Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering

Permalänk
Melding Plague

Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering

Enligt utvecklarna av Sponsorblock överväger Youtube att placera annonser på serversidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore super om man som premium kund kunde slippa dessa "and now a word from our sponsor" utan att köra sponsorblock.
Känns inte riktigt som en premium upplevelse.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Om det blir verlighet är det sista dagen jag besöker youtube

Permalänk
Medlem

Finns redan filter som kringgår detta till uBlock Origin + Firefox. Chromium har det lite sämre ställt. Finns där en stark vilja så finns det alltid något som kan göras.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Om det medför ryckigheter för Premium-användare, då känns det oundvikligt att de dödar sin egna betaltjänst

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Bekämpa "piraterna" genom att straffa de betalande kunderna. Classic

Vi får väl se hur det går, men de har påstått sig lösa "problemet" med annonsblockering ett antal gånger nu. Det har inte gått bra hittills.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För egen del så om annonser blir omöjliga att hoppa över/blocka så blir det betydligt mindre användande av YouTube, eller inte alls.
Ett bra alternativt skulle vara mer sällan visande av annonser, ungefär som YouTube var för några år sen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Sötast

Det värsta jag varit med om var 3 annonser inom loppet av 120sekunder när vi skulle se något klipp via tvn utan adblock.

Sitter folk verkligen och lider sig igenom sådant här? Det är ju absurt.
Under hela klippets gång på en halvtimmes tid så tror jag det var 15-20 reklampauser allt som allt...

Permalänk
Medlem

Ah... Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det värsta jag varit med om var 3 annonser inom loppet av 120sekunder när vi skulle se något klipp via tvn utan adblock.

Sitter folk verkligen och lider sig igenom sådant här? Det är ju absurt.
Under hela klippets gång på en halvtimmes tid så tror jag det var 15-20 reklampauser allt som allt...

Ja, varje gång jag vrider på något på YT på TVn så blir jag bara arg.
Blir det så här även på webben så lägger jag ned YT.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vore super om man som premium kund kunde slippa dessa "and now a word from our sponsor" utan att köra sponsorblock.
Känns inte riktigt som en premium upplevelse.

Youtubes grej är att det är en gratis plattform för skaparen av videon att dela sitt verk, som sedan tittarna betalar för igenom att se reklam eller ha premium.

Youtubes tjänst är alltså endast spridning av sagd video.

Sponsorsegmenten är youtuberns inkomstkälla.

Om youtube automatiskt blockerade/skippad den biten av videon vill färre företag betala eller kommer betala mindre för segmentet. det är många kreatörer som kommer falla under då.

och av det resonemanget kommer det aldrig hända.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

För mig fungerar inte Sponsorblock just nu, skapade en tråd om det innan denna nyhet kom ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tänk om videon kör 5 sekunder från föregående del efter varje reklamavbrott eller om du har premium så får du höra/se 5 sekunder om igen.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Tänk om videon kör 5 sekunder från föregående del efter varje reklamavbrott eller om du har premium så får du höra/se 5 sekunder om igen.

lite som gamla tv serier hade en kort refresher (men inte exakt samma vinklar och sånt) efter en 10 minuter reklampaus, så man kom ihåg var man var i storyn, och sen när det blev VHS och så så var det kvar i klippet man trodde man höll på och bli galen "men va hände inte detta precis varför händer det igen"

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Internet ska vara annonsfritt. Annonser är som skräppost. Sweclockers är enda undantaget där jag tolererar annonser.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Internet ska vara annonsfritt. Annonser är som skräppost. Sweclockers är enda undantaget där jag tolererar annonser.

Håller med, men jag undrar också om inte det allmänna användandet av annonsblockerare driver upp mängden annonser för att kompensera. youtube eller ej.

Hade inte alla använt adblockers av olika slag så hade kanske annonser varit mer vänligt utformade fortfarande... så vi har kanske bäddat lite själva.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om de gör de svårare för free users. Men när premium användare påverkas så är det en annan sak.

Permalänk
Medlem

muhahaha, gubbar.. jag har hittat det perfekta användningsområdet för AI.. skanna igenom video efter reklam när den har buffrat, ersätt reklamdatan med orginal klippet så det "ser ut" som man kollar på reklam ifrån deras sida, vipps.. klippet slutar tidigare med den mängd reklam som ersätts.
??????
profit

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Önskad reklam -> https://www.sweclockers.com/forum/trad/999559-dagens-fynd-bar...
och man väljer själv om man vill titta på det eller inte.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Så skönt när jag har en alternativ klient på teven, höll på att få psykbryt med alla reklamavbrott innan dess.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Om annonser lägs in på server nivå.
Innebär det då att de inte längre kan personanpassa annonserna?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweclockers:

För prenumeranter på Youtube Premium kan det nya systemet resultera i en hoppig tittarupplevelse, eftersom de delar av videoklippet där annonser spelas upp kommer att hoppas över automatiskt.

