Efter uppsägningarna – Embracer ska använda AI för spelutveckling

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Ska det bli mindre jobb får du tänka till, och ingen vill för den delen spela något halvhjärtat försök.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@lillaankan_i_dammen: Ska det bli mindre jobb får du tänka till, och ingen vill för den delen spela något halvhjärtat försök.

Folk spelar dagens spel idag, där vissa anställda fullständigt knäcker sig för att få ut spelet en viss deadline. Folk klagar i forum hur dåligt kodade vissa spel är med en massa buggar och kräver pengarna tillbaka etc.

Med Ai så kan man jämföra Ains arbete en av de bästa personerna i världen och se hur Ain arbete ligger till i förhållande till denna. Kanske Ai en gång kan gå förbi människor där? Det är svårmätt, vissa spel som schack och Go är enkla att mäta.

En mer intressant frågeställning är att jämföra de resurser (pengar) som tilldelas för att utföra ett visst jobb. Dessa resurser är inte obegränsade och vem utför detta arbete bäst med dessa resurser? Är det den person som de anlitade eller är det Ai?
Både kvalite och kvantitet är något som mätts.

Och detta är inget speciellt med Ai. Många har lite olika saker hemma som är hemmagjorda och man kan argumentera för att de är så mycket bättre än den massgjorda, men ens hemmagjorda är ofta så otroligt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Håller helt och hållet med! Tänk en NPC som inte säger exakt samma sak varje gång man pratar med dem.. tänk vad det kan göra för inlevelsen!

Sen medför det andra problem som behöver lösas för att det ska bli bra. Tex kunna göra AIn lokalt, förhindra den från att börja säga dummheter som istället förstör inlevelsen etc.

Tror tyvärr det komer dröja innan vi ser en bra implementation av det. Men det hade varit coolt!

Det finns redan såna man kan prata med (bara prata än) och det lär inte vara svårt att göra mycket bättre. Tänk när de bara kan hitta på ett namn på en annan NPC som finns nånstans och spelet genererar den när man kommer dit, och de "känner" varandra och har uppdrag och liknande. Jag tror det kommer bli jävligt kul.

Skrivet av Petterk:

Är du en förespråkare av vogonpoesi?

LLMs lär inte vara till mycket hjälp, varken för att utveckla spelmotorer, spelkod eller dialoger med karaktärerna.

Vogonpoesi finns redan utan AI.

Permalänk
Medlem

How very swedish

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med Ai så kan man jämföra Ains arbete en av de bästa personerna i världen och se hur Ain arbete ligger till i förhållande till denna. Kanske Ai en gång kan gå förbi människor där? Det är svårmätt, vissa spel som schack och Go är enkla att mäta.

Vad pratas det om? Detta låter inte som att du menar att LLMs används för att generera kod, skapar dialoger med karaktärer eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Självklart kollar vi även moderna produktioner och alla är ju inte dåliga ska sägas, men ändå spontant från äldre sonen: Varför är de gamla filmerna bättre?

Kanske även för att ni ax-plockar guldkornen av 30 års filmhistoria

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad pratas det om? Detta låter inte som att du menar att LLMs används för att generera kod, skapar dialoger med karaktärer eller liknande.

LLM används till mycket, Ai som är det ännu mer generella begreppet används till ännu mer.
Min poäng som jag försöker framföra är att man har en begränsad budget. Med denna budget man har så bör man använda det verktyg som ger ett bäst resultat. Där bäst resultat är ett svårmätt begrepp.
I vilket fall, för varje år som går så blir Ai alternativet bättre.

Detta är inget unikt med just Ai, väldigt många yrken har varit ute för samma sak. Svetsrobotar ersatte inte svetsare på en dag, de kommer inom den närmsta tiden ha så stora konkurrensmöjligheter för vissa jobb. Men andel jobb som en svetsrobott kan göra ökas hela tiden. Exakt samma sak är det med Ai inom spelutveckling m.m

Sedan kan folk säga den där svetsen som en svetsrobot gör är ett dåligt svetsjobb som de skulle göra så mycket bättre själv, men gör de till samma pris och samma kvantitet på tid?

