Krönika: Jag föredrar 1984 framför "1984"

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Varje normalt samhälle har tagit ett steg längre än det där resonemanget: Motivation, syfte och anledning.
Är syftet att dela en rolig badbild med familjen: Helt ok
Är syftet att visa upp i sexuellt syfte: barnporr

Konstigare saker har hänt och vårat samhälle är knappast "normalt" längre. även om jag förstår hur du tänker så kan det ibland dras till sin spets om någon har en dåligt dag som exempel. varför de ska in och rota i privata bilder överhuvudtaget är ett mysterium då det lär finnas lättare sätt att hitta det dom vill ha med duktigt folk bakom spakarna och span på folk de VET håller på med sådant. Eftersom det kommer vara en avsevärd mäng information så lär en AI få sköta det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Konstigare saker har hänt och vårat samhälle är knappast "normalt" längre. även om jag förstår hur du tänker så kan det ibland dras till sin spets om någon har en dåligt dag som exempel. varför de ska in och rota i privata bilder överhuvudtaget är ett mysterium då det lär finnas lättare sätt att hitta det dom vill ha med duktigt folk bakom spakarna och span på folk de VET håller på med sådant. Eftersom det kommer vara en avsevärd mäng information så lär en AI få sköta det.

För att motverka dåliga dagar och liknande så lägger man inte allt i en enda persons knä utan man har flera domare etc om det går så långt. Tyvärr kan man inte bara plocka russinen ur kakan. All utveckling, i synnerhet den tekniska, öppnar dörrar och det är upp till marknaden och användarna hur den används. "AI" är ju i ropet just nu trots att det funnits i åtminstone 40 år redan i enklare former. Men vad används den till idag? Jo att fantisera ihop hur kvinnor ser ut utan kläder.

Poängen är att man måste ta med sig lagverket in i samtiden. GDPR är en modern sak som är bra (för att skydda användarna), Chat Control är ett nödvändigt ont för att det är tydligt att människor tror att det är en rättighet att vara anonym på nätet och sedermera bete sig hur som helst för att risken för straff är mellan icke existerande och minimal. Två sidor av samma mynt, enligt min åsikt. Att det kommer driva tekniken framåt för att hitta kryphålen ser jag också som förväntat.

Att man inte vill ta del av detta har man dock stora möjligheter idag då man kan använda enklare och utdaterad teknik, exempelvis polaroid kameran som nämns i krönikan. Tekniken som vi använder idag gör ju livet enklare att leva i många fall men det kommer också med sina baksidor. De som längtar tillbaka till 80-talet vill ofta ha ett enklare och lugnare liv, men på ett annat sätt än att ha allt tillgängligt (och alltid vara tillgänglig). Låt dem, säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag har aldrig sagt att jag önskar tvinga på någon annan att gå runt med en kamera. Vill du inte nyttja en smartphone eller för den delen väljer att peta hål på kamerahuset i den smartphone du mest troligen har; för all del, gör det! Däremot har jag absolut inget emot att andra utöver mig själv har möjlighet att spela in mig, eller andra personer, precis när som helst när jag lämnat mitt hem och ska delta i resterande delar av samhället.

Skrivet av MsSmith:

Vem tvingar dig att ha en telefon med smarta funktioner och appar då? Ingen, nej just det.

Får ta tillbaka mitt statement.

Var full och tog det ur sin kontext då jag med detta svaret tillsammans med ett annat inlägg där du utrycktestöd för chatcontrol kändes som du var helt för massövervakning kort och gott... spontant kändes det som du var för en ide om att alla skulle tvingas göra sin kamera tillgänglig för storebror eller liknande.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Får ta tillbaka mitt statement.

Var full och tog det ur sin kontext då jag med detta svaret tillsammans med ett annat inlägg där du utrycktestöd för chatcontrol kändes som du var helt för massövervakning kort och gott... spontant kändes det som du var för en ide om att alla skulle tvingas göra sin kamera tillgänglig för storebror eller liknande.

Jag är helt klart för chat control 😊
Det jag säger är att du inte behöver ha en telefon med smarta funktioner och appar om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer enda sätten att kringå detta vara att köra alternativa operativsystem med hårdvara som inte har implementerade AI-kretsar?

Nytt liv för mina gamla Amigor!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Chat Control är ett nödvändigt ont för att det är tydligt att människor tror att det är en rättighet att vara anonym på nätet och sedermera bete sig hur som helst för att risken för straff är mellan icke existerande och minimal.

Chat Control hindrar inte någon från att vara anonym.

Det är personer skriver privata meddelanden som drabbas av spionaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

"har man rent mjöl i påsen så..."
"om man är laglydig så..."

