Permalänk
Medlem

Lufta element

Har ett element som jag upplever "pyser" konstant, dvs det låter som att det konstant står på hög värme. Elementet i sig är inte varmt eller på, men det låter som det skulle stå på typ. Vilket så klart hörs då min soffa är alldeles intill, har försökt att lufta det enligt följande steg:
Öppna luftningsventilen försiktigt med en elementnyckel. Ventilen är oftast placerad högst upp i hörnet på elementet, på motsatt sida om termostaten. Håll en handduk eller ett glas under för att fånga upp vattnet.
Vänta medan luften pyser ut. Det är färdigt när det börjar rinna ut vatten.
Skruva åt ventilen.

Och vatten ju kommer ut, men pysandet är fortfarande kvar. Är meningen att jag ska tömma ut allt vatten eller vad? Har inte gjort detta förr. Kan även konstatera att det är elementet i sig som låter, inte rören.
Elementet i fråga:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Låter som det kanske är för högt flöde i systemet eller att radiatorn är fel injusterad. Hyresrätt? Isf felanmäl detta. Hela värmesystemet i huset är vattenfyllt så du vill inte tömma det på vatten. Nu är det ju så pass varmt att pumpen till systemet bör vara av.

Lägenhet? Antal våningar i huset? Upplevt ojämn värme på dom andra elementen?

Permalänk
Medlem

Du ska lufta tills dess att vatten kommer med en solid fin stråle utan att det pyser samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har ett element som jag upplever "pyser" konstant, dvs det låter som att det konstant står på hög värme. Elementet i sig är inte varmt eller på, men det låter som det skulle stå på typ. Vilket så klart hörs då min soffa är alldeles intill, har försökt att lufta det enligt följande steg:
Öppna luftningsventilen försiktigt med en elementnyckel. Ventilen är oftast placerad högst upp i hörnet på elementet, på motsatt sida om termostaten. Håll en handduk eller ett glas under för att fånga upp vattnet.
Vänta medan luften pyser ut. Det är färdigt när det börjar rinna ut vatten.
Skruva åt ventilen.

Och vatten ju kommer ut, men pysandet är fortfarande kvar. Är meningen att jag ska tömma ut allt vatten eller vad? Har inte gjort detta förr. Kan även konstatera att det är elementet i sig som låter, inte rören.
Elementet i fråga: <Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Kommer det ingen luft så är det inte det som är felet.
Har du skruvat ner elementet? Kan vara så att många element i huset är nerskruvade och då kommer vattnet att pressa sig igenom något element som gör att det kan låta mer. Lösningen kan vara att skruva upp alla element på max, temperaturen sköts oftast centralt så egentligen så skall element stå på max hela tiden.

Skrivet av Fratercula:

Nu är det ju så pass varmt att pumpen till systemet bör vara av.

Vi har våran cirkulationspump på året om. Dels jämnar den ut värmen i huset samt att det sitter en värmeväxlare mellan elementslingan och inkommande vatten till VVB. Detta förvärmer det blivande varmvattnet för att dra mindre el, stor skillnad att värma från 25+C mot 4C som är från brunnen, fördelen är ju att det kyler av huset sommartid också, på vintern så blir det ju värmepumpen som står för värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Låter som det kanske är för högt flöde i systemet eller att radiatorn är fel injusterad. Hyresrätt? Isf felanmäl detta. Hela värmesystemet i huset är vattenfyllt så du vill inte tömma det på vatten. Nu är det ju så pass varmt att pumpen till systemet bör vara av.

Lägenhet? Antal våningar i huset? Upplevt ojämn värme på dom andra elementen?

Hyresrätt.
Är 8 våningar i huset, nej bara detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kommer det ingen luft så är det inte det som är felet.
Har du skruvat ner elementet? Kan vara så att många element i huset är nerskruvade och då kommer vattnet att pressa sig igenom något element som gör att det kan låta mer. Lösningen kan vara att skruva upp alla element på max, temperaturen sköts oftast centralt så egentligen så skall element stå på max hela tiden.

Nej har inte gjort det, får göra det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej har inte gjort det, får göra det.

Att antingen stänga elementet helt så du får 0% flöde kan lösa problemet, alternativt som de skrev tidigare i tråden, ställ elementet max öppet för fullt flöde och då slipper dy högt tryck i elmentet som kan bli ett visst tjut.

