Onedrive säkerhetskopierar filer i Windows 11 – i smyg

Permalänk
Melding Plague

Onedrive säkerhetskopierar filer i Windows 11 – i smyg

Windows 11-datorer är numera förinställda på att automatiskt kopiera mappar till Onedrive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det tar...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Är det ens lagligt att stjäla filer på det viset?

Permalänk
Medlem

Så företag får piratkopiera alltså?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

En genomgående trend på alla förändringar MS gör i Windows verkar vara att det alltid är försämringar?

Hur långt behöver det gå innan den stora massan ruttnar? Står det er inte upp i halsen redan?

Jag förstår att det är otroligt svårt för många att våga släppa taget om den trygga snuttefilten som man lutat sig mot, sökt trygghet hos och litat på under hela uppväxten.....
Men frihetskänslan är obeskrivlig när man väl pressar sig själv till att våga......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Vid installationen av W11 har det väl alltid vart förvalt att du ska säkerhetskopiera allt via OneDrive (och att du måste aktivt välja bort det)? Gäller detta bara nya installationer av W11 eller är det alltså något som aktiveras i OneDrive även på befintliga installationer?

Citat:

Microsoft has made OneDrive slightly more annoying for Windows 11 users. Quietly and without any announcement, the company changed Windows 11's initial setup so that it could turn on the automatic folder backup without asking for it.

men sen lite längre ner;

Citat:

[...] so it just turned the feature on without asking anybody or even letting users know about it, resulting in a flood of Reddit posts about users complaining about what the hell are those green checkmarks next to files and shortcuts on their desktops.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Är Linux Mint moget som ersättning för Windows? Har nog aldrig funnits ett bättre tillfälle att putsa slutklämmen.

Permalänk
Medlem

Hade ju redan stängt av det, precis som någon ovan noterar är det ju redan påslaget när möget installeras.

Permalänk
Medlem

Microsoft svarar själv på varför de har valt att "ta dina filer" indirekt: (hahaha....)
Om 5 år så kommer det en popup i windows 15 som det står: vill du komma åt din backup så vänligen betala 10 MScoins...

Hehe... Sökte på onedrive direkt när jag läste om det här (har lokalt konto och onedrive avstängt men ville vara säker)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Det är bra detta, tänk om man glömt ta en säkerhetskopia.

Tummen upp

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4080S Strix - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av Nimuel:

Är Linux Mint moget som ersättning för Windows? Har nog aldrig funnits ett bättre tillfälle att putsa slutklämmen.

har det varit länge IMHO. Aldrig kollat tillbaka efter bytet

Permalänk
Medlem

Jag har avinstallerat skiten så jag berörs (förhoppningsvis) inte av detta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nimuel:

Hur långt är ett snöre? Det beror helt och hållet på vad du vill göra.

Vill du köra desktopversionen av MS Office t.ex., eller om du vill spela något storspel vars antifusk inte funkar på Linux, eller kör någon annan app som bara finns på Windows, så nej, då är inte Linux ett bra alternativ.

Om du är allergisk mot Steam och har en massa spel utanför Steam, eller kör t.ex. den där Xbox-tjänsten som MS har för att prenumerera på ett spelbibliotek, så nej, då är det inte heller moget, eftersom du inte kan köra det du vill i sådana fall.

Men om du klarar dig utan MS Office (finns LibreOffice t.ex. som inte är lika bra, men är good enough för det mesta) och de spel du spelar är kompatibla med Linux (Kolla på ProtonDB) och du inte har några obskyra datortillbehör som saknar drivrutiner eller mjukvara för Linux (t.ex. BankID på kort) så funkar Linux utmärkt.

Det går även att spela spel som inte finns på Steam, men det kräver lite mer meck än att aktivera en enda checkbox i värsta fall på Steam, så har man en massa som inte finns där så kan det vara en dealbreaker om man har låg tolerans för meck.

Allt jag spelar på Steam fungerar felfritt i Linux, även flera spel som officiellt inte listar att de stödjer Linux, då har det räckt att manuellt aktivera kompatibilitetsläget. Jag behöver inte MS Office, och jag klarar mig med Mobilt BankID vid datorn. Och resten är ju bara på webben ändå, det funkar oavsett OS.

