SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Ny server - hjälp med delar

Permalänk
Medlem

Ny server - hjälp med delar

Jag är ute efter en ny server och behöver er hjälp.

Jag kör idag en Ubuntu Server via min laptop med följande specs:
CPU: Intel i7-8850H @ 2.60GHz (6 cores, 12 threads)
RAM: 32GB
GPU: Nvidia Quatro P1000 (mobile)

Nu vet jag inte om det är värt att spendera pengar på en ny burk därav frågan till er.
Idag kör jag den som en media server med Jellyfin men även planer på att expandera till en molnlösning för familjens bilder och filer.
Jag har idag kopplat in två externa hårddiskar på 4TB styck via USB. Det fungerar, men vet inte om det är optimalt.

Det jag kikar på att uppgradera till är följande (obs inga hårddiskar, bara server):

Mina frågar är egentligen:

1. Är det en onödig uppgradering?
2. Behöver jag GPU om jag kör iGPU?
3. Finns det bättre/rimligare hårdvara?

Tar emot alla tips med glädje

Permalänk
Medlem

Inga åsikter i övrigt, men har N3 och det är ett väldigt trevligt chassi.

Permalänk

Om du tänkt köra IGPU och skippa GPU kan du iallaf försöka skaffa den starkare 770 eller nyare IGPU på processorn.

Permalänk
Medlem

Ett bygge på AMD AM4 kan bli prisvärt och kanske strömsnålare? Du kan då också köra ECC-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Inga åsikter i övrigt, men har N3 och det är ett väldigt trevligt chassi.

Läst mycket gott om det. Kul att läsa att även du rekommenderar.

Skrivet av DaydreamerVlad:

Om du tänkt köra IGPU och skippa GPU kan du iallaf försöka skaffa den starkare 770 eller nyare IGPU på processorn.

Vilka processorer pratar vi om då? Och rekommenderar du med eller utan GPU?

Skrivet av Tuomaz:

Ett bygge på AMD AM4 kan bli prisvärt och kanske strömsnålare? Du kan då också köra ECC-minne.

Hur hade det sett ut? Bara läst om Intel servrar nämligen.

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande lösning som du med laptop+externa diskar.
och det du planerar är ett trevligt steg i en stabilare riktning, men det är inte långt kvar för att gå hela vägen och ditcha USB-diskarna.

Jag skulle satsat på:
CPU: Am4-processor med så mycket kraft som du behöver för din last (låter inte som du behöver mycket så en enklare model går nog fint).
Ram: Extra ram, mer ram är riktigt trevligt om du ska köra flera parallella laster, men satsa hellre på långsammare minnen med ECC om processorn har stöd för det då stabiliteten är A&O.
Disk: INTERNA diskar i udda antal, då kan du börja bygga pooler, t.ex RAID eller Zpool, där datan är skyddad mot disk-ras och annat skrot som oundvikligen sker diskar med tiden. (Kort och gott 2 diskar för data 1 för "paritet" eller som det också kan kallas, reserv).
om du väljer en vettig Raid/Pool-form så kan du enkelt slänga in fler diskar i poolen med tiden och byta de som går sönder utan att tappa bort din data.
GPU: En Liiiten söt GPU är alltid bra om du ska ha media-streaming och vill kunna encoda, och då menar jag en liten, Typ GT730 eller till och med GT710, handlar om att få instruktionsuppsättningarna i kortet, inte kraft.
Nätaggregat: Köp det bästa och mest stabila aggregatet du kan rymma i budget, det ska gå 24/7 så länge som möjligt utan att ta med resten av systemet i graven när det rasar, 80+ titan eller platinum från t.ex seasonic, beQuiet eller annat kvalitets-märke.
Moderkort: Behöver du verkligen extra portar och annat tjofs? fundera på vad du verkligen behöver, t.ex ett bra nätverkskort och gott om SATA-portar, skitsamma om USB-C, USB3.0 osv. finns, det ska ju inte användas ändå