8 våningar betyder jättehögt tryck för att vattnet ska kunna ta sig upp alla våningar. Ju längre ner i huset du är ju högre tryck.
Bor du i undre halvan på huset?

Gurglar/pålar det är det luft, tjuter det är det flödet under högt tryck du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Att antingen stänga elementet helt så du får 0% flöde kan lösa problemet, alternativt som de skrev tidigare i tråden, ställ elementet max öppet för fullt flöde och då slipper dy högt tryck i elmentet som kan bli ett visst tjut.

8 våningar betyder jättehögt tryck för att vattnet ska kunna ta sig upp alla våningar. Ju längre ner i huset du är ju högre tryck.
Bor du i undre halvan på huset?

Gurglar/pålar det är det luft, tjuter det är det flödet under högt tryck du har.

Vet dock inte hur jag ska kunna göra det, mer än jag redan gjort? Jag har som jag skrev dragit det ända till 0/av kalla det vad som. Har väldigt bra nybyggd lägenhet, 5 år, och brukar nästan aldrig behöva ha det på mer än första steget (1) även när det är över -20
Bor på 2 våningen, så inte längst ner.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ett generalfel av fastighetsägaren att inte tillämpa automatiskt pumpstopp , vi brukar ligga på ca 16 graders ute temperatur, föreligger det inget värmebehov stänger termostaten i radiatorn detta brukar ske vid 21-23 grader, Samt bor du på andra våningen av åtta är det inte luft du har i radiatorn för den stiger uppåt och drabbar dem högst upp.(om inte fastighetsägaren har dålig koll på sitt hus och inte fyllt på systemet),jag tror att du drabbas av ljudet från pumpen i värmesystemet som får jobba mot stängda ventiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet dock inte hur jag ska kunna göra det, mer än jag redan gjort? Jag har som jag skrev dragit det ända till 0/av kalla det vad som. Har väldigt bra nybyggd lägenhet, 5 år, och brukar nästan aldrig behöva ha det på mer än första steget (1) även när det är över -20
Bor på 2 våningen, så inte längst ner.

Beror också lite på modell och vilken thermostat du har, har du en MMA tex är 0, 0. Men vissa andra när 0 är det inte 0 för så kallat frostskydd osv..testa sätt den på max, framvägstemperaturen på vattnet kommer vara kallt så det kommer endå inte värma i din lägenhet.

V2 är väldigt långt ner i ett 8v hus.

Man behöver 1 vattenpelare/1bar för att flytta vatten 10M upp i ett rör. Så jag som har en villa med källare kör 1.5bar för att klara källare +bv.

Har man ett höghus på 8v lär de köra 6-8bar? Det är 3 gånger mer tryck än i ett bildäck. Och du befinner dig på plan 2 med full påfrestning. De som bor högst upp räcker ju trycket precis till och då har de lägre tryck och kan aldrig få ditt problem med vatten som trycker på med 6 bar tryck som vill förbi avstängda ventiler.

Fullt öppet borde lösa dina problem! Återkom med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Ett generalfel av fastighetsägaren att inte tillämpa automatiskt pumpstopp , vi brukar ligga på ca 16 graders ute temperatur, föreligger det inget värmebehov stänger termostaten i radiatorn detta brukar ske vid 21-23 grader, Samt bor du på andra våningen av åtta är det inte luft du har i radiatorn för den stiger uppåt och drabbar dem högst upp.(om inte fastighetsägaren har dålig koll på sitt hus och inte fyllt på systemet),jag tror att du drabbas av ljudet från pumpen i värmesystemet som får jobba mot stängda ventiler.

Automatiskt pumpstop är inte bra, men stänga av värmen på framvägen bör man göra. Cpumpen bör gå för att cirkulera vattnet och hålla rören fräscha samt att c pumpen mår inte bra av att stå still med vatten i 4 månader under sommarperioden.

Dock kan en varvtalsstyrd C-pump kan vara trevligt som känner av hur många element som är avstängda och kan då sänka trycket för att endå ha ett flöde i systemet.

Än att ha en gammal c-pump som trycker fullt tryck vare sig 2 eller 200 element är öppna/stängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Beror också lite på modell och vilken thermostat du har, har du en MMA tex är 0, 0. Men vissa andra när 0 är det inte 0 för så kallat frostskydd osv..testa sätt den på max, framvägstemperaturen på vattnet kommer vara kallt så det kommer endå inte värma i din lägenhet.

V2 är väldigt långt ner i ett 8v hus.

