Följ Black Week på SweClockers

Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering

Permalänk
Medlem

Kanske är tid för Sweclockers att sätta 30 sek reklamvideo före man kan läsa artiklarna och 3 stycken i mitten man måste titta på innan man kan läsa klart.

Känns som mycket av "framsidan" av Youtube är i grunden reklam, med 2x30sek reklam i början, ett sponsorsegment av uppladdaren och sedan en eller två till reklamer mitt i.

Sen är hela sidan vinklad som bara den, är ju ingen överraskning om de är skattepengar de handlar om som med twitter/fbi grejen.

Permalänk
Skrivet av Jeaj:

Kanske är tid för Sweclockers att sätta 30 sek reklamvideo före man kan läsa artiklarna och 3 stycken i mitten man måste titta på innan man kan läsa klart.

Känns som mycket av "framsidan" av Youtube är i grunden reklam, med 2x30sek reklam i början, ett sponsorsegment av uppladdaren och sedan en eller två till reklamer mitt i.

Sen är hela sidan vinklad som bara den, är ju ingen överraskning om de är skattepengar de handlar om som med twitter/fbi grejen.

Det var ägarna av rikatillsammans-sidan som frågade hur man skulle få fler att betala för innehållet de skapar. Överväldigande majoritet svarade att innehållet inte är intressant nog för att lägga pengar på och att det dessutom är en community. Skulle man göra samma här eller tvinga reklam innan dör nog sweclockers ut på ganska kort tid.

Jag ser ingen reklam varken innan eller efter. Sponsorsegmentet är lätt att spola förbi eller helt enkelt sluta kolla på kanalen om det blir för mycket sånt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt rätt. De måste stoppa tjuvtittandet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Allting måste, som vanligt drivas till absurdum. Maximera vinsten. YouTube brukade vara helt OK förr. Reklam på 5-15 sekunder ibland...
Men idag går det inte att kolla på YouTube, det börjar med en 20 sekunders reklam snutt, för att följas upp av en 40 sekunders.
Och om man tycker att det är OK? så tycker man inte det efter att man under 20 minuter, fått samma reklam påtvingad sig fyra gånger... Har de inte finansiärer som man kan varva? Måste det vara samma skit varje fem minuter?

Reklam brukade vara rolig att titta på förr. Någon som kommer ihåg bio reklamen?
Idag matas man med samma reklam snuttar var femte minut. Om och om igen. Och ingen av dem är kul!
Sedan undrar de varför folk tröttnar?
Jag har också varit betalande Premium användare. Men tycker inte det är prisvärt. Som någon tidigare påtalade, använder jag bara YouTube, inte musik delen. Samma här "Vi höjer priset för alla, med motiveringen att de får mera". Men i verkligheten är det få människor som konsumerar alla delar och det vet de om. Man slår samman och tar mera betalt för man vet att man tjänar mera pengar.

Adblocker ger mig sinnesfrid... Och tills de kommer på varför den stora massan börjat blockera deras rekalm, kör jag med adblockern på och går det inte så hittar jag annat att göra!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Detta handlar kanske inte direkt om youtube men är högst relaterat.

Jag har inte set på TV på ca 15 år, men jag råkade av en anledning kolla på en match nu under hockey vm, och jag blev chockad, inte bra över mängden reklam utan också hur innehållet var utformad.

I i princip varje reklam så var budskapet att "du som tittare är imbecill och förstår inte dit eget bästa, men om du följer mitt (expertens) råd och köper den här prylen så har du gjort rätt och din tillvaro ska bli bra."
Man får lära sig att lösa problem (som inte finns) genom att öppna plånboken. Är plånboken tom så finns en lösning för det med, lån av pengar.

Och mängden, i varje liten paus ska de trycka in denna hysteriska och dekadenta propaganda, stackars folk...

Även om man kan argumentera och resonera förnuftigt kring reklamen så påverkas man ändå av den så länge man låter sig exponeras, annars hade den inte existerat. Vuxna påverkas definitivt, men frågan är vad som händer i längden när minderåriga indoktrineras i det här.

Nåväl, detta var bara mina tankar.
Reklam på vanliga webbsidor är än så länge ofta mer sansad, speciellt här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Äsch det har ju inget eller väldigt lite med EU att göra.
Alpabeth vill tjäna pengar och de kommer vrida ur skurtrasan så mycket det bara kan.

Jag kollar tex nästan aldrig på youtube kanaler som har massor med reklam.
Begränsade ja men då gör jag heller andra saker än ser på reklam.

Jo kanske det.
Men är det så att de ska betala en massa extra så behöver dom dra in mer pengar också. Alternativt så kan de lägga ner också men tror inte att det är ett alternativ.
Så skriv till dina EU-ledamöter ock tacka dom för all reklam.

