Följ Black Week på SweClockers

Snabbkoll: Lämnar du in datorn på reparation eller lagar du den själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"Lösa själv" som i att utan att någonsin byta en komponent alltså? Eller lösa själv som i att byta en komponent själv? Det sistnämnda är väl vad typ 97% gör enligt denna undersökning.

Transportskador är väl också hårt att skylla på användaren?

Tarnsportskadan var relaterad till påståendet om 1-3 procent, mao inte ett fabrikationsfel utan ett generellt registrerat fel , man kan påverka var och hur man köper sina saker också.
Amazon tex som är kända för sina dåliga emballage (och återanvändning av returer)
Bröt av gångjärn på en Sony Laptop Carbon en gång men satte dit vanliga "Järnia" gångjärn.
Spräckt skärm på en Apple Macbook Pro som jag aldrig åtgärdade.
Alla egenbyggda stationära har gått klockrent utan ett fel. Den senaste är byggd 2017, går bra fortfarande men är i behov av uppgraderingar.
Man väljer hur man vill att sina grejer skall funka.

Permalänk
Medlem

Har aldrig lämnat in en dator på reparation någonstans. Bygger själv och felsöker och lagar således själv också.

Eller jo, förresten, lämnat in en Macbook för byte av tangentbord eller om det var touchpad. Men det var ett garantiärende, så därav fick Apple ta det. Det blev iaf byte av både tangentbord och touchpad, då de satt ihop och byttes tillsammans tydligen. Var någon gammal variant av Macbook.

Men i de allra flesta fall fixar jag problemen själv, både för familjen och för mig själv.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Flera i tråden verkar ha antagit att laga själv betyder att man börjar byta ytmonterade komponenter på moderkort och grafikkort eller liknande (vet inte hur man förväntas laga en trasig CPU). Nu har jag inte lämnat in någon dator på reparation de senaste 20 åren så en ärlig fråga:

Om du lämnar in datorn på lagning hos en reparatör och grafikkortet är trasigt, sätter de sig verkligen och löder loss och byter trasiga minneskretsar, VRM:er osv eller säger de åt dig att köpa ett nytt?

Jag måste erkänna att jag hade trott att en reparation hos en reparatör innebar (åtminstone i de flesta fall) samma typ av reparation som jag gör hemma, dvs, att de byter ut trasiga delar snarare än att de skulle försöka löda loss och byta ytmonterade komponenter på moderkortet, grafikkortet, minnena eller liknande.

Är det ens värt det (när det kommer till "normala" stationära datorer) att börja genomföra den nivån av felsökning för att laga individuella datorkomponenter (annat än möjligen de dyrare grafikkorten)?

Det är givetvis en sak garanti finns kvar på komponenterna, då lämnar jag in dem för reparation men så fort garanti-tiden är passerad så innebär en "reparation" för mig att trasiga komponenter slängs och ersätts med nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

När något i din dator har gått sönder, lämnar du in den hos en reparatör eller lagar du den själv?

Läs hela artikeln här

Jag har ännu inte behövt reparera en dator. Vet inte hur man gör riktigt. Jag brukar köpa ny dator ungefär en gång om året och sälja den gamla. Jag brukar få ca 70% av ny-värdet så går det runt från år till år.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag litar ej på datorbutiker. Jag skulle kunna göra det annars.
Orsaken jag inte litar på dem är flera är flera. Framför allt är att det är en tuff arbetsmarknad, extremt mycket prispressat och jag har fördomar att de tar in de allra billigaste personerna de kan hitta. Dessa billiga personer kan låta ens utrustning stå på öppet inne i butik där obehöriga kan gå in och pilla etc. Så inte ens bekantas datorer kommer till dem, jag löser problemet med att de har reservdatorer så det inte är något brådskande.

Det finns enmansföretag som lagar datorer där en hel del overheadkostnader försvinner just för att det är en person. Dessa kan vara riktigt duktiga, de bör i vilket fall ha en bra social skills.

Jag tycker det är så tråkigt att det nästan inte går anlita folk för något idag. Jag har mycket som är trasigt, men folk kostar runt 1000kr/h, det är tusan inte mycket som är värt att laga om man inte fixar det själv.
Det blir ofta laga prylen själv eller försök sälja prylen för en struntsumma till en som försöker laga dem själv eller sista alternativet att slänga prylen.