Man behöver 1 vattenpelare/1bar för att flytta vatten 10M upp i ett rör. Så jag som har en villa med källare kör 1.5bar för att klara källare +bv.

Har man ett höghus på 8v lär de köra 6-8bar? Det är 3 gånger mer tryck än i ett bildäck. Och du befinner dig på plan 2 med full påfrestning. De som bor högst upp räcker ju trycket precis till och då har de lägre tryck och kan aldrig få ditt problem med vatten som trycker på med 6 bar tryck som vill förbi avstängda ventiler.

Fullt öppet borde lösa dina problem! Återkom med resultat.

Med fullt öppet menar du...
Köra på max styrka, eller högsta? I så fall hur länge?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Med fullt öppet menar du...
Köra på max styrka, eller högsta? I så fall hur länge?

ja precis, sätt thermostaten på "8" eller "Max" eller "röd färg". Det öppnar ventilen, (det ska bara komma mer kallvatten) så det gör inget att du sätter den Max!

Direkt ska flödet öka och tjutet försvinner samma sekund som du sätter den på max!

Edit: Du får köra på max tills dina grannar ökar sina termostater och trycket fördelas på fler element när kylan kommer.

Permalänk
Medlem

Man skall aldrig stänga termostaten i vattenburet system. Om det är en modernare fastighet så kör dem ändå på inhomhus temp och du får enbart varmare framledning.

Ha dem på max, du bör inte få någon skillnad på inhomhus temperaturen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

När jag var lite aktiv inom detta område lärde man ut att man aldrig skulle ha termostater på alla element. På elementen i t ex trappupgångar och gemensamma utrymmen skulle man inte ha termostat. På så sätt slapp man att termostaterna stängde och blockerade cirkulationspumpen.

Permalänk
Medlem

Vi kör med pump motion 1 h per dag ligger oftast förprogrammerat i de flesta duc program I30, Fidelix mm, så det står inte still i fyra månader i ett sträck, vi sparar ansenliga belopp på att tillämpa pumpstopp på dom 300000m2 kontors och kommersiella ytor vi har i vårt bestånd enbart i vår stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Vi kör med pump motion 1 h per dag ligger oftast förprogrammerat i de flesta duc program I30, Fidelix mm, så det står inte still i fyra månader i ett sträck, vi sparar ansenliga belopp på att tillämpa pumpstopp på dom 300000m2 kontors och kommersiella ytor vi har i vårt bestånd enbart i vår stad.

Drar inte en modern pump typ 40W och har månen lite bättre pump så auto justerar dem efter inlärning. Tveksam att kostnads besparingen är så stor mot vad duc + installationen kostade...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag ansvarar för en fastighet på 15000 m2 åtta våningar hög, den pumpen är lika stor som en större båtmotor, och drar något mer än 40 w , bara rörmatningen ut är nog 250 mm, så visst duc styrningar lönar sig inte i mindre hus det har du rätt i, men i vår bestånd är det ett måste då energin är dyr och vi måste optimera allt snudd på i absurdum

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Jag ansvarar för en fastighet på 15000 m2 åtta våningar hög, den pumpen är lika stor som en större båtmotor, och drar något mer än 40 w , bara rörmatningen ut är nog 250 mm, så visst duc styrningar lönar sig inte i mindre hus det har du rätt i, men i vår bestånd är det ett måste då energin är dyr och vi måste optimera allt snudd på i absurdum

Pumpen vi har drar 80kwh/år och tar 5 våningshus om 9000m2.... Storlek har ingen betydelse på hur mycket dem drar... Hur moderna dem är har betydelse, kolla in donfoss.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Beror också lite på modell och vilken thermostat du har, har du en MMA tex är 0, 0. Men vissa andra när 0 är det inte 0 för så kallat frostskydd osv..testa sätt den på max, framvägstemperaturen på vattnet kommer vara kallt så det kommer endå inte värma i din lägenhet.

V2 är väldigt långt ner i ett 8v hus.

Man behöver 1 vattenpelare/1bar för att flytta vatten 10M upp i ett rör. Så jag som har en villa med källare kör 1.5bar för att klara källare +bv.

Har man ett höghus på 8v lär de köra 6-8bar? Det är 3 gånger mer tryck än i ett bildäck. Och du befinner dig på plan 2 med full påfrestning. De som bor högst upp räcker ju trycket precis till och då har de lägre tryck och kan aldrig få ditt problem med vatten som trycker på med 6 bar tryck som vill förbi avstängda ventiler.

