Följ Black Week på SweClockers

Logitech G lanserar slimmat tangentbord för 1 699 kronor

Permalänk
Melding Plague

Logitech G lanserar slimmat tangentbord för 1 699 kronor

Enligt Logitech ska varje knapp kunna ställas in för att fylla 15 olika funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Logitech får ta och släppa sargen och komma tillbaka in i matchen nu.
Senaste åren har de bara släppt produkter med minimal förbättring om ens någon.
Att släppa ett keyboard idag utan Halleffect switchar är som att sänka produkten innan den ens lanserats.
Behöver inte just vara hall effect, kanske en egenutvecklad version med justerbar aktivering.
En ny mus med lite bättre specs än Superligtt 2 etcetera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super OC, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

1700kr. Vansinne. Absolut vansinne.

Permalänk
Snusfri

Logitech blandar och ger, MX Master 3S är den bästa musen någonsin, sedan kommer sådant här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

G915 TKL är riktigt trevligt (men lite för stort p.g.a. mediaknapparna) dock har det värdelösa keycaps som verkligen skramlar - visst, det går att fixa med lite pill och kirurgtejp.. men det ska inte behövas på ett tbord för >2000kr.
Hoppas det är åtgärdat i denna modell.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

Avvaktar tills bättre pris. Vansinnigt pris det där. Har ett G915 TKL nu som jag är mkt nöjd med. Får hoppas det håller ett tag till. Annars gillar jag modellen i övrigt.

Permalänk
Medlem

Nån som provat trådlöst tangentbord med lightspeed eller 2,4ghz?

Jag har lightspeed i musen tror jag och det funkar som en dröm men bluetooth till tangentbordet är halvt värdelöst, iaf mitt tangentbort, särskilt för spelande så kör alltid tråd nu ändå men tangentbord är bra i övrigt (Keychron K2 eller nåt sånt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Logitech blandar och ger, MX Master 3S är den bästa musen någonsin, sedan kommer sådant här.

Varför är 3an så mycket bättre än 1an som jag har?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tralle:

Har haft 1, 2 och 3S och ska jag vara ärlig så är det mest minimala skillnader mellan dessa.
Är mest små finputsningar som kosmetiska ändringar, lite bättre sensorer osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

För att framåt och bakåt knapparna är flyttade till en position som är lättare att använda.

Permalänk

hade det inte varit för priset så hade jag slagit till på ett sådant.
det dyraste tangentbordet jag har köpt har legat på 500kr och det var nog illa det, 1700kr? finns inte en chans.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del keyboard från Logitech bland annat G915 TKL, kvalité är inte deras starka sida. Just på G915 TKL som då kostade runt 2000 kr var det rangliga tangenter som efter något år började gå trögt om man inte träffade vissa knappar rakt uppifrån. Sen har vi Logitech MX Keys, här kan man inte ens köra på kabel om batteriet blir kasst, kabeln är endast till för laddning och inget annat, d.v.s. slit och släng produkt för sådär 1500-2000 kr.

Idag sitter jag med ett lätt moddat Keychron V3C3 och det är tydligt att kvalitén är bra mycket bättre för lägre peng.

Deras möss är relativt bra men det är tydligt att man sparar in på kvalité även där. Den senaste Logitech Pro Superlight har ett hjul som skapar vibrationsljud i musen, riktigt fint för en mus i 1500 kr klassen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Logitech får ta och släppa sargen och komma tillbaka in i matchen nu.
Senaste åren har de bara släppt produkter med minimal förbättring om ens någon.
Att släppa ett keyboard idag utan Halleffect switchar är som att sänka produkten innan den ens lanserats.
Behöver inte just vara hall effect, kanske en egenutvecklad version med justerbar aktivering.
En ny mus med lite bättre specs än Superligtt 2 etcetera.

GPX 2 tycker jag var en bra uppgradering av den redan mästerliga GPX. Till ett pris som ändå är rimligt för verkligen top of the line I segmentet.

Men ja, på tangentbordssidan begär dom väldigt mycket pengar för plastiga ganska meh grejer. Det är något som är skevt när bang for the buck är bättre på nischade entusiast grejer. Mitt Keychron Hall Effect t-bord kostade mig strax över två tusen, vilket är mer än brädan i fråga här absolut men då är det helt i metall, går att montera isär och byta typ alla delar och har långt fler funktioner. För att inte tala om hur otroligt mycket mindre skala det producerats i. Logitech måste bli stormrika på sina priser för tangentbord givet att det inte är något fancy alls med vare sig detta eller det svindyra G Pro tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Ehh... VA? Ett Filco Majestouch 3 TKL kostar £150... https://www.keyboardco.com/keyboard/uk-filco-majestouch-3-ten... Ser samtidigt att Majestouchg 2 TKL (förra modellen) kostar £100 nu... Det är alltså ett RIKTIGT tangentbord... och Logitech ska ha MER för något som är femhundra gånger sämre?!

Sedan ska LOGITECH ta 1700:- för deras skräp? Helt otroligt fräckt, man baxnar av rena tanken... Åh, jösses... Så dumt så klockorna stannar.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

ABS keycaps och rangliga tangenter misstänker jag. Tillsammans med ett alltför högt pris och så är jag verkligen inget fan av flytande(?) tangenter, inte som att det blir högre om de petar dit en sarg så man slipper vara rädd att fastna i en tangent och dra loss den.

Känns som att det enda vettiga mekaniska low profile är Nuphy Air…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Nån som provat trådlöst tangentbord med lightspeed eller 2,4ghz?

