Köp av höj- och sänkbart skrivbord – vad rekommenderar ni?

Permalänk

Köp av höj- och sänkbart skrivbord – vad rekommenderar ni?

Halloj!

I samband med att en ny dator är på ingång planerar jag att uppgradera resten av jobbstationen. När det gäller valet av skrivbord är jag dock osäker på hur jag ska gå vidare. För att hålla det enkelt: jag är ute efter ett höj- och sänkbart skrivbord. Det viktigaste är att bordet är stabilt och skakfritt vid stående läge. Jag är normallång (180 cm), så bordet behöver inte höjas till någon extrem höjd.

Mina alternativ sträcker sig från enklare lösningar från IKEA till lite dyrare och omständligare alternativ.

1. Ett alternativ från IKEA: Deras senaste modell av höj- och sänkbara skrivbord heter Mittzon. Har någon här erfarenhet av just den modellen? Det finns inte så mycket information om det på t.ex. Reddit jämfört med deras äldre modeller. Jag har också sett att Idåsen (utgående modell) fortfarande finns i lager i vissa butiker. Den verkar ha ganska robusta ben. Skulle det kanske vara bättre att välja den modellen istället för den senaste (om den nu ens går att få tag i från den lokala IKEA-varuhuset)?

2. Något annat än IKEA: Jag har sett att DJP erbjuder en premiummodell som ser tilltalande ut. Minnesfunktionen är ett plus och den har högre maxbelastning (120 kg) än IKEA:s alternativ (80kg).

3. Sätta ihop ett eget bord: Något som båda ovanstående modeller saknar är en bordsskiva i massivt trä. Jag tycker att en massiv träskiva, särskilt i valnöt eller mörkare ek, är väldigt charmig. Problemet med detta alternativ är att allt måste köpas separat. Vilket stativ skulle ni rekommendera i så fall? Min händighet sträcker sig till att montera IKEA-möbler och jag har varken tid eller ork att köpa, betsa och olja en träskiva själv. Finns det ställen som erbjuder dessa tjänster (jag vet att Bauhaus erbjuder sågservice, men jag är tveksam om de hjälper till med betsning och oljning)? Dessutom måste skivan monteras och om något strular vid senare skede är det inte lika enkelt att utnyttja garantin som med de tidigare nämnda alternativen. Sedan gissar jag på att priset kan dra iväg i och med att jag söker efter en finare bordskiva. Detta alternativ är nog det jag funderar minst på, i och med att känns lite mer omständligt samt tidskrävande gentemot de två ovan.

Budgetmässigt tänker jag mig ett tak på cirka 6000 kr (plus någon tusenlapp om det gör någon större kvalitetsskillnad).

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Halloj!

I samband med att en ny dator är på ingång planerar jag att uppgradera resten av jobbstationen. När det gäller valet av skrivbord är jag dock osäker på hur jag ska gå vidare. För att hålla det enkelt: jag är ute efter ett höj- och sänkbart skrivbord. Det viktigaste är att bordet är stabilt och skakfritt vid stående läge. Jag är normallång (180 cm), så bordet behöver inte höjas till någon extrem höjd.

Mina alternativ sträcker sig från enklare lösningar från IKEA till lite dyrare och omständligare alternativ.

1. Ett alternativ från IKEA: Deras senaste modell av höj- och sänkbara skrivbord heter Mittzon. Har någon här erfarenhet av just den modellen? Det finns inte så mycket information om det på t.ex. Reddit jämfört med deras äldre modeller. Jag har också sett att Idåsen (utgående modell) fortfarande finns i lager i vissa butiker. Den verkar ha ganska robusta ben. Skulle det kanske vara bättre att välja den modellen istället för den senaste (om den nu ens går att få tag i från den lokala IKEA-varuhuset)?

2. Något annat än IKEA: Jag har sett att DJP erbjuder en premiummodell som ser tilltalande ut. Minnesfunktionen är ett plus och den har högre maxbelastning (120 kg) än IKEA:s alternativ (80kg).

