Läcka visar att Arrow Lake slopar åldrande standarder

Permalänk
Melding Plague

Läcka visar att Arrow Lake slopar åldrande standarder

Den nya arkitekturen kommer inte ha stöd för minnesstandarden DDR4 samtidigt som PCI Express 3.0 förpassas till historien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm lite surt om man har en fullgod m2 SSD med PCIE 3 sen tidigare som man vill fortsätta använda.
En bra PCIE 3 SSD räcker mer än väl som lagringsdisk eller speldisk.
*edit* som andra svarat nedan, så har standarden automatiskt bakåtkompatibilitet, så detta är inte ett problem

Avsaknaden av DDR4 har jag kommit över redan dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm lite surt om man har en fullgod m2 SSD med PCIE 3 sen tidigare som man vill fortsätta använda.
En bra PCIE 3 SSD räcker mer än väl som lagringsdisk eller speldisk.

Avsaknaden av DDR4 har jag kommit över redan dock

PCI-Express är väl bakåtkompatibelt? Annars skulle ju alla grafikkort som är PCI-Express 3.0 också sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm lite surt om man har en fullgod m2 SSD med PCIE 3 sen tidigare som man vill fortsätta använda.
En bra PCIE 3 SSD räcker mer än väl som lagringsdisk eller speldisk.

PCIe är bakåtkompatibelt, så det kommer inte vara något som helst problem. Det enda det betyder är att Intel nu uppgraderat de få återstående PCIe 3.0-banorna som styrkretsarna har till PCIe 4.0, vilket väl var rätt väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

PCI-Express är väl bakåtkompatibelt? Annars skulle ju alla grafikkort som är PCI-Express 3.0 också sluta fungera.

Skrivet av perost:

PCIe är bakåtkompatibelt, så det kommer inte vara något som helst problem. Det enda det betyder är att Intel nu uppgraderat de få återstående PCIe 3.0-banorna som styrkretsarna har till PCIe 4.0, vilket väl var rätt väntat.

Aaah, lär ju stämma förstås!
Tackar för lite sunt förnuft - nu tänkte jag inte igenom det här
Tyckte nyheten var formulerad så att de medvetet hade plockat bort hela kompatibiliteten med äldre standarder, men som ni är inne på så är ju standarden i sig bakåtkompatibel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aaah, lär ju stämma förstås!
Tackar för lite sunt förnuft - nu tänkte jag inte igenom det här
Tyckte nyheten var formulerad så att de medvetet hade plockat bort hela kompatibiliteten med äldre standarder, men som ni är inne på så är ju standarden i sig bakåtkompatibel.

DDR5 är väl den mest betydande skillnaden eftersom att där det är fysiskt omöjligt att koppla in en DDR4 modul in på slotten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

DDR5 är väl den mest betydande skillnaden eftersom att där det är fysiskt omöjligt att koppla in en DDR4 modul in på slotten.

Jepp, det är ju en viktigare skillnad i praktiken, och är ju surt om man redan har bra DDR4 stickor som man inte kan använda till nya bygget...
Men när det gäller att köpa nytt så har DDR5 priserna blivit så vettiga så att det inte är så mycket att gnälla om längre IMHO

(så avsaknaden av DDR4 har jag kommit över redan som jag skrev i första inlägget )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, det är ju en viktigare skillnad i praktiken, och är ju surt om man redan har bra DDR4 stickor som man inte kan använda till nya bygget...
Men när det gäller att köpa nytt så har DDR5 priserna blivit så vettiga så att det inte är så mycket att gnälla om längre IMHO

(så avsaknaden av DDR4 har jag kommit över redan som jag skrev i första inlägget )

De har gått upp senaste året dock. Speciellt 64GB.

Permalänk
Medlem

Skulle vara konstigt om de fortsätter ha DDR4 stöd så inte oväntat. DDR5 har gått ner i pris och blir mer och mer vanligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

PCI Express 3.0 är väl åtminstone 12 år gammal? Har för mig att jag har det på min gamla dator som jag fortfarande använder. Så inte så konstigt att det är dags att slopa den.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

DDR5 är väl den mest betydande skillnaden eftersom att där det är fysiskt omöjligt att koppla in en DDR4 modul in på slotten.

