Året var 2004 – Zalman släpper sin märkliga kylare Reserator 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Oh sån hade till min P4:a och gick sen över till en Pentium M som gick o klocka rent galet mycket med en ASUS CT-479 adapter. Och sen slutligen en Core 2 Duo innan kylningen pensionerades, inga problem med det under dom åren

Edit: hittade minsann några gamla bilder från den tiden...
Hade tydligen vattenblock till grafikkortet med, helt glömt

https://mmmkay.se/images/Reserator/Bild%28650%29.jpg

https://mmmkay.se/images/Reserator/20070616%28002%29.jpg

https://mmmkay.se/images/Reserator/20070616.jpg

Så fort den där pelaren fick lite luftflöde mot sig från en golvfläkt eller av att stå i ett gluggat fönster vintertid när det var minusgrader ute så dök ju tempen till fantastiska nivåer.

Brände både ett moderkort och ett grafikkort pga kondens på de viset. xD

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av coolerfreak:

Glömmer ju inte Kylning i Stockholm på Odenplan, där handlade man ett och annat. Zalmangrejer på disken, däribland deras chassie som krävde en pira 🤣 A de var tider som inte existerar idag.

Det var där jag jobbade under den här tidsåldern.

Permalänk

Här kommer en "fantastisk" bild från 2005

Dubbla Zalman på golvet bakom (köpta av han säljaren ovan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Hade villat ha tag på ett par Zalman CNPS6000 "solfjädrar" till ett dual Athlon MP bygge. Men de är svåra att hitta tyvärr.

Ingen vill betala något för halvgammal hårdvara, därför sitter man på prylarna alternativt slänger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har i omgångar letat efter en Reserator V2 men även XT.
Min vän hade en XT med tidsenlig GT8800 SLI och någon Core 2 processor (säkert en tidig Quad), vi snackar 2008.

Har inte hittat någon reserator för vettig peng men körde ett tag samma stuk med D5 på väggen och en enorm 3x 180mm radiator på väggen!

<Uppladdad bildlänk>
(Bilden är tagen Juli 2019).

Har två stycken reserator xt, tre reserator (2x v1 och 1x v2), och en reserator 2. Samtliga igger i original oöppnad förpackning.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg när jag körde med en brutal monster cpu kylare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Använde Zalman's luftkyldare under en tid på AM2-tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Aaahhhhh Zalman, det väcker gamla minnen.
Jag rockade en av de cirkulära kopparfärgade zalman cpu kylarna likt den i artiklen i min första egenbyggda dator.
Jag va dock aldrig riktigt nöjd med den, den kylde inte tillräckligt bra för att jag skulle kunna göra någon nämnvärd överklockning samt det värsta av allt att vid en viss fläkthastighet så kunde man höra flänsarna vibrera hahahahha goda tider

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Använde Zalman's luftkyldare under en tid på AM2-tiden.

<Uppladdad bildlänk>

Fick min nya zalman igår!:

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar min reserator från 2004, fungerar utmärkt fortfarande, den är dock svart och inte lysande blå men men...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Glömmer ju inte Kylning i Stockholm på Odenplan, där handlade man ett och annat. Zalmangrejer på disken, däribland deras chassie som krävde en pira 🤣 A de var tider som inte existerar idag.

Där köpte jag mitt Zalman HD160 HTPC chassi som används den dag idag!
https://www.quietpc.com/hd160

Permalänk
Medlem

Nostalgin slog hårt denna torsdagsmorgon. Var en riktig zalman fanboy.

Hade den lilla passiva blåa kylflänsen för NF4 chipet, CPU, GPU och fläktkontrollern från Zalman ^^ i mitt fina Antec p160 <3

Permalänk
Medlem

Kul med alla bilder 😊👍🏻

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Har två stycken reserator xt, tre reserator (2x v1 och 1x v2), och en reserator 2. Samtliga igger i original oöppnad förpackning.

Måste vara till museet.
Har du möjligen en topp-fläkt också. En sån skulle jag vilja ha.
Har börjat med en skapa fix för en tornfläkt. Men jobbet har avstannat lite då de nya prylarna inte är lika heta längre. Hör inte ens fläktarna om de går eller inte idag.
Är säkert mer gröna idag än förr.
Har reserator V2, alltid varit nöjd med den då den är tyst.
Men idag så är även orginalfläktarna tysta än så länge men vet inte om de går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Måste vara till museet.
Har du möjligen en topp-fläkt också. En sån skulle jag vilja ha.
Har börjat med en skapa fix för en tornfläkt. Men jobbet har avstannat lite då de nya prylarna inte är lika heta längre. Hör inte ens fläktarna om de går eller inte idag.
Är säkert mer gröna idag än förr.
Har reserator V2, alltid varit nöjd med den då den är tyst.
Men idag så är även orginalfläktarna tysta än så länge men vet inte om de går.

Jag har tre eller fyra stycken helt nya top fläktar i originalkartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Jag har tre eller fyra stycken helt nya top fläktar i originalkartong.

Lägger du ut någon till försäljning ?

Har reserator 1 plus (antar att det är samma som V2). Slangen har vittrat men har skaffat ny och pumpen är bytt.
Men vet att den blev väldigt varm förr så det kan vara bra med topp-fläkten som zalman gav ut efter ett tag.
Eller lägger du ut den här ?
Om du inte bor i Jämtland så är det bra om den kan skickas.