Permalänk
Medlem

Linux Sucks 2024

För er som inte vet:
Bryan Lunduke har nästan varje år sedan 2009 gjort ett program som heter Linux Sucks (årets upplaga är den 13:e).
Linux fanboys tenderar att vara uppblåsta, säger att linux är bäst samt att Windows och Mac är sämst.
Lunduke tycker om att sticka hål på uppblåsta linux-egon och Linux Sucks är gjort med glimten i ögat.
Varje år försöker han ha ett genomgående tema och tar upp saker som inte fungerar så bra i linux - saker som linux-fanboys brukar ignorera om man inte slår dem i huvudet med det.
Han är dessutom rolig att lyssna på så det finns fortfarande värde i att se äldre shower.

All shows 2009-2024
https://archive.org/details/linux-sucks

Linux Sucks 2024
https://www.youtube.com/watch?v=58mLZyShQjQ

Årets show har underrubriken "What the fart happened last year [2023]?"
Jag tycker att jag följer med i nyhetsflödet om linux, men Lunduke lyckades överraska mig med flera saker som jag inte hade en aning om - och det är hela Lundukes poäng: varför skrevs det inte om detta och varför känner inte linuxanvändare till detta?
Vad hände med linuxjournalistiken år 2023?

Nu bör man ha klart för sig att Lunduke har ganska starka åsikter om saker utanför linuxsfären, men han anstränger sig för att inte blanda in politik i Linux Sucks.
Som många amerikanska linuxanvändare är han mycket för: "freedom as in free speach": man ska få tycka och tänka vad man vill och ingen ska få sätta sig på en och bestämma vad man ska säga.

Nedan är några av punkterna som han tar upp.
- Är det saker som ni kände till tidigare?
- Är det saker som ni tycker borde ha rapporterats i [linux]-media?
- Har ni rent av sett någon Linux Sucks sedan tidigare? Om så, vad tycker ni?
(de saker jag redan visste om står i parentes under respekive stycke, står inget var det en nyhet för mig)

#####

- Det är ingen hemlighet att Red Hat är det största linuxföretaget i världen.
2018 köpte IBM hela Red Hat för 34 miljarder dollar. Red Hat är ett stort företag.
Det är heller ingen hemlighet att under förra året bestämde Red Hat att deras repos / mjukvaruförråd skulle bli closed source om man inte betalar.
Men visste ni att IBM och Red Hat har tvingat sina anställda att skriva under ett "anti-white pledge", där man intygar att man tycker att vita människor är dåliga. Samt att chefer på IBM och Red Hat har en bonus som är kopplad till att man anställer fler icke-vita än vita.
Det har inget med linux att göra, men Red Hat ÄR världens största linuxföretag och det kan vara av intresse att veta hur de behandlar sina anställda.
Jag lägger ingen som helst värdering i IBMs och Red Hats policy. Jag vet att många företag idag strävar efter en multikulturell och hetrogen arbetsplats. Men jag tycker att det är en så pass intressant nyhet att jag skulle ha velat läsa om det 2023.

- Låt oss ta upp nästa stora linuxföretag: SUSE, som bl.a. gör OpenSUSE. Även om ingen här kör OpenSUSE är det ändå ett multimiljarddollarföretag och det kan vara av intresse att veta vad som händer där.
Visste ni att SUSEs VD fick sparken förra året efter att ha gjort flera "risky deals" som skadat företaget så allvarligt att man var tvungen av avlista sig från den tyska börsen. Någon som hört talas om det?

- Vi fortsätter med SUSE:
SUSE gjorde även ett politiskt uttalande. Lunduke är amerikan och i hans värld finns det bara två partier, låt oss kalla dem höger och vänster, och de är ungefär lika stora: 50/50. SUSE skrev om en av dessa grupper: "rotten flesh that needs to be cut out" (ett riktigt citat från SUSE). De visade sedan att de menade allvar genom att banna alla från deras forum som hade dessa politiska åsikter.
Personligen försöker jag hålla mig undan från politik så mycket som möjligt, mest för att att jag anser att alla politiker, oavsett partitillhörighet, är inkompetenta.
Det hindrar inte att jag tycker att detta har nyhetsvärde.

- GitHub är stort bland programmerare, Det är även stort i Linuxvärlden, då många av alla open source projekt finns där.
Även om det finns alternativ, som GitLab och SourceForge, är GitHub Störst.
Det borde även vara allmän kunskap att GitHub numera ägs av Microsoft.
Men hur många har koll på att Microsoft håller på att frövandla GitHub från en plattform för öppen källkod till en AI-plattform?
Man kan idag använda Microsofts AI för att skriva kod, något AIn lärt sig från alla projekt på GitHub.
Här uppstår juridiska problem.
Det finns redan exempel på när folk fått kod från AIn som är identisk med kod på GitHub.
Problemet är att nästan all kod på GitHub är publicerad under en eller annan licens.
Licenserna är ofta snälla: man får använda koden... förutsatt att man nämner från vilket projekt koden kommer och att den nya koden man skapar också är öppen - detta är saker som AIn glatt ignorerar och gissningsvis kommer Microsoft få ett oändligt antal stämningar på halsen framöver.
(det här visste jag redan om)

- När man börjar lära sig linux finns det tre STORA steg man kan ta för att visa att man är "expert".
1. Arch Linux (nu menar jag inte distros som Endeavour, utan riktiga Arch Linux. Och inte det nya skriptet som automatiserar allt, utan att installera Arch manuellt.
2. Gentoo, där man kompilerar alla program från källkod (så en installation kan ta dagar). Fun fact: ChromeOS till Chromebooks bygger på Gentoo.
3. Linux From Scratch, där man bokstavligen ska göra allt själv från grunden.
Först föll Arch: det nya skriptet har gjort det buslätt att installera Arch. Men nu har även Gentoo fallit: de tillhandahåller numera binär kod så man slipper kompilera själv.
Vad blir nästa steg? Att LFS går att installera med Calamares?
Linux är inte vad det en gång varit.
(det här visste jag redan om)

- GNOME är tillsammans med KDE Plasma de största skrivbordsmiljöerna i linux. GNOME tenderar att polarisera: antingen hatar man, eller älskar GNOME.
Det är också en organisation som lever på bidrag. Förra året anställde GNOME en ny VD. Det blev lite skriverier då hon inte kom från Open Source-världen. Istället kommer hon från välgörenhetsvärlden och är förhoppningsvis bra på att dra in pengar till GNOME.
Men visste ni att hon är en professionell Shaman?
Det är väl inte så konstigt? Vi har en norsk prinsessa som är ihop med en shaman.
Nej, ni missar poängen: GNOMES nya VD är en "professionell shaman", det är inte samma sak som en shaman.
En shaman kan beskrivas som en "präst" som utövar en naturreligion.
En professionell shaman är mer en självhjälpsguru som säljer virvlat vatten och andra konstigheter.
Jag bryr mig inte om GNOME anställer religiösa personer, men det här är mer åt konpirationsteoretiker-hållet, vilket kan vara intressant att känna till.