Där har du mina tankar

Mitt bygge blev en beggad I5 med 64Gb ram och sen 5 4Tb diskar i unRaid, powersupply är på ca 350-400W platinum om jag kommer ihåg rätt. Stoppade även in ett GTX660 som jag hade liggandes för att köra video-encoding.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Får flika in här jag också, har själv en server med AM4 och ECC. Det finns en del CPUer från AMD som kan köra ECC med moderkort som stöder det, googla efter vad som har funkat för andra. Jag har ett AsRock Fatal1ty moderkort i min och en 4650G om jag inte minns helt fel.

Chassi skulle jag rekommendera ett Fractal Design Node 304 då det rymmer 6 diskar vilket är optimalt för att köra RAIDZ2 med ZFS, något jag skulle säga är starkt rekommenderat eftersom man har två diskars redundans mot haveri. ZFS har numera även implementerat raid expansion så att man kan börja med färre diskar och sen expandera allt eftersom, så man behöver inte skaffa allt på en och samma gång och det finns möjlighet att växa. Node 304 tar även ett vanligt ATX PSU vilket ger mer valmöjligheter.

Det sista jag kan bekräfta är att inte snåla på ram-minnet, det är resursen som först kommer att begränsa hur mycket du kan göra med maskinen, skaffa så mycket budgeten tillåter.

Permalänk
Medlem

Om du inte har problem idag är det ju inte nödvändigt att uppgradera, även om "villhöver" också är en anledning.

Jag hade kollat på grejer med IPMI eller motsvarande, så kan du ansluta remote (med webbui) till maskinen även när den hängt sig. Det är vansinnigt skönt att inte behöva dra fram skärm, tangentbord och mus när det händer.

Nackdelen med AM4 är att du inte är garanterad att få hårdvaruaccelererad videotranskodning som med många Intel-proppar (QuickSync). Det finns AM4-proppar med motsvarande funktion men du behöver läsa det finstilta (samma sak med Intel också, iofs) eller köpa en GPU för motsvarande. Du kan transkoda video med CPU men det är inte särskilt energieffektivt.

När jag har uppgraderat mina grejer har jag köpt begagnade workstation- och servergrejer. Men då får man läsa på lite innan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem

För att köra lösningarna du beskriver så behöver du ingen ny hårdvara. Det som skulle ge dig fördelar är att komma bort från att använda en laptop samt att använda ECC-minnen.

Jag kör idag en "server" med tjänster för molnlagring, bilder (med facial recognition etc.), recept och andra tjänster för familjen. Jag kör tjänsterna mha Docker.
Denna "server" har en i5-6500 CPU och 16 GB minne och det räcker mycket långt. Det som belastar servern är när jag laddar upp bilder på bildservern, då maskinen går igenom alla bilder och letar efter ansikten, matchar mot kända personer osv. Belastningen är annars inte hög. Maskinen använder tex aldrig över 50% av minnet även om tjänsterna används, förutom med bilderna då.

iGPU funkar bra. Ska du inte köra något som kräver en GPU så skulle jag köra iGPU. Med de flesta nya moderkort så verkar man inte ha så många PCIe lanes att tillgå. Fyller du dina M.2 slottar och SATA-kontakter så är det inte säkert att du kan sätta i något PCIe kort mer än i GPU-slotten, vilket då begränsar dig om du vill sätta i kontrollerkort för ytterligare SATA osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag byggde nyligen en semi-passiv server med W680 och intel 13500. Där finns stödet för ecc-minnen, även om jag valde att köra utan. IGPU är tillräckligt kraftig på egen hand, men går att komplettera med något mer om det behöver skickas igenom till virtuella maskiner. Nätdel var seasonic PX-450 fanless, och kylare NH-P1. Jag valde bort gaming-kort för att ha något som just skulle klara 24/7-drift. Blir det en speldator senare så finns möjlighet att överklocka.
Målet var att komma under 20W vid normal drift, men interna sata-controllern drog upp den till 28W. Så blev en fail på det, får se vad jag gör vidare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla dessa inputs.

