Följ Black Week på SweClockers

Noctua lanserar efterlängtad kylare för 1 730 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Om den ger mer än 10c lägre temp än D15 byter jag.

Skulle bli förvånad om den ger mer än 5 grader, men ser fram emot testerna!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av KorvMos:

När släpper embargot?

Skrivet av Klarspråkarn:

Detta undrar jag också. Är sjukt sugen, men vill inte köpa grisen i säcken.

Det finns inget embargo. Kylaren släpptes skarpt och skickas ut samtidigt till recensenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns inget embargo. Kylaren släpptes skarpt och skickas ut samtidigt till recensenterna.

Då ser jag fram emot testet. Det var nog längesen jag såg fram emot ett kylartest så mycket.

Ett litet önskemål om ni har tid att göra det. I samma test ha med gamla D15 med de nya fläktarna. För att se hur mycket av förbättringen handlar om fläktarna kontra flänsen. Och vi får också ett svar på om det är en idé att uppgradera fläktarna på vår gamla D15. Hade varit tacksamt.

Permalänk

Kostar 1 949 kr på Inet. Ganska saftigt pris för luftkylare men ska bli intressant att se hur den presterar i test. Installerade en ram på min prolle från start så min är nog inte böjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad jag letade fram så såldes d15 för 99usd 2014.
Inflation är 134 usd och sen dagens valuta + 25% skatt så landar man på 1741kr.
usd var 6.40rkr back then och typ precis över 10 idag.
Sen är noctua från europa men gissar de handlar och arbetar i usd för all tillverkning
Är det eu lanseringspåritset inkl skatt på 89euro så hade priset varit typ 1400 idag

Du kan inte räkna både inflation och valutans förändring då det redan får utslag i KI då inflationen räknas fram! Mycket importeras i det som räknas in i KI.

Case in point : Den verkliga d15 har inte stigit till 1741 utan 1290 kr så ditt exempel motbevisas direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Du kan inte räkna både inflation och valutans förändring då det redan får utslag i KI då inflationen räknas fram! Mycket importeras i det som räknas in i KI.

Case in point : Den verkliga d15 har inte stigit till 1741 utan 1290 kr så ditt exempel motbevisas direkt!

Hur är det fel?
D15 kostade 89euro vid lansering.
Idag kostar den 110 euro på computer universe och tyska amazon. inflation på msrp lanseringspriset skulle get det någonstans 114-115 euro, så den har blivit smått billigare sett till inflationen.
Någon betalde 799kr back in 2014 vilket är dåtidens valutaväxlning.
Idag får man betala 1290 men med dagens valuta växling från 110 euro ska det kanske vara närmare 1250kr
Ser inte felet. Inflationen är räknad på det pris de arbetar i. Ska jag ta 2014 valutaväxlning med dagens europris? Det är ju ännu mer fel

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

1100kr på deras butik på Amazon vilket artikelns pris handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Aha, tack för den informationen! Då bör recensioner poppa upp rätt snart med andra ord.

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Skulle bli förvånad om den ger mer än 5 grader, men ser fram emot testerna!

Skulle tro på ca 3c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Så. Då innebär det att man potentiellt köper en kylare för 1700:-, perfekt för nuvarande cpu. Och sen riskerar att behöva köpa ny kylare i samband med nästa cpu-uppgradering om sockeln till den cpun inte har samma defekt?
Huh!? De kanske skulle gjort kylarna med utbytbar bottenplatta...

Alltså, du måste ju inte, den blir inte värdelös bara för att de inte matchar perfekt. Men ja, du kan tappa några graders kylning på det.

Utbytbar bottenplatta tror jag tyvär skapar sämmre kylförmåga då det skapar ytterligare en skarv mellan olika material. Då presterar kylaren nog bara bättre av att inte ha en perfekt matchning mellan ihs och kylare.

Det bästa vore såklart om inte och amd kunde få till sin ihs och monteringsanordning så att de ej blev deformerade. Får se om de lägger nogån eneri på det nu när problemet belysts i större utsträckning än tidigare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte alls imponerande…

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Inte alls imponerande…

Men imponerande snabbt jobbat av GN! Kan inte ha blivit många timmars sömn det senaste dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Men imponerande snabbt jobbat av GN! Kan inte ha blivit många timmars sömn det senaste dygnet.

