Permalänk

Vilken dator enskild firma?

Hej! Driver en enskild firma och tänkte köpa en dator till företaget. Vad väljer man på en budget på max 26k? Har alltid hört att man får en bättre dator om man bygger den själv eller kanske inte är så fortfarande? Och någon som vet om man kan bygga en dator själv eller vad säger skatteverket?

Tänkte mest ha till gaming och redigering

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Ja, man får bättre dator om man bygger själv, självklart får man bygga själv, skatteverket bryr sig 0 om det.

Är gaming en sysselsättning i företaget? Det däremot bryr sig skatteverket om.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, man får bättre dator om man bygger själv, självklart får man bygga själv, skatteverket bryr sig 0 om det.

Tack för svar! Nej ingen gaming i företaget men bygger såklart datorn så nästa ägare av datorn kan använda den för gaming också

Permalänk

Men hur mycket sämre dator får man egentligen om man köper en färdig? Typ en Starforge Navigator Pro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanShred:

Men hur mycket sämre dator får man egentligen om man köper en färdig? Typ en Starforge Navigator Pro?

Varför skulle du vilja köpa en dator som behöver skickas hela vägen från USA? Tänk vilket strul det blir om något går sönder och behöver fixas... det kan bli ganska dyrt om du inte kan jobba medan datorn är borta.

Permalänk
Medlem

Vad du får för dator beror såklart på vad för färdigbyggd dator du köper.
Det finns mycket dåligt byggda färdiga datorer som snubblar rejält på enkla punkter. även om resten av hårdvaran är bra. Men det finns också färdigbyggda som använder vettiga komponenter och är precis som att bygga en dator själv. Men man får då generellt lägga på en summa för det så klart.

Många färdiga datorer av typ Asus, Alienware etc kan vara riktigt dåliga. Man listar inte ens exakt vad det är för komponenter man använder, skriver bara moderkort etc. Detta kan leda till att vissa av de större till och med bygger egna varianter som bara fungerar i just detta bygget.
Det är också vanligt med att man snålar på relativt billiga saker, speciellt vanligt är chassit och cpu kylning. Detta leder ofta till stora problem dock. Har man inte en fungerande kylning så stryper man andra dyra komponenter som inte kommer kunna köra fullt ut på grund av att de inte kyls tillräckligt.

Men om du köper från exempelvis Inet eller Komplett (deras egna märken) så får man färdigbyggda som listar alla komponenter (de använder bara vanliga komponenter som de som bygger själva använder). De brukar också vara vettigt valda komponenter (speciellt på Inet).

På Inet kan du också själv välja komponenter och beställa att de bygger och installerar allt i datorn åt dig. Det kostar inte speciellt mycket extra tror det är typ 799 för byggnation. Men du måste köpa allt på Inet såklart och de är lite högre i pris på vissa delar. Men skulle säga att det är ett väldigt bra alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanShred:

Hej! Driver en enskild firma och tänkte köpa en dator till företaget. Vad väljer man på en budget på max 26k? Har alltid hört att man får en bättre dator om man bygger den själv eller kanske inte är så fortfarande? Och någon som vet om man kan bygga en dator själv eller vad säger skatteverket?

Tänkte mest ha till gaming och redigering

Skrivet av JohanShred:

Tack för svar! Nej ingen gaming i företaget men bygger såklart datorn så nästa ägare av datorn kan använda den för gaming också

Förstår inte varför du tar upp detta med enskild firma och sedan skriver att datorn ska vara till gaming. Hade varit bättre att bara ange budget och att det är en gamingdator du söker.

Om Skatteverket kommer och frågar, vilket jag inte förstår varför de skulle, så kommer du ingenstans med argumentet att nästa ägare ska kunna använda den till gaming. Däremot så har ju många bild och videoredigeringsprogram idag stöd för att använda GPU, så om redigering är något du gör inom ramen för företaget så finns det ju ett usecase.

Till sist så var uppmärksam på vilka garantier som gäller för företag hos just den leverantör du väljer att handla av. Företag omfattas inte av Konsumentköplagen och Distansavtalslagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det inte en massa regler kring datorköp till firma? Som hur mycket kommer datorn användas?

Är det en firma där datorn är huvudverktyget så är det naturligtvis inga problem med om det är något helt annat så datorn bara är för bokföring så får man inte dra av många %.

Har jag fått för mig...

Permalänk
Medlem

Har ingen egen expertis, men jag vet att inköpare en bekants företag drar dig för att köpa datorer/skärmar med ordet gaming i namnet. Gissningsvis för att det ökar risken för att Skatteverket ska titta närmare på saken.