Har för mig att det var framförallt med Alder Lake som var första generationen på LGA 1700 att Intel fick lägga en del extra resurser på att göra plattformen kompatibel med både DDR4 OCH DDR5. Jämfört med om de bara hade valt en. Att jobbet med testning och validering blev mer omfattande.

Men har inge exakta siffror.

Men är ju skillnad nu mot 2021-2022.
2021-2022 var DDR5 mycket ovanligare än det är nu.
Så fanns väl ändå större anledning att stödja båda då.

Har som sagt inga exakta siffror.
Men om vi bara drar till med något för att göra ett exempel.

Säg om man ska köpa en ny dator 2025. Hade man då varit intresserad av att köpa en 10% dyrare processor bara för möjligheten att stödja långsammare minnen?
Eller köper man hellre en lite billigare processor och nöjer sig med att köra snabba DDR5 minnen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

PCI Express 3.0 är väl åtminstone 12 år gammal? Har för mig att jag har det på min gamla dator som jag fortfarande använder. Så inte så konstigt att det är dags att slopa den.

På LGA 1700 plattformen (Alder Lake (12th gen), Raptor Lake (13, 14th gen)) så har man PCIe 5.0 och PCIe 4.0 direkt från processorn.

Sen vad moderkortet har beror lite på vilket chipset de väljer och hur de utrustat moderkorten.
Men de flesta LGA 1700 moderkort har både PCIe 4.0 banor och PCIe 3.0 banor från chipset.
Inga PCIe 5.0 banor från chipset på LGA 1700.
De enda PCIe 5.0 på LGA är de som är kopplade direkt till CPU.

Om jag tolkar nyheten rätt så kommer PCIe 3.0 från chipset slopas för LGA 1851 plattformen ocn PCIe 4.0 blir nya minimum nivån.
Men eftersom PCIe är bakåtkompatibelt och det ändå går att använda PCIe 3.0 kort i en PCIe 4.0 slott så är det inga problem.

Så isåfall är det enbart possitivt att de gör så här.

De enda de är tråkigt för är väl för de som ska köpa en ny Intel dator i sommar när det dröjer mindre än 4 månader till det kommer något bättre.

Visst det brukar ju alltid komma något bättre i framtiden inom datorer.
Men det är ju skillnad om det nästa nya kommer 3 månader efter man köpt eller om det kommer 24 månader efter man köpt.

Skrivet av shogun-r:

PCI Express 3.0 är väl åtminstone 12 år gammal?

PCIe 3.0 är lanserad 2010.
Men det var då standarden blev färdig/släppt.
Sen är det olika lång tid att det implementeras i produkter.

Verkar som att på Sandy Bridge så fanns det Sandy Bridge-EP Xeon och Sandy Bridge-EN Xeon som hade PCIe 3.0 men att vanliga konsument Sandy Bridge fortfarande hade PCIe 2.0

Ivy Bridge (uppföljaren till Sandy Bridge) hade PCIe 3.0 även för konsumentplattformen.
Ivy Bridge släpptes 2012.

PCIe 6.0 Standarden släpptes 2022, men AFAIK så finns det ännu inga färdiga produkter som använder den.
Det har ryktats om att Nvidia Blackwell blir först med PCIe 6.0 till försäljning.
Men oklart om det inkluderar konsumentkorten eller om det bara är kretsarna för high end beräkningsservrar och dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

För nätverk gäller en 1GbE-port samt en valfri 2.5GbE-port, och enligt diagrammet ska även Arrow Lake ha stöd för Wifi 7.

Det enda i nyheten som låter negativt är att de fortfarande kommer finnas Ethernet med bara 1Gbps.