Ja absolut brutalt bra jobbat av dem! Mycket djup och mycket info. Till och med flera generationer av gamla kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja absolut brutalt bra jobbat av dem! Mycket djup och mycket info. Till och med flera generationer av gamla kylaren

Och de testade även nya kylaren med gamla fläktarna så man har lite referens hur stor del av prestandaskillnaden beror på fläktarna
(en majoritet av skillnaden verkar det som)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

TDP 250W skulle betyda att man kan bencha cpun till 250W i timmar utan att den ska throttla.

eller har jag missuppfattat det hela?

Med min DH15 så throttlar 13900K med 253W efter ca 40 sek.

Fläktarna är en förbättring som verkar ge några grader lägre temp men är inte värt ett byte av 2st fläktar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JonasT:

Skrivet av medbor:

De kanske fick sina exemplar tidigt med tanke deras Noctua-video som kom för 9 dagars sedan?

Verkar inte ha tittat fram några andra reviews ännu, ens med en av de tre varianterna och mer basic benchmarking snarare än djupanalys och test med gamla fläktar osv.

Lite synd att GN inte "snabb"-testar fler kylare för att jämföra benchmarks mot imo.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

TDP 250W skulle betyda att man kan bencha cpun till 250W i timmar utan att den ska throttla.

eller har jag missuppfattat det hela?

Med min DH15 så throttlar 13900K med 253W efter ca 40 sek.

Köper en av inet för det står TDP 250W och jag räknar med att den inte ska throttla, om den gör det så åker kylaren tillbaka

Nu är jag kinkig med orden, men det står väl inte bokstavligen "TDP" nånstans på varken Noctuas hemsida eller Inet produktbeskrivning. Detta eftersom det är en definition som används för chipen (CPU/GPU osv), inte för kylaren

Och för att kinka vidare med siffran 250W istället: Noctua själva verkar inte säga rakt ut vad kylkapaciteten är i officella specarna på produktsidan såvitt jag kan se, men jepp Inet säger 250W på sin sida...
(Noctua skriver dock indirekt om heatpipesen att "The increased thermal capacity of the extra heatpipes is especially helpful at extreme heat-loads such as 250W and beyond, where the performance boost over the original NH-D15 is the biggest.")

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu är jag kinkig med orden, men det står väl inte bokstavligen "TDP" nånstans på varken Noctuas hemsida eller Inet produktbeskrivning. Detta eftersom det är en definition som används för chipen (CPU/GPU osv), inte för kylaren

Och för att kinka vidare med siffran 250W istället: Noctua själva verkar inte säga rakt ut vad kylkapaciteten är i officella specarna på produktsidan såvitt jag kan se, men jepp Inet säger 250W på sin sida...
(Noctua skriver dock indirekt om heatpipesen att "The increased thermal capacity of the extra heatpipes is especially helpful at extreme heat-loads such as 250W and beyond, where the performance boost over the original NH-D15 is the biggest.")

Det är upp till 250W TDP som gäller och det står inget om tiden, så jag har uppfattat det hela fel=)

Permalänk
Medlem

Noctua och Seasonic brukade vara värda merpriset, de var bättre än de var dyrare. De är kanske bäst fortfarande men numera känns de dyrare än de är bättre.

Jag anar att ekonomer tagit över och styr skutan, vilket är oroväckande. "Vi har ett starkt varumärke och kan ta mer betalt för att växa".

Nästa steg för att växa i ekonomernas handbok är att börja tillverka billigare, och då är det kört.

Permalänk

Köp thermalright peerless assassin, invistera mellanskillnaden på cirka 1500:- på något annat.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Köp thermalright peerless assassin, invistera mellanskillnaden på cirka 1500:- på något annat.

Eller Phantom Spirit för några spänn till. Ger snäppet bättre temps och kostar inte många kronor extra jämfört med Peerless Assassin. (Vettigare liten uppgradering jämfört med att köpa D15 G2 )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det är upp till 250W TDP som gäller och det står inget om tiden, så jag har uppfattat det hela fel=)

250W vid vilken temperatur och ljudnivå? Vad menas ens med en sån siffra?