Jobbar du med någon form av utveckling eller annan IT går det säkert att motivera kraftfull hårdvara, men är du t.ex. mjölkbonde ser en gamingdator kanske inte jättebra ut om Skatteverket får för sig att granska.

Sedan gällande köp på företaget skulle jag nästan rekommendera något färdigbyggt, från en svensk butik. Då bör du omfattas av diverse garantier som är sköna att ha.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Fördelen med att köpa en riktig företagsdator är generellt att du betalar extra för support vid problem.

Dell och hp är rätt bra på det men du får generellt en ganska tråkig dator som inte är de roligaste att köra spel på.

Bygger du själv eller en gamingdator så får du mer eller mindre va din egen support.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alltså skatteverket har ingenting att säga om företaget köper en svindyr gamingdator för att göra bokföring eller webbdesign på. Företag är fria att göra misstag och köpa suboptimala saker. Finns liksom inget som går att bevisa och dom kommer dessutom inte bry sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clappen:

Alltså skatteverket har ingenting att säga om företaget köper en svindyr gamingdator för att göra bokföring eller webbdesign på. Företag är fria att göra misstag och köpa suboptimala saker. Finns liksom inget som går att bevisa och dom kommer dessutom inte bry sig.

Om man inte, bara för att ta ett hypotetiskt exempel, postar på ett forum om just detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Skatteverket behöver inte bevisa, de behöver bara tolka regelverket. Dvs. det räcker att Skatteverket tror något. Om datorn dessutom står placerad i en bostad så är dom betydligt hårdare än om datorn står på ett enskilt kontor.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Det här låter ju lite som att TS vill komma undan billigare genom att köpa speldatorn på företaget.

Men borde nog inte vara något problem som så, om inte någon tipsar Skatteverket.

Som företagsdator brukar det vara vettigare att köpa något med ordentlig garanti m m, för att minska nedtider vid fel.

Permalänk
Medlem

Kvalitet rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jobbar du med någon form av utveckling eller annan IT går det säkert att motivera kraftfull hårdvara, men är du t.ex. mjölkbonde ser en gamingdator kanske inte jättebra ut om Skatteverket får för sig att granska.

Ett fläskigt grafikkort borde man kunna enkelt motivera i vilken bransch som helst med att en ska använda inköpet för att träna AI-modeller för optimering av X-arbetsflöde.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Har man en dator i ett företag vill man ha så lite "downtime" som möjligt.

Har en enskild firma sedan många år tillbaka och började med Windows-datorer. Byggde egna och uppgraderade dem efterhand.
Men det blev ofta strul och de fungerade inte. Fick lägga massor av tid till felsökning och ominstallationer. Ibland var det hårdvarumässigt, men oftast Windows strul med uppdateringar och annat.
Skaffade en Macbook Pro att ha ute i fältet. Det gav blodad tand och till slut gick jag över helt till Mac.

Flera år sedan jag hade något som helst strul och allt bara rullar på. Det är så man vill ha det som företagare, för då kan man lägga tiden på saker som drar in pengar istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tack för alla super bra svar! Och jag är anonym därav kan jag gå ut med att jag tänkt använda den för gaming också! Rätt roligt hur nojjiga folk blir, jag kommer inte hamna i fängelset anser dom att jag gjort fel får jag bara betala det dom anser jag gjort avdrag på. Köp mer grejer på firman folket!

Tänker bara vad är det för skillnad om grejer heter gaming eller inte. Är ju bara postitivt för mig och miljön om jag kan göra allt på datorn än att behöva köpa 2st datorer. Vad är det för skillnad på en mac laptop för 20 brak och den ”gaming” dator för 20k?

Jag får göra avdrag upp till 26k har jag för mig för en arbetsdator,

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Hur mycket sämre är denna dator? https://www.inet.se/produkt/d100016/inet-system-g50-i5-4070-s...

Vilken färdig dator hade ni valt på inet för 13-26k? Och hur mycket bättre är en dator för 7tusen mer i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanShred:

Tänker bara vad är det för skillnad om grejer heter gaming eller inte. Är ju bara postitivt för mig och miljön om jag kan göra allt på datorn än att behöva köpa 2st datorer. Vad är det för skillnad på en mac laptop för 20 brak och den ”gaming” dator för 20k?