Fullt öppet borde lösa dina problem! Återkom med resultat.

Få hus på 8 våningar som är så höga som 60-80m.
4bar är nog lite mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Få hus på 8 våningar som är så höga som 60-80m.
4bar är nog lite mer rimligt.

Så kan det va, men fortfarande är 4 bar ett hög tryck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Så kan det va, men fortfarande är 4 bar ett hög tryck!

Ja, men du tänker fel. Det är samma tryck på båda sidorna av ventilen så detta spelar ingen roll. Trycket kan vara 0bar eller 200bar, kommer inte göra någon skillnad.

Däremot finns risken att man ställt pumpen på ett väldigt högt flöde, det kan skapa missljud i ventilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ja, men du tänker fel. Det är samma tryck på båda sidorna av ventilen så detta spelar ingen roll. Trycket kan vara 0bar eller 200bar, kommer inte göra någon skillnad.

Däremot finns risken att man ställt pumpen på ett väldigt högt flöde, det kan skapa missljud i ventilerna.

Ja så är det ju! För högt flöde ev.

Permalänk
Medlem

Ljuden kommer som sagt från för högt flöde.

OP, så du vet, du får egentligen inte lufta raddar på egen hand i hyresrätt. Inte ens i BRF får man lov att göra det. Skulle du skruva för långt & du inte lyckas få rätt på gängorna när du försöker i panik skruva tillbaka, så har du en radde som fyller din lägenhet med vatten. Även om man nollar termostaten så lär returen fortsätta. Utöver det kan du rubba trycknivån & krångla till värmen i alla lägenheter i hela huset.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ljuden kommer som sagt från för högt flöde.

OP, så du vet, du får egentligen inte lufta raddar på egen hand i hyresrätt. Inte ens i BRF får man lov att göra det. Skulle du skruva för långt & du inte lyckas få rätt på gängorna när du försöker i panik skruva tillbaka, så har du en radde som fyller din lägenhet med vatten. Även om man nollar termostaten så lär returen fortsätta. Utöver det kan du rubba trycknivån & krångla till värmen i alla lägenheter i hela huset.

Samtidigt hos ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsföretag...
https://www.svenskabostader.se/hyresgast/gor-det-sjalv/lufta-...

Att sänka trycket i ett stort system kräver normalt sett betydligt mer än lite luftning. De har ofta expansionskärl i form av en stor vattenburk försedd med pump. Det släpper ut och pumpar i vatten vartefter när trycker varierar. För att du ska sänka trycket måste du alltså köra slut på vattnet i detta kärl, som rutinmässigt brukar kontrolleras så att det finns lämplig mängd vatten i det. Med ett mindre rött av den typ som ofta sitter i villor (om de inte har kvar en gammal burk högst upp i systemet som är öppen mot atmosfären* via ett litet rör) så kan man möjligen sänka trycket lite genom att lufta mycket då det inte är så jättestor volym i expansionskärlet.

*Illustrerar för övrigt varifrån trycket i systemet i huvudsak kommer: vattenpelaren ovanför mätaren. I dessa system kan du helt enkelt inte få mer tryck än så eftersom det inte är helt slutet. Fyller du mer än vad som ryms i kärlet så rinner det helt enkelt ut. I ett slutet kan man dock ha lite högre tryck, upp till där säkerhetsventilen börjar tömma ut vatten för att sänka till under det den är kalibrerad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Samtidigt hos ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsföretag...
https://www.svenskabostader.se/hyresgast/gor-det-sjalv/lufta-...

Att sänka trycket i ett stort system kräver normalt sett betydligt mer än lite luftning. De har ofta expansionskärl i form av en stor vattenburk försedd med pump. Det släpper ut och pumpar i vatten vartefter när trycker varierar. För att du ska sänka trycket måste du alltså köra slut på vattnet i detta kärl, som rutinmässigt brukar kontrolleras så att det finns lämplig mängd vatten i det. Med ett mindre rött av den typ som ofta sitter i villor (om de inte har kvar en gammal burk högst upp i systemet som är öppen mot atmosfären* via ett litet rör) så kan man möjligen sänka trycket lite genom att lufta mycket då det inte är så jättestor volym i expansionskärlet.

