Krönika: Jag föredrar 1984 framför "1984"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Säger man att Chat Control är en nödvändighet så tror man inte på demokrati däremot, för i den demokratiska grunden finns det att man får kommunicerar utan att staten kan se vad du gör, därför vi har saker som brevhemlighet med mera.
Detta är inte valfritt i ett demokratiskt samhälle om man ser det så vill man avskaffa det demokratiska värdet utan vill i längden ha en diktatur där folk inte skall ha rätten att tänka eller kommunicera fritt.

Väldigt enkelt: Man kan inte leva i 2024 och bara plocka godbitarna. Regelverken och metoderna måste uppdateras och gå i klang med samtiden och den tekniska utvecklingen. Jag förstår att det är ett barockt inställning på detta forum men så är det. Det handlar inte om att avskaffa något alls, snarare tvärtom att förbättra och stabilisera något som har blivit så stort att det har blivit ett problem. Man kan inte på stor skala göra som Sweclockers gjort med politikfrågor generellt, dvs förbjuda dem (för att användarna här har så unkna åsikter), utan man måste hitta lösningar. Chat Control är väl en rätt gammal diskussion idag, som skulle blivit av i november förra året men sköts upp. Det är väl tydligt nog att det är en svår fråga och att Chat Control i sin dåvarande form (osäker på om det har ändrats något sedan dess i förslaget?) inte var bra nog, eller framställningen inte var tillräckligt bra. Precis som med GDPR utgår jag från att Chat Control kommer vara ett levande regelverk/ramverk i framtiden, för jag ser det inte som en fråga om det kommer utan när det kommer.

Skrivet av Gandir:

Med ditt resonemang kan man då lika bra också säga du behöver inte leva utan kan gå ta livet av dig, det är det resonemanget du för att vara utan saker som BankID i dag är nästan omöjligt samma vara utan Swish eller liknande funktioner om du vill leva ett normalt liv som vilken människa som helst.
Vi skall inte bygga bort våran demokrati och yttrandefrihet vilket är det vi håller på att att göra idag, vi öppnar för diktatur och despotism. Det är nämligen dit alla försök att hindra folk att utrycka sig utan att staten övervakar allt du gör leder till har historien alltid visat.

Njae tycker användarna på detta "fantastiska" forum har en fabläs för att ta saker allt för ordagrant utan att koppla det till trådens ursprung, dvs att leva i 80-talet. Det jag säger är att man kan mångt och mycket leva enkelt idag, inte att man ska ta livet av sig (vilket är ganska extremt) för att man inte är kompatibel med samtiden. Som du är inne på blir det ofta mer omständligt vilket bevisar att tekniken faktiskt har gjort det lättare för oss i vardagen idag än för 40 år sen. Men som jag skrev ovan, vi kan inte fortsätta att plocka russin ur kakan och säga att vi ska leva som på 80-talet och ändå ha Spotify, 5G, BankID och Swish. På individnivå kan vi välja hur vi ska leva, min största retrogrej är att jag inte streamar musik utan har det lagrat. Men att gå längre bak än så, inget för mig i alla fall.

Vi bygger inte bort någon demokrati, tvärtom så genom den tekniska utvecklingen låter vi fler ta del av den. Vi hade inte jättemånga forum av olika slag på 80-talet om vi säger så. Men det är tydligt att det behövs nya lagar och ramverk då det också öppnat upp för saker som man inte vill ha, exempelvis motiveringen som ligger bakom Chat Control. Angående yttrandefriheten så är det samma sak där, men jag tror du blandar ihop den med åsiktsfriheten. Den senare är helt fri medan den tidigare redan är begränsad i flera fall, Hets mot folkgrupp är en sådan begränsning. Anser man att det är ett "hot" mot yttrandefriheten då bör man nog se sig i spegeln istället anser jag.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har raderat ett sidospår som försökte leda över diskussionen i politik, och därmed strider mot § 1.7.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag tappade bort mitt bankkort. Fick leva tre dagar utan kort med kontanter.

Om jag hade nostalgiska drömmerier tidigare är det som bortblåst nu. För det här om att ”det var bättre förr” är just nostalgiska drömmerier. Lev några dagar utan betalkortet i telefonen så vet ni exakt vad jag talar om.

Permalänk
Medlem

Att folk argumenterar för att vi ska ha minst så mycket övervakning som vi har idag är imponerande 😂