De professionella yrkesfolk är också ofta upptagna till den förbannelse. Småjobb som man skulle ha åt dem kommer sist i kön, alla andra jobb kommer före.

Jag håller med. Jag förstår inte en del här som lämnar in. Det är(var) ett forum för entusiaster. Lämna in till någon som inte kan mer än att googla och lösa på forum går bort

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Lagar åt mig själv och åt andra. Nästan uteslutande byter jag den del som är defekt. Det är sällsynt att jag byter komponenter i en dator om jag inte direkt hittar en defekt kondensator eller motstånd. Byta en IC är meningslöst då de sällan går att få tag i.
Är utbildad i att löda även ytmonterade komponenter.

Bygger datorer på beställning, installerar OS, drivrutiner med mera. Rensar ut virus och annan ohyra på begäran.
Lagar ljudapparater på komponentnivå åt vänner och bekanta. Är utbildad inom elektronik och service på elektronikutrustning. Jobbat proffesionellt som servicetekniker inom elektronik i många år.

Permalänk
Medlem

Fixar 100% åt mig själv och sambon, och assisterar ett fåtal andra vid behov (i praktiken väldigt sällan).

Har hjälpt släktingar förut, men otacksamt obetalt arbete gör ingen glad, så det slutade jag med för länge sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Flera i tråden verkar ha antagit att laga själv betyder att man börjar byta ytmonterade komponenter på moderkort och grafikkort eller liknande (vet inte hur man förväntas laga en trasig CPU). Nu har jag inte lämnat in någon dator på reparation de senaste 20 åren så en ärlig fråga:

Om du lämnar in datorn på lagning hos en reparatör och grafikkortet är trasigt, sätter de sig verkligen och löder loss och byter trasiga minneskretsar, VRM:er osv eller säger de åt dig att köpa ett nytt?

Jag måste erkänna att jag hade trott att en reparation hos en reparatör innebar (åtminstone i de flesta fall) samma typ av reparation som jag gör hemma, dvs, att de byter ut trasiga delar snarare än att de skulle försöka löda loss och byta ytmonterade komponenter på moderkortet, grafikkortet, minnena eller liknande.

Är det ens värt det (när det kommer till "normala" stationära datorer) att börja genomföra den nivån av felsökning för att laga individuella datorkomponenter (annat än möjligen de dyrare grafikkorten)?

Det är givetvis en sak garanti finns kvar på komponenterna, då lämnar jag in dem för reparation men så fort garanti-tiden är passerad så innebär en "reparation" för mig att trasiga komponenter slängs och ersätts med nya.

Medhåll, som jag skrev tidigare, så här tror jag folk flest tänker:

Bilen fungerar inte. Bränslepumpen är paj. Byta bränslepump = reparera bilen.

Datorn fungerar inte. PSU är paj. Byta PSU = reparera datorn.

Det måste nog antingen vara väldigt uppenbart vad som är fel (någon kontakt glappar mot kortet, man ser att en lödning är knas) eller en väldigt speciell dator/grej för att det ska vara värt att ta fram lödkolven. Om en kondensator ballar ur på min Amiga skulle jag ju försöka byta ut den, men knappast på min vanliga PC, då får det bli ett annat moderkort. Jag har inte heller kompetens eller verktyg för att klara krångligare saker. Men reparera en dator kan jag ofta göra - genom att byta ut det som är fel. Till exempel grafikkort, RAM, lagring, PSU. CPU har mig veterligen aldrig gått sönder för mig, trots att jag ofta kört otillräckligt kylt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Att felsöka och byta komponenter är det jag tänkte på i första hand och detta alla dator verkstäder också gör idag.

Likadant på telefoner dom felsöker och byter komponenter likadant i bilverkstäder dom byter den felande komponenten.

Måste vara den vanligaste arbetssättet oavsett elekronik eller mekaniskt.

Väldigt få löder om moderkortet eller grafikkort eller svarvar nya motordelar på verkstaden pga att detta är dyrare en att byta ut delen.