Chassit som @Tommy rekommenderade ser toppen ut. Ja har ett Rm850x liggandes och det stöder ATX2 format vilket gör att jag kan återsnvändaden.

Jag har ett 1060 6gb liggandes som inte använda idag. Kan det användas i servern tro? Kanske tillsammans med AMD? Ja kör amd på stationära men ändå förstått att intel är det som gäller för server.

Jag kikar på ett 13500 istället för 12400, efter rekommendation från @DaydreamerVlad. Jag ser detta alternativ som mer energisnålt än billigare cpu + 1060? Rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan får jag läsa på mer om ECC minnen. Förstår inte riktigt vad de innebär.

Permalänk

Det fanns 14600k i november som hade varit värt det, jag kör 12500t enbart för 770 och strömsnålt + fick den billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack för alla dessa inputs.

Jag har ett 1060 6gb liggandes som inte använda idag. Kan det användas i servern tro? Kanske tillsammans med AMD? Ja kör amd på stationära men ändå förstått att intel är det som gäller för server.

Jag kikar på ett 13500 istället för 12400, efter rekommendation från @DaydreamerVlad. Jag ser detta alternativ som mer energisnålt än billigare cpu + 1060? Rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan får jag läsa på mer om ECC minnen. Förstår inte riktigt vad de innebär.

Du kan mycket väl använda en AMD processor för server ändamål. Skulle nog säga att det är att föredra i ditt fall. Hur mycket prestanda villhöver du på processorn? Tänk på att de större processorerna drar en del ström (särskilt Intels) och att den största kostnaden för din server kommer via elräkningen.

Jag har en AMD Athlon 200GE i min server parat med 32 GB Ecc minne. Det räcker långt till det jag använder den till (truenas, unifi, homeassistant, jellyfin). Har aldrig sett den över 30% belastad utom vid uppstart då alla VM/containerar startar.

ECC minnen är minnen som är säkrade mot bitflips och kan hitta fel och korrigera dem. Kanske inte absolut nödvändigt på en hemma server, De flesta/alla AMD processorer stödjer detta (se bara till att moderkortet också har stöd). Medan hos inte så behöver du ha en Xeon model för att få ECC stöd (kanske finns något undatag?).

Ditt 1060 kan säkert duga fint om du nu behöver en GPU i servern. Men är det värt energikostnaden? Kommer du använda det för decoding eller liknade?

Har du någon tänkt budget?

Du sa att du hade ett 850 watts agg. Tänk på att nätagg är som effektivast vid ca 50% belastning och att belasta ett 850 w att med 30 w i idel och 130 w under load kan vara lite slöseri/missriktat

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Skulle kolla här efter en CPU med låg strömförbrukning och "tillräcklig" prestanda.
https://gamersnexus.net/megacharts/cpu-power

Något sånt här kanske kan passa?
https://komponentkoll.se/bygg/ykeZM
Ramminnet är bara en sticka så du får köpa 2 st sådan

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Skulle kolla här efter en CPU med låg strömförbrukning och "tillräcklig" prestanda.
https://gamersnexus.net/megacharts/cpu-power

Något sånt här kanske kan passa?
https://komponentkoll.se/bygg/ykeZM
Ramminnet är bara en sticka så du får köpa 2 st sådan
https://komponentkoll.se/bild/ykeZM.png

Behöver jag gpu för decoding eller klarar denna av det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bobiri:

Behöver jag gpu för decoding eller klarar denna av det?

Beror lite på vilket material du ska se och upplösning/bitrate etc men 1080p x264 ska inte vara några problem för 1-2 streams
Om processon saknar igpu blir det jobbigt kanske