Permalänk
Medlem

Tänkte på hur man visar youtube här i sweclockers. När man ser avsnitten här så kommer det aldrig någon reklam.
Så bör man kunna se alla filmer i youtube också. Behövs en bra snutt som kopierar länken till ett annat bra ställe där man kan titta på klippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Tänkte på hur man visar youtube här i sweclockers. När man ser avsnitten här så kommer det aldrig någon reklam.
Så bör man kunna se alla filmer i youtube också. Behövs en bra snutt som kopierar länken till ett annat bra ställe där man kan titta på klippen.

Inte alla klipp som fungerar som inbäddade dock, men de flesta gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte alla klipp som fungerar som inbäddade dock, men de flesta gör det

Har du något bra exempel ?

Permalänk
Medlem

Man kan inte låta bli att undra hur de är funtade på YT?
Jag brukar sätta på något för grabben (4år) på YT på söndag morgon med förhoppningen att kunna blunda en halvtimme till.
Det fungerar "sådär" när de drar igång en reklam på 10minuter om någonting ett barn i förskoleåldern garanterat inte är intresserad av, tre sekunder in i den reklamen, är han i vår säng, använder den som studsmatta. Lycka till med sömnen!
Om man inte lägger sig i soffan, med fingret på "hoppa över" knappen, så kan man fetglömma YT...

Hade de kört reklam för leksaker(?) hade jag haft problem, nästa gång vi var i stan. Reklamen hade haft önskad effekt.

10min reklam för motorsågar hos K-rauta för min 4åring ger snarare effekten fu@$ K-rauta.
Det renderar i allafall ingen positiv effekt för K-rauta. (Kanske önskad effekt för YT?)

Likadant är det om man försöker kolla YT på TVn. Efter att man fått till livs varje 300 sekunder (5minuter) samma reklam, resulterar det i två saker.
1. Man stänger ner YT.
2. Den skiten (reklamen) tänker jag i alla fall inte köpa! (Troligtvis motsatt effekt mot vad företaget bakom reklamen betalade för.)

Jag kör Firefox och uBlock Origin med gott samvete.

Skall bli intressant att se hur Alphabet löser det?
Rolig och varierad reklam? (Gör reklamen uthärdlig.)
Hitta rätt publik? (Motorsågar till förskolebarn?)

Det bästa för vanligt folk vore om de hindrar blockers men fortsätter med samma klantiga sätt för övrigt.
Jag skulle i alla fall behöva en knuff för att lämna YT. Spenderar alldeles för mycket tid sittandes med tom blick in i skärmen!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har du något bra exempel ?

Man ser det lite då och då, men det var ett tag sedan nu

Här är en:
https://www.youtube.com/watch?v=fJdGc7ZcK58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Man kan inte låta bli att undra hur de är funtade på YT?
Jag brukar sätta på något för grabben (4år) på YT på söndag morgon med förhoppningen att kunna blunda en halvtimme till.
Det fungerar "sådär" när de drar igång en reklam på 10minuter om någonting ett barn i förskoleåldern garanterat inte är intresserad av, tre sekunder in i den reklamen, är han i vår säng, använder den som studsmatta. Lycka till med sömnen!
Om man inte lägger sig i soffan, med fingret på "hoppa över" knappen, så kan man fetglömma YT...

Hade de kört reklam för leksaker(?) hade jag haft problem, nästa gång vi var i stan. Reklamen hade haft önskad effekt.

10min reklam för motorsågar hos K-rauta för min 4åring ger snarare effekten fu@$ K-rauta.
Det renderar i allafall ingen positiv effekt för K-rauta. (Kanske önskad effekt för YT?)

Likadant är det om man försöker kolla YT på TVn. Efter att man fått till livs varje 300 sekunder (5minuter) samma reklam, resulterar det i två saker.
1. Man stänger ner YT.
2. Den skiten (reklamen) tänker jag i alla fall inte köpa! (Troligtvis motsatt effekt mot vad företaget bakom reklamen betalade för.)

Jag kör Firefox och uBlock Origin med gott samvete.

Skall bli intressant att se hur Alphabet löser det?
Rolig och varierad reklam? (Gör reklamen uthärdlig.)
Hitta rätt publik? (Motorsågar till förskolebarn?)

Det bästa för vanligt folk vore om de hindrar blockers men fortsätter med samma klantiga sätt för övrigt.
Jag skulle i alla fall behöva en knuff för att lämna YT. Spenderar alldeles för mycket tid sittandes med tom blick in i skärmen!

Det finns ju massa annat man kan ge sitt barn än just youtube. Svt play är "gratis" t ex.