Många förstår verkligen så lite om omvärlden att de inte inser möjligheterna för en myndighet/organisation att göra skada även med vid tillfället lagliga företeelser, möten, rapporteringar osv. Många förstår verkligen inte hur fort det kan vända från att ens land balanserar på rätt sida av integritet och frihet kontra skydd mot brott och datanytta.

Vi balanserar på rätt sida NU men om ett parti kommer till makten med bestämda åsikter om till exempel rätten till abort eller rätten att vara allt annat än heterosexuell så är man plötsligt oskyddad från deras förtryck och förföljelser, deras nyinförda regler och lagar som i värsta fall gör en kriminell. Det har hänt åtskilliga gånger i historien, det händer redan nu i närliggande länder och det kommer att hända i framtiden kanske HÄR. Ingen vet och just exakt därför är den personliga integriteten LIVSviktig och något som borde vara en självklarhet att prioritera i ett modernt demokratiskt samhälle. Ja jag skrev prioritera, självklart är det aldrig svart eller vitt och på vissa områden kan det inte vara full personlig integritet.

Detsamma gäller, och är kanske ÄNNU viktigare, att journalister ska kunna utföra sitt jobb även när det gäller att avslöja oegentligheter i statlig eller regional miljö. Att kunna visselblåsa borde vara grundlagsskyddat och omöjligt att lagstifta bort. Utan möjligheter att helt anonymt och skyddat från även stat kommunisera finns inte möjlighet för journalister att göra de otroliga avslöjanden som gått till historien, vissa saker utförda av regeringar och statliga myndigheter/polis/militär.

Det förbluffar mig hur så många kan tycka att personlig integritet och möjlig anonymitet är oviktiga och att stat (till och med EU, där flera skurkstater tyvärr ingår) ska ha full insyn i våra privatliv. Tilläggas ska också att det är ju inte VÅR regering nödvändigtvis som kommer att ha tillgång till hela vår existens, alla regeringar och alla kriminella organisationer som kan nyttja eventuella bakdörrar som det pratas om att införa i mjukvara för våra stater att använda. Ungern kan skapa register över ickeheterosexuella i andra länder och italien kan leta upp antirasister vart de vill.

Det finns för fan en anledning till att skyddet av våra privatliv väger så tungt som det gör mot "att jaga kriminella", och det finns jättemånga verktyg för polis och andra att upprätthålla lag och regler. Om de inte kan använda dessa verktyg så får de lära sig sitt jobb, inte bryta ner hela vår demokratiska rätt till privatliv.

Tack , väl skrivet. Tyvärr har man känt länge är vi i nedbryttningsfasen av samhället

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

I ditt 1984-kit måste ju självklart en Commodore 64 finnas, två joysticks och att man sitter i samma rum och spelar, två eller fler fysiska personer. Bandspelaren med spelen på tar 5 minuter att ladda så det finns gott om tid att interagera med varandra med ögonkontakt.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Fast Telefoni är INTE "fortfarande en grej", då kopparnätet håller på att avvecklas i rasande takt, här i Sverige.

En kobratelefon går att koppla så man ringer via internet.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

Nintendo Switch har kommit rätt långt för att stilla retrotörstiga spelare, med Nintendo Online kan du spela många spel från 8-bit till N64, gameboy color, gameboy etc. Helt native gameplay.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Jag funderar mycket på vad ett mer nykert förhållningssätt till dagens teknik är och vad som är de reella riskerna. Övervakningen är redan här, nästa kamp handlar om vi ska kunna tänka fritt eller om vi ska styras till att bli renodlade konsumenter av dopamin genom sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag funderar mycket på vad ett mer nykert förhållningssätt till dagens teknik är och vad som är de reella riskerna. Övervakningen är redan här, nästa kamp handlar om vi ska kunna tänka fritt eller om vi ska styras till att bli renodlade konsumenter av dopamin genom sociala medier.

Den kampen är, såklart, redan förlorad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vem tvingar dig att ha en telefon med smarta funktioner och appar då? Ingen, nej just det.

"Ingen tvingar dig att ha en smartphone!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

<Uppladdad bildlänk>
"Ingen tvingar dig att ha en smartphone!"

Lev i ett 25årigt 90-tal om du önskar! Ingen tvingar dig till något mer än så, men kom inte och gnäll när du bara har TV1000 och inte någon hubb att gå till

Permalänk
Medlem

Fy att Ungern har statligt styrd media sa Bill.
Fy att Kina massövervakar sa Bull.

Själv håller jag alltid på "den goda sidan", alltså har jag inget att frukta...