Undrar vad det kostat om dom lödit bort minneskretsar på en gpu och bytt ut detta eller gpu processorn lovar att det är billigare med nytt grafikkort och dessutom väldigt få som klarar detta av service verkstäderna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det ligger väl någonstans mittemellan kan jag tycka. Nej, det ska väl inte bara räknas om man själv löder och byter/fixar komponenter på kretskort och dylikt men å andra sidan tycker jag inte det är att reparera om man byter ett trasigt grafikkort mot ett nytt.

Däremot att t.ex. byta en trasig fläkt i grafikkortet tycker jag räknas som att man själv reparerar. Man plockar ändå isär det och pillar med skruvar och kablar för att lösa ett problem.

Att jämföra det med att t.ex. byta en trasig länkarm på en bil är inte riktigt rättvis, det innebär en hel del jobb att göra det medan det är tämligen lite jobb att byta en komponent i en dator.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fast lämna in den betyder ju (antingen 599 för felsökning på det och dom tar enhetspris för varje grej dom utför som 299 för en simpel BIOSuppdatering. En enmansföretagare i närheten tar 1500 för alla datorer som lämnas in men då går han genom allt. Dammrengörning, byte av pasta, sitter kablar lösa så går han genom alla och sätter hop alla med buntband, Blåser en fläkt åt fel håll eller sitter lite dumt så fixar han det, dito med vattenkylning. nytt bios, nya drivrutiner med mera. Sen gör han en stresstest. Sen påslag för bytta komponenter men det verkar som att jobbet ingår i den där felsökningsavgiften.

Lagar man själv så innebär detta ju "gratis" även om felet enbart bestod av att en löjlig bagatell som en lös kabel.

Jag bygger alla datorer och lagar allt och vänners datorer, en del felsökning har det allt vart genom åren. Löder lite lättare grejer som att byta alla kondensatorer på en Mac classic eller ett Nintendo åtta bitars (men det är inte att laga det är att förebygga då man redan vet att kondensatorerna kommer böja läcka), att byta en trasig ljudutgång på nån laptop.

Att laga ett kortsluten komponent kräver ju lite mer som jag inte tänker ge mig in på, minst ett oscilloskop med mera, nä jag håller mig vid till att mäta så att man ser att ström kommer in någonstans, att det är rätt spänning där. Att byta det som är billigt och chansa är ju görbart på skoj däråt.

Men det är kul att få köpa nått nytt i bland.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det ligger väl någonstans mittemellan kan jag tycka. Nej, det ska väl inte bara räknas om man själv löder och byter/fixar komponenter på kretskort och dylikt men å andra sidan tycker jag inte det är att reparera om man byter ett trasigt grafikkort mot ett nytt.

Däremot att t.ex. byta en trasig fläkt i grafikkortet tycker jag räknas som att man själv reparerar. Man plockar ändå isär det och pillar med skruvar och kablar för att lösa ett problem.

Att jämföra det med att t.ex. byta en trasig länkarm på en bil är inte riktigt rättvis, det innebär en hel del jobb att göra det medan det är tämligen lite jobb att byta en komponent i en dator.

Samtidigt som att det finns folk som bör hålla sig borta men som själva tycker att det blir bra.

Saker hänger löst eller sitter snett. Fläktar blåser åt fel håll, pastamängder som en druva. vattenkylning vänt åt fel håll, drös med kablar överallt kan väl gå ändå men. För svag strömagregat eller orimligt överdimensionerat. Dom har aldrig ens tittat och funderat och inte kollat upp hur det ska vara.

Har petat i en dator åt en som var sjukt dammig, felet var att han av någon anledning lossat på processorn innan rengöring och en dammtuss trillat in på pinnarna så det blev godnatt för gott med det moderkortet. Blir ju dyrt om man har otur när man tänker och förmodligen kommer dom aldrig förstå det själva.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Gissade rätt att de flesta här skulle rösta lagar själv vilket jag också gjorde. Men skulle det enbart gälla laptop skulle det ev ändra sig något då de delvis är jobbigare att greja med men också mycket enklare att bara skicka in någonstans.

Permalänk

Lite oklar fråga. Det beror på vad som behöver lagas. Laga kopparbanor på moderkort eller grafikkort är inget som man själv borde göra utan göra det på garantin om den fortfarande gäller. Samma om fläkten i chassit eller moderkortet går sönder det går på garantin. Samma med trasiga kablar och saker som trillat av och där du inte enkelt kan sätta tillbaka det.