Jag har lightspeed i musen tror jag och det funkar som en dröm men bluetooth till tangentbordet är halvt värdelöst, iaf mitt tangentbort, särskilt för spelande så kör alltid tråd nu ändå men tangentbord är bra i övrigt (Keychron K2 eller nåt sånt)

Körde G915 TKL i ca 2 år som fungerade perfekt för t.ex. FPS och MMO (för min del då).
Batteritiden blir sådär med alla ljuseffekter, men som tur är kan du sänka ljusstyrkan och därmed öka batteritiden ganska så rejält. Ingen direkt fördröjning mellan idle och wake up heller som vissa andra tbord har problem med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Körde G915 TKL i ca 2 år som fungerade perfekt för t.ex. FPS och MMO (för min del då).
Batteritiden blir sådär med alla ljuseffekter, men som tur är kan du sänka ljusstyrkan och därmed öka batteritiden ganska så rejält. Ingen direkt fördröjning mellan idle och wake up heller som vissa andra tbord har problem med.

Delayen kan jag nästan acceptera med mitt tangentbord men wake up är ju helt knäppt ibland innan den lyckas koppla och då har jag ändå en bra usb-dongel som sitter relativt nära tangentbordet så tycker inte det ska påverka. Men i musen som har lightspeed vaknar den i princip direkt man börjar röra den som det ska vara.

Stort tack för svar, då lär jag hålla utkik efter något lämpligt från Logi framöver.

Permalänk
Medlem

”Enligt Logitech ska varje knapp kunna ställas in för att fylla 15 olika funktioner”

Ungefär som en Sinclair Spectrum 48k då

Permalänk
Medlem

Största problemet med lightspeed är väl att dom inte säljer extra donglar...

Gillar low profile, har ett g915 tkl jag köpte beg. utan mottagare för ca 700kr. deras MX MEchanical är också fett najs men kostar skjortan, värt det för corpo desk jobs där företaget köper in men inte för oss hemma-användare.

Bästa lowprofile jag har (som jag gillar mest dvs, personlig preference!) är faktiskt från deltaco... lmao.

Kan tänka mig testa denna nya modell när det säljs för under tusingen, typ black friday eller nåt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Största problemet med lightspeed är väl att dom inte säljer extra donglar...

Gillar low profile, har ett g915 tkl jag köpte beg. utan mottagare för ca 700kr. deras MX MEchanical är också fett najs men kostar skjortan, värt det för corpo desk jobs där företaget köper in men inte för oss hemma-användare.

Bästa lowprofile jag har (som jag gillar mest dvs, personlig preference!) är faktiskt från deltaco... lmao.

Kan tänka mig testa denna nya modell när det säljs för under tusingen, typ black friday eller nåt.

Något som med viss sannolikhet kommer ske om det inte blir en storsäljare vars efterfrågan överträffar tillgången. Återförsäljarna brukar ha ruggiga marginaler på tillbehör.

Som parentes är i övrigt reapriserna en bra indikator på vilka marginaler de har. ÅF säljer till förlust över sina döda kroppar typ. Rear man t ex ut något till halva priset, så vet man ganska säkert att de har 50% marginal med sitt ordinariepris. Just tillbehör typ tangentbord, möss, lurar, kablar, etc brukar utmärka sig på reor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord håller 3 år i batteridriften. Så 30 timmar drygt är för mig helt patetiskt dåligt.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk

Mitt G915TKL ger dubbla r , mycket irriterande.
Verkar inte finnas några reservdelar heller.
Har inget problem med att löda loss och löda dit en ny brytare men då skall man först hitta en…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Mitt G915TKL ger dubbla r , mycket irriterande.
Verkar inte finnas några reservdelar heller.
Har inget problem med att löda loss och löda dit en ny brytare men då skall man först hitta en…

Logitech verkar inte jobba med reservdelar, istället ersätter dem. D.v.s. et riktigt slit och släng företag, de har inte ens utbytes batteri till sina MX tangentbord(när jag hörde med dem). Tyvärr är marknaden utformad på ett vis så att detta blir den mest lönsamma lösningen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

G915 TKL är riktigt trevligt (men lite för stort p.g.a. mediaknapparna) dock har det värdelösa keycaps som verkligen skramlar - visst, det går att fixa med lite pill och kirurgtejp.. men det ska inte behövas på ett tbord för >2000kr.
Hoppas det är åtgärdat i denna modell.

Det verkar vara det. Dessutom hade G915 caps spröt som kunde gå sönder om man har otur. G515 har stabilare caps. Verkar vara en bra uppgradering över G915, med ett betydligt lägre pris.
https://youtu.be/e3VdpEoaI0Q?t=439

En recensent sa att det även kommer en modell utan trådlöst för lägre pris ($100). Hittade ingen video där de gjort rasseltest, men det kommer väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

ABS keycaps och rangliga tangenter misstänker jag. Tillsammans med ett alltför högt pris och så är jag verkligen inget fan av flytande(?) tangenter, inte som att det blir högre om de petar dit en sarg så man slipper vara rädd att fastna i en tangent och dra loss den.

Känns som att det enda vettiga mekaniska low profile är Nuphy Air…

Nej det är PBT med dubbla lager. Caps verkar mycket stabilare på detta än G915, men inte hittat någon som gjort mer ingående tester med rassel/stabilitetet osv.

https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-keyboards/g51...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det verkar vara det. Dessutom hade G915 caps spröt som kunde gå sönder om man har otur. G515 har stabilare caps. Verkar vara en bra uppgradering över G915, med ett betydligt lägre pris.
https://youtu.be/e3VdpEoaI0Q?t=439

En recensent sa att det även kommer en modell utan trådlöst för lägre pris ($100). Hittade ingen video där de gjort rasseltest, men det kommer väl.

Det där såg MYCKET bättre ut!

Visa signatur