Nu kör jag själv Ubuntu, inte Mint, men det är inga stora skillnader i mognadsgrad mellan de två.

Allt detta bygger dock på aktiva val från den som använder datorn att byta OS. Detta eftersom Microsoft sponsrar datortillverkare med en hel del pengar i olika program, och förutsättningen är i princip att sälja Windows på alla datorer. Detta väljer få tillverkare bort, så vi kommer nog inte se en massa datorer med Linux förinstallerat i första läget, det kommer förbli en entusiastgrej.

Permalänk
Medlem

Här är det lokalt konto och Onedrive avstängt som gäller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det här var ju mindre bra, då får man hitta andra vägar att slussa över sina semester bilder.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Här är det lokalt konto och Onedrive avstängt som gäller.

Kanske därför min fortfarande är avstängd då Har en ikon i säkerhetscenter som gnäller om att jag inte slagit på backup via OneDrive.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

En genomgående trend på alla förändringar MS gör i Windows verkar vara att det alltid är försämringar?

Jag tycker framförallt att agerandet tyder på att huvudmålet som genomsyrar typ allt de gör numera är att tvinga in alla i prenumerationstjänster.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pv2b:

Hur långt är ett snöre? Det beror helt och hållet på vad du vill göra.

Vill du köra desktopversionen av MS Office t.ex., eller om du vill spela något storspel vars antifusk inte funkar på Linux, eller kör någon annan app som bara finns på Windows, så nej, då är inte Linux ett bra alternativ.

Om du är allergisk mot Steam och har en massa spel utanför Steam, eller kör t.ex. den där Xbox-tjänsten som MS har för att prenumerera på ett spelbibliotek, så nej, då är det inte heller moget, eftersom du inte kan köra det du vill i sådana fall.

Du summerade rätt fint varför jag (trots otaliga försök) inte kan gå över till Linux som primärt operativsystem. De flesta titlar jag lirar med vänner är av det slaget som använder antifusk, många gånger Kernel-nivå numera dessutom. Redan här är jag tvingad till att åtminstone köra dualboot för att kunna spela socialt. För att inte tala om just Game Pass, något jag använt friskt sedan det introducerades.

Sedan är det en fråga om produktivitetsappar; Adobe-sviten, Affinity-sviten, Office.. 3D-skrivarmjukvara. Visst finns det alternativ även på Linux-sidan av det hela, personligen tycker jag dock inte de lever upp Windows-programmen. Det kanske är en fråga om att bara lära sig alternativen likt Krita, men det är tid som går att att lära om sig sådant man redan kan, istället för att vara produktiv.

Linux är definitivt mycket kompetent idag, och för väldigt många skulle det fungera ypperligt som ett primärt operativsystem. Vi körde bland annat Ubuntu ihop med Google Docs under den tiden jag gick på Folkhögskola. Visst var det lite krångligt för vissa som kom från Windows eller MacOS på hemmafronten, men så fort de hittade Firefox och loggade in på Google-kontot var det rätt raka spår. Mycket likt hur ChromeOS räcker och blir över för studier eller att jobba med Office i molnet. Men det är definitivt inte en lika komplett lösning som Windows för målgruppen gamers eller sådana som jobbar med exempelvis CAD.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Informerar de inte om det så kan jag inte tänka mig att det är lagligt, men antagligen står det nånstans på något obskyrt ställe.

Skrivet av Pamudas:

Vid installationen av W11 har det väl alltid vart förvalt att du ska säkerhetskopiera allt via OneDrive (och att du måste aktivt välja bort det)? Gäller detta bara nya installationer av W11 eller är det alltså något som aktiveras i OneDrive även på befintliga installationer?

Nej, det har det inte. Däremot så har onedrive poppat upp direkt och frågat om lov vid en nyinstallation.

Skrivet av Pantburk:

Det är bra detta, tänk om man glömt ta en säkerhetskopia.