Men det kanske är för moderkorten med enklaste chipset?
Om alla moderkorten med de bättre chipset har minst 2.5Gbps Ethernet så är det ju rätt okej ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om alla moderkorten med de bättre chipset har minst 2.5Gbps Ethernet så är det ju rätt okej ändå.

Ja, eller också köper du inte ett moderkort som bara har 1.0Gbps. Kan ju vara bra att det finns snik-varianter för billiga pengar också.

Permalänk
Medlem

Om nu Nvidia och AMD kunde sluta larva sig med att implementera grafikkort med mindre än 16x PCI-e. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ja, eller också köper du inte ett moderkort som bara har 1.0Gbps. Kan ju vara bra att det finns snik-varianter för billiga pengar också.

Om vi säger att Intel har nätverk,

Exempelvis I219 som är 1Gbps Ethernet
Intel® Ethernet Connection I219-LM - Recommended Customer Price $2.30
Intel® Ethernet Connection I219-V - Recommended Customer Price $2.06

Sen har vi Intel I225 Series vilket var Intels första 2.5Gbps krets.
Där åtminstone de första 2 revisionerna var ganska omogna och hade en del problem,
men nyare revisioner ska vara bättre.

Sen har vi även Intel I226 Series vilket också är 2.5Gbps, men nyare och strömsnålare kretsar jämfört med I225.
Intel® Ethernet Controller I226-IT - Recommended Customer Price $7.02
Intel® Ethernet Controller I226-LM - Recommended Customer Price $4.86
Intel® Ethernet Controller I226-V - Recommended Customer Price $2.87

Recommended Customer Price

Recommended Customer Price (RCP) is pricing guidance only for Intel products. Prices are for direct Intel customers, usually represent 1,000-unit purchase quantities, and are subject to change without notice.

Om vi tar den billigaste I219 kretsen och jämför med den dyraste I226 kretsen.

Intel® Ethernet Controller I226-IT - Recommended Customer Price $7.02
Intel® Ethernet Connection I219-V - Recommended Customer Price $2.06

$7.02 - $2.06 = $4.96

Så under $5 per nätverkskrets i prisskillnad.
Då är det alltså priser direkt till Intels kunder, så typ tillverkare av nätverkskort och moderkort, i kvantiteter om 1000.

Jämför vi istället den dyrare I219 kretsen mot den billigaste I226 så blir prisskillnaden.

Intel® Ethernet Controller I226-V - Recommended Customer Price $2.87
Intel® Ethernet Connection I219-LM - Recommended Customer Price $2.30

$2.87 - $2.30 = $0.57

Enligt xe.com (2024-07-02)
0.57 US Dollars = 6.0706923 Swedish Kronor
4.96 US Dollars = 52.825674 Swedish Kronor

Så runt 6-60 kronor dyrare per moderkort för tillverkaren för 2.5Gbps istället för 1Gbps.
Då är detta med Intels kretsar. Jag tänker mig att det troligtvis är billigare med Realtek eller andra mer obskyra alternativ.

Sen är det väl dessutom sannolikt att de stora tillverkarna kan få bättre priser från Intel än de officiellt rekommenderade priserna. Att "bara" köpa 1000 chip åt gången kanske är en liten kvantitet för typ Asus och Gigabyte.

Men om vi går på de siffror vi har.

Är det någon som vågar göra en kvalificerad gissning?

Om en tillverkare har
Moderkort modell A - Med 1Gbps Ethernet
Moderkort modell B - Med 2.5Gbps Ethernet

Om modell B kostar tillverkaren 60kr mer att tillverka (exkl moms).
Hur mycket mer hade moderkortet behövt kosta ut till slutkund för bibehållen förtjänstmarginal ?

Då är 60kr ändå högt räknat. För troligtvis är prisskillnaden under $3 för tillverkaren.

Hursomhelst så hade jag varit villig att betala 300kr mer för ett moderkort med 2.5Gbps integrerat över ett med 1Gbps och om det är ~ 10ggr mer i slutpris än ökningen i tillverkningskostnad så borde det vara realistiskt att de har råd att sälja det.