- Canonical släpper en immutable Ubuntu-distro som bygger på Snap.
"Immutable" är det nya modeordet, det kommer t.o.m. immutable windows i oktober 2024.
Fedora atomic har funnits i några år, det finns BlendOS för Arch, VanillaOS för Debian... och nu även en egen Ubuntu-version kallad "Core".
(det här visste jag redan om)

- The Linux Foundation är själva kärnan i linux.
Skämt å sido: de flesta som använder linux vet att det består av två delar: GNU, utvecklad av Richard Stallman och linuxkärnan utvecklad av Linus Torvalds.
Linus Torvalds arbetar heltid med linuxkärnan och får en lön runt en miljon dollar om året av The Linux Foundation, som ansvarar för linuxkärnan.
Varifrån får The Linux Foundation sina pengar ifrån?
Jo rika företag kan "köpa" sig en plats i styrelsen för en kvarts miljon dollar om året. I princip alla störe IT-bolag betalar och är med: Microsoft, Google, Meta, Apple, Amazon, the list goes on...
Men det är väl bra att linux får bidrag från rika företag för att utveckla kärnan?
Jo, om pengarna verkligen gick till kärnan.
Förra året sänktes linuxkärnans del i budgeten från 3,2 % till 2 %.
Det minskade stödet till kärnan har gett resultat: fr.o.m. i år finns det inte längre någon long time support för linuxkärnan.
Det betyder att bara 1/50 går till kärnan och 49/50 går till annat.
Till vad undrar ni?
Kul att ni frågade, här är ett litet litet urval:
- Blockchain technology (sånt bitcoin bygger på)
- AI
- Vaccinpass
- Grön energi
- COVID-spårning
- Medicinindustrianalys
- Jordbruk
- Elnät
- Diversity and Inclusion Badging (namnbrickor på konferenser som man sätter i bröstfickan, men med alla möjliga pronom som han/hon/hen o.s.v.)

OK, så Stiftelsen spenderar pengarna på hundratals små projekt, för att göra slut på pengarna?
Nej, här är ett exempel:
Linux kernel 2 %
Blockchain 4 %
AI 12 %
Så Blockchain (bitcoin) får alltså dubbelt så mycket pengar som linuxkärnan - av stiftelsen, vars huvudsyfte är att utveckla kärnan.

- Vi fortsätter med The Linux Foundation.
Vi vet att de utvecklar kärnan och att Linus är chef för det projektet.
Vi vet också att så länge Linus är chef kommer kärnan att bli OK, för Linus är en rak och vettig person.
Men linux är 54 år gammal med en årsinkomst på en miljon dollar.
De flesta välbetalda programmerare brukar pensionera sig själva när de blir någonstans mellan 45-60 år.
När tror ni att Linus kommer att pensionera sig?
Antagligen inom några år som går att räkna på ena handens fem fingrar.
Vad händer med linuxkärnan när Linus pensionerar sig?
Enligt Linus själv är det ingen fara, det finns flera kompetenta personer som arbetar på kärnan som kan ta över.
Problemet är att The Linux Foundation numera styrs av stora IT-företag som tycker att syftet till linuxstiftelsen existens, själva kärnan, kan klara sig på 2 % av stiftelsens budget.
Vad tror ni att de kommer att göra när Linus försvinner?

Men det här är ett öppen källkodsprojekt, vi måste göra vår röst hörd!
Visst. Inga problem. Det enda du behöver göra är att betala en kvarts miljon dollar per år för att göra din röst hörd - precis som alla andra som sponsrar The Linux Foundation.

Men vi kan forka kärnan!
Det är vad vi alltid gjort i linuxvärlden när ett stort och elakt företag försöker ta över våra Open Source projekt.
Verkligen?
Mot en stiftelse som har en årlig budget på 250 miljoner dollar?
Och även om linuxkärnan bara får en spottstyver per år, 5 miljoner dollar, är det c:a 4,9 miljoner dollar för mycket för att vi ska ha råd att forka kärnan.

- Ett annat problem med företagen som betalar till The Linux Foundation är att vem som helst som betalar får vara med och bestämma. Vill Kim Yong Un från Nordkorea betala får han vara med.
Man skulle tro att de som betalar är intresserade av öppen källkod och GPL (licensen som mycket av källkoden använder) - men bara 30 % av de betalande företagen följer GPL, d.v.s. att 70 % aktivt motarbetar öppen källkod.

- Linux behöver inget antivirus.
Det har varit en sanning så länge som jag kan minnas.
Det är också ett av de främsta skälen till att jag började använda linux.
Det är tyvärr snart ingen sanning längre.
Antalet virus/trojaner/malware o.s.v. som kan angripa linuxdatorer ökade med 50 % förra året.
Med tanke på hur lite virus det finns till linux så gör en 50 % ökning inte så mycket.
Problemet är att ökningen ser ut att fortsätta under 2024 - och alla vet vad som händer med exponentiell ökning.
Det verkar som att virustillverkarna "äntligen" tycker att linux är värt att satsa på, för nu har linux tillräckligt stor marknadsandel och många av de nya användarna är noobs som inte vet något om datorsäkerhet.

Permalänk
Medlem

Oj, här var många märkligheter, mycket kändes som skvaller eller företagsdramatik och hade inget med Linux att göra så jag personligen känner inte att det borde få någon spridning eller ökad publicitet inom Linux-journalistiken.