Det är många här som kommer skriva att de kan löda men troligtvis kommer de med all sannolikhet förvärra situationen ännu mer.

Det som lättast går sönder när man själv försöker laga är att plastbitar går sönder.

Egentligen borde borde det ställas en efterföljande fråga: Om själv vad lagar du då?

Skrivet av Marathonkillen:

Lagar åt mig själv och åt andra. Nästan uteslutande byter jag den del som är defekt. Det är sällsynt att jag byter komponenter i en dator om jag inte direkt hittar en defekt kondensator eller motstånd. Byta en IC är meningslöst då de sällan går att få tag i.
Är utbildad i att löda även ytmonterade komponenter.

Bygger datorer på beställning, installerar OS, drivrutiner med mera. Rensar ut virus och annan ohyra på begäran.
Lagar ljudapparater på komponentnivå åt vänner och bekanta. Är utbildad inom elektronik och service på elektronikutrustning. Jobbat proffesionellt som servicetekniker inom elektronik i många år.

Inte för att vara sådan men du har inte kompetensen eller möjlighet att byta ut en kondensator eller IC utan göra produkten sämre. Sådant som görs i fabrik är något du inte kan göra själv oavsett hur mycket du själv tror dig kunna. Skulle aldrig låta andra än certifierade verkstäder som tillverkarna använder laga något i min dator.

Skrivet av f@boy:

Jag håller med. Jag förstår inte en del här som lämnar in. Det är(var) ett forum för entusiaster. Lämna in till någon som inte kan mer än att googla och lösa på forum går bort

Det är en oklar fråga från början. Dåliga kondisar och liknande är inget en privatperson ska eller bör göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte för att vara sådan men du har inte kompetensen eller möjlighet att byta ut en kondensator eller IC utan göra produkten sämre. Sådant som görs i fabrik är något du inte kan göra själv oavsett hur mycket du själv tror dig kunna. Skulle aldrig låta andra än certifierade verkstäder som tillverkarna använder laga något i min dator.

Det är bra fräckt av dig att direkt anta att jag inte besitter sådan kompetens utan att ens veta vem jag är!
Utbildad i gymnasiet inom elektronik och handlödning. Under mina yrkesår inom elektronik har jag vid två tillfällen, på arbetsgivarens bekostnad, gått ytterligare kurser i lödteknik. En av dem skickade mig till Japan för att lära mig handlöda ytmonterade kretsar med en standardlödstation, som Weller WCP20.

Genom alla mina yrkesår som servicetekniker inom elektronik, där jag jobbat med såväl ljudapparater som 20 år inom den medicintekniska delen, är det förnedrande att du kommer med negativa påstående om min kompetens.

Kollegor på sjukhus har bett mig hjälpa dem att laga medicintekniska apparater just för att de själva inte kan den sortens lödteknik som ibland krävs.
Jag besitter en yrkeserfarenhet som många drömmer om att kunna ha! Jag tillhör en utdöende arbetsgrupp som aldrig kommer att finnas när vi är utdöda. Idag är det kretskortsbyte som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är en oklar fråga från början. Dåliga kondisar och liknande är inget en privatperson ska eller bör göra.

Byta kondensatorer är faktiskt något av de enklaste löd-reparationer man kan göra förutsatt att de är hålmonterade. Räcker med att ha en bra lödkolv, tennsug och ev en liten 0.6 mm borr för att borra rent hålen om det är flerlagerskort.

Har bytt 100++ kondensatorer på diverse kort vid det här laget. Första var på ett Super-socket 7 moderkort med en AMD-K6 200MHz. Det höll ca 3 månader innan VRM-kondensatorn gav upp. Det här var precis när man gått över från att ha linjär-regulator på VRM:en till switchade. Så tillverkarna hade nog inte riktigt fattat hur mycket högre stress det blev på kondensatorerna iom att det var switchat.
Så skulle jag då få moderkortet utbytt på garanti med en troligtvis lika dålig kondensator eller skulle jag lägga ett par timmar på att byta ut den? Blev att byta kondensatorn, sen kördes kortet i flera år innan nåt annat gav upp.

För ytmonterade saker krävs bättre utrustning. Vissa enklare kretsar tex SOIC-8 till -16 kan man byta, men BGA:er och TSSOP är värre.

Men för att återgå till frågan: Skulle jag lämna in datorn? Då blir svaret ja om den är köpt färdigbyggd med garanti kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Byta kondensatorer är inte så svårt även om man inte har den kompetensen som personen du skrev till tydligen har.
Jag har bara lärt mig elektronik själv online och har ändå lyckats designa och bygga ihop flera prylar jag använder dagligen. På ämnet byta kondensatorer/IC så lagade jag min skärm för typ två år sedan, har använt den många timmar per dag sedan dess med noll problem.

Skulle vilja påstå att den är bättre nu än när den var ny eftersom det vara en kallödning i den från fabrik som i slutändan ledde till att en transistor blev så varm att kretskortet var missfärgat under den.

Skrivet av SAFA:

För ytmonterade saker krävs bättre utrustning. Vissa enklare kretsar tex SOIC-8 till -16 kan man byta, men BGA:er och TSSOP är värre.

Om du har en OK lödkolv och flussmedel borde du kunna fixa TSSOP om du fixar SOIC.
På med flussmedel och en klump tenn så lägger det sig där man vill ha det av sig självt. Bryggas några pinnar så är det bara att dra inifrån och ut på dem så drar ytspänningen bort tenn tills det blir lagom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Samtidigt som att det finns folk som bör hålla sig borta men som själva tycker att det blir bra.

Saker hänger löst eller sitter snett. Fläktar blåser åt fel håll, pastamängder som en druva. vattenkylning vänt åt fel håll, drös med kablar överallt kan väl gå ändå men. För svag strömagregat eller orimligt överdimensionerat. Dom har aldrig ens tittat och funderat och inte kollat upp hur det ska vara.

Har petat i en dator åt en som var sjukt dammig, felet var att han av någon anledning lossat på processorn innan rengöring och en dammtuss trillat in på pinnarna så det blev godnatt för gott med det moderkortet. Blir ju dyrt om man har otur när man tänker och förmodligen kommer dom aldrig förstå det själva.

Så är det ju alltid. Fick göra en utryckning på 90-talet till ett par bekanta som fått för sig att sätta ihop en dator och tryckt in floppykabeln i IDE-kontakten på en hårddisk. Att kontakten på kabeln var mindre reflekterade de öht inte över utan tryckte bara till tills den gick in. Lyckades räta ut pinnarna de böjt och få ordning på eländet men ja, jag vet precis vad du menar.

Dock är det så att även den bäste kan göra fel ibland. Själv lärt mig läxan att inte pilla med saker när blodsockret är åt helsike för lågt. Det mesta verkar logiskt och självklart när hjärnan inte fungerar som den ska. Problemet där är att iom att hjärnan inte fungerar ordentligt så inser man inte det själv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se 96% lagar själva. 96% byter ut den trasiga komponenten och slänger den trasiga komponenten istället för att laga.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infiniti:

Jag har svårt att se 96% lagar själva. 96% byter ut den trasiga komponenten och slänger den trasiga komponenten istället för att laga.

Vilket lagar datorn.

Citat:

När något i din dator har gått sönder, lämnar du in den [alltså datorn] hos en reparatör eller lagar du den själv?

Att 96% röstat på det betyder förstås att över 90% tolkar frågan som att byta komponenter som grafikkort och processor, inte komponenter som induktorer och integrerade kretsar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilket lagar datorn.

Att 96% röstat på det betyder förstås att över 90% tolkar frågan som att byta komponenter som grafikkort och processor, inte komponenter som induktorer och integrerade kretsar.

Om man tolkar att ”laga något” som att plocka ut en del (som är utformad för att plockas i/ut av kreti & pleti) och sätta i en ny så förstår jag varför planeten håller på att gå åt helvete… snacka om att pissa på de som faktiskt lagar elektronik, de som samlat på dig kunskap och erfarenhet under flera år och använder sig av riktiga verktyg som lödkolv, multimeter m.m.

Men det är självklart så alla tolkat frågan, men jag skulle aldrig kalla det för att ”laga” datorn. I så fall ”lagar” jag mina lampor varje gång jag byter glödlampa, eller ”lagar” bilen när jag byter torkarblad. Att ”laga” något är min mening något som kräver åtminstone någon form av specialkunskap inom ett område. Det räcker inte att man varit bortskämd datanörd sedan man var 12 år gammal och köpt nya, dyra komponenter för att en kondensator gett upp på den gamla.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infiniti:

Om man tolkar att ”laga något” som att plocka ut en del (som är utformad för att plockas i/ut av kreti & pleti) och sätta i en ny så förstår jag varför planeten håller på att gå åt helvete… snacka om att pissa på de som faktiskt lagar elektronik, de som samlat på dig kunskap och erfarenhet under flera år och använder sig av riktiga verktyg som lödkolv, multimeter m.m.

Men det är självklart så alla tolkat frågan, men jag skulle aldrig kalla det för att ”laga” datorn. I så fall ”lagar” jag mina lampor varje gång jag byter glödlampa, eller ”lagar” bilen när jag byter torkarblad. Att ”laga” något är min mening något som kräver åtminstone någon form av specialkunskap inom ett område. Det räcker inte att man varit bortskämd datanörd sedan man var 12 år gammal och köpt nya, dyra komponenter för att en kondensator gett upp på den gamla.

Fast hur ska man tänka angående garantiärenden då?
Säg att ditt grafikkort går sönder 9 månader efter inköp. Det är ju väl ganska självklart att utnyttja garantin i det fallet? Men då har man isåfall inte lagat datorn själv, och det enda andra alternativet är isf att rösta på att man lämnat in datorn på reparation, vilket jag inte tycker stämmer något bättre.

Jag kör själv på att använda garanti/reklamationsrätt när det går, och i övriga fall försöka reparera komponenten själv, men det är ju något som i regel är extremt komplext och i många fall omöjligt (t ex en CPU med skada i kislet, RAM med skadade minneskrestar där kretsarna inte finns att köpa).

Jag har dock lagat en del saker själv, men det är ju helt klart undantagsfall. Kommer på två saker på rak arm nu, min Macbook Pro 2011 med dött grafikchip (lösningen var att reflowa chipet med varmluft så den gick igång tillfälligt, sen stänga av det genom att ändra så det inte får ström) samt min nuvarande skärm med en trasig transistor och dåliga kondensatorer.

Grafikkort, hårddisk, moderkort, processor, minne har jag aldrig ens försökt reparera, utöver böjda pinnar på processor då.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Försöker lösa allting själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Jo, men det du beskriver är ju att laga. Att inte laga är att antingen lämna in datorn eller slänga hela*.

Tex en uppsvälld kondensator på moderkortet, löd loss den gamla och släng, sen in med en ny. Inte sätter jag igång och försöker laga den gamla genom att tex fylla på ny elektrolyt och täta ev hål som uppstått.

Eller ta ett grafikkort där fläktarna kärvat ihop. Är det inte att laga kortet genom att byta fläktarna eller måste man in i fläktarna och byta lager?

*eller ställa undan i källarförrådet i väntan på bättre tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Tror du överskattar vad "kreti och pleti" kan.
För att byta grafikkort (om du inte kan hitta ett identiskt med det gamla) måste du tex veta vilken buss det sitter på. Om vi bara tar PC så finns ju ISA-8, ISA-16, EISA, MCA, Vesa-LocalBus, PCI, AGP, PCI-express* i ett antal versioner. Anslutning till skärmen kan ju vara EGA, VGA, DVI-D, DVI-A, HDMI, DisplayPort*. Vidare om det är ett kraftfullt kort så måste man ha koll på strömförsörjningen, får det plats i lådan, klarar kortet den upplösning min skärm har mm.
Vidare måste du ha koll på ev mekaniska låsanordningar så inget sabbas när man byter samt att man bör ha koll på ESD och ha ESD-armband osv.

*här har jag säkert glömt något o så fall har inte ens jag full koll

Angående laga bilen, tex byta bromsskivor var ju rätt enkelt på 1970-talet, men hur är det på moderna bilar? Nu när de flesta på jobbet inte ens byter mellan sommar och vinterdäck själva utan "lämnar in" bilen så lär de flesta även lämna in när det gäller bromsskivebyte.