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

På listan saknar jag bara polaroid kamera de andra två har jag redan.
Fax har hu sina fördelar och en ordentlig telefonlur ligger bekvämare i handen än dessa platta moderna saker.

Permalänk
Medlem

Väldigt naivt att tro på lögnen att Chat Control är främst för att ta fast ex pedofiler. Chat Control kommer inte att minska pedofilers brott däremot kommer det att vara utmärkt för massövervakning. Avskyr dom som massövervakar dina åsikter trots att du inte utgör något hot med dom lär det få negativa konsekvenser för dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petersv:

Väldigt naivt att tro på lögnen att Chat Control är främst för att ta fast ex pedofiler. Chat Control kommer inte att minska pedofilers brott däremot kommer det att vara utmärkt för massövervakning. Avskyr dom som massövervakar dina åsikter trots att du inte utgör något hot med dom lär det få negativa konsekvenser för dig.

Nja, man kan förstås ha skiftande åsikter om huruvida förslaget är genomtänkt, effektivt och önskvärt men finns det något som tyder på att förespråkarna har något annat än barnens bästa i kikaren? ”The road to hell is paved with good intentions” heter det ju…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, man kan förstås ha skiftande åsikter om huruvida förslaget är genomtänkt, effektivt och önskvärt men finns det något som tyder på att förespråkarna har något annat än barnens bästa i kikaren? ”The road to hell is paved with good intentions” heter det ju…

Vet bara de som jobbar för att få igenom det. De lär knappast tala om det i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

För att motverka dåliga dagar och liknande så lägger man inte allt i en enda persons knä utan man har flera domare etc om det går så långt. Tyvärr kan man inte bara plocka russinen ur kakan. All utveckling, i synnerhet den tekniska, öppnar dörrar och det är upp till marknaden och användarna hur den används. "AI" är ju i ropet just nu trots att det funnits i åtminstone 40 år redan i enklare former. Men vad används den till idag? Jo att fantisera ihop hur kvinnor ser ut utan kläder.

Poängen är att man måste ta med sig lagverket in i samtiden. GDPR är en modern sak som är bra (för att skydda användarna), Chat Control är ett nödvändigt ont för att det är tydligt att människor tror att det är en rättighet att vara anonym på nätet och sedermera bete sig hur som helst för att risken för straff är mellan icke existerande och minimal. Två sidor av samma mynt, enligt min åsikt. Att det kommer driva tekniken framåt för att hitta kryphålen ser jag också som förväntat.

Att man inte vill ta del av detta har man dock stora möjligheter idag då man kan använda enklare och utdaterad teknik, exempelvis polaroid kameran som nämns i krönikan. Tekniken som vi använder idag gör ju livet enklare att leva i många fall men det kommer också med sina baksidor. De som längtar tillbaka till 80-talet vill ofta ha ett enklare och lugnare liv, men på ett annat sätt än att ha allt tillgängligt (och alltid vara tillgänglig). Låt dem, säger jag.

Säger man att Chat Control är en nödvändighet så tror man inte på demokrati däremot, för i den demokratiska grunden finns det att man får kommunicerar utan att staten kan se vad du gör, därför vi har saker som brevhemlighet med mera.
Detta är inte valfritt i ett demokratiskt samhälle om man ser det så vill man avskaffa det demokratiska värdet utan vill i längden ha en diktatur där folk inte skall ha rätten att tänka eller kommunicera fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varje normalt samhälle har tagit ett steg längre än det där resonemanget: Motivation, syfte och anledning.
Är syftet att dela en rolig badbild med familjen: Helt ok
Är syftet att visa upp i sexuellt syfte: barnporr

I övrigt, och precis som på sociala medier: sätt en smiley på väl valda ställen oavett. Man måste inte gå full commando.

Fortfarande ingen som tvingar dig. Du kan ha BankId på fil, du behöver inte åka kollektivt, du behöver inte parkera just där där man enbart tar app betalningar. Så nej, jag har rätt och du har fel. Däremot har du en poäng som är viktig att belysa: Trådskaparen och den andra som dels funderade på det glada 80-talet, dels kallade det nuvarande ett skitsamhälle, bör kanske fundera på om det är värt det. Uppenbarligen blir det lite tuffare att leva helt frånkopplad från nuvarande samhälle. Man kan inte bara plocka godbitarna utan konsekvenserna blir rejält mycket större.

