Skrivet av Lussarn:
Ja, eller också köper du inte ett moderkort som bara har 1.0Gbps. Kan ju vara bra att det finns snik-varianter för billiga pengar också.
Om vi säger att Intel har nätverk,
Exempelvis I219 som är 1Gbps Ethernet
Intel® Ethernet Connection I219-LM - Recommended Customer Price $2.30
Intel® Ethernet Connection I219-V - Recommended Customer Price $2.06
Sen har vi Intel I225 Series vilket var Intels första 2.5Gbps krets.
Där åtminstone de första 2 revisionerna var ganska omogna och hade en del problem,
men nyare revisioner ska vara bättre.
Sen har vi även Intel I226 Series vilket också är 2.5Gbps, men nyare och strömsnålare kretsar jämfört med I225.
Intel® Ethernet Controller I226-IT - Recommended Customer Price $7.02
Intel® Ethernet Controller I226-LM - Recommended Customer Price $4.86
Intel® Ethernet Controller I226-V - Recommended Customer Price $2.87
Recommended Customer Price
Recommended Customer Price (RCP) is pricing guidance only for Intel products. Prices are for direct Intel customers, usually represent 1,000-unit purchase quantities, and are subject to change without notice.
Om vi tar den billigaste I219 kretsen och jämför med den dyraste I226 kretsen.
Intel® Ethernet Controller I226-IT - Recommended Customer Price $7.02
Intel® Ethernet Connection I219-V - Recommended Customer Price $2.06
$7.02 - $2.06 = $4.96
Så under $5 per nätverkskrets i prisskillnad.
Då är det alltså priser direkt till Intels kunder, så typ tillverkare av nätverkskort och moderkort, i kvantiteter om 1000.
Jämför vi istället den dyrare I219 kretsen mot den billigaste I226 så blir prisskillnaden.
Intel® Ethernet Controller I226-V - Recommended Customer Price $2.87
Intel® Ethernet Connection I219-LM - Recommended Customer Price $2.30
$2.87 - $2.30 = $0.57
Enligt xe.com (2024-07-02)
0.57 US Dollars = 6.0706923 Swedish Kronor
4.96 US Dollars = 52.825674 Swedish Kronor
Så runt 6-60 kronor dyrare per moderkort för tillverkaren för 2.5Gbps istället för 1Gbps.
Då är detta med Intels kretsar. Jag tänker mig att det troligtvis är billigare med Realtek eller andra mer obskyra alternativ.
Sen är det väl dessutom sannolikt att de stora tillverkarna kan få bättre priser från Intel än de officiellt rekommenderade priserna. Att "bara" köpa 1000 chip åt gången kanske är en liten kvantitet för typ Asus och Gigabyte.
Men om vi går på de siffror vi har.
Är det någon som vågar göra en kvalificerad gissning?
Om en tillverkare har
Moderkort modell A - Med 1Gbps Ethernet
Moderkort modell B - Med 2.5Gbps Ethernet
Om modell B kostar tillverkaren 60kr mer att tillverka (exkl moms).
Hur mycket mer hade moderkortet behövt kosta ut till slutkund för bibehållen förtjänstmarginal ?
Då är 60kr ändå högt räknat. För troligtvis är prisskillnaden under $3 för tillverkaren.
Hursomhelst så hade jag varit villig att betala 300kr mer för ett moderkort med 2.5Gbps integrerat över ett med 1Gbps och om det är ~ 10ggr mer i slutpris än ökningen i tillverkningskostnad så borde det vara realistiskt att de har råd att sälja det.
Sen brukar ju varje generation ha mer än ett chipset också.
Exempelvis för LGA 1700
Alder Lake chipsets (600 series)
W680
Z690
Q670
H670
B660
H610
Om jag hade byggt en Alder Lake/Raptor Lake dator så är det osannolikt att jag skulle köpa ett moderkort med H610 chipset (det enklaste).
Generellt tror jag att de som köper enklaste/instegs chipset är folk med låga krav.
Typ någon som köper en dator med H610 chipset och en Pentium G7400 (Alder Lake, 2C/4T) är nog mer någon som bara behöver en fungerande dator, snarare än en krävande användare.
Fast då är nog oftast vanligare att de skaffar en laptop eller Mini PC istället för att bygga en traditionell stationär dator också.