Sen brukar ju varje generation ha mer än ett chipset också.
Exempelvis för LGA 1700

Alder Lake chipsets (600 series)
W680
Z690
Q670
H670
B660
H610

Om jag hade byggt en Alder Lake/Raptor Lake dator så är det osannolikt att jag skulle köpa ett moderkort med H610 chipset (det enklaste).

Generellt tror jag att de som köper enklaste/instegs chipset är folk med låga krav.

Typ någon som köper en dator med H610 chipset och en Pentium G7400 (Alder Lake, 2C/4T) är nog mer någon som bara behöver en fungerande dator, snarare än en krävande användare.
Fast då är nog oftast vanligare att de skaffar en laptop eller Mini PC istället för att bygga en traditionell stationär dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Om nu Nvidia och AMD kunde sluta larva sig med att implementera grafikkort med mindre än 16x PCI-e. . .

Risken finns att det blir ännu värre med nyare PCIe standarder.
Nyare standard med färre banor blir ju inte värre för de med moderkort och processorer som stöder de senaste standarderna.

Typ PCIe 6.0 4X motsvarar PCIe 4.0 16X.

Men för folk med äldre moderkort/processorer blir drabbade mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Om nu Nvidia och AMD kunde sluta larva sig med att implementera grafikkort med mindre än 16x PCI-e. . .

Att man kan gå ner i antalet PCI-e banor(utan att förlora bandbredd),
är väl en av de största fördelarna med de nya standardena.

Det frigör snabba PCI-e banor som kan användas för tex SSD mm.

Dock, kan det vara lite tråkigt om man sitter med en gammal plattform under övergångsperioden.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Att man kan gå ner i antalet PCI-e banor(utan att förlora bandbredd),
är väl en av de största fördelarna med de nya standardena.

Det frigör snabba PCI-e banor som kan användas för tex SSD mm.

Dock, kan det vara lite tråkigt om man sitter med en gammal plattform under övergångsperioden.

Fast det gäller ju inte endast "under övergångsperioden", det gäller för all framtid för den som tycker sin processor funkar finfint utan något behov av att uppgradera. Istället så betyder den vanligaste uppgraderingen av en speldator för dem att de blir blåsta på den stor av prestandan, och som konsumemt så tjänar du inget på att företagen sparar in när de ändå bara höjer priserna.

uppgradera, inte uppdatera
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

PCIe 3.0 är lanserad 2010.
Men det var då standarden blev färdig/släppt.
Sen är det olika lång tid att det implementeras i produkter.

Verkar som att på Sandy Bridge så fanns det Sandy Bridge-EP Xeon och Sandy Bridge-EN Xeon som hade PCIe 3.0 men att vanliga konsument Sandy Bridge fortfarande hade PCIe 2.0

Ivy Bridge (uppföljaren till Sandy Bridge) hade PCIe 3.0 även för konsumentplattformen.
Ivy Bridge släpptes 2012.

På vanliga konsumentmoderkorten så fanns dock PCIe 3.0 redan 2011, tex för Z68-V Pro GEN3 (GEN3 som i PCIe 3.0), så den som köpte det då kunde lätt uppgradera senare till nyare processormodeller o dra nytta av det nya införlivade PCIe 3.0.....
Hade ett sånt moderkort själv.

Permalänk
Medlem

Varför överhuvudtaget ha kvar en åldrad PCIe-version om det ändå är bakåtkompatibelt och fungerar hur som. Finns det några som helst fördelar med det och i såfall varför har man då ändå gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Varför överhuvudtaget ha kvar en åldrad PCIe-version om det ändå är bakåtkompatibelt och fungerar hur som. Finns det några som helst fördelar med det och i såfall varför har man då ändå gjort det?

Fördelen är helt enkelt att det är billigare, varje ny PCIe-version dubblerar ju bandbredden vilket ökar kraven och därmed tillverkningskostnaderna rejält. Kostnaden sjunker med tiden tack vare förbättrad tillverkning, sen kommer en ny PCIe-version och cykeln börjar om igen.