Med ditt resonemang kan man då lika bra också säga du behöver inte leva utan kan gå ta livet av dig, det är det resonemanget du för att vara utan saker som BankID i dag är nästan omöjligt samma vara utan Swish eller liknande funktioner om du vill leva ett normalt liv som vilken människa som helst.
Vi skall inte bygga bort våran demokrati och yttrandefrihet vilket är det vi håller på att att göra idag, vi öppnar för diktatur och despotism. Det är nämligen dit alla försök att hindra folk att utrycka sig utan att staten övervakar allt du gör leder till har historien alltid visat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet bara de som jobbar för att få igenom det. De lär knappast tala om det i sådana fall.

Ja det finns bevis på att de vill göra mera än detta, som att undantaga politker från detta systemet helt och hållet, vilket bara det visar vad man egentligen vill.

Permalänk

Personligen så tycker jag samhället blir sämre och sämre. Mer säkerhet och övervakning precis överallt.

Gör man något kreativt så blir det tillsägelse för man ska följa reglerna HR satt upp (som är omständiga och rigida utan anledning). Säger man något som inte matchar in i samhällets värdegrund, ja då blir man utfryst. Problem blir svårlösta när nya synvinklar inte tillåts, istället sopas de under mattan.

Då är jag inte ens 30 ännu, men de sista 10-15 åren så har det verkligen accelererat. Kina låg bara ett årtionde före oss eller så.

Permalänk
Medlem

Visst låter det frestande med 1984 men då vill jag vara lika ung som då och lika klok (?) som jag är nu. Jag vill inte vara lika korkad som jag var då, det vore frustrerande men, å andra sidan, förstod jag 1984 inte hur korkad jag var 1984.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Visst låter det frestande med 1984 men då vill jag vara lika ung som då och lika klok (?) som jag är nu. Jag vill inte vara lika korkad som jag var då, det vore frustrerande men, å andra sidan, förstod jag 1984 inte hur korkad jag var 1984.

Du delar väl den upplevelsen med i princip alla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, man kan förstås ha skiftande åsikter om huruvida förslaget är genomtänkt, effektivt och önskvärt men finns det något som tyder på att förespråkarna har något annat än barnens bästa i kikaren? ”The road to hell is paved with good intentions” heter det ju…

Historiskt har regeringar och myndigheter ofta använt övervakning som ett sätt att utöva makt och kontroll över sina medborgare. Att skydda barn används som ett svepskäl för att legitimera mer inträngande övervakningsåtgärder som annars skulle möta starkare motstånd. Chat Control blir nog ett verktyg för att hålla koll på politiska aktivister, journalister och andra individer som kan anses vara ett hot mot deras intressen. Malin Ekman sa upp sig från SVD för hon ville inte bedriva ensidig journalistik. Att förfölja eller trakassera individer för deras politiska åsikter, skall man inte bli förvånad om så sker.

Permalänk
Medlem

Naj som faktiskt minns 1984 säger njaaaaa affärerna stängde klockan allt som oftast 18 även om det var lagligt att ha öppet längre, söndagar var det stängt överallt, bara mackar och jourbutiker hade öppet.

Landet var grått, stadskärnorna var gråa och tråkiga, kläderna var beiga och tapeterna bruna.

Systemet hade inte ens öppet på lördagar, hur skulle det tas idag när folk får panik söndag eftermiddag?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Har inget Facbook, X, Tiktok m.m. och det fungerar alldeles utmärkt Förövrigt anser jag att om det är något man påstår så visa gärna belägg för det du påstår och inte bara svepande saker som att polisen tar dig för semesterbilder, utan när gjordes detta och var.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Landet var grått, stadskärnorna var gråa och tråkiga, kläderna var beiga och tapeterna bruna.

Nu förväxlar du 80-tal med 70-tal. 84 var det pastellfärger som gällde, brunt och orange i tapeterna var ett minne blott.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med nätverk och IT-lösningar hela dagarna och har varit uppkopplad sedan tidernas begynnelse. Jag blir mer och mer osugen på vart vissa tekniska lösningar är på väg och var internet är på väg att bli. Internet idag fylls av skit och automatgenererade webbsidor som optimeras för att få träffar i sökmotorer och generera klick till reklamlänkar. Social media och forever scrolling är skräp och helt hjärndöd tidsfördriv.

Tekniska lösningar staten, EU och polisen implementerar för att "göra mig mer säker" har oftast över tid en drift mot det man från början lovade inte skulle hända. Exempel - FRA lagen utvidgades, kameraövervakning skulle inte ha AI/ansiktsigenkänning som nu diskuteras. Även "Chat control" knådas och "begränsas" för att gå kunna slinka igenom för att antagligen senare utvidgas.

Jag tror fortfarande på att tekniken kan bidra till en bättre värld men det känns ibland otroligt hopplöst. Jag kan ofta längta tillbaka till 80/90-talet.