Är det sweclockers skribent som på egen hand hittat på detta?

Självklart kommer Youtube premium kunder få en videofil streamad till sig som ej har annonserna inbakade.

Denna kommer också såklart att kräva autentisering för att nå, så att andra besökare inkl annonsblockerande besökare kommer inte kunna nå den.

Permalänk
Sötast

Slutar väl med att yt-dl bli ai-empowered och raderar alla sponsordelar automatiskt om sponsorblock crowd slutar funka.

Som det är nu laddas dina subs ner till din dator direkt och sedan klipps allt skitmaterial bort baserat på samma data som finns i sponsorblock när man besöker youtube.

Samma jobb lär ju kunna göras av AI lokalt istället om det ska behövas. Går ju allt som oftast att lösa sånt här med lite omvägar som poweruser men de lyckas kanske få bort att majoriteten använder adblockers.

Än en gång så har jag sagt det innan, jag säger det igen.

Jag var betalande kund för youtube premium lite då jag ville betala för youtube men inte ville betala för google music.
De raderade abonnemangsformen och jag gick tillbaka till adblock.

Lägg tillbaka premium lite så går jag tillbaka igen. Jag tänker inte betala för 2 produkter och bara använda 1 på grund av corporate greed. Jag är inte ensam om att känna såhär.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Håller med, men jag undrar också om inte det allmänna användandet av annonsblockerare driver upp mängden annonser för att kompensera. youtube eller ej.

Hade inte alla använt adblockers av olika slag så hade kanske annonser varit mer vänligt utformade fortfarande... så vi har kanske bäddat lite själva.

Jag antar du 'tänker' lite annorlunda bara för att just nu men låt mig spränga sönder detta...

Med samma logik är det ditt fel du inte accepterar 25 olika tidningar i din brevlåda varje vecka från diverse grossister och f*n och hans moster hahah. Ditt fel det trycks så mycket papper i reklamblad som är så anti miljövänligt, du skall beskattas på detta såklart för din påverkan på naturen är det ända rimliga det är ju synd om dessa marknadsföretag som försöker få sina produkter sålda.

Det är alltså konsumenternas fel? (-:

Anyhow... Om youtube skulle medföra detta är det som lägga ned kistan i graven som redan är uppgrävd. Marknaden (konsumenterna) är redan rätt så trötta på youtube och skulle lätt kunna bädda fram en ny aktör att roffa åt sig en extremt stor business med investering och för konsumenterna en bättre upplevelse av servicen.

Och jag skulle absolut inte bli förvånad om det blir ännu ett kinesiskt bolag som tar i framkanten på denna möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

lite som gamla tv serier hade en kort refresher (men inte exakt samma vinklar och sånt) efter en 10 minuter reklampaus, så man kom ihåg var man var i storyn, och sen när det blev VHS och så så var det kvar i klippet man trodde man höll på och bli galen "men va hände inte detta precis varför händer det igen"

Exakt. Kommer driva folk till vansinne när dom lyssnar på musik offline i sitt Premium konto och alla som nyttjar YouTube gratis.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om annonser lägs in på server nivå.
Innebär det då att de inte längre kan personanpassa annonserna?

Personanpassar de verkligen annonserna nu? I så fall är de väldigt dåliga på det, I stort sett all reklam jag får på Youtube är för produkter jag inte kan använda (t.ex. produkter för kvinnor eller husdjur) eller är helt ointresserad av (så ointressanta att jag inte ens kommer på något exempel). Det verkar mer troligt att de bara riktar sig till en viss region, t.ex. Sverige.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Vore super om man som premium kund kunde slippa dessa "and now a word from our sponsor" utan att köra sponsorblock.
Känns inte riktigt som en premium upplevelse.

Håller med. Betalar för att slippa skiten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

muhahaha, gubbar.. jag har hittat det perfekta användningsområdet för AI.. skanna igenom video efter reklam när den har buffrat, ersätt reklamdatan med orginal klippet så det "ser ut" som man kollar på reklam ifrån deras sida, vipps.. klippet slutar tidigare med den mängd reklam som ersätts.
??????
profit

Och för att finansiera din tjänst lägger du på egen reklam eller säljer premium-abonnemang!?

Smart…

Permalänk

Vendor lock-in.

Det finns olika musiktjänster, man kan argumentera för vilken som är bäst. Många står dock inte ut med youtube reklam. Om de då blir youtubes preniumkunder. Så borde det vara en väldigt liten skara som anser att youtube music som de då får på köpet är så mycket sämre än de andra alternativen, så de vill betala extra för dem.

Permalänk
Medlem

Jag bara tänker, Hur desperata efter reklam är dom, Jag förstår att de "förlorar" pengar men herregud. Det är mängder med deepfake reklam som dyker upp, hur har dom mage o hålla på när den reklam som visas rakt upp är ren lögn för att lura de som ser reklamen. Det finns ju ingen kontroll på vad som visas för användarna på sidan.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||