Tummen upp

Nä, detta är skit. Dels så kanske man har hemlig info eller sekretessbelagd info på datorn. Tex många i privatvården som använder en vanlig pc för sitt arbete.
Men framför allt då onedrive kopplar om vilka mappar som är default för istället för C:\Users\Username\Documents så blir det istället C:\Users\Username\OneDrive\Documents. Detta sabbar för alla program som är antingen hårdkodade till att lagra i vissa mappar eller så går säkerhetskopieringen sönder för alla program där du manuellt ställt in att spara i tex dokumentmappen.

Skrev mitt svar på fel ställe.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Informerar de inte om det så kan jag inte tänka mig att det är lagligt, men antagligen står det nånstans på något obskyrt ställe.

Nej, det har det inte. Däremot så har onedrive poppat upp direkt och frågat om lov vid en nyinstallation.

Nä, detta är skit. Dels så kanske man har hemlig info eller sekretessbelagd info på datorn. Tex många i privatvården som använder en vanlig pc för sitt arbete.
Men framför allt då onedrive kopplar om vilka mappar som är default för istället för C:\Users\Username\Documents så blir det istället C:\Users\Username\OneDrive\Documents. Detta sabbar för alla program som är antingen hårdkodade till att lagra i vissa mappar eller så går säkerhetskopieringen sönder för alla program där du manuellt ställt in att spara i tex dokumentmappen.

Klickar du bara nästa vid en nyinstallation så kommer du få OneDrive säkerhetskopiering av alla dina filer. Det är alltså förvalt.

Gjorde själv det misstaget första gången jag tog hem W11.

Om det nu inte ändrats sen W11 lanserades då såklart, men har ett minne av att jag fått klicka ur det varje gång jag installerat om W11.

*Edit*
Syftar på följande;

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar tanken att systemet säkerhetskopierar viktiga filer till molnet så återställning går lättare eller man inte förlorar bildarkivet. Däremot vill jag inte lägga alla ägg i samma korg, finns det något alternativ till Onedrive som kan installera och få integrerat på samma sätt som Onedrive ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker framförallt att agerandet tyder på att huvudmålet som genomsyrar typ allt de gör numera är att tvinga in alla i prenumerationstjänster.

Det är ju just det som är huvudet på spiken.

"Förr" köpte du som konsument programvaran som en produkt, med allt vad det innebär juridiskt och praktiskt....

Nu marknadsförs istället detta som en tjänst som konsumenten prenumererar på....

Att "DE" kunnat utföra denna glidning utan att den stora massan sagt ifrån är helt galet....
Alla bara jublar o tar emot för "allt är ju gratis" o "allt bara fungerar automagiskt" det är ju jättesmidigt.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är ju just det som är huvudet på spiken.

"Förr" köpte du som konsument programvaran som en produkt, med allt vad det innebär juridiskt och praktiskt....

Nu marknadsförs istället detta som en tjänst som konsumenten prenumererar på....

Att "DE" kunnat utföra denna glidning utan att den stora massan sagt ifrån är helt galet....
Alla bara jublar o tar emot för "allt är ju gratis" o "allt bara fungerar automagiskt" det är ju jättesmidigt.....

Den stora massan som grupp är en hög idioter.
Du har helt klart för höga förväntningar på mänskligheten.

OnT: känns som förväntat microsoftbeteende tycker jag.
Vad har de gjort nyligen som gör att ni förväntade er att de skulle fråga? 😂

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hur långt behöver det gå innan den stora massan ruttnar? Står det er inte upp i halsen redan?

Jag förstår att det är otroligt svårt för många att våga släppa taget om den trygga snuttefilten som man lutat sig mot, sökt trygghet hos och litat på under hela uppväxten.....
Men frihetskänslan är obeskrivlig när man väl pressar sig själv till att våga......

Den stora massan bryr sig inte alls.

Det kommer att gnällas och gnattas i forumet. Och sen kommer acceptansen.

Ett fåtal kommer att få för sig att installera något annat.

Gällde även övergången till 10:an från 7:an, osv.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med MS och AI-inlärning via OneDrive? Tänker på Adobes senaste klavertramp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Windows 11-datorer är numera förinställda på att automatiskt kopiera mappar till Onedrive.

Läs hela artikeln här

Jättebra, då kanske privatpersoner som inte kan/vet att man bör hantera backuper alls får det gjort automatiskt.