Jag får göra avdrag upp till 26k har jag för mig för en arbetsdator,

Du skapar problem för dig själv vid en revision om din verksamhet inte tjänar pengar på gaming och det dyker upp en faktura med ordet gaming i din bokföring... Du får tänka på att du kommer sitta mitt emot en par skattejurister som är fyrkantiga och ser ordet gaming. Du skapar dig ett mount everst liknande utmaning i att försöka argumentera för att det är en bokföringsdator genom det ordet. Kom ihåg att det är omvänd bevisbörda gentemot skatteverket (på riktigt!), de påstår att du gjort fel och det är du som ska bevisa att du inte gjort fel. Med det sagt så kan man köpa sig en rymdraket så länge man bara kan motivera det för bolagets förvärvande av intäkter.

Halvt prisbasbelopp i år är 28.650 (och det är exkl.moms beloppet som gäller gränsen för direktavskrivning)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanShred:

Hur mycket sämre är denna dator? https://www.inet.se/produkt/d100016/inet-system-g50-i5-4070-s...

Vilken färdig dator hade ni valt på inet för 13-26k? Och hur mycket bättre är en dator för 7tusen mer i pris?

Betydligt mycket sämre. Skulle räkna med ca 40 % bättre prestanda med mitt bygge men det beror på spel och upplösning också.

Mitt bygge har ett chassi som bör vara något bättre och har tre års längre garanti, en något starkare PSU med tre års längre garanti, en dubbelt så stor disk som är mycket snabbare samt klart snabbare RAM-moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Skatteverket behöver inte bevisa, de behöver bara tolka regelverket. Dvs. det räcker att Skatteverket tror något. Om datorn dessutom står placerad i en bostad så är dom betydligt hårdare än om datorn står på ett enskilt kontor.

Visst, men det är en extremt låg risk, såvida man inte köper uppenbara saker som en TV osv. Jag har bara anekdotiska bevis sedan 20 år tillbaks, då man beställt massa "extra" gaming datorer genom åren (inklusive vanliga datorer), samt mobiler osv. Mycket mycket oftare än vad man kan förvänta sig förbruka i företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

samt mobiler osv. Mycket mycket oftare än vad man kan förvänta sig förbruka i företaget.

Specifikt mobiler har de faktiskt uttalat sig om och det är Ok att byta årligen men i övrigt är allt en bedömningsfråga och omvänd bevisbörda gäller. D.v.s. skatteverket påstår och det är upp till näringsidkaren att bevisa att det är rimligt och inom regelverket.

Jan Guillou, den gamle kommunisten är en "favorit" i sammanhanget, han försökte dra av sin sommarstuga och har slagits om det i åratal: https://hernhag.se/skrivarstuga-och-forfatterianlaggning/

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Kan du bygga en för runt 20k? Den där kanske blir lite overkill för lite wow och CS kanske

Permalänk
Medlem

Ska du använda datorn till jobb? Jag behöver på platsen garanti och att någon Kommer byter delar snabbt, bygger du själv och ska hålla på härja med det kan det ju ta en jäkla tid att komma igång igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanShred:

Kan du bygga en för runt 20k? Den där kanske blir lite overkill för lite wow och CS kanske

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla hänger upp sig på "gaming" dator i det här fallet. Inte så att delarna han beställer hem kommer ha "trippel ultra fusion Gaming" . Vad säger att man inte kan använda datorn i företaget, som även passar sig till gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Förstår inte varför alla hänger upp sig på "gaming" dator i det här fallet. Inte så att delarna han beställer hem kommer ha "trippel ultra fusion Gaming" . Vad säger att man inte kan använda datorn i företaget, som även passar sig till gaming?

Mycket beror ju på vad han gör i företaget. Är det bara bokföring, så lär ju inte en gamingdator behövas och då kommer skatteverket ha åsikter vid en eventuell koll.

Själv driver jag en firma där jag redigerar bilder och film på mina datorer. Där har jag nytta av prestandan i stora grafikkort, mycket minne och processorer som orkar med. Det vill säga att en gamingdator fungerar utmärkt... då prestandan behövs.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mycket beror ju på vad han gör i företaget. Är det bara bokföring, så lär ju inte en gamingdator behövas och då kommer skatteverket ha åsikter vid en eventuell koll.

Själv driver jag en firma där jag redigerar bilder och film på mina datorer. Där har jag nytta av prestandan i stora grafikkort, mycket minne och processorer som orkar med. Det vill säga att en gamingdator fungerar utmärkt... då prestandan behövs.

Lät faktiskt ganska så logiskt haha nu när du la upp det så 🫡