1. IBM/Red Hat och anti-white policy:
När jag läste anti-white policy så gick mina larmklockor. Vad jag kan läsa utifrån screenshots av påstådda läckta policy-dokument så verkar det tyda på att stärka mångkulturell representation inom företaget. Att stärka en sak betyder automatiskt inte att man är emot andra saker och man borde snarare se detta som att företagen kanske haft tråka tendenser som behövt ett officiellt dokument för att få till förändring. Detta hade inget med Linux att göra och helt ointressant.

2. OpenSUSE och dåliga deals:
Ytterligare företagsdramatik och helt irrelevant för Linux-communityn. Många VD:ar fattar suboptimala beslut som leder till deras avgång.

3. OpenSUSE och konservativ politik:
Ytterligare företagsdramatik och helt irrelevant för Linux-communityn. Personligen håller jag med dom gällande republikanerna men detta här helt irrelevant för Linux-communityn. Det är inte ovanligt att folk inom open-source-världen är mindre glada för kapitalism, annars hade de nog tagit bra betalt för sin mjukvara istället för att "ge bort" den.

4. Microsoft utnyttjar GitHub för ML:
Detta har varit känt sedan länge, hur tror du att dom tog fram Copilot? Det har redan förekommit plagiat fall där Copilot mer eller mindre copy-paste:at hela algoritmer och enbart bytt variabelnamn och funktionsnamn. Detta är ytterligare en sak som inte har något med Linux att göra. Kernel-arbetet sker via mail-listor och i ett eget git-repo men speglas mot GitHub om jag inte är helt vilse.

5. Lära sig Linux genom Arch, Gentoo eller LFS:
Jag tror varken Arch eller Gentoo har haft som mål att vara komplicerat eller att vara en källa för undervisning utan ett alternativ till distros som kommer med väldigt mycket förkonfigurerat. Arch hänvisar fortfarande till sin installations-guide. Personligen använder jag installer:n(archinstall) eftersom jag tröttnat på tiden det tar att installera Arch efter att ha gjort det 10+ gånger.

Gällande Gentoo så skulle jag _gissa_ på att detta också rör sig om ett alternativ för användarvänlighet om man tycker om Gentoo i övrigt men nödvändigtvis inte har behovet av att kompilera alla paket. Detta kan också röra sig om ett grönare alternativ eftersom man maxar CPU:n för att snabba upp kompileringen. Detta är dock ytterligare en gissning.

Det är dock oklart om hur detta bidrar till "Linux Sucks"-temat?

6. Gällande GNOME-projektets VD:
Än en gång skvaller och företagsdramatik. Jag misstänker att GNOME har haft en omfattande rekryteringsprocess och ansett att hon löser de uppgifter som GNOME vill få lösta.

7. Immutable Ubuntu:
Immutable distros är väl intressanta och jag misstänker att snapshots och restore-funktionalitet vid exempelvis en kass uppgradering blir mycket lättare. Att Canonical väljer att slå ytterligare slag för Snap gör iaf mig ointresserad av initiativet (Jag har stött på för många trasiga snaps och jag föredrar apt). Nyheter som detta intresserar mig inte jättemycket eftersom jag personligen inte distro-hoppar så frekvent och är mer intresserad av projekt som kommer med distros eller features i kärnan(för att ge återkoppling till om man anser att nyheter som detta borde täckas i större utsträckning).

8. Linux foundations kostnader:
Här går mina ljuder mina larmklockor än en gång.

Skrivet av anthra:

Skämt å sido: de flesta som använder linux vet att det består av två delar: GNU, utvecklad av Richard Stallman och linuxkärnan utvecklad av Linus Torvalds.

Detta stämmer inte överens med min världsbild. Linux är kärnan och om man väljer att använda GNUs verktyg för user-space så kan man hävda att man kör GNU/Linux. Det går ju också att välja alternativ till GNU-projektets verktyg och då vet jag inte varför man ska nämna GNU i sammanhanget.

Nu kommer vi in på lite oroväckande saker...

Skrivet av anthra:

Varifrån får The Linux Foundation sina pengar ifrån?
Jo rika företag kan "köpa" sig en plats i styrelsen för en kvarts miljon dollar om året. I princip alla störe IT-bolag betalar och är med: Microsoft, Google, Meta, Apple, Amazon, the list goes on...

Det är ganska uppenbart att om man investerar så kan man vara med att påverka, eller? Fast håll detta i minnet.

Skrivet av anthra:

Men det är väl bra att linux får bidrag från rika företag för att utveckla kärnan?
Jo, om pengarna verkligen gick till kärnan.
Förra året sänktes linuxkärnans del i budgeten från 3,2 % till 2 %.
Det minskade stödet till kärnan har gett resultat: fr.o.m. i år finns det inte längre någon long time support för linuxkärnan.
Det betyder att bara 1/50 går till kärnan och 49/50 går till annat.
Till vad undrar ni?
Kul att ni frågade, här är ett litet litet urval:
- Blockchain technology (sånt bitcoin bygger på)
- AI
- Vaccinpass
- Grön energi
- COVID-spårning
- Medicinindustrianalys
- Jordbruk
- Elnät
- Diversity and Inclusion Badging (namnbrickor på konferenser som man sätter i bröstfickan, men med alla möjliga pronom som han/hon/hen o.s.v.)

Detta är en lögn. Du kan kolla på Foundations-årsrapport (sida 158). Punkten som är 2% är "Kernel Support" och detta står som en egen punkt utöver "Project Support"(alla projekt som Foundation söttar) på 64% av budgeten. Jag misstänker att kärnan får en del av de 64% utöver de 2% som reserverats till support. Jag kan dock inte få fram vart man placerar LTS i budgeten och jag förstår ännu mindre hur man kommit fram till att 49/50 skulle gå till blockchain, AI, vaccinpass osv. Om vi går tillbaka till förra citatet om stora bolag som investerar i Foundation, tror du att dom skulle gått med på en absurd budget?

Vidare gällande budgeten, om dom skulle valt att enbart lägga 2% på kärnan så får vi väl anta att det är tillräckligt. Jag misstänker att Torvalds skulle sagt ifrån ifall hans del av organisationen skulle gått på knäna pga en för liten budget. Det jag försöker säga är att argumenten går inte ihop.