*Illustrerar för övrigt varifrån trycket i systemet i huvudsak kommer: vattenpelaren ovanför mätaren. I dessa system kan du helt enkelt inte få mer tryck än så eftersom det inte är helt slutet. Fyller du mer än vad som ryms i kärlet så rinner det helt enkelt ut. I ett slutet kan man dock ha lite högre tryck, upp till där säkerhetsventilen börjar tömma ut vatten för att sänka till under det den är kalibrerad för.

Om du bor i ett hus som är byggt tidigare än på 1950-talet ska du kontakta din kundvärd om du tror att det är luft i elementen. Ventilen kan vara skör och gå sönder, med följden att det börjar läcka vatten. Kontakta även din kundvärd om du känner dig osäker på hur man gör.

Hyresvärdar & BRFer tillåter generellt inte att man utför detta själv. Jag som rörmokare vet hur jag låser tillopp och retur(vid radden), och har verktyg till detta. Men även jag skulle undvika detta om jag inte har tillgång till att bryta flödet till min trapp i STAD-ventilerna.

Generellt sett om inte systemet är superadvancerat för att vara ett simpelt värmesystem, så är där såklart expansionskärl, men pumpar sitter på/vid VVX då dessa kommer färdigmonterade i en hel ställning. Generellt är tryckhållningen manuell i värmesystem, om, återigen, det inte är ett väldigt påkostat system som är högst ovanligt då sånt här är pissedyrt.

Vissa system installerar man automatiska avluftare, men då avluftas syret som följer med i vattnet. Inte syret som är uppe på våning 8 tex.

För avrunda: Såklart osannolikt att OP skulle sänka trycket såpass att det fördärvar för resten av byggnaden. Men har flera i byggnaden luftat nyligen, så är det helt klart möjligt. Nu verkar det dock vara flödet som är för högt & behövs strypas. Kan tillochmed vara så att alla styrventiler är felkalibrerade.

Men håller folk i huset på att lufta, eller kontrollera raddarna så där inte är luft & tömmer massa vatten då & då, så kommer trycket i systemet sjunka & trycket STANNA där. Det ökar inte på egen hand.

Tycker dock att det är konstigt att värmesystemet är igång med sådant flås/tryck på sommaren. Antingen är det helt fel inställt, eller så är det nåt väldigt dåligt system man installerat.

Edit: Tillägger att jag jobbar med en hel del försäkringsärende kring vattenläckor. Änsålänge inga pga radiatorer. Men innebörden av att fylla en lägenhet med vatten kontra att kontakta sin brf/hyresvärd..... Tro mig, ta kontakt med brf/värd. Riskera för fan inget.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Med fullt öppet menar du...
Köra på max styrka, eller högsta? I så fall hur länge?

Fick ingen återkoppling, har felet löst sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Fick ingen återkoppling, har felet löst sig?

Har inte hunnit testa ännu, får bli imorgon.
Får jag inte bukt med det så får jag kontakta hyresvärden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man skall aldrig stänga termostaten i vattenburet system. Om det är en modernare fastighet så kör dem ändå på inhomhus temp och du får enbart varmare framledning.

Ha dem på max, du bör inte få någon skillnad på inhomhus temperaturen

Termostater hanterar solinstrålning och internlaster. En klok person sätter sin radiatortermostat på att hålla önskad innetemperatur efter att radiatorerna är flödesinjusterade och framledningskurvan satt. Generellt höjer det inte temperaturen, men det håller temperaturen jämnare. Ingen centralt placerad temperaturgivare i världen gör vad termostaten gör.

Skrivet av Swedishchef_90:

Pumpen vi har drar 80kwh/år och tar 5 våningshus om 9000m2.... Storlek har ingen betydelse på hur mycket dem drar... Hur moderna dem är har betydelse, kolla in donfoss.

Det som framförallt spelar roll är hur mycket vatten pumpen ska pumpa.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Termostater hanterar solinstrålning och internlaster. En klok person sätter sin radiatortermostat på att hålla önskad innetemperatur efter att radiatorerna är flödesinjusterade och framledningskurvan satt. Generellt höjer det inte temperaturen, men det håller temperaturen jämnare. Ingen centralt placerad temperaturgivare i världen gör vad termostaten gör.

Självklart därför vi har inomhus givare också som styr flödet

Skrivet av Valiumballong:

Det som framförallt spelar roll är hur mycket vatten pumpen ska pumpa.

Självklart men även dem större danfoss och wila och andra märken har oftast adaptiv rpm och känner av hur anläggningen används. Vår pump just nu cirkulerar på 15 rpm senaste dygnet för en elkostnad av 10 öre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop