Felsökning svart skärm, mus och tangentbord

Permalänk

Felsökning svart skärm, mus och tangentbord

Hej! Idag valde datorn att inte funktionera som vanligt. Skärm, mus och tangentbord är svarta men fläktarna snurrar. Har testat koppla in skärmen på moderkortet istället för grafikkortet utan framgång, har testat plocka bort alla minnen och testat med ett och ett utan framgång. Moderkortet är ett gigabyte g1 sniper m5, minnen är corsair vengeance 8gb och grafikkortet ett geforce gtx 1060.

Sannolikheten att alla fyra minnen skulle lägga av samtidigt känns ganska minimal och eftersom varken mus eller tangentbord tänder upp så gissar jag att det inte är grafikkortet heller? Ska det vara så att moderkortet gett upp? Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxxxxx:

Hej! Idag valde datorn att inte funktionera som vanligt. Skärm, mus och tangentbord är svarta men fläktarna snurrar. Har testat koppla in skärmen på moderkortet istället för grafikkortet utan framgång, har testat plocka bort alla minnen och testat med ett och ett utan framgång. Moderkortet är ett gigabyte g1 sniper m5, minnen är corsair vengeance 8gb och grafikkortet ett geforce gtx 1060.

Sannolikheten att alla fyra minnen skulle lägga av samtidigt känns ganska minimal och eftersom varken mus eller tangentbord tänder upp så gissar jag att det inte är grafikkortet heller? Ska det vara så att moderkortet gett upp? Någon som har något tips?

Eftersom du felsökt både minnen och grafikkort så låter det som moderkort eller nätagget... Eller möjligen CPU:n i sig men det är nog mest osannolikt.

Om du har nån möjlighet alls, prova först med ett annat nätagg. (OBS fuska inte med ev modulära kablar! utgå från att de inte är kompatibla)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Har tyvärr inget nätagg jag kan testa med men kylfläkt till cpun går samt fläkten som sitter i chassit. Finns en liten display/komponent på moderkortet som jag har för mig brukar ha några röda siffror på sig men den komponenten är helt svart också. Tog lös kylfläkten till cpun och även cpun och ser att all kylpasta är så gott som borta, var bara lite torkat på en tredjedel av cpun så kanske lika bra att köpa nytt moderkort och en ny CPU som är kompatibel