9, 10. Linus pension och ägarinflytande:
Här kommer vi in konspiratoriska och rent av barnsliga argument. Kärnan har tusentals contributors och mycket av utvecklingen drivs av folk som inte jobbar för Foundation. Ett open-source projekt lever så länge det finns utvecklare och folk inom Linux-communityn har ganska starka principer och en bra moralkompass. Jag tror att en fork hade inträffat om något bananas som att Nordkorea skulle blanda sig i och utöver det tror du att dom skulle få sin röst hörd över andra investerare? Vi måste ju förutsätta att Foundation inte är helt från vettet och att man inte blint följer den som investerar mest. Jag misstänker att det är därför det finns en fördelning mellan folk från Foundation och från investerare i deras ledning(se fördelningen på sida 159 i rapporten).

Lustigt nog så sponsrar Foundation(såg detta i budgeten) ett projekt som är en fork av ett känt annat projekt Terraform. Forken skapades pga att HashiCorp ändrade sina open-source licenser(till att vara mer restriktiva) inför en försäljning. Projektet forkades och nu finns OpenTofu som ett alternativ.

11. Linux och antivirus:
Jag är inte tillräckligt insatt men jag kan spekulera och jag tror att rättighetsmodell ligger till bra grund. Jag misstänker att man själv måste göra många fel i rad. Jag inbillar mig att den skadliga koden först måste laddas ner och för det andra måste koden få exekveringsrättigheter och för det tredje måste koden eskalera rättigheter(exempelvis bli root) för att kunna orsaka skada men jag kanske är naiv?

För att avsluta nu har jag enbart besvarat punkterna så som de återberättats av TS och inte tagit del av ursprungsmaterialet men om kvaliteten på "Linux Sucks" verkligen fallit så här lågt så kommer jag explicit ignorera det framöver.

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket i texten som @anthra skrev som inte var antingen politiskt, rena lögner eller rena konspirationsteori. Jag förstår vad syftet med posten är och det är inte att få fram en vettig diskussion om Linux i alla fall. Det finns andra forum för dig @anthra om du vill diskutera extremhögerns ideologier och konspirationsteorier då sweclockers forum inte är till för den typen av diskussioner.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag inte windows är så dåligt (i alla fall för spel som jag primärt använt det till senaste åren) bara att Linux är så mycket bekvämare för en "linux-noob" som en annan. Det här med virus är mest en skrämselgrej tycker jag nuförtiden, under de dryga 30 år jag använt Windows har jag totalt misslyckats med att bli smittad av någonting. Och ja, jag hade dryga decenniet då jag höll på med HIPS o.dyl. laddade ner ditten och datten från bukten o.dyl. men fann det sen ganska meningslöst och slöseri med tid, och Windows har nu defender som tar hand om allt för de paranoida. Man kan ju lugnt säga att risken är ännu mindre i Linux för vilken noob som helst. Just för att så otroligt få använder det jämförelsevis. Så, "virus" -argumentet från båda hållen i windows/linux-kriget är ganska meningslösa.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Oj, här var många märkligheter, mycket kändes som skvaller eller företagsdramatik och hade inget med Linux att göra så jag personligen känner inte att det borde få någon spridning eller ökad publicitet inom Linux-journalistiken.
[...]
För att avsluta nu har jag enbart besvarat punkterna så som de återberättats av TS och inte tagit del av ursprungsmaterialet men om kvaliteten på "Linux Sucks" verkligen fallit så här lågt så kommer jag explicit ignorera det framöver.

Jag sitter för tillfället på en liten bärbar dator utan mus, så ni får tyvärr leva med att jag är lat och inte orkar citera.

Jo, mycket av nyheterna kan ses som rent skvaller, sånt som hör hemma i Vänt i Häcken och Svensk MAD Tidning.
Men även sånt kan ibland vara av intresse.

Ex:
Hur det gick till när Microsoft fick kontrakt med IBM att göra MS-DOS (vilket slutändan resulterade i att Bill Gates under en tid var världens rikaste man)?
IBM kontaktade 2 företag; dels Microsoft som gjort en BASIC-emulator till 8086-processorn, dels Digital Research som gjort CP/M. Meningarna går isär lite exakt varför IBM valde Microsoft, men det verkar som att Bill Gates var lite mer alert och mer på hugget än sin konkurrent, men det mesta är hugget i sten i historieböckerna.
Några källor:
https://www.pcmag.com/news/the-rise-of-dos-how-microsoft-got-...
https://www.howtogeek.com/718124/what-was-cpm-and-why-did-it-...
Skvaller: visste ni att familjen Gates var både rik och inflytelserik långt innan Bill bildade Microsoft? T.ex. var Bill Gates mamma på en middag några veckor innan IBM och Microsoft träffades för första gången. Där hade hon IBMs styrelseordförande som bordsherre.
Ja, det är skvaller, men det är fortfarande sant att familjen Gates var goda vänner med med IBMs ordförande. Och jag tycker nog att det är info man behöver känna till.

Vad jag däremot inte tycker om är halvsanningar som gör att man drar felaktiga slutsatser, samt rena lögner.
Om jag skulle sprida sånt gör jag det omedvetet och blir bara glad om någon påpekar det och korrigerar mig.

Ja, det var många underligheter som hände 2023.
Frågan är när en underlighet är värd att rapportera.
För några år sedan var det bråk mellan skaparna av Manjaro-distron: skulle en av utvecklarna få en ny dator bekostad av Manjaro eller ej? Var det värt att rapportera?
För några månader sedan var det bråk mellan utvecklaren av Hyprland och Freedesktop, vilket resulterade i att Hyprland är bannad där. Var det värt att rapportera?
Här i veckan stämdes Mozilla av en anställd för diskriminering. Är det värt att rapportera?
https://www.theregister.com/2024/06/24/mozilla_product_chief_...

1. IBM/Red Hat och anti-white policy:
I min post skrev jag att många företag idag försöker skapa en mångkulturell och hetrogen kultur.
Det implicerar att jag antog att det var vad IBM och Red Hat gjort.
Vad jag inte skrev, för att korta ner texten och försöka vara politiskt neutral, var att företag med hetrogen kultur ofta lyckas bättre än företag med homogen kultur. Det är alltså av godo.
Blev anställda upprörda? Jajjemensan!
https://www.theregister.com/2024/05/09/ibm_red_hat_discrimina...
Vad tycker jag om det hela?
En bunt "unga vita män" skriker högt när de blir trampade på tårna.
Även om det inte har med linux att göra är det av intresse att veta vad som händer i världens största linuxföretag.