Permalänk
Medlem

LLM används till mycket, Ai som är det ännu mer generella begreppet används till ännu mer.
Min poäng som jag försöker framföra är att man har en begränsad budget. Med denna budget man har så bör man använda det verktyg som ger ett bäst resultat. Där bäst resultat är ett svårmätt begrepp.
I vilket fall, för varje år som går så blir Ai alternativet bättre.

Detta är inget unikt med just Ai, väldigt många yrken har varit ute för samma sak. Svetsrobotar ersatte inte svetsare på en dag, de kommer inom den närmsta tiden ha så stora konkurrensmöjligheter för vissa jobb. Men andel jobb som en svetsrobott kan göra ökas hela tiden. Exakt samma sak är det med Ai inom spelutveckling m.m

Sedan kan folk säga den där svetsen som en svetsrobot gör är ett dåligt svetsjobb som de skulle göra så mycket bättre själv, men gör de till samma pris och samma kvantitet på tid?

Det är brutalt uppenbart att de syftar på LLMs för spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kortsiktigt tror jag det kommer fungera. Juniora utvecklare är sällan bättre än AI. Men en junior lärs med tiden upp och blir senior. Vem ska göra allt när seniorerna tagit slut och inga nya är upplärda? Jag tror inte AI kommer ersätta de seniora på flera decennier.

Betalar snor-mycket för en konsult och klagar på att industrin saknar kompetens.

Det är så man lyckas ha en bransch med arbetslöshet och arbetarbrist samtidigt.

Permalänk

Nu kanske jag cyklade fel nånstans.
Men jag har haft SSAB-vibbar från Embracer.
Köper upp studios med låg ränta och nu är det för dyrt att hålla kvar dem.
Har jag fel?

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Nu kanske jag cyklade fel nånstans.
Men jag har haft SSAB-vibbar från Embracer.
Köper upp studios med låg ränta och nu är det för dyrt att hålla kvar dem.
Har jag fel?

Du har nog fortf rätt i detta, tyvärr.
Gearbox-försäljningen innebar respit men, tror jag. :/

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

AI är något som ALLA spelutvecklare kommer använda och som kommer leda till snabbare utveckling och lägre kostnader. Känns mest positivt för gamers? Om det är så dåligt som en del verkar tro så bör detta gälla hela branchen och inte bara Embracer?

Skillnaden ligger i att använda det som en enabler för att bli effektivare och bättre i sin egen utveckling eller att ersätta den helt och hållet med A I .

Jag hoppas det gäller hela branschen och dödar alla större studios så vi kan starta om med bättre villkor, bättre spel och mer för pengarna till spelare snarare än till investerare.

Likt Disney gör det inget om flera stora studios brinner upp i lågor för de har inte varit relevanta på 10 år.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Borde innebära att spelen blir betydligt billigare då?

Självklart inte, tanken är att få större vinst för ägarna.

Permalänk
Medlem

Ludditer har hittills haft fel när det gäller automation gör folk arbetslösa. Automation har självklart drabbat folk hårt, vissa har sett hela och deras förfäders livsverk konkurreras ut av nya tekniker. Men för den stora massan så hade det ändå blivit bra.

Jag tror liknande Ai inom spelutveckling, vi kommer se folk bli av med jobb, vissa kanske förlora hela deras bolag etc. Men jag tror ändå det i slutändan blir bra för den stora skaran.
Jag upplever ett problem idag att alla personer är så otroligt dyra, detta leder till att folk endast gör det de behöver göra. När vi pratar om spel, så blir det spel som tilltalar den stora skaran som det satsas på. Det är så otroligt mycket pengar inblandade.
Med hjälp av Ai så kan folk på fritiden gå ihop och koda ett spel, har de Ai som gör en hel del av arbetet så blir det mindre jobb.

Problemet är att vi inte är i närheten av att vara där ännu då modellerna fortfarande utvecklas och skulle väl i princip kunna säga att de är i BETA, så när bolag går ut med att en beta version av en AI ska ersätta anställda blir det ju knas

- Kommer aldrig gå men uppenbart är det massa annat skit som är problem bakom spakarna för bolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Problemet är att vi inte är i närheten av att vara där ännu då modellerna fortfarande utvecklas och skulle väl i princip kunna säga att de är i BETA, så när bolag går ut med att en beta version av en AI ska ersätta anställda blir det ju knas

- Kommer aldrig gå men uppenbart är det massa annat skit som är problem bakom spakarna för bolaget

Att betatesta är inget problem, det är så världen utvecklas och rör sig mot framtiden inom allt, och det är något bra. Det enda som är ett problem enligt mig är att det går långsamt. Jag vill uppleva så många stora framsteg som möjligt före jag dör.

Ni får gärna stanna kvar i medeltiden om ni vill men försök inte hindra övriga världen från att röra sig framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Självklart inte, tanken är att få större vinst för ägarna.

Ja det är såklart deras tanke, men för mig som kund så är spelet mindre värt, det kommer ju spruta ut spel från alla möjliga utvecklare med hjälp av AI.

Permalänk
Avstängd

Embracer group, Blackrock, Esg.. lol

Permalänk
Medlem

Läser detta med blandade känslor.

2 av mina stadigvarande spel ägs indirekt av Embracer, det ena floppade nyligen och har haft en dålig release, men vi inom communityn jobbar på att skapa något bättre via mods och liknande, Homeworld. Det andra är också gammalt men av en annan typ som kräver en helt annan approach för att det skall bli "bra" och det är The Lord of the Rings Online.

Beroende på var man lägger AI satsningen, underhåll, nyskapande eller annat, så kan det bli bra eller dåligt beroende på vilket spel.

När det gäller LOTRO så gruffas det om att man inte har 100% koll på källkod osv, så där borde man kunna använda AI för att hjälpa till på den fronten, men jag vet för lite för att veta om det verkligen gör någon nytta.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kortsiktigt tror jag det kommer fungera. Juniora utvecklare är sällan bättre än AI. Men en junior lärs med tiden upp och blir senior. Vem ska göra allt när seniorerna tagit slut och inga nya är upplärda? Jag tror inte AI kommer ersätta de seniora på flera decennier.

Du kan omöjligen vara utvecklare.

De finns ingen AI som har ersatt en utvecklare.

Eller menar du att din produktchef sätter sig på ChatGPT och säger "Build a API for to expose our products and integrate it with our existing solution" och sen magiskt kopierar svaret för få en färdig lösning i produktion?

LLM kan endast hjälpa dig programmera, den kan inte utveckla en färdig lösning. Dvs ta hänsyn till krav, arkitektur, existerande lösning, devops etc. Med andra ord det faktiskt en utvecklare är betald för göra.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Ludditer har hittills haft fel när det gäller automation gör folk arbetslösa. Automation har självklart drabbat folk hårt, vissa har sett hela och deras förfäders livsverk konkurreras ut av nya tekniker. Men för den stora massan så hade det ändå blivit bra.

Jag tror liknande Ai inom spelutveckling, vi kommer se folk bli av med jobb, vissa kanske förlora hela deras bolag etc. Men jag tror ändå det i slutändan blir bra för den stora skaran.
Jag upplever ett problem idag att alla personer är så otroligt dyra, detta leder till att folk endast gör det de behöver göra. När vi pratar om spel, så blir det spel som tilltalar den stora skaran som det satsas på. Det är så otroligt mycket pengar inblandade.
Med hjälp av Ai så kan folk på fritiden gå ihop och koda ett spel, har de Ai som gör en hel del av arbetet så blir det mindre jobb.

Mm. På omedelbar sikt är automatisering förstås katastrof för de anställda i den automatiserade branschen, men på något längre sikt sysselsätts de friställda med annat, inte sällan att underhålla maskinerna som tagit över deras tidigare arbetsuppgifter. Och japp, det har låtit precis likadant sedan Spinning Jenny och den industriella revolutionens inledning på 1700-talet, utan att det råder någon särskild massarbetslöshet idag.

Den enda egentliga haken är väl att någonstans når man punkten där det inte finns så värst mycket kvar för människor att göra alls, först för de som hade otur i genlotteriet om hjärnan, och sedan i bredare större lager, och vi i stort sett blir beroende av maskinägarnas välvilja för att uppnå gängse levnadsstandard. Spekulationer om exakt hur det kommer se ut och fungera är väl dock lite off topic här, och det kommer sannolikt inte ske under det som är kvar av mitt yrkesverksamma liv.