Permalänk
Medlem

Kört min noctua kylare i över 10 år och bara fått eller köpt andra monteringskits för nya plattformar. I längden tjänar man in inköpet.. sen är det premiumprodukter och de kostar alltid mer. +Vill gärna stödja företag inom EU.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Noctua och Seasonic brukade vara värda merpriset, de var bättre än de var dyrare. De är kanske bäst fortfarande men numera känns de dyrare än de är bättre.

Jag anar att ekonomer tagit över och styr skutan, vilket är oroväckande. "Vi har ett starkt varumärke och kan ta mer betalt för att växa".

Nästa steg för att växa i ekonomernas handbok är att börja tillverka billigare, och då är det kört.

Om ekonomerna hade tagit över så hade det inte tagit dem så många år att släppa G2 utan de hade släppt tusen varianter under den tiden. Att G2 är dyr har nog en hel del att göra med att det är en lång och dyr R&D som nu måste betalas. Problemet för dem är ju att alla deras konkurrenter bara behöver köpa varsin modell, såga sönder den och sedan släppa sina egna kopior mycket billigare (eftersom de slipper R&D-delen).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Hämtade ut och monterade min NH-D15 G2 idag, otroligt nöjd med kylaren.

Jag har haft en NH-U12A de senaste åren, och det är en grym kylare, men denna är tystare och håller lägre temperaturer, framförallt under en längre tids användning samtidigt som ett grafikkort går varmt i ett chassi.

Den överträffade mina förväntningar, kort och gott

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hämtade ut och monterade min NH-D15 G2 idag, otroligt nöjd med kylaren.

Jag har haft en NH-U12A de senaste åren, och det är en grym kylare, men denna är tystare och håller lägre temperaturer, framförallt under en längre tids användning samtidigt som ett grafikkort går varmt i ett chassi.

Den överträffade mina förväntningar, kort och gott

<Uppladdad bildlänk>

Mvh

Kör du med offset bracket?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Kör du med offset bracket?

Nej, jag lät blir för att hålla distans till grafikkortet Nu i efterhand så fanns det gott om plats.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hur är det fel?
D15 kostade 89euro vid lansering.
Idag kostar den 110 euro på computer universe och tyska amazon. inflation på msrp lanseringspriset skulle get det någonstans 114-115 euro, så den har blivit smått billigare sett till inflationen.
Någon betalde 799kr back in 2014 vilket är dåtidens valutaväxlning.
Idag får man betala 1290 men med dagens valuta växling från 110 euro ska det kanske vara närmare 1250kr
Ser inte felet. Inflationen är räknad på det pris de arbetar i. Ska jag ta 2014 valutaväxlning med dagens europris? Det är ju ännu mer fel

Men du talade inte om 1290 kr (eller 1250 kr). Du talade om två högre belopp.
Och, nej, du kan inte ta upp valtuans värdeförändring två gånger då den redan ingår i förändringen av KPI då inflrationen beräknas över åren då vi importerar en väldigt stor andel varor där vi betalar ju i andra valutor än kronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Om ekonomerna hade tagit över så hade det inte tagit dem så många år att släppa G2 utan de hade släppt tusen varianter under den tiden. Att G2 är dyr har nog en hel del att göra med att det är en lång och dyr R&D som nu måste betalas. Problemet för dem är ju att alla deras konkurrenter bara behöver köpa varsin modell, såga sönder den och sedan släppa sina egna kopior mycket billigare (eftersom de slipper R&D-delen).

Känns tveksamt att det ligger dubbelt så mycket R&D bakom G2 som det gjorde bakom alla deras tidigare kylare som var hälften så dyra eller ännu billigare. Jag tror faktiskt det snarare är tvärsom men det är en ren gissning förstås.

Jag har ingen statistik över komponentmarknaden men en möjlig ärlig förklaring till priset är att det säljs väsentligt färre kylare nu än när NH-D15 släpptes. Komponenter har blivit mer än dubbelt så dyra överlag jämfört med för några år sedan vilket måste ha kostat kunder. Många kanske kör med gamla burkar eller byter til konsoll.

I så fall måste G2 hämta in R&D över långt färre sålda ex, då blir de förstås dyrare.