Seagate Exos Enterprise 16tb. Tillförlitlighet?

Permalänk

Seagate Exos Enterprise 16tb. Tillförlitlighet?

Då detta är en enterprise disk så borde den fungera bättre emot en vanlig? Såg att de finns från 2400kr och uppåt. Förvånads värt billigt. Antar att de är för att de kom ut 2019? Men de tillverkades väll under fler år. Finns de bättre val?

Egenskaper: PowerChoice, Low Halogen, Superparitet, Hot-Plug-support, PowerBalance, avancerat format 512e, avancerat format 4Kn, Organic Solderability Preservative, Seagate Fast Format, Helium Sealed-Drive Design.

Permalänk
Medlem

Jag kör 10 st sådana, har snurrat i 3 år utan några som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Exos. En 16TB och en 18TB som jag köpt från Digital Emporium på svenska Amazon. Superbra hårddiskar för pengarna, men var beredd på en ljudupplevelse utöver det vanliga! Det knäpps och smattrar oerhört mycket från dessa diskar, men det får man ju tyvärr leva med om man lagra stora mängder data, till ett vettigt pris.

Har du möjlighet, så kör en separat NAS/Dator som du ställer i en garderob eller något, i alla fall om du ska ha igång diskarna hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

var beredd på en ljudupplevelse utöver det vanliga! Det knäpps och smattrar oerhört mycket från dessa diskar

Det stämmer, men bara när disken skriver och läser, när den bara snurrar utan att jobba är den förvånansvärt tyst.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad (16TB) som hade använts till chia-farmning ett tag. Nu är den iofs bara uppe i ~9300 timmars drift men den fungerar utmärkt. Annars är det precis som @Ludde och @Balint säger; dom låter en del vid läs/skriv.
Men jag skulle gärna ha flera.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk

Tror ni den låter mer än min gamla WD Red 8TB från 2016? Den har väl gått närmare 60K timmar nu. Inte kritisk data på den men ändå tråkigt att förlora så kanske dags att byta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tror ni den låter mer än min gamla WD Red 8TB från 2016? Den har väl gått närmare 60K timmar nu. Inte kritisk data på den men ändå tråkigt att förlora så kanske dags att byta..

Har 4 stycken sådana. Den låter GARANTERAT mer än en WD Red 8TB.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Har 4 stycken sådana. Den låter GARANTERAT mer än en WD Red 8TB.

Okej tack, kanske får fundera på en NAS lösning då.