3. Sätta ihop ett eget bord: Något som båda ovanstående modeller saknar är en bordsskiva i massivt trä. Jag tycker att en massiv träskiva, särskilt i valnöt eller mörkare ek, är väldigt charmig. Problemet med detta alternativ är att allt måste köpas separat. Vilket stativ skulle ni rekommendera i så fall? Min händighet sträcker sig till att montera IKEA-möbler och jag har varken tid eller ork att köpa, betsa och olja en träskiva själv. Finns det ställen som erbjuder dessa tjänster (jag vet att Bauhaus erbjuder sågservice, men jag är tveksam om de hjälper till med betsning och oljning)? Dessutom måste skivan monteras och om något strular vid senare skede är det inte lika enkelt att utnyttja garantin som med de tidigare nämnda alternativen. Sedan gissar jag på att priset kan dra iväg i och med att jag söker efter en finare bordskiva. Detta alternativ är nog det jag funderar minst på, i och med att känns lite mer omständligt samt tidskrävande gentemot de två ovan.

Budgetmässigt tänker jag mig ett tak på cirka 6000 kr (plus någon tusenlapp om det gör någon större kvalitetsskillnad).

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Ikea har rea:
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-underrede-foer-bordsskiva...

Bara att blunda och köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det är samma underrede som vi hade på mitt förra jobb (vilket jag misstänker det är då jag aldrig sett underrede med runda ben från någon annan än IKEA, men kan såklart ha fel) skulle jag avråda att köpa det.

På de vi hade roterade fötterna fritt, och det räckte att man lätt lutade sig mot kanten av bordsskivan, eller att någon gick förbi och stötte till det, för att hela skrivbordet skulle bli skevt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta underrede, samt en bänkskiva från Ikea. Jäkligt stabilt, elektriskt höj- och sänkbart och går även att justera i bredd beroende på hur stor skiva man vill ha.

https://cdon.se/inredning-och-mobler/hoj-och-sankbart-skrivbo...

Permalänk
Medlem

Jag gillar den inbyggda kabel-listen i bak-kant, och kabel-kanalen i Ikea Mittzon. Jag är också väldigt intresserad av att veta hur skrivbordet i dess helhet presterar.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av medbor:
Skrivet av mogrol:

Om det är samma underrede som vi hade på mitt förra jobb (vilket jag misstänker det är då jag aldrig sett underrede med runda ben från någon annan än IKEA, men kan såklart ha fel) skulle jag avråda att köpa det.

På de vi hade roterade fötterna fritt, och det räckte att man lätt lutade sig mot kanten av bordsskivan, eller att någon gick förbi och stötte till det, för att hela skrivbordet skulle bli skevt.

Läst att Bekant är rätt så instabil i ståläge, så skippar den gärna.

Skrivet av voro12:

Jag köpte detta underrede, samt en bänkskiva från Ikea. Jäkligt stabilt, elektriskt höj- och sänkbart och går även att justera i bredd beroende på hur stor skiva man vill ha.

https://cdon.se/inredning-och-mobler/hoj-och-sankbart-skrivbo...

Intressant! Problemet är (som nämnt) att det kan bli rätt så omständligt att köpa en separat skiva och därmed behövs borra egna hål osv.

Skrivet av sunefred:

Jag gillar den inbyggda kabel-listen i bak-kant, och kabel-kanalen i Ikea Mittzon. Jag är också väldigt intresserad av att veta hur skrivbordet i dess helhet presterar.

Gissar på att Mittzon är rätt så ny. Inte hittat någon riktig recension på den ännu.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Ikeas är skit! Kinnarps är det enda som gäller om du vill ha bra kvalitetsbord. Om det finns flera andra med liknande kvalitet så låt mig veta!