Japp, får också för mig att ett paradigmskifte är på gång, och som alltid kommer det omdana branschen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Du kan omöjligen vara utvecklare.

De finns ingen AI som har ersatt en utvecklare.

Eller menar du att din produktchef sätter sig på ChatGPT och säger "Build a API for to expose our products and integrate it with our existing solution" och sen magiskt kopierar svaret för få en färdig lösning i produktion?

LLM kan endast hjälpa dig programmera, den kan inte utveckla en färdig lösning. Dvs ta hänsyn till krav, arkitektur, existerande lösning, devops etc. Med andra ord det faktiskt en utvecklare är betald för göra.

Vi har, i samarbete med Microsoft, matat in all dokumentation om vår arkitektur och integrationer i en RAG modell och kan ställa precis såna frågor som du beskriver som omöjliga. Globalt företag med 100k anställda så vi har resurser att lägga såklart. Proof of concept än så länge men det _fungerar_ . Om några år är det förhoppningsvis tillgängligt för allt o alla.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nu har vi konsumenter makten i våra egna händer. Släpps det ett spel där någon utvecklare från Embracer Group så bör vi hu bojkotta genom att inte köpa spelet.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Embracer = Sveriges egna EA.

Permalänk
Medlem

AI kommer, även i dagens form, att ha stor betydelse för många företag framöver, inte minst för spelutvecklare. AI bör ses som ett hjälpmedel vid exempelvis kodning, testning, flödesanalyser, storytelling och grafisk formgivning med mera. Men när det gäller spel kommer AI troligen även vara en tillgång som en del av vissa spel, till exempel NPC.

Min uppfattning är att spelföretag ofta ligger i framkanten inom åtminstone några områden, vilket gör att de också påverkas först av tekniska framgångar och förändringar.

Självklart är AI-snacket en viktig del av marknadsföringen i en tid som denna, men egentligen inte en hållbar anledning till att säga upp en massa människor. Visst kan AI säkert ersätta en och annan, men egentligen handlar tekniken mer om att effektivisera(i dagens form). Det är då tråkigt när man väljer att säga upp personal istället för att öka effektiviteten i företaget.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om nu AI är så fantastiskt så hade väl ett bra företag behållit antalet anställda, och sedan använt AI för att öka produktkvalitet och utvecklingstakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om nu AI är så fantastiskt så hade väl ett bra företag behållit antalet anställda, och sedan använt AI för att öka produktkvalitet och utvecklingstakt?

Det beror på hur bolaget väljer att nyttja tekniken, vill man öka effektiviteten, öka chansen för högre kvalité och\eller mer output samt ha kvar kostnaderna(som troligen ökar något för varje år), eller vill man få mer klirr i kassan så snabbt som möjligt och inte så intresserad av att höja kvalité eller output.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

*ler lite hemlighetsfull åt alla som trodde botten var nådd innan det här.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi har, i samarbete med Microsoft, matat in all dokumentation om vår arkitektur och integrationer i en RAG modell och kan ställa precis såna frågor som du beskriver som omöjliga. Globalt företag med 100k anställda så vi har resurser att lägga såklart. Proof of concept än så länge men det _fungerar_ . Om några år är det förhoppningsvis tillgängligt för allt o alla.

Jaa det är ju klart de kan lösa arkitekturella frågor i ett vakum men det är också något levande och konstant i rörelse. Precis som kraven och företags vision kan vara. Och om den verkligen skulle va så bra som du säger där den har lika bra förståelse och kan ta beslut så kan princip varenda akademiskt jobb ersättas.

Sen ska man alltid "follow the money" med dessa enorma företag.

De har en agenda att säga AI är det bästa som finns. Men om vi kollar på FAANG bolagen så är utvecklare och andra fortfarande eftertraktade. Om inte FAANG bolagen kan/vill ersätta sin personal med AI så ser man ju att de handlar mer om sparpaket täckt bakom ordet "AI"

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.