2. OpenSUSE och dåliga deals:
Återigen: SUSE är, tillsammans med Red Hat och Canonical, ett av de tre största linuxföretagen i världen.
Det är av intresse att veta att det går så dåligt för dem att de avlistade sig själva från Frankfurtbörsen.
https://www.theregister.com/2023/08/18/suse_delisting/

3. OpenSUSE och konservativ politik:
Amerikansk politik är extremt polariserad, där höger och vänster står långt ifrån varandra.
Tyvärr smittar detta av sig till linuxvärlden. Jag, som är lite mer mitten, skakar på huvudet varje gång hägerfalanger och vänsterfalanger dranbbar samman i linuxvärlden (vilket brukar hända flera gånger per år).
Är detta relevant? Ja. Ibland blir det tyvärr colateral damage och vanliga linuxanvändare som är ointresserade av politik drabbas. T.ex. Hyprland senast.

4. Microsoft utnyttjar GitHub för ML:
Som jag skrev så visste jag om det.
Är det värt att rapportera? Ja.
Jag har redan plockat fram popcornen i väntan på de rättsliga striderna.

5. Lära sig Linux genom Arch, Gentoo eller LFS:
Återigen något som jag redan kände till.
Jag var otydlig.
Det är inte så mycket "lära", det liknar mer bergsbestigning: att bestiga Arch-toppen, Gentoo-toppen, LFS-toppen.
Här är det mer ett specialfall av den allmänna trenden att linux blir lättare och mer tillgängligt.
De flesta tycker att det är bra, men det finns ett gäng gamla stofiler som tycker att det var bättre förr innan systemd fanns.
Skulle man vara en gammal stofil faller det nog under "linux sucks".

6. Gällande GNOME-projektets VD:
Självklart är hon anställd för sin kompetens.
Hon har varit en fena på att dra in pengar till välgörenhet och förhoppningsvis lyckas hon dra in massor med pengar till GNOME.
Det hindrar inte att det är lite roligt att hon är "shaman".
https://www.hollytheshamanartist.com/

7. Immutable Ubuntu:
Återigen något jag redan kände till.
Numera har väl alla större distros något som är immutable?
Det leder dock till en intressant frågeställning: är detta linux framtid?
Nu menar jag inte specifikt Ubuntu Core och Snap, utan mer allmänt med immutable + flatpak + distrobox (eller liknande).
Kommer vi alla sitta på en immutable distro om fem år?
Är det bara gamla stofiler som hatar systemd som kommer att hata immutable?

8. Linux foundations kostnader:
The Linux Foundation har kommit på ett utmärkt sätt att finansiera sin verksamhet och drar in runt en kvarts miljard dollar per år.
Det enda andra open source projekt som kommer i närheten är The Mozilla Foundation som gör Firefox.
Övriga projekt ska vara glada om de drar in tiotusen dollar per år. The GNOME projekt är väl störst och blir överlyckliga om de lyckas dra in hundratusen dollar per år.
Både The Linux Foundation och The Mozilla foundation har blivit anklagade för att gå kapitalismens vägar (Firefox får sina pengar från Google som antagligen håller Firefox under armarna för att ingen ska säga att Chrome har monopol).
Jag tycker att det är relevant att fråga hur mycket bidragsgivarna har att säga till om och om bidragstagarna har "sålt sin själ till djävulen".

När det gäller budget, här är länkarna till 2022 och 2023, samt sidhänvisningar:

https://www.linuxfoundation.org/resources/publications/linux-...
2022, Sid 23, sid 138

https://www.linuxfoundation.org/resources/publications/linux-...
2023, Sid 21, sid 158

Ta en titt på 2023, sid 21:
Där står tydligt att kärnan får 2 % (och tittar man på 2022, sid 23, ser man att det minskat från 3,2 %).
I samma cirkeldiagram där kärnan får 2 %, ser man vart övriga pengar går: det kan vara så som du säger att pengar till kärnan döljs under någon av de andra punkterna - men vilken punkt och varför är de så otydliga när hela stiftelsens existens beror på kärnan?

På samma sida (2023, sid 21) finns ytterligare ett diagram: där står att 72 % av pengarna går till Open Source Software. Det betyder någonstans mellan 180-190 miljoner dollar. Det är två miljarder svenska kronor om året.
Om de nu spenderar två miljarder kronor per år på Open Source, nämn ETT (det räcker med ett enda) projekt, utöver kärnan, som jag kan installera från t.ex. Debians repos.

Att 49/50 av budgeten spenderas på blockchain, vaccinpass o.s.v. kommer från 2023, sid 21:
- Kärnan får 2 %.
- En procent är samma sak som en hundradel.
- Två procent = två hundradelar = 1/50.
- Om kärnan får 1/50 av budgeten, får saker som inte har med kärnan att göra, som vaccinpass, 49/50.
Är det för mycket begärt att man ska kunna utläsa hur mycket kärnan får av budgeten när kärnan är vad stiftelsen är till för?

Det kan tilläggas att Lunduke, som journalist, skrivit till stiftelsen och bett om förtydligande om hur budgeten spenderas och hur stor del kärnan egentligen får.
Han har inte fått något svar.
Det är vad som brukar kallas för: "vi har sökt [...], för en kommentar, men de har inte återkommit"

9, 10. Linus pension och ägarinflytande:
Här håller jag med om att det är ren spekulation och konspirationsteori.
Men om stiftelsen är så ovillig att att kommentera och förtydliga budgeten (något som borde vara buslätt) börjar man undra om de har rent mjöl i påsen.
Open Source handlar om öppenhet och är man inte öppen förlorar man snabbt förtroendet i linuxvärlden.

11. Linux och antivirus:
Här tror jag mer att man ska se det som en uppmaning att vara försiktig i framtiden.
Min uppfattning är att linuxanvändare har mer datorkunskaper än medelsvensson, helt enkelt för att det tidigare behövts datorkunskaper för att ens lyckas installera linux.
Så är inte fallet längre, vilket kan ses då användarbasen dubblat från 2 % till 4 % på bara några år.
Det stämmer att man måste vara rejält klumpig och göra flera fel i rad för att få in virus i linux, men det är just den typen av människor som börjar komma till linux nu.
Numera kan man installera linux, linuxprogram, steam och spel utan att behöva öppna terminalen en enda gång. Det lockar en helt ny typ av användare som vi inte haft tidigare. Användare som är betydligt mottagligare för virus - vilket virustillverkare har listat ut.

