core för att kunna köra multiplayer. Jag gillar att köra solo men klart kan man få hjälp vid en boss så hade det ju varit bra, men kan väl knappat krävas?
Finns väl alltid möjlighet att levla lite och ta sig ann bossen i ett senare skede?

Visa signatur