Permalänk
Medlem

Köpte Brizley AdjusTable Pro3X White från DPJ interiör 2019 och är väldigt nöjd. Stabilt och funkar precis som det ska. Så tips att kolla här:

https://www.dpj.se/46-hoj-och-sankbart-skrivbord

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Om någon funderat på det från IKEA så tänk på att det inte är något stå-skrivbord då det enbart går att höja till max 85 cm. Jag höll på och åka dit på det för det är ju ordentligt prissänkt nu vid utförsäljningen. Men jag är ju möjligen ute efter ett som man kan sitta och stå vid. Och där faller ju ikea-skrivbordet bort.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Sötpotatis:

Halloj!

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Kolla runt begagnat man kan ofta få ett Kinnarps bord med lite dålig skiva som man bara köper en bänkskiva från Bauhaus. Tar mindre än 5min och montera

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kinnarps är det enda som gäller om du vill ha bra kvalitetsbord.

Vad får dig att tro detta?

Jag har väldigt god erfarenhet från Edsbyn (https://www.edsbyn.com/sv/products/opus/leg-frame/) . De är väldigt stadiga även fullt upphissade.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Om någon funderat på det från IKEA så tänk på att det inte är något stå-skrivbord då det enbart går att höja till max 85 cm. Jag höll på och åka dit på det för det är ju ordentligt prissänkt nu vid utförsäljningen. Men jag är ju möjligen ute efter ett som man kan sitta och stå vid. Och där faller ju ikea-skrivbordet bort.

125cm är angivet som maxhöjd på Mittzons produktsida. Även Bekant ska gå att höja till 125cm om du kollar på produktsidan för ett helt bord, istället för endast stativet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

125cm är angivet som maxhöjd på Mittzons produktsida. Även Bekant ska gå att höja till 125cm om du kollar på produktsidan för ett helt bord, istället för endast stativet.

Eftersom det är bekant skrivbord som är rea på och det inte går att få högre så...
Sedan finns det även "bekant sitt/stå" som går att höja till 125 men det är inte på rea så det är ett helt annat skrivbord. Det vita för 1295:- är ett skrivbord som max går att höja till 85 cm.
Så kolla noggrant när du väl ska köpa något sedan så du inte missar en sådan grej på något annat skrivbord som du tänkt köpa sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ikeas är skit! Kinnarps är det enda som gäller om du vill ha bra kvalitetsbord. Om det finns flera andra med liknande kvalitet så låt mig veta!

Så är det absolut inte, finns flera ''märken'' som använder samma tillverkare. Småländska. Vet inte vad Kinnarps köper ifrån idag om det är Kina eller om det är från Småland.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Eftersom det är bekant skrivbord som är rea på och det inte går att få högre så...
Sedan finns det även "bekant sitt/stå" som går att höja till 125 men det är inte på rea så det är ett helt annat skrivbord. Det vita för 1295:- är ett skrivbord som max går att höja till 85 cm.
Så kolla noggrant när du väl ska köpa något sedan så du inte missar en sådan grej på något annat skrivbord som du tänkt köpa sedan.

Haha, sorry, skedde ett litet missförstånd. Har inte ens kollat på något vanligt skrivbord. Är som sagt ute efter ett ståbord, så jag kollade på just den modellen när du skrev om att den endast är 85cm hög.

Är inte heller ute efter en Bekant. Enda utgående modellen jag har kollat in är Idåsen.

Är det någon här som testat Mittzon eller DPJ:s premiummodell och märkt av några skillnader kring stabiliteten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av en Ikea Uppspel och slängde på en skiva med vankant från Bauhaus. Blev riktigt bra!
Dock ser jag nu att den gått upp en del i pris, jag gav 4000kr exakt, för något år sen nu.
Gjorde även en utdragbar skiva för tangentbord och mus, eftersom jag gillar möjligheten att kunna sitta bakåtlutad och med fötterna på en fotpall.
Extremt stabilt är det, trotts att jag har skivan som förlänger det en hel del, samt monitorer på armar.
Blev väldigt cleant med monitor armar osv.
Ikeas höjosänkbara skrivbords ramar håller väldigt hög kvalitet, iaf enligt en snubbe jag snacka med på ett företag som håller på med företagsergonomi.
Så här ser mitt ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Utav alla bord så är Ikeas gamingbord faktiskt det robustaste de har, bortser man från att det är "gaming" så är det faktisk ett utmärkt skrivbord med deras stabilaste fot och mekanism, söker man nått stabilare får man kolla på nått 3 bent vinklat från Kinnarp men då blir det både stort och dyrt, billigare beg men de är hur som helst rejält stora, har haft ett och man får ju ha minst 4m^2 golvyta tillgängligt om man ska få plats med bord och stol.

Ikea Uppspels benställning.

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-underrede-sitt-sta-f-bor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag använde mig av en Ikea Uppspel och slängde på en skiva med vankant från Bauhaus. Blev riktigt bra!
Dock ser jag nu att den gått upp en del i pris, jag gav 4000kr exakt, för något år sen nu.
Gjorde även en utdragbar skiva för tangentbord och mus, eftersom jag gillar möjligheten att kunna sitta bakåtlutad och med fötterna på en fotpall.
Extremt stabilt är det, trotts att jag har skivan som förlänger det en hel del, samt monitorer på armar.
Blev väldigt cleant med monitor armar osv.
Ikeas höjosänkbara skrivbords ramar håller väldigt hög kvalitet, iaf enligt en snubbe jag snacka med på ett företag som håller på med företagsergonomi.
Så här ser mitt ut.
https://i.imgur.com/FA4JvLL.jpg
https://i.imgur.com/lM6X1ZD.jpg
https://i.imgur.com/LiKrdck.jpg

Riktigt snyggt! Vad gjorde du med skivan? Med tanke på hur ohändig jag är ser jag inte framemot att behöva olja in skivan samt borra egna hål. Var det inga problem med maxvikten? Ser att stativet inte alls har lika hög maxvikt som t.ex. Mittzon eller DPJ. 70kg verkar den tåla, dock med skivan på. Gissar att en valnötsskiva kommer ligga runt 30kg. Därefter ska jag slänga på två skärmar, desktop etc. Kanske komplettera med en ups som ska monteras under bordet. Bör det inte vara några problem för motorn? Är den fullt stabil vid ståläge?

Skrivet av mrqaffe:

Utav alla bord så är Ikeas gamingbord faktiskt det robustaste de har, bortser man från att det är "gaming" så är det faktisk ett utmärkt skrivbord med deras stabilaste fot och mekanism, söker man nått stabilare får man kolla på nått 3 bent vinklat från Kinnarp men då blir det både stort och dyrt, billigare beg men de är hur som helst rejält stora, har haft ett och man får ju ha minst 4m^2 golvyta tillgängligt om man ska få plats med bord och stol.

Ikea Uppspels benställning.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/uppspel-underrede-sitt-sta-f-bordsskiva-el-svart__1040065_pe840574_s5.jpg?f=xxxl

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-underrede-sitt-sta-f-bor...

Är den även mer stabil än t.ex. DJP (som är lite mer estetiskt tilltalande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har detta från DPJ och är toknöjd: https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14690-hoej-och-...

Finns också en enklare modell med en motor, kan inte uttala mig om den men konstruktionen i övrigt är bra på de här modellerna tycker jag.

Jag har också den här kabelrännan till och det funkar fint: https://www.dpj.se/kabelhantering/2878-kabeldike-axessline-wi...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Jag har detta från DPJ och är toknöjd: https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14690-hoej-och-...

Finns också en enklare modell med en motor, kan inte uttala mig om den men konstruktionen i övrigt är bra på de här modellerna tycker jag.

Jag har också den här kabelrännan till och det funkar fint: https://www.dpj.se/kabelhantering/2878-kabeldike-axessline-wi...

Är den stabil i både sittande samt stående läge? Funderar själv på denna "premiumvariant". Är det lätt att montera den? Avskyr att montera möbler som ej är ifrån IKEA. Senaste Mio-möbeln hade otroligt undermåliga instruktioner till skillnad från vad IKEA brukar komma med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Är den stabil i både sittande samt stående läge? Funderar själv på denna "premiumvariant". Är det lätt att montera den? Avskyr att montera möbler som ej är ifrån IKEA. Senaste Mio-möbeln hade otroligt undermåliga instruktioner till skillnad från vad IKEA brukar komma med.

Det tycker jag, står vid bordet just nu och det är inga problem att luta sig eller hänga med armbågarna på bordet. Det skakar ju så klart en gnutta om man stöter till det men det gör nog alla såna här bord. Jag upplever att det här bordet är stabilare i ståläge än mitt gamla icke-höjbara Bekant var i sittläge.

Det var hyfsat lätta att montera, men om jag minns rätt så var det inga förborrade hål i skivan så det jobbigaste var typ att mäta så att bottenplattan hamnade i mitten och markera ut skruvhålen därefter. Behövde dock ingen borrmaskin, det räckte att trycka ordentligt på skruvarna med mejsel så gick de in. Resten var lätt, benen kommer som ett stycke var och skruvas enkelt fast i bottenplattan med rejäla insexbultar.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Riktigt snyggt! Vad gjorde du med skivan? Med tanke på hur ohändig jag är ser jag inte framemot att behöva olja in skivan samt borra egna hål. Var det inga problem med maxvikten? Ser att stativet inte alls har lika hög maxvikt som t.ex. Mittzon eller DPJ. 70kg verkar den tåla, dock med skivan på. Gissar att en valnötsskiva kommer ligga runt 30kg. Därefter ska jag slänga på två skärmar, desktop etc. Kanske komplettera med en ups som ska monteras under bordet. Bör det inte vara några problem för motorn? Är den fullt stabil vid ståläge?

Är den även mer stabil än t.ex. DJP (som är lite mer estetiskt tilltalande?

Det enda jag hade behövt göra, är att borra hål under skivan för att fästa den i ramen.
Det är liksom 4 skruvar, så ohändig kan du inte vara att du inte klarar göra 4 hål
Men nu har jag ju monterat en utdragbarskiva också på min, så då är det ju desto mera.

Vikten har inte varit några som helst problem för min del.
Och jag lyfter och sänker mitt skrivbord varje gång jag reser på mig från det, för att få ut fötterna från fotpallen.
Så säkert 6-8ggr i om dagen.
Har inga problem med vikten, och har ju också 2 skärmar med armar på plats som du ser.
Motorn kämpar inte alls
Hur det blir med en tung dator utöver det, de kan jag inte svara på dock.
Stabiliteten är riktigt bra, du kan säkert prova det själv om du kikar förbi på ikea, dom brukar ha dom uppställda på skrivbordsavdelningen.
Det som gjorde att jag valde just denna, är att den är så stabil. Fötterna är 80cm om jag inte minns fel.
Du kan ju även ställa in bredden väldigt enkelt också på den här basen, mellan 140-180cm vill jag minnas.
Min skiva är 200x80x3cm

Men jag skulle absolut prova på ikea, om du är orolig, innan ev köp.

Det som kan vara värt att tänka på, är också kanter på bänkskivor om det är de du tänker gå efter.
Är dom vassa för dina armar osv? Hur tjocka är dom, och hur gillar du att sitta med armarna?
Om du använder armstöd och sitter ergonomiskt tex, så kanske en bänkskiva som är lite tjockare, blir obekväm.
Mitt utdragbara valde jag med flit en tunnare skiva på 2cm, och slipade för hand kanten lite, för att få den lite rundare.
Tog ingen tid alls, ett slippapper och 5min, så var det löst.
Men är detaljer som det, som kommer göra skillnad för slutresultatet.

När det kommer till oljning, så spelar det ju stor roll vilket material du väljer.
Jag oljade bara när jag gjorde skrivbordet i slutet av 2021, sen dess har jag inte oljat, men kommer säkert behöva göra det någon gång i framtiden.
Men det är ett litet pris och enkel grej att göra. Speciellt med tanke på att jag har ett skrivbord som blev precis som jag ville ha det, och jag är super nöjd med det.
Men sen är det ju troligen dyrare i slutändan också, men det beror ju helt på vilken skiva du väljer.
Men det är ju samma med ett färdigt skrivbord, materialet på skivan gör mycket för slutkostnaden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Gick förbi DJP:s butik i Stockholm. Servicen var lite sådär.
Hursomhelst tog jag en titt på deras premiumbord som jag länkade till tidigare. Med kabelhål, ett uttag, kabelhantering, frakt etc. kommer ett bord ligger lite över 10 000kr. Såg att AZ Design har en snarlik modell som är lite billigare. Någon som har erfarenhet av denna? Ser att skärmen vid knappanelen skiljer sig åt. Är det någon skillnad mellan dem?

Besökte även IKEA lite snabbt. Mittzon såg bra ut. Saknade skärm (vid knapparna) som premiummodellerna annars har. Idåsen fanns också att testa. Ganska hög ljudnivå gentemot Mittzon samt övriga modeller jag testat. Saknar också funktion att spara särskilda höjdlägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Besökte även IKEA lite snabbt. Mittzon såg bra ut. Saknade skärm (vid knapparna) som premiummodellerna annars har.

Hur är din känsla, kan Mittzon stå sig i kvalitet på det du såg från DJP? Gillade du färgerna och vilka tittade du på?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

@Sötpotatis
Här sparar du in dina pengar, helt gratis! (Säkert tagen/bokad men kan ju alltid kolla)
https://www.blocket.se/annons/stockholm/hoj_och_sankbart_skri...

Eller detta och så byter du skivan om du vill, men då det är riktiga kontorsmöbler så är det säkert från välkänt märke.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/skrivbord_bortskankes...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Hur är din känsla, kan Mittzon stå sig i kvalitet på det du såg från DJP? Gillade du färgerna och vilka tittade du på?

Färg-/designmässigt var både Mittzon och DJP:s premiumalternativ rätt likartade. Upplevde båda som väldigt tysta gentemot Idåsen. DJP-bordet hade en liten skärm som visade exakt höjdläge, men vet inte hur användbart det är med tanke på att Mittzon också hade möjlighet att spara särskilda höjdlägen. Man lär väl mestadels skifta mellan de olika sparade lägena. Antalet sparlägen skiljer dock sig åt - två för Mittzon samt fyra för DJP.

Det viktigaste är dock hur stabila båda är i ståläge. Det är tyvärr svårt att testa på riktigt då båda saknade skärmar och annat som jag kommer ha på bordet. Om Mittzon är lika stabil som DJP så kör jag hellre på den för att lägga mellanskillnaden på en skön arbetsstol. Mittzon verkar dock tåla 40kg mindre än DJP. Vidare har DJP möjlighet att installera en bredare kabelhållare så man kan ha plats med två grenuttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla envisas med raka kanter på skrivbord när alla borde köra ett med maguttag. Med maguttag kan du vila axlarna. Raka skrivbord har du inte alls den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte varför alla envisas med raka kanter på skrivbord när alla borde köra ett med maguttag. Med maguttag kan du vila axlarna. Raka skrivbord har du inte alls den möjligheten.

Min arbetsterapeft sa att raka med ett sådant där magstöd är bättre.

https://www.ergonomiprodukter.se/underarmsstod/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte för några år sedan följande: https://www.azdesign.se/sv/articles/2.317.18797/hoj-och-sankb...

Sweclockers hade reklam om just denna butik. Det jag såg var att många av borden på marknaden var egentligen samma lika. Det som kan skilja är hur mycket tyngd de kan lyfta. Helt enkelt om det sitter en motor eller en motor per ben.

Sen har ovan stativ fördelen att den minsta skiva du kan ha är 100 x 60. Det kör jag på och är helt nöjd. Upp till 180 x 80. Går säkert större med men de säljer säkert inte större skivor.

Det andra är knapparna för att höja och sänka. Vissa har två pilar andra har en digital.

På mitt skrivbord satte jag fast min 34" med en gasarm.