Dessutom får vi inte glömma att vi börjar få väldigt sofistikerade angrepp som även erfarna användare kan falla för.
- ZX Utils backdoor, som kunde ha infekterat nästan alla linuxsystem i hela världen. Jag ser det som ren tur att vi upptäckte den i tid innan den hann orsaka någon skada.
- Infekterade Bitcoin wallets bland snap-paketen. Folk installerade program från snap och blev av med hela sitt bitcoin-innehav.

Avslut
Är Linux Sucks fortfarande sevärd?
Och vad har hänt med Lunduke?
Här är en intressant artikel av Chris Titus:
(Lunduke har förekommit på plats i Titus videos, så jag antar att de känner varandra)
https://christitus.com/lunduke/

Permalänk
Medlem

Bryan Lunduke suck 2024

Hans twitterprofil säger nog allt jag behöver veta om honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag sitter för tillfället på en liten bärbar dator utan mus, så ni får tyvärr leva med att jag är lat och inte orkar citera.

Ingen fara.

Skrivet av anthra:

Jo, mycket av nyheterna kan ses som rent skvaller, sånt som hör hemma i Vänt i Häcken och Svensk MAD Tidning.
Men även sånt kan ibland vara av intresse.

Ex:
Hur det gick till när Microsoft fick kontrakt med IBM att göra MS-DOS (vilket slutändan resulterade i att Bill Gates under en tid var världens rikaste man)?
...
Skvaller: visste ni att familjen Gates var både rik och inflytelserik långt innan Bill bildade Microsoft? T.ex. var Bill Gates mamma på en middag några veckor innan IBM och Microsoft träffades för första gången. Där hade hon IBMs styrelseordförande som bordsherre.
Ja, det är skvaller, men det är fortfarande sant att familjen Gates var goda vänner med med IBMs ordförande. Och jag tycker nog att det är info man behöver känna till.

Jag vet inte om detta nödvändigtvis är skvaller men det är väl intressant för att återberätta Microsofts framgångssaga om det nu spelar en väsentlig roll.

Det jag reagerade över är IBM har interna policies som vi enbart tagit del av genom screenshots på påstådda läckta dokument och jag antar att varken du eller jag(jag har inte) har jobbat åt IBM och kan komma med förstahandsinformation så är detta tillsvidare enbart spekulationer och skvaller. Det samma gäller SUSEs VD som gjort "riskabla" affärer där det inte tillförs källor eller substans till vad som hävdas.

När jag nu själv läser på om SUSEs VD så allt jag kan hitta är att folk har hävdat att hon gått förbi ett internt beslutande organ på SUSE för att hantera försäljning men inga uppenbara fel har kunnat bekräftas(enl. Reuters om SUSE) och enl. Wikipedia sidan så var hon VD under SUSEs uppgång och topp. Detta framstår ju som att hon tagit genvägar för att snabba på affärer och detta är ju inte alls samma bild som ursprungspåståendet hävdar.

Skrivet av anthra:

För några år sedan var det bråk mellan skaparna av Manjaro-distron: skulle en av utvecklarna få en ny dator bekostad av Manjaro eller ej? Var det värt att rapportera?
För några månader sedan var det bråk mellan utvecklaren av Hyprland och Freedesktop, vilket resulterade i att Hyprland är bannad där. Var det värt att rapportera?
Här i veckan stämdes Mozilla av en anställd för diskriminering. Är det värt att rapportera?
https://www.theregister.com/2024/06/24/mozilla_product_chief_...

Nu drar vi in ytterligare händelser som jag varken har tid, ork eller intresse att verifiera. Det jag yttrade i mitt tidigare inlägg kring vad jag tycker är värt eller inte värt att rapportera om är utifrån mitt intresse och jag representerar inte hela Linux-communityn. Jag är intresserad av teknik. Jag intresseras av uppdagande om omfattande systematiska fel hos somliga aktörer som ligger i min intressesfär (exempelvis f.d. Procera networks säljer sin nätverksutrustning till diktaturer) eller vid uppköp som kan riskera open-source-licenser (exempelvis HashiCorp) utöver teknik typ eBPF, XDP, TPM-stöd osv.

1. IBM/Red Hat och anti-white policy:

Skrivet av anthra:

I min post skrev jag att många företag idag försöker skapa en mångkulturell och hetrogen kultur.

Nej, mitt problem med ditt inlägg var att du använde en annan formulering som lät som något ur Sverige Demokraternas propaganda.

Skrivet av anthra:

Men visste ni att IBM och Red Hat har tvingat sina anställda att skriva under ett "anti-white pledge", där man intygar att man tycker att vita människor är dåliga.

Jag är övertygad om att rubriken i IBMs dokument inte nämnde "anti-white" och jag tror inte heller att det nämnde "vita människor är dåliga". Att säga "det är trevligt om vi kan skapa utrymme för andra kulturer" är inte samma sak som att säga "vita människor och deras kultur är dålig" utan kanske snarare ska ses som "det behöver inte uteslutande vara vit Amerikansk kultur".

Skrivet av anthra:

...
Vad tycker jag om det hela?
En bunt "unga vita män" skriker högt när de blir trampade på tårna.
Även om det inte har med linux att göra är det av intresse att veta vad som händer i världens största linuxföretag.

Här går våra åsikter isär. Liknande policies om diversifiering har varit på tapeten jättelänge och det finns något liknande på de flesta storföretag där jag jobbat. Det som är uppseendeväckande är väl att kapa bonusar för chefer som inte rekryterar mångkulturellt men rasism existerar så det kanske behövdes för att få till en ändring men allt detta är ju som sagt spekulationer.