Skrivet av FattarNiInte:

fast filerna är ju kvar, det ligger kopior i onedrive, hur menar du?

Skrivet av Sarato:

Så företag får piratkopiera alltså?

fast din data är väl inte en produkt, , hur menar du?

Skrivet av Sephirot:

Jag gillar tanken att systemet säkerhetskopierar viktiga filer till molnet så återställning går lättare eller man inte förlorar bildarkivet. Däremot vill jag inte lägga alla ägg i samma korg, finns det något alternativ till Onedrive som kan installera och få integrerat på samma sätt som Onedrive ni kan rekommendera?

finns många alternativt, gratis är lite svårare men synk-program som dropbox eller google drive kan vara alternativ. Annars är backblaze att rekommendera med en simpel klient som backupar datat. Vill man gå hela vägen kan man köra nåt open source som rclone mot ett cloud storage eller "kopia" mot i stort sett vilket storage som helst.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den stora massan bryr sig inte alls.

Det kommer att gnällas och gnattas i forumet. Och sen kommer acceptansen.

Ett fåtal kommer att få för sig att installera något annat.

Gällde även övergången till 10:an från 7:an, osv.

Just övergången från 7an var det som till slut drev mig personligen över gränsen, jag välde då att överge helt istället för att tvingas till acceptans....

Det som förvånar mig mest är faktiskt att man möter en sån "tröghet" att våga titta nån annan stans även bland inbitna entusiaster och rent av "nördar" som detta och liknande forum.
Att gemene man som inte förstår eller kan något alls bara följer strömmen som döda fiskar förväntar man sig, men inte entusiasterna och nördarna, men tydligen är man villig att svälja nästan vad som helst bara "alla spel fungerar"....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

fast din data är väl inte en produkt, , hur menar du?

Med den logiken är ju inte heller de stora filmbolagens data en produkt?

Jag som privatperson är väl lika mycket upphovsman till mina bilder som filmbolagen är till sina filmer?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Junkctrl tar bort mycket

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du summerade rätt fint varför jag (trots otaliga försök) inte kan gå över till Linux som primärt operativsystem. De flesta titlar jag lirar med vänner är av det slaget som använder antifusk, många gånger Kernel-nivå numera dessutom. Redan här är jag tvingad till att åtminstone köra dualboot för att kunna spela socialt. För att inte tala om just Game Pass, något jag använt friskt sedan det introducerades.

Sedan är det en fråga om produktivitetsappar; Adobe-sviten, Affinity-sviten, Office.. 3D-skrivarmjukvara. Visst finns det alternativ även på Linux-sidan av det hela, personligen tycker jag dock inte de lever upp Windows-programmen. Det kanske är en fråga om att bara lära sig alternativen likt Krita, men det är tid som går att att lära om sig sådant man redan kan, istället för att vara produktiv.

Linux är definitivt mycket kompetent idag, och för väldigt många skulle det fungera ypperligt som ett primärt operativsystem. Vi körde bland annat Ubuntu ihop med Google Docs under den tiden jag gick på Folkhögskola. Visst var det lite krångligt för vissa som kom från Windows eller MacOS på hemmafronten, men så fort de hittade Firefox och loggade in på Google-kontot var det rätt raka spår. Mycket likt hur ChromeOS räcker och blir över för studier eller att jobba med Office i molnet. Men det är definitivt inte en lika komplett lösning som Windows för målgruppen gamers eller sådana som jobbar med exempelvis CAD.

Just det där med OSS-alternativ beror också väldigt mycket på applikation, och det inte alltid självklart att det som är marknadsledande är proprietärt. OBS för streaming t.ex. är ju i princip alla överens är det som är bäst, och Blender är väldigt populärt för 3D-modellering, bara för att ta två välkända exempel. Och så är också väldigt mycket beroende om vad man är van vid. Det går inte att förvänta sig att man kan byta OS och så är allt precis som det var innan, det kommer alltid vara saker som funkar sämre. Eller bättre för den delen. Som till exempel om man utvecklar container-baserade appar, så att man slipper köra virtualisering för Docker.