2. OpenSUSE och dåliga deals:

Skrivet av anthra:

Återigen: SUSE är, tillsammans med Red Hat och Canonical, ett av de tre största linuxföretagen i världen.
Det är av intresse att veta att det går så dåligt för dem att de avlistade sig själva från Frankfurtbörsen.
https://www.theregister.com/2023/08/18/suse_delisting/

Utifrån nuvarande VDns uttalande så lät det som att det snare var ett strategiskt drag än något som påtvingades till följd av aktievärderingen:
"I believe in the strategic opportunity of taking the company private – it gives us the right setting to grow the business and deliver on our strategy with the new leadership team in place."
Jag vet inte hur aktiens värde sett ut över tid. Många investerade i tech under 2021 som en följd av upptrappad digitalisering pga COVID samt att företag kan få en uppsving när dom listas för att många vinna snabba cash på en entry-ökning men här är mina kunskaper begränsade. Jag får dock inte intrycket aktiefallet var en direkt konsekvens av Di Donatos(tidigare VD) handlingar. Om många av ägarna köpt aktier för $30 och sedan priset halverats så är det strategiskt att köpa ut resterande ägare för att få tillbaka ägarskapet av företaget. Detta inbillar jag mig iaf men varning för spekulering.

3. OpenSUSE och konservativ politik:

Skrivet av anthra:

Amerikansk politik är extremt polariserad, där höger och vänster står långt ifrån varandra.
Tyvärr smittar detta av sig till linuxvärlden. Jag, som är lite mer mitten, skakar på huvudet varje gång hägerfalanger och vänsterfalanger dranbbar samman i linuxvärlden (vilket brukar hända flera gånger per år).
Är detta relevant? Ja. Ibland blir det tyvärr colateral damage och vanliga linuxanvändare som är ointresserade av politik drabbas. T.ex. Hyprland senast.

Detta skiljer sig från min världsbild. Min uppfattning är att det är större skillnader inom de amerikanska partierna än mellan partierna. Många anser att Biden är center så pass mycket att det nästa klassas som en vänsterlutande republikan och många hade nog gärna sett en mer progressiv kandidat än Biden(om man bortser från Bidens nuvarande tillstånd som ser ut att vara en stor nackdel).

Gällande Hyprland så har Freedesktop en code of conduct och uppenbarligen så har maintainern för Hyprland betett sig illa inom sitt community på ett sådant sett att Freedesktop inte vill släppa in honom i sitt community. Jag får inte intrycket av att detta beslutet var politiskt motiverat utan personligt. Det nämns enbart att han varit "toxic" från vad jag kan hitta.

4. Microsoft utnyttjar GitHub för ML:

Skrivet av anthra:

Som jag skrev så visste jag om det.
Är det värt att rapportera? Ja.
Jag har redan plockat fram popcornen i väntan på de rättsliga striderna.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Din ursprungsfråga var om det var värt att rapportera i "Linux-media". Jag tycker inte att detta hör hemma in Linux-kontext men det berör utvecklare generellt.

Så förtydligande...
"- Är det saker som ni tycker borde ha rapporterats i [linux]-media?", nej!
"- Är det saker som ni tycker borde ha rapporterats i ..........-media?", ja!
... och det har rapporterats flitigt om det och lett till att projekt migrerat från plattformen till exempelvis Codeberg eller egen-hostade Gitlab-instanser.

Skrivet av anthra:

Jag har redan plockat fram popcornen i väntan på de rättsliga striderna.

Varför vänta? https://en.wikipedia.org/wiki/GitHub_Copilot#Licensing_contro...

5. Lära sig Linux genom Arch, Gentoo eller LFS:

Skrivet av anthra:

De flesta tycker att det är bra, men det finns ett gäng gamla stofiler som tycker att det var bättre förr innan systemd fanns.
Skulle man vara en gammal stofil faller det nog under "linux sucks".

Här håller jag inte med. systemd har varit ganska invasiv bland Linux-distributioner och bryter mot den allmänna designfilosofin(KISS) medans initiativ med installer och binär-repo kan man välja bort. Problemet med systemd är att många av distributionerna som valt att gå över inte längre stödjer alternativ och om dom som stödjer alternativ så fungerar det ofta halvdant och detta är min uppfattning över varför folk blivit upprörda. På senare tid så har även systemds mono-repo utnyttjats som ett sätt för Red Hat att injicera sina projekt och komponenter i andra distros (detta fick jag höra från utvecklarna som arbetat bredvid Pöttering) sin använder sig av systemd.

6. Gällande GNOME-projektets VD:

Skrivet av anthra:

Det hindrar inte att det är lite roligt att hon är "shaman".

För att än en gång gå tillbaka till frågeställningen:
"- Är det saker som ni kände till tidigare?", nej och bryr mig inte.
"- Är det saker som ni tycker borde ha rapporterats i [linux]-media?", nej absolut inte. Detta hör hemma i "Hänt Extra" och intresserar mig inte det minsta.

7. Immutable Ubuntu:

Skrivet av anthra:

Återigen något jag redan kände till.
Numera har väl alla större distros något som är immutable?
Det leder dock till en intressant frågeställning: är detta linux framtid?
Nu menar jag inte specifikt Ubuntu Core och Snap, utan mer allmänt med immutable + flatpak + distrobox (eller liknande).
Kommer vi alla sitta på en immutable distro om fem år?
Är det bara gamla stofiler som hatar systemd som kommer att hata immutable?

Jag vet inte varför du upprepar att det var något du redan kände till. Har jag missuppfattat att du frågat om andras åsikter? Personligen vill jag inte se fler nyheter om distros i mina linux-relaterade nyheter eftersom det redan finns fler distros än vad man kan hålla reda på, enjoy.

Immutable distros är inget nytt och är vanligt förekommande inom embedded-världen(då kanske framförallt(?) för att förhindra sönderskrivningar av lagringsmedia).
- Kommer detta vara framtiden? Nej det tror jag inte eftersom detta kan vara mer eller mindre svårarbetat och introducerar annan komplexitet beroende på implementation. Det måste lösa ett specifikt problem som är tillräckligt stort och jag ser inget sådant idag.
- Är det bara gamla stofiler som hatar systemd som kommer att hata immutable? Jag tror inte att "stofiler" kommer bry sig så länge inte deras favoritdistro förändras mot deras vilja. Vad har du emot stofiler egentligen? =P

8. Linux foundations kostnader:

Skrivet av anthra:

...
Jag tycker att det är relevant att fråga hur mycket bidragsgivarna har att säga till om och om bidragstagarna har "sålt sin själ till djävulen".
...

Jag är övertygad om att dom inte har något att säga till om gällande Linuxkärnan. Du kan se ledningen på deras hemsida och antagligen läsa dig till hur deras röstning och inflytande fungerar över vilka projekt som ska få sponsring.

Skrivet av anthra:

Ta en titt på 2023, sid 21:
Där står tydligt att kärnan får 2 % (och tittar man på 2022, sid 23, ser man att det minskat från 3,2 %).

På sida 21 från 2023 och 23 från 2022 så står "Serving projects" och detta tolkar jag snarare som en kategorisering av deras projekt portfolio och frånkopplat från budget. Hur kopplar du detta till budget när det finns en separat slide för finanser?

Skrivet av anthra:

I samma cirkeldiagram där kärnan får 2 %, ser man vart övriga pengar går: det kan vara så som du säger att pengar till kärnan döljs under någon av de andra punkterna - men vilken punkt och varför är de så otydliga när hela stiftelsens existens beror på kärnan?

Det är antagligen otydligt eftersom dessa ser ut att vara slides från en presentation som troligen utvecklat informationen som finns på varje slide.

Jag tolkar det som att Foundation grundades för att stötta Linux-kärnan och andra open-source-projekt. Som jag sa tidigare, om det enbart behövs 2% av deras intäkter för att tillfredsställa dom som arbetar på kärnan och är anställa av Foundation så behöver man väl inte allokera mer? Du hävdar att detta är ett problem och jag hävdar att dom som styr Foundation troligen är kompetenta människor och ger Linus och hans team tillräckligt med pengar.

Utöver detta så bestämmer framförallt Linus vilka ändringar som ska antas i Linuxkärnan och har troligen inte så stor roll i att utveckla enskilda features i sig utan detta ligger på företag som vill introducera Linux-stöd för sina produkter eller få ut bättre prestanda från sina produkter när deras kunder använder Linux. Exempelvis Western Digital introducerar drivarstöd efterbehov och utvecklar nishade features för att ändra hur skrivningar schemaläggs för att optimera för big data-scenarion, när dessa ändringarna har ack:ats av Linux-maintainern för subsystemet så presenteras det vidare där det slutligen når Linus som säger nej, ja eller ändra (detta är ett hypotetiskt scenario och en grovt förenklad process enl. min uppfattning).

Skrivet av anthra:

Om de nu spenderar två miljarder kronor per år på Open Source, nämn ETT (det räcker med ett enda) projekt, utöver kärnan, som jag kan installera från t.ex. Debians repos.

Sure, FRRouting. När jag skrollar igenom deras lista av projekt så finns det många projekt som du hade märkt av ifall de inte funnits. Dom sponsrar bl a Cloud Native Foundation.

Skrivet av anthra:

Det kan tilläggas att Lunduke, som journalist, skrivit till stiftelsen och bett om förtydligande om hur budgeten spenderas och hur stor del kärnan egentligen får.
Han har inte fått något svar.
Det är vad som brukar kallas för: "vi har sökt [...], för en kommentar, men de har inte återkommit"

Irrelevant imho. Jag skulle inte klassa honom som journalist utan random dude som ställer frågor som antagligen redan finns dokumenterat och därför orkar ingen lägga tid och ork på att svara honom.

9, 10. Linus pension och ägarinflytande:

Skrivet av anthra:

Här håller jag med om att det är ren spekulation och konspirationsteori.
Men om stiftelsen är så ovillig att att kommentera och förtydliga budgeten (något som borde vara buslätt) börjar man undra om de har rent mjöl i påsen.
Open Source handlar om öppenhet och är man inte öppen förlorar man snabbt förtroendet i linuxvärlden.

Foundation är en non-profit som antagligen har omfattande granskningar som säkerställer att det är "rent mjöl i påsen". Utifrån vad du skrivit så skulle jag gissa på att du inte är djupt involverad i varken open-source-utveckling eller Linux, hade det inte varit en bra början att involvera dig för att få en bättre uppfattning hur det hela är strukturerat? Min uppfattning är att det är väldigt många begåvade och kritiska personer och en del processer som hade stillat en del av din oro.

11. Linux och antivirus:

Skrivet av anthra:

Så är inte fallet längre, vilket kan ses då användarbasen dubblat från 2 % till 4 % på bara några år.

Jag hade nog inte varit särskilt orolig utifrån användarbasen. Du har missat att majoriteten av datorer kör Linux, som mobiler, servrar, tåg, bilar, kaffekokare, industrimaskiner, smarta lås, övervakningskameror, nätverksutrustning osv. Marknadsandelarna finns redan för att det ska vara lönsamt med skadlig kod.

Skrivet av anthra:

Numera kan man installera linux, linuxprogram, steam och spel utan att behöva öppna terminalen en enda gång. Det lockar en helt ny typ av användare som vi inte haft tidigare. Användare som är betydligt mottagligare för virus - vilket virustillverkare har listat ut.

Bara för att du kan installera saker utan öppna terminalen betyder inte att programmen som installeras får rättigheter som kan utnyttja systemet på ett skadligt sätt. Dom kan exempelvis inte läsa andra programs minne och få ut hemligheter, dom kan inte formatera din disk, dom kan inte installera program som ligger och avlyssnar nätverkstrafik osv.

Skrivet av anthra:

Dessutom får vi inte glömma att vi börjar få väldigt sofistikerade angrepp som även erfarna användare kan falla för.
- ZX Utils backdoor, som kunde ha infekterat nästan alla linuxsystem i hela världen. Jag ser det som ren tur att vi upptäckte den i tid innan den hann orsaka någon skada.
- Infekterade Bitcoin wallets bland snap-paketen. Folk installerade program från snap och blev av med hela sitt bitcoin-innehav.

Nu svävar vi ut igen och pratar om andra saker XZ-attacken var väldigt sofistikerad och den typen av attack är svår att skydda sig från och hade troligen inte detekterats av anti-virus.

Skrivet av anthra:

Avslut
Är Linux Sucks fortfarande sevärd?
Och vad har hänt med Lunduke?
Här är en intressant artikel av Chris Titus:
(Lunduke har förekommit på plats i Titus videos, så jag antar att de känner varandra)
https://christitus.com/lunduke/

Utifrån vad som diskuterats så kommer jag inte kolla på Linux Suck och skulle avråda andra från att se Linux Suck